MOTM info

Lid sinds
5 augustus 2002
Berichten
312
Locatie
Rdam
Hey! ff geleden een bericht geplaatst over MOTM waarin ik toe heb gezegd iedereen op de hoogte te houden. Er is al een thread met wat info maar heb nog wat interessante dingen ontdekt.

Ik heb gister na een goeie 2 maanden wachten en 10 toezeggingen dat het eerder zou komen uiteindelijk 9 kits ontvangen. Mr MOTM doet dit erbij naast een gewone job. Het is geen bedrijf met een aantal vaste werknemers zoals synthesizers.com Er werken op incidentele basis een paar mensen mee aan ontwerpen en bij hoge nood wordt het solderen van kant en klare modules deels uitbesteed. Er worden geen garanties gegeven over levertijden en ik denk dat je wel kunt stellen dat na Serge, Wiard en die gasten die nog echte Moog modules doen MOTM de traagste is. Ik heb ook van mensen gehoord die ruim een half jaar hebben zitten wachten. Geld wordt ook pas van je credit card afgeschreven op het moment dat je bestelling verzonden wordt.
Dit heeft bij mij initieel de nodige irritaties opgeleverd omdat het niet helder aangegeven wordt (Wiard zegt iedergeval dat ze geen garanties geven enzo). Ik heb zo'n 2 a 3 modules per maand besteld sinds oktober in de veronderstelling dat ze iedergeval gebilled zouden worden en toen uiteindelijk de hele bende de deur uit ging zou ik een probleem hebben met m'n credit card limiet. Mr MOTM is dan gelukkig ook weer niet de vervelendste en was bereid om een deel van de kosten een maand later in rekening te brengen. Hij heeft me nog wat meer gematst door een 10% korting, die alleen in oktober gelde, uiteindelijk aan m'n hele order toe te kennen.
Kortom, het is een leuk plan om iedere maand een module te kopen maar ga er maar vanuit dat die bestellingen worden opgespaard en van tijd tot tijd tegelijkertijd verzonden en gebilled worden.

Ook is er twee keer per jaar een soort van deadline. Je moet dan voor een X datum bestellen en dan heb je het gegarandeerd voor een bepaalde tijd. Eind dit jaar was dit 15 november als je je bestelling voor de kerst wilde hebben.

Verder moet je er ff rekening mee houden dat sommige modules nog niet uitontwikkeld zijn en nog veel langer op zich kunnen laten wachten. Van de modules die onder new staan (kun je alleen assembled kopen) zijn er pas drie echt klaar en van dat CS80 filter is bijvoorbeeld net het PCBtje klaar terwijl ie al een half jaar op de site te koop staat. Altijd ff checken of iets al echt in productie is dus (rest wat op de site staat wel volgens mij).

Gelukkig verder alleen maar goed nieuws. Als eerste is die Dollarkoers natuurlijk top dus als we even heel egoistisch en asociaal denken mag die andere Texaan nog ff doorgaan met oorlog voeren. Wat HEEL cool is is dat Mr MOTM op de shipping note van buitenlandse bestellingen slechts 60% van de waarde van de spullen zet wat flink in de BTW en invoerrechten scheelt. In mijn geval was dit zelfs maar 25%, waarschijnlijk ter compensatie van de newbie irritaties. Ik heb de volle mep BTW en invoerrechten moeten betalen + inklaringskosten alleen gelukkig over $299+$65 shipping in plaats van over $1250. Als "gift" of "as repaired" versturen doet Mr MOTM niet, het risico daarvan is dat de verpakking wordt opengemaakt wat je niet wilt met al die kleine zakjes onderdelen enzo.
Je betaald dus over het bedrag dat op de shipping note staat+de shipping kosten. BTW 19% en invoerrechten X%. Je krijgt bericht van de Nederlandse pakket dienst waarna je toestemming tot inklaring moet geven wat ook nog Euro 9,50 kost, kom je volgens mij moeilijk onderuit. Bij invoerrechten staat X% omdat ik als ik het uitreken alleen BTW heb betaald maar er staat wel dat ik invoerrechten heb betaald, het zit ergens tussen de 0% en 6%. Het was 67 Euro nog wat over $364.
Of je dit kunt omzeilen met een kleiner pakket met 2 modules ofzo weet ik niet, ik zou er maar niet vanuit gaan. Je betaalt aan de deur, beetje lullig als het er eindelijk is en je hebt geen centen in huis.

