Nieuw jaar, nieuwe synth DIY

Jop

Lid
Lid sinds
15 februari 2004
Berichten
869
Locatie
Venlo
Hoi forumleden,

Eind vorig jaar heb ik besloten mij meer te gaan richten tot synth DIY. Na een aantal maanden van voorbereiding en uitzoekwerk ben ik dit jaar echt begonnen met mijn eerste project. Een zelfstandige synth bestaande uit losse modules met een semi modulair signaalpad, dus de meest voorkomende connecties standaard aangesloten.

Voor de modules heb ik gekozen voor, (zie attachment "modular 02-03"):

2x Thomas Henry 555 VCO (wachten op print)
2x Moog CP 3 clone mixer Manhatten Analog (gesoldeerd, nog testen)
1x MFOS Noise Cornucopia & random gates (gesoldeerd, nog testen)
1x AM 8109 filter Roland IR3109 (nog solderen en IR3109 bestellen)
1x SystemX VCA Frequency Central (gesoldeerd, nog testen)
1x Spring reverb Music thing modular (gesoldeerd, nog testen en wachten op spring reverb)
1x System X EG Frequency Central ((gesoldeerd, nog testen)
1x Envelarp 2600 eg's clone Stefferson (gesoldeerd, nog testen)
2x Thomas Henry controller LFO (wachten op print)

Ik ben op dit moment nog volop bezig met het solderen. Heb een aantal prints klaar (zie cursief) maar moet alles eigenlijk nog testen en waarschijnlijk hier en daar een foutje oplossen :D

Ook moeten er over een aantal zaken nog beslissingen worden genomen:

Power Supply: Clicks & Clocks PSU & Busboard waarschijnlijk (nog bestellen)
Behuizing: Zelfbouw kast van hout (nog geen idee hoe en wat)
Frontpaneel: Nog een groot vraagteken. Waarschijnlijk geen Schaeffer (te duur). Ik wil mijn ontwerp in Illustrator maken. Wie weet er nog bedrijfjes die voor een redelijk prijs op aluminium drukken en gaten frezen (resynthesis uit de UK?)
Knoppen: Welke knoppen ga ik gebruiken? Ik vind zelf die van Macbeth en Modcan wel mooi, zie attachment. Ik sta open voor adviezen.
Signaalpad: Hier heb ik vanmorgen over nagedacht, zie attachment "signals" Hoor graag jullie opmerkingen. Ook zal hier nog veel getest in moeten worden zodra alles af is en een testopstelling klaar staat. Werken de connecties wel zoals in gedachten...

Kortom nog veel te doen!

Gr,
Jop
 

Attachments

  • Knob KB4.jpg
    Knob KB4.jpg
    7,3 KB · Bekeken: 159
  • Modular 02-03.jpg
    Modular 02-03.jpg
    654,9 KB · Bekeken: 122
  • Signals.jpg
    Signals.jpg
    213,4 KB · Bekeken: 127
gave projecten, heb van jouw lijstje ook een aantal gedaan of ben er nog mee bezig, hierbij mijn opmerkingen/bevindingen

-AM8109 heb er 2 gemaakt en kreeg ze allebei niet in self osc staat, is verder wel een heel fraai filter hoor
zeker als je alle drie inputs voorziet.
- SystemX VCA, heb er 2 gebouwd waarvan 1 te koop overigens!!!!! voldeden direct prima
- SystemX Envelope, heb er 2 gemaakt en beide doen helemaal niks! nog niet gezocht naar een fout
kan ook een ontwerpfout zijn want op muffwiggler is er al meer over geklaagd.
- Thomas Henry LFO Controller, ben met 2 stuks bezig vind de soldeer eilandjes wel erg klein waardoor tin moeilijk vloeit.
 
Thanks, heb je Rob gesproken betreffende de AM8109? Is de trimmer zeker 10K multiturn (Qtrim)?

Morgen ga ik de eesrte testen uitvoeren, fingers crossed....

gave projecten, heb van jouw lijstje ook een aantal gedaan of ben er nog mee bezig, hierbij mijn opmerkingen/bevindingen

-AM8109 heb er 2 gemaakt en kreeg ze allebei niet in self osc staat, is verder wel een heel fraai filter hoor
zeker als je alle drie inputs voorziet.
- SystemX VCA, heb er 2 gebouwd waarvan 1 te koop overigens!!!!! voldeden direct prima
- SystemX Envelope, heb er 2 gemaakt en beide doen helemaal niks! nog niet gezocht naar een fout
kan ook een ontwerpfout zijn want op muffwiggler is er al meer over geklaagd.
- Thomas Henry LFO Controller, ben met 2 stuks bezig vind de soldeer eilandjes wel erg klein waardoor tin moeilijk vloeit.
 
