Geluidskaart / Laptop

igorvdw

Nieuwkomer
Lid sinds
5 november 2012
Berichten
23
Goedemiddag,

Ik heb diverse topics gelezen, maar ik kom er echt nog niet uit. Zo veel verschillende meningen en alle vragen zijn net iets anders, dus ik wil mijn vraag ook hier even stellen en van jullie kennis gebruik maken.
Ik heb een PC (windows 7) waar ik nu op ben begonnen met Ableton. Ik heb voorheen altjid met Fruity Loops gewerkt, maar ik wil nu serieus er mee bezig gaan en vond Ableton een leuke nieuwe uitdaging. En nu... loop ik vast. Ik wil heel graag een Midi controller aansluiten, de Axiom 49 2e generatie leek mij als leek wel wat. Is dit een aanrader voor dit geld? (€200,-). Een geluidskaart wil ik ook aanschaffen, nu weet ik hier ook absoluut niets van als het gaat om produceren en ikzelf ben uitgekomen op de "native instruments komplete audio 6 usb interface.
Kan iemand mij hier advies over geven of dit schappelijke aankopen zijn voor iemand die zich wil gaan storten op produceren met Ableton en evt. FL? “

In februari begin ik met een cursus op de UvA van Ableton, maar ik wil alvast mijn studio inrichten en afhebben voor die tijd. Alle advies is welkom dus!

Verder heb ik een beetje gezocht naar goede laptops, maar welke nou echt geschikt is voor DAW programma's... Geen idee. Ik wil geen MAC kopen.. Dit wou ik eerst wel, maar ik vind dat zij in verhouding gewoon absurd hoge bedragen vragen.
Sorry voor het lange verhaal, maar ik wil heel graag advies voor ik straks honderden euro's aan onzin besteed.

Thnx

Mvg,

Igor
 
Last edited by a moderator:
Ik zou voor de audio interface voor een Focusrite Scarlett 2i4 USB gaan is nieuw (dus zal zeker nog wel even ondersteund worden) en kost minder en heeft focusrite mic voor versterking(zijn zeer goed) voor de midi controller zou ik even gaan kijken in een muziek winknel hoe je de aanslag van het keybed vindt, (gebruik zelf de novation SL MKII 49)

Succes
 
ivm de laptop ik zelf ben fan van Dell alhoewel niet iedereen het hier mee eens is. maar mijn laptop werkt uitstekend. weet niet wat je budget voor een laptop is.
 
Er missen denk ik wat essentiele zaken in je vraagstelling.

Audio interface: Hoeveel inputs/outputs heb je nodig? Of ga je alleen de stereo out gebruiken?
In geval van alleen stereo out kun je vaak met een relatief simpele 2I/O interface al prima uit de voeten.

Wat betreft midi controllers is de keuze reuze. Wil je automap kom je al snel bij Novation terecht....zo niet zijn er voldoende prima alternatieven die vooral van je eigen voorkeuren afhangen kwa keys.
Hier kom je doorgaans vrij snel achter als je ze even probeert bij de lokale muziekboer.

Laptop: Ga je zware plugins draaien of voornamelijk audio? Met zware plugins altijd veel geheugen en snelle cpu (quadcore).
 
Ik zou voor de audio interface voor een Focusrite Scarlett 2i4 USB gaan is nieuw (dus zal zeker nog wel even ondersteund worden) en kost minder en heeft focusrite mic voor versterking(zijn zeer goed) voor de midi controller zou ik even gaan kijken in een muziek winknel hoe je de aanslag van het keybed vindt, (gebruik zelf de novation SL MKII 49)

Succes

Hmm heb net even snel wat over de Focusrite Scarlett gelezen en die lijkt mij inderdaad ook heel schappelijk... Ga ik zeker even verder inlezen. Dankjewel voor de tip over de aanslag van het keybed. Heb totaal 0,00 verstand ervan. Ga ik zeker proberen!


Ikzelf ben niet zo een fan van DELL, maar dit komt meer door mijn computerervaring als 15 jarige dat het altijd een drama, bijna onmogelijk was om DELL computers destijds zelf te repareren, of je in ieder geval DELL componenten nodig had haha. Weet niet of dit nog accuraat is tegenwoordig. Budget.. Ach, heb er op zich tot €1500,- voor over.. Maar verwacht er dan ook wel wat voor....

Thnx voor je advies tot zo ver!
 
Er missen denk ik wat essentiele zaken in je vraagstelling.

Audio interface: Hoeveel inputs/outputs heb je nodig? Of ga je alleen de stereo out gebruiken?
In geval van alleen stereo out kun je vaak met een relatief simpele 2I/O interface al prima uit de voeten.

Wat betreft midi controllers is de keuze reuze. Wil je automap kom je al snel bij Novation terecht....zo niet zijn er voldoende prima alternatieven die vooral van je eigen voorkeuren afhangen kwa keys.
Hier kom je doorgaans vrij snel achter als je ze even probeert bij de lokale muziekboer.

