is dit mogelijk? (soft FX)

koediman

--<{(OoO)}>--
Lid sinds
11 augustus 2003
Berichten
3.485
Locatie
Rotterdam
ik wil graag wat software compressors op m'n hardware (analoge)mengpaneel als insert gebruiken. heeft iemand een setup waarbij vst's op een hardware mengpaneel worden ingezet?.... ik kwam eigenlijk op het idee door de threads over de chameleon/plugzilla etc... hardwareboxes die dit wel aan kunnen, maar in die threads werd er regelmatig op gewezen dat het eigenlijk pc's zijn en waarom zou je zoveel geld uitgeven als je al een pc hebt staan?...

m'n systeem (933 p3) is op 't moment zeker niet krachtig genoeg om dingen uit te proberen.
cubase/soundforge moeten namelijk tegelijk kunnen draaien + misschien een extra proggie (v-stack?) voor de afzonderlijke plugs die ik als inserts op m'n mengpaneel wil gebruiken. (ik ga er tenminste van uit dat ik daar een aparte prog voor nodig heb, aangezien cubase niet echt makkelijk/overzichtelijk werkt in dit aspect). dit alles natuurlijk met een latency van minder als 10ms, liefst minder als 5... ik heb een gina24 + adat expension en wil deze graag blijven gebruiken.

helaas heb ik geen extra plek in m'n studio om een nog een pc neer te zetten dus ik zal het met 1 krachtige moeten doen indien het al mogelijk is... eventueel koop ik er een uad bij, maar ik wil graag zeker weten of wat ik wil mogelijk is voordat ik met cash ga smijten.

alvast bedankt... ik ben echt benieuwd of iemand al op deze manier vst fx op z'n mengpaneel weet te gebruiken!
 
Niet bepaald duidelijk wat je nou precies bedoeld hoor.

Maar ik kan gewoon via adat in VST via aparte kanalen VSTfx gebruiken als insert/send over m'n mixerkanalen hoor. Kwestie van routen/patchen en met delays latencies compenseren.

En uitleggen werkt toch niet want ik heb zelf al moeite om het te snappen en ik zit er bovenop.
 
dus jij kunt met sx de boel sequencen en tegelijkertijd een "echte" drumcomputer op je "echte" mengpaneel compressen met een vst effekt (dat door sx gehost wordt)?
dat is wat ik bedoelde en als dat mogelijk is ga ik toch eens goed checken voor een pc upgrade... met welke latency draai jij met jouw systeem fuse?... en doe je alles in sx?
iig bedankt!
 
5.3 ms latency. En ideaal zou het 1.5 ms voor m'n RME moeten zijn maar ik heb een te oud (of kloterig) moederbord daarvoor. Evt dat ik ga voor mLan die nog veel lager gaat qua latency (zegt men).

En PC upgraden? Dat was ik nou net van plan. En alles boven de 2Ghz lijkt me wel OK.

Maar om soft FX voor je hardware te kunnen gebruiken heb je IO's en lage latency nodig. Een goede geluidskaart is dan een must. En een digitale mixer is dan een zegen.
 
tja... i/o's voldoende en de echo gina24 zou ook goed genoeg moeten zijn... ik weiger echter over te stappen op een digitale mixer ;)
ik vraag me alleen nog af of het wel makkelijk routen is in sx... ik zou liever de compressors die ik wil gebruiken in een handige, aparte vst-host willen gebruiken indien mogelijk.
 
Als het moet heb ik daar een 2e computer voor.
Een oude PIII-600. Maar niet echt geschikt hiervoor eigenlijk.


Maar als ik jouw was zou ik dat gewoon in SX doen en je mastermix ook opnemen ipv met soundforge.

Dan heb je het minste overhead en werkt het stabielste.
En een upgrade naar SX2 zou ik dan ook eens over nadenken als ik jouw was. Daar kun je qua routering en multi IO nog veel meer geintjes mee uithalen. En dus ook mono kanalen gebruiken voor inserts enzo wat SX1 dus niet kan (gek genoeg).