Het spul is keurig per module en per soort onderdeel verpakt en ziet er kwalitatief waanzinnig goed uit, ik weet nog niet hoe het klinkt moet ff wachten tot pa tijd heeft om de moeilijkere modules te bouwen.

Overig leuk nieuws is dat er op korte termijn een Arp 2600 filter en een Oberheim SEM filter aankomen. Mijn plan is een beetje om voor altijd van de hoge prijzen, instabiliteit en andere problemen van 20/30 jaar oude mono's af te zijn door ze met een MOTM met meerdere filters en osc's te vervangen dus ieder nieuw filter is goed nieuws!
Ook wordt er gewerkt aan een serie Buchla modules, zit er een envelope follower in de planning en zit ik op een Korg VC10 module aan te dringen, who knows...

Dat zijn wel zo'n beetje de interessante bevindingen, hoop dat iemand er wat mee kan. Zal als de boel in elkaar zit wat MP3's maken.

MZL
 
hee... goed nieuws krimo!!!... ben benieuwd hoe je systeem uiteindelijk zal worden... groot/groter /grootst!? :{
het wachten is op de mp3's en plaatjes... denk je al voor het nieuwe jaar iets te kunnen laten zien/horen?
iig veel succes ermee!
 
Hey Koediman, hoest met voice nr. 6 in je Prophet? Is wel de bedoeling om voor eind van het jaar alles in elkaar gezet te hebben, dan geef ik wel ff een gil. Gister de voeding al in elkaar gezet maar ben ff afhankelijk van pops voor de moeilijkheidsgraad 4/5 en 5/5 modules. Met name de oscillators wil ik even niet overhaasten.
Uiteindelijke grootte is volgens mij nogal een relatief begrip met modulars :) maar ik denk 10u (2 modules) hoog en 2*19" breed. Eerste plan was 3 main en 3 micro osc's om 3 aparte synths te kunnen doen maar ik denk dat het 2 om 2 osc's en meer filters gaat worden zodat ik 2 mono's of 1 wat dikkere heb met keuze uit veel filters.

Deze plaatjes pretty much say it all en zal ik met m'n 3*3 pixel Agfa Ephoto niet overtreffen :) :
http://www.wiseguysynth.com/larry/motm/construct.htm

EZ
 
Ik moet zeggen dat de kit er goed uit zag. Alles in aparte zakjes en een heel mooi frontje.

Leuk dat je een kit meegenomen had! Het begint hier te jeuken..
 
Heb overlaast ook nog wat MOTM bijbesteld als kit

ben wel benieuwd naar wat details over het ineensolderen vd oscillator omdat die de hoogste moeilijkheidsgraad heeft.

ik ben voorlopig nog niet verder gekomen dan een moeilijkheidsgraad 3/5 ( MS20 filter ), dus ik wil wel eens weten wat mij te wachten staat ;)

Maar eerst dus een paar maanden geduld voor alles toekomt ( en hopen dat de dollar dan nog even laag of lager staat )
 
Daar ging het gister ook ff over (moeilijkheidsgraad). Het zit 'm niet in de onderdelen zoals die tempco enzo. De moeilijkheidsgraad wordt met name bepaald door hoe dicht de onderdelen op elkaar zitten en hoeveel het er zijn. Bij de oscillator is daarnaast het calibreren nog wat pittiger. Hij moet goed gescaled worden waar meerdere methoden voor zijn (op gehoor, met ander keyboard, frequentiemeter) en de sinus moet "mooi" worden gemaakt. De handleiding adviseert het gebruik van een scope maar op gehoor kan ook. Of ff langs bij iemand die een scope heeft, ik vind het wat overdreven om alleen hiervoor een scope te kopen hoewel er tweedehands veel goedkoop te scoren zijn.

M'n pa doet dit soort werk al een jaar of 40 dus m'n oscillators en dat 440 filter liggen bij hem, ik ga eerst eens rustig meekijken en m'n soldeertechniek aanscherpen en tussen kerst en o&n de andere modules bouwen.

Was gister nog een interessante discussie over mijn idee achter de MOTM, het vervangen van ouwe synths, maar daar zal ik vanavond ofzo ff een andere thread over starten.
 
Krabben met de soldeerbout?

Zou dat wel goed gaan? ;)


Wel weer eens wat anders dan modelvliegtuigjes.
Da's ook nog eens veel duurder ook nog.

Dus het is goed aan de vrouw/man/vriend(in) uit te leggen.
 
Back
Top