welcome to the club!

mooi

aanbevelingen van iemand die er al een 100 tal modules en veel ander spul op zitten heeft:

ik test elke print na het solderen, dat is raadzaam, zeker in't begin, elke keer leer je bij en die ervaring kan je dan gebruiken voor de volgende.

bij het uittesten, geen ic's insteken, eerst voedingslijnen uittesten, geen kortsluitingen? voedingsspanning overal juist aanwezig?
dan pas testen met chips erin.

verder mooi werk, deze draad ga ik zeker ook volgen.
 
Hoi Jop, ik heb contact gehad met Rob maar daar is eigenlijk niks uitgekomen anders dan het gebruikelijke check de componenten. Ik heb nog gespeeld met verschillende weerstandswaarden in het betreffende circuitdeel maar dat gaf wel wat verbetering maar niet afdoende. Nu vind ik zelfosc ook geen must, doe daar eigenlijk niks mee. Zoals ik de am8109 nu heb, zit er mooi karakter in welke verloren gaat als ik poog er meer resonance uit te krijgen.
Vind zo wie zo dat met name de engelse modular bouwers slecht reageren, denk dan aan Rob van AM en Ken MacBeth..

met de SystemX Envelope moet ik nog gaan foutzoeken.
 
ik test elke print na het solderen, dat is raadzaam, zeker in't begin, elke keer leer je bij en die ervaring kan je dan gebruiken voor de volgende.

bij het uittesten, geen ic's insteken, eerst voedingslijnen uittesten, geen kortsluitingen? voedingsspanning overal juist aanwezig?
dan pas testen met chips erin.

Bedankt voor de waardevolle adviezen, zeer nuttig!

Balen Ricardo van de AM8109, ik heb tot nu toe erg prettig contact met Rob (en ook met Rick van Frequency Central). Wel zit ik nog te wachten op een foto van Rob van een complete print 8109 (vind ik wel handig bij het bouwen, extra zekerheidje).
Misschien kan ik jou ik de toekomst helpen zodra hij klaar is (btw. heb je geen IR3109 over?).

Vanochtend het e.e.a. getest, zo op het eerste gezicht werkt alles naar behoren:

MFOS Noise
System X EG
System X VCA
ENvelarp
CP3 Mixers

Deze week het filter in elkaar zetten en alvast alle componenten voor de VCO's & LFO's bij elkaar zoeken. Ook ga ik eens kijken hoe ik de testopstelling precies ga bouwen.

Spoedig meer.
 
Hoog tijd voor een update... 8)

Afgelopen weken / maanden zeker niet stil gezeten. Hier en daar wat problemen tegen gekomen maar alles kunnen oplossen. Ben nu in de laatste fase van het project. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het allemaal iets heb onderschat, met name het aantal uren dat erin gaat zitten is niet mals!

* Het ontwerp is iets aangepast in de afgelopen maanden. Extra modules:

SVVCF filter van Jason (dus twee filters in totaal)
Synthrotek EKO module

* Voeding van Click&Clocks binnen.

* Knoppen zijn gekozen en binnen.

* Frontpaneel is een heel eind op weg. Gemaakt in Illustrator, nu nog iemand vinden die dit kan maken voor een redelijke prijs, suggesties van harte welkom :halleluja

* Ben nu de standaard connecties aan het testen die ik wil gaan gebruiken. Zodra die duidelijk zijn kan het paneel gemaakt worden.

Wat plaatjes van de vorderingen.
 

Attachments

  • knoppen.jpg
    knoppen.jpg
    35,9 KB · Bekeken: 119
  • PS.jpg
    PS.jpg
    326,2 KB · Bekeken: 123
  • Werktafel.jpg
    Werktafel.jpg
    327,6 KB · Bekeken: 122
  • Frontpanel ontwerp.jpg
    Frontpanel ontwerp.jpg
    267,1 KB · Bekeken: 118
Op het moment heb je er weinig aan, maar binnenkort kan ik cnc frezen in aluminium....
 
Dat is goed nieuws Bruce!

Maar heeft iemand ervaring met bijv. The Beast of Re:synthesis?
Het is een groot paneel, +/- 610x 400.
 
Paneel is inmiddels binnen :)

Afkomstig van Schaeffer.
 

Attachments

  • Frontpanel.jpg
    Frontpanel.jpg
    463,2 KB · Bekeken: 120
Back
Top