En mocht je een nieuwe computer willen kopen en die oude erbij willen houden dan denk ik dat je hem niet zo snel als submixer gaat gebruiken maar eerder voor soundforge om mastermixen op te nemen of zo. Da's wel handig als dit op een aparte computer staat denk ik.

Het creatief bezig zijn op 2 computers valt mij tegen. Je wil liever gewoon alles op 1 computer en dan alles zoveel mogelijk real-time met maximale controle. En die 2e machine is dan eerder een domme FX processor of softsynth of zo die je aanzet instelt en verder niet meer gebruikt.
 
hee fuse... je hebt waarschijnlijk gelijk om alles in sx2 te doen.... ik had 't echter niet over een extra pc om vst's te hosten maar een extra proggie om dat naast sx op dezelfde pc te doen... heb helaas geen plek voor een tweede pc.
 
nou... tis goed dat ik nog geen nieuw systeem besteld heb, heb ff gecheckt of wat ik wil uberhaupt wel mogelijk is qua routing in SX2.01
lukte dus voor geen meter...
voor de archieven zal ik ff aangeven wat ik gedaan heb... als iemand suggesties heeft over wat ik anders had moeten doen hoor ik het graag...

808 op m'n mengpaneel...
direct out naar input X van soundcard
routing in SX: audiokanaal aangemaakt, input op X gezet, output op uitgang Y van soundcard
output Y naar mengpaneel

het vreemde is dat zelfs zonder inserts op het audiokanaal, ik geen geluid uit output Y kan krijgen. ik hoor de 808 wel als ik'm monitor (met verwachte latency), maar dan via de master outs, alleen aan de linkerkant (is een monokanaal, dus dat klopt)

als ik er een compressor opzet zie ik 'm wel werken, maar ik hoor'm niet (niet op de masters maar ook niet op uitgangY waartie uit moet komen).
 
tip:

Direct monitoring in je ASIO panel bij SX2 uitzetten. :)
 
WOEHOE!!!

had nog niet alles goed ingesteld vanwege het zopas upgraden naar sx2, en kom er net achter dattie alle in-outputs een poort had opgeschoven, ff resetten en hupsakee... werkt als een zonnetje!
het lukte me zelfs om op m'n huidige systeem met de laagste latency setting de boel aan de gang te krijgen!!

ik zal dus vandaag of morgen ff een redelijke test doen met wat meer spul eraan gehangen, kijken oftie dan nog steeds zo lekker werkt... wie weet heb ik uiteindelijk geeneens een nieuw systeem nodig!!... dit is echt smullen!!!! :okdan:
 
waarom niet?? :D

nah... ik denk dat ik begrijp waar je op doelt... maar de laatste tijd ben ik lekker bezig met m'n analoge spul en hoewel ik twee hardware compressors heb kan ik er altijd wel een paar meer gebruiken. als ik nou een lekkere analoge jam aan de gang heb, hoef ik niet eerst dingen in cubase op te nemen voordat ik er vstplugs op los kan laten. dat kan op deze manier dus "live"
 
Leuk om dat ook met sidechaining te doen.,,,, Van meerdere malen audio door je converters heen te gooien wordt de sound niet beter hoor, ik zou dit zo minimaal mogelijk proberen te houden.

Maar FUse hoe houd jij die Latency een beetje in toom???