Laptop: Ga je zware plugins draaien of voornamelijk audio? Met zware plugins altijd veel geheugen en snelle cpu (quadcore).

De essentiële zaken die ontbreken komen ben ik bang door het feit dat ik er gewoon te weinig van af weet. Hoeveel inputs/outputs ik nodig heb... Geen idee.. Ik wil graag de mogelijkheid hebben om er een midi controller op aan te sluiten (indien het van pas zou komen ooit 2??). Ik zou graag een microfoon willen aansluiten om mijn eigen vocals op te nemen en in mijn nummers te verwerken. Verder gewoon 2 standaard KRK boxjes (RP5 G2). Meer zou ik zo snel niet weten.. Ik weet ook niet wat een 2I/O interface is.. Maar dat probeer ik vanavond wel even uit te zoeken!

Dat Automap lijkt mij inderdaad een zeer waardevolle toevoeging aan een beginnend producer als mijzelf.. Ik zal mij dan ook gaan verdiepen in de novation tools. Thnx voor je tip hier in. Ik ga inderdaad zoals jou voorganger ook zei even langs bij de muziekboeren. Even kijken wat mij bevalt etc.

Als mijn idee van een plugin klopt (VST's e.d.) ga ik zeker veel gebruik hiervan maken, dit wordt mijn manier van muziek maken vooral. Dus veel geheugen en een snelle CPU ga ik zeker opletten.

Ook jij bedankt voor al je input, ben alweer een stukje wijzer:)
 
Het probleemis dat met een laptop is altijd moeilijk om een onderdeel te vervangen.
Of het nu DELL HP, APPLE, .... enkel geheugen en HD zijn makkelijk te vervangen.

2I/O betekent 2 INPUT 2 OUTPUT (stereo /stereo of Mono+Mono naar stereo uitgang)

bij dell is het gewoon leuk dat je je laptop in sommige gevallen zelf een beetje kan samenstellen. (vroeger had je daar meer opties in dan nu) En Automap is inderdaad leuk als je met veel VSTI's wil werken.
 
Het klinkt alsof je met een simpele 2 input/output audio interface met een microfoon pre-amp aan boord al een heel eind bent.

Dit hoeft niet duur te zijn maar hier is wel een behoorlijke hoeveelheid "rommel" te koop.
je bent vaak iets beter uit met een stapje hoger zoals de Focusrite Scarlett 2i2, Roland UA55 of zoals je zelf al aangaf een NI Komplete audio.

Wil je ook een monitor volume controle kun je denken aan een audio interface die dit heeft ingebouwd.

Wat betreft midi controller is een novation met automap altijd redelijk duur te noemen, maar er zijn zat mooie laternatieven van bijvoorbeeld m-audio.
 
Het probleemis dat met een laptop is altijd moeilijk om een onderdeel te vervangen.
Of het nu DELL HP, APPLE, .... enkel geheugen en HD zijn makkelijk te vervangen.

2I/O betekent 2 INPUT 2 OUTPUT (stereo /stereo of Mono+Mono naar stereo uitgang)

bij dell is het gewoon leuk dat je je laptop in sommige gevallen zelf een beetje kan samenstellen. (vroeger had je daar meer opties in dan nu) En Automap is inderdaad leuk als je met veel VSTI's wil werken.

Mja klopt is ook zo, mijn DELL afkeur komt dan ook van PC's af. Heb totaal geen ervaring laptops hahaha.

Hmm dat klinkt inderdaad wel cool ja. Zelf samenstellen van je laptop... Ga ik zeker ook even onderzoeken. *D
 
Het klinkt alsof je met een simpele 2 input/output audio interface met een microfoon pre-amp aan boord al een heel eind bent.

Dit hoeft niet duur te zijn maar hier is wel een behoorlijke hoeveelheid "rommel" te koop.
je bent vaak iets beter uit met een stapje hoger zoals de Focusrite Scarlett 2i2, Roland UA55 of zoals je zelf al aangaf een NI Komplete audio.

Wil je ook een monitor volume controle kun je denken aan een audio interface die dit heeft ingebouwd.

Wat betreft midi controller is een novation met automap altijd redelijk duur te noemen, maar er zijn zat mooie laternatieven van bijvoorbeeld m-audio.

De Focusrite Scarlett 2i2 of 2i4 is wel een aanrader dus? Die heb ik van jullie beiden gehoord.. Ik wil gewoon de beste kwailiteit (voor dat geld) en ik wil er het liefst minimaal +- 2 jaar mee vooruit kunnen (evt. uitbreiden met meer midi controllers bijv.).

Monitor volum controle... Is dit zeg maar een "master knop"voor je volume??? Lijkt mij wel handig inderdaad..

Zie inderdaad dat M-audio ook automap heeft. Och och wat een keuze allemaal! Moeilijk moeiljik.
 
