Opnieuw beginnen advies gevraagd

jefz

Triple
Lid sinds
23 juli 2005
Berichten
1.530
Locatie
Aan het water
Na jarenlang niet meer bezig te zijn geweest is het weer gaan kriebelen en wil weer opnieuw beginnen met produceren. Nu ben ik aan het uitzoeken wat het beste bij mij past, maar in de hoeveelheid opties begin ik behoorlijk te verdwalen.

Eerst wat achtergrond, ik heb ruim 15 jaar als dj opgetreden. Voor mij is het dus belangrijk om met "knoppen" te werken voor het gevoel. Stijl wat ik wil maken: techno en progressive trance.
In het bezit van een dual core sony vaio laptop.
Nog een setje absolute spirit monitor boxen staan.
Nog een paar duizend platen (o.a. voor samples)

Waar denk ik aan om aan te schaffen:
- Maschine: voor maken van samples en inspelen van drum loops. Gezien voor 455 Euro nieuw.
- Software; zit te twijfelen tussen Cubase en Ableton. Van beide een demo geinstalleerd. Ableton werkt vrij intiutief maar Cubase lijkt ruimer in zijn mogelijkheden te zijn. Daarnaast ken ik mijn weg al aardig in Cubase. Ableton lijkt minder goed in het weergeven van het geluid te zijn, of ligt dit aan de demo versie?
- Geluidskaart, is een CI2 iets? Heb deze gevonden voor circa 100 euro. Of kan ik beter iets anders kiezen.

Wil wel geheel software matig werken en ben niet van plan om meer apparatuur aan te sluiten.
Zit nog te denken aan extra controller.

Graag jullie advies.

Ik denk erg loop georienteerd, ben niet van plan om live op te treden met deze set. Als ik nog (zelden) draai doe ik dit met Traktor, waarover ik trouwens zeer goed te spreken ben.

O, ja mogelijk wordt mijn volgende computer een Imac. Draait hier Cubase soepel op?

Veel vragen, ik hoop op veel advies. Alvast bedankt :eureka:
 
Ik zou voor Ableton gaan: snel, flexibel, veel mogelijkheden. Je kan in loop mode EN lineair werken. Daarnaast kan je elke functie makkelijk en snel aan je midi controller met knoppen koppelen.
En, je kan ook dj sets draaien met Ableton..

Bekijk maar eens een aantal tutorials op youtube. Het is echt geniale software..
 
Furious voor dj sets zal ik ableton niet snel inzetten maar na een avond spelen met een demo versie toch wel onder de indruk. Hierbij de keuze gemaakt voor ableton.
Nu de keuze voor welk pakket, er is een wirwar aan keuzes om het makkelijk te maken :-)
Is ableton suite echt de moeite waard?

Ableton Live 8 379 BOXED dus inclusief Essential Instrument Collection 2 EIC2
Ableton live 8 Suite 549 BOXED dus inclusief Essential Instrument Collection 2 EIC2
Launchpad samen met Ableton SUITE 8 voor EUR 559,-

Wat zijn de ervaringen met de launchpad, of kan je toch beter voor de akai apc 40 gaan, of heeft dit weinig toegevoegde waarde als je een maschine aanschaft?
 
Betreft ableton controllers wint de apc 40 handsdown, erg robuust, veel (genoeg) knoppen, wel even wennen.
De launchpad is leuk maar als je een apc hebt vooral een luxe keuze.
Erg diepgaande software ableton.
En ja,cubase draait stabiel op een nieuwe generatie Imac, niet op echt hele oude.. (afhankelijk van versie)
als je een maschine aanschaft is de apc 40 daar alsnog heel vet bij,
het hangt een beetje af van je budget, en smaak denk ik..
 
Software: Ableton, puur dat het ook nog goed live werkt, dus als je DJ'en later misschien ook weer oppakt wordt het handig.

Ik zou gewoon lekker voor een drumpad (APC40, werkt ook weer MIDI toch?) gaan als je lekker beats wil maken met knopjes (pads in dit geval) en een midi keyboardje om al je softsynth aan te sturen. Meer heb je echt niet nodig.
Ik zou het geld wat je misschien over houdt later besteden aan een setje goede monitoren om te horen waar je echt mee bezig bent.
 
Ik zou als geluidskaart een e-mu 1212m nemen, kun je later altijd nog uitbreiden met 8 extra inputs, je hebt dan gewoon erg goede inputs en een stabiele kaart. De software is wel enigzins belachelijk vormgegeven, maar je gebruikt je kaart toch niet voor het mixen, het is gewoon goed instellen en niet meer naar omkijken eigenlijk.
wbt ableton vs cubase zou ik direct voor ableton gaan , veel beter workflow, maar ja dat ben ik he.. iemand anders kan dat weer anders vinden.
Welk palkket ableton? ach als geld geen probleem is het volle pakket, maar als je geen geld te veel hebt zou ik een goedkoper pakket nemen, zonder instrumenten, want er zijn zat te gekke instrumenten gratis online te vinden.
 
En ja,cubase draait stabiel op een nieuwe generatie Imac
Ik zou als geluidskaart een e-mu 1212m nemen

Volgens mij hebben jullie gemist dat TS een Sony Vaio laptop heeft . . .
 
Ableton+Maschine+Controller (APC40)+keyboardje (bvb Oxygen) en als je toch geen hardware hebt, één of ander geluidksaartje van 100 a 200 euro (je hebt géén dure goeie pre's in je kaart nodig, enkel een stereo out dus zo'n kaart kost quasi niks)

Probeer zoveel mogelijk tweedehands te kopen, er zijn een boel mensen zoals jij die dan merken dat het 'producen' toch niet zo makkelijk was als gedacht en dan voor de helft van de prijs quasi nieuwe apparatuur verkopen...(Maschine komt hier veel langs,geluidskaarten, APC's, ...)
 
Back
Top