Ik vind dat geklooi met die delay van de midichannels drie keer niks, kan je niet ergens een buffer iets instellen ofzo??
 
latency is cool . gratis shuffle
 
tja... toch iets te vroeg ge-WOEHOE-d... heb het ff wat uitgebreider getest, maar op de laagste latency stand (128 sampels/3ms) krijg je toch heel af en toe een klikje/tikje... wel vreemd want de performance-meter geeft dan nog maar net 40% aan. zelfs op 256 samples (6ms) betrap ik'm weleens op een klikje (op deze setting is de latency trouwens te goed merkbaar, dus niet bruikbaar voor deze methode).
wat betreft die convertor opmerking moet ik bobaphat ook wel enigszins gelijk geven... ik heb de marion adcon ADAT 8i/o box gebruikt en echt hi-end spul is dat natuurlijk niet. klonk idd een beetje dunnetjes, hoewel het spelen met d-pole en ohmforce op de drumtraks en prophet600 wel heel kicken was! :)

ik vermoed dat ik niet veel blijer ben als ik een nieuwe pc hiervoor zou gaan aanschaffen... kan goed zijn dat die random tikjes eens in de zoveel maten gewoon blijven (zie performance meterstand) en dan zit ik met een systeem van 1000euro wat ik voor nop heb aangeschaft. maar goed... was leuk om ff te proberen... :L
 
Re: is dit mogelijk?

Re: is dit mogelijk?

Origineel geplaatst door koediman
ik wil graag wat software compressors op m'n hardware (analoge)mengpaneel als insert gebruiken. heeft iemand een setup waarbij vst's op een hardware mengpaneel worden ingezet?...

jup net als FUSE, kan ik dat ook met m'n RME ADAT setup en Korg mixer, eerder ook wel eens gedaan, maar gebruik nu toch liever de compressors in de Yamama mixer.
 
Origineel geplaatst door mischa
latency is cool . gratis shuffle

ROTFLMAO!

Latency kan soms voor je of soms tegen je werken. Maar het ergste is het bij de drums en als je daar een beetje handig mee omgaat dan hoor je dat niet. Bijv een dubbele kick ga je niet door twee aparte routes heen sturen zodat je timingsverschillen en daarmee faseverschillen krijgt. Desnoods sample je die en stuur je door dezelfde FX,compressie en EQ routes.

Heb je dan nog last van latency of andere artefacten dan heeft een digitale mixer nog delaystanden die je per kanaal/bus of aux in kan stellen. Maar dat zou ik alleen in noodgevallen doen.

En goeie AD/DA converters zijn ook wel handig. Want dat dunne geluid licht heel vaak aan een mindere kwaliteit AD converters waarbij de sampleclock niet accuraat is.
 
hehe toevallig had ik net op een ander forum een tipje van de sluier weg gegeven. :P


Ik zag Richie Hawtin laatst ook met Ableton.
Maar hij gebruikte 't anders. Hij gebruikte Ableton als multi FX module.
Het enige wat je hoef te doen is via je audio interface de signaal van jouw mengpaneel door routen door Ableton....

Je kan dus ter plekke alle Ableton live effecten plus alle VST plugin effecten gebruiken tijdens jouw DJ set. Midi controller erbij, en freaken maar!



Als je al een laptop heb, gewoon ableton erop gooien.
Je hoef niet meer zo van die onmenselijk hoge bedragen uit te geven voor een extra effectenkast. Ableton bied ook goeie effecten, en nog veel meer...

Nog een voorbeeldje...
Je kan extra soundscapes en geluidseffecten gebruiken als aanvulling op jouw DJ set, wat je geproduceerd heb in jouw studio! Dus stel je heb over 't algemeen platen met alleen beats en percursie, dan zou je jouw eigen breaks kunnen creeeren wanneer je maar wilt.
 
Eigenlijk zouden we gewoon eens een keer met z'n allen iets moeten regelen dat we dit soort dingen aan de mensen kunnen laten zien. Want erover typen is leuk, maar ik heb vaak mensen dingen laten zien en ze het dan pas echt gingen 'zien' zeg maar. Maar het regelen is makkelijker gezegd dan gedaan. En dan vraag ik me af of deze open deur op de plank blijft liggen.

Maar als iemand er zwaar behoefte heeft wil ik best wel ea wel laten zien hoor.
 
je begint me op een idee te brengen fuse....
alleen kost wel wat geld.




iets in de richting van een workshop anex beurs a la musikmesse.
 
Back
Top