Allemaal niet zo moeilijk:
Stap 1 budget samenstellen.
Stap 2 wat wil je er mee doen.
Stap 3 info verzamelen (via SF en andere fora) en uitproberen in de winkel.
Stap 4 beslissen en aankopen.
Stap 5 muziek maken (is waarschijnlijk de leukste en de moeilijkste):P
 
Allemaal niet zo moeilijk:
Stap 1 budget samenstellen.
Stap 2 wat wil je er mee doen.
Stap 3 info verzamelen (via SF en andere fora) en uitproberen in de winkel.
Stap 4 beslissen en aankopen.
Stap 5 muziek maken (is waarschijnlijk de leukste en de moeilijkste):P

Stap 1: Ik heb mijn mooie motor verkocht met pijn in mijn hart hiervoor, met zwaar verlies ook nog :stupid. Mijn huidige budget is €3000,- +-
Stap 2: Muziek produceren. Ik ben/was DJ en ik zou het super vet vinden om ergens te staan en mijn eigen platen te draaien in de club en dat de mensen los gaan er op. Dat zou ik graag willen.
Stap 3: Ben ik hard mee bezig, zodoende ben ik ook op deze fora terecht gekomen (thnx voor de tip)
Stap 4: Dat vind ik dus echt moeilijk
Stap 5: Misschien nog wel moeilijker haha, want ooo wat vind ik Ableton ingewikkeld nog. Maarja pas 3 / 4 uurtjes aangezeten, dus gaat natuurlijk nergens over met wat ik nog voor de boeg heb*D
 
Laatst gewijzigd:
1000 a 1200 EUR laptop wil wel eens rondkijken wat intressant is voor u.
200 EUR audio interface
200 EUR midi keyboard
Geld voor speakers 400 a 800 EUR

nog veel geld over om synths of VST'i's te kopen, ziet er goed uit
 
1000 a 1200 EUR laptop wil wel eens rondkijken wat intressant is voor u.
200 EUR audio interface
200 EUR midi keyboard
Geld voor speakers 400 a 800 EUR

nog veel geld over om synths of VST'i's te kopen, ziet er goed uit


Zou ik zeer op prijs stellen! Ben benieuwd welke jij aangeeft.

Dat zijn ook +- de bedragen die ik in mijn gedachten had, zat ik in ieder geval toch op een soort van goed spoor! Dit op de speakers na dan... Ik zelf heb nu 3 krk Rp5 G2 boxen staan (2 bij mijn draaiset:dj: en 1 bij mijn PC), had eerst de RP6, maar wegens kapotte oren (constante piep e.d.) ben ik maar overgegaan op de wat minder zware boxen. Is denk ik meer gevoelsmatig, aangezien ik de volume knop beheer maar oke. Ik zat er over na te denken om nog 1 KRK Rp5 G2 box er bij te bestellen voor mijn PC en hiermee aan de slag te gaan. Zijn dit geen goede monitoren voor productie?? Ik begrijp dat er natuurlijk altijd veel betere boxen zijn en ook veel duurder, maar ik begreep van diverse mensen dat dit een zeer goede midden weg zou zijn..:frons:

Hoor het graag weer, thnxxxx:D.

Grt,

Igor
 
Voor je een merk volledig afkeurt op de naam, toch ook even mijn bijdrage geven. Ik heb al 6 jaar een Dell Inspiron 9400, zelf volledig toen samen gesteld. Na 1 week de windows er af geflikkerd en een cleane versie er op gezet. Zonder al die voorgeinstalleerde rommel. Nog NOOIT problemen mee gehad what so ever.
Ondertussen een grotere harde schijf gestoken en mn ram slotjes volgestoken. En nog altijd super content mee. Heb zelf een tijd met Ableton gewerkt en dat ging gewoon prima. Kwerk wel veel met audio en synths, maar niet van die symfonische pakketten en gigantische samplers...

Mn broer en vriendin hebben allebij de laatste nieuwe Asus, op papier een dik spel, en iets goedkoper dan een Dell met zelfde specs. Heb deze beide volledig ge-herinstalleerd, en al wel wat mee afgezien. Zo'n nieuwe Dell ook al vast gehad en die werkt naar mijn gevoel toch vlotter en voelt degelijker aan...

Voila nu hoor je het eens van de andere kant. Meestal vind je op het net alleen maar een hoop klaagzang over hoe slecht alles is. En hoe meer een merk iets verkoopt, hoe meer klaagzangers er zijn. En dat geeft een vertekend beeld!
 
@ Igor
sorry hoor maar producen met een permanente piep in je oren ?????

(verbaasdmodus aan)
 
Hey NRJay, thnx voor jou kijk. Wat ik zei mijn ervaring is met PC's en jaren terug. Ik ga zeker even naar Dell laptops kijken.

En CME wat dan? Ik heb verder nergens last van hoor, de piep is een stuk minder geworden door de jaren, wellicht werken mijn hersens het wel weg. Zoveel mensen lopen met een piepje rond. Zolang mijn gehoor geen verdere/veel meer beschadiging oploopt vind ik het prima. Als jong(er) mannetje vond ik het extreme harde geluid op feesten geweldig, nu nog steeds maar dan met goede aangemeten oordoppen. Ik hoor nog prima hoor :)
 
Back
Top