TAKNU's DIY 168HP / 15U Eurorack Monstercase

Ik denk dat stripboarder die tip geeft omdat je nog zo'n moie modules en case kunt hebben, als je niet meer leeft dan heb je er weinig aan... Die Meanwells zijn geloof ik iets complexer voor de DIYer die nog nooit met 230V heeft gewerkt, je kunt daar aardig wat schade mee aan jezelf toebrengen. Bij die Doepfers en C&C's is dat wat gemakkelijker (maar ook daar heb ik bv een bevriende electricien voor ingeschakeld...).
 
Ik zal even m'n eurorack in m'n testament zetten :P

Meanwell moet je wel goed letten op wat je waarop aansluit inderdaad, die aansluitingen zijn niet geheel logisch en je moet goed het aansluitschema in de gaten houden.

Door met deze jongens nu:P

2017_07_05_23_12_55.jpg
 
Nogmaals, goed bedoeld;); Ik denk dat er 2 dingen zijn die jij niet ziet;

1.) Een monstercase vraagt een monstervoeding. Kijk een 2x1A ringkernvoeding bouw ik zo, maar met zon groot systeem zou ik het ook nog prettig vinden als er iemand meekeek die beter was dan ik.

2.) Bij industrieele voedingen als Meanwell, ligt de 230v gewoon open en bloot, waardoor je serieus moet gaan nadenken over diverse aspecten van veiligheid. Hoe ga je dit gedeelte afschermen? Hoe ga je voorkomen dat draden los kunnen schieten (en door je al erg ondiepe behuizing zweven)? Hoe ga je straks de boel op een veilige manier doormeten, VOORDAT al je modules erin hangen? Gezien de onduidelijkheid over het vermogen van de negatieve lijn, zou ik dat tenminste wel willen weten..

Op deze vragen hoef je mij geen antwoord te geven, maar nogmaals; als dit niet duidelijk voor je is, zoek hulp, of ga op zoek naar een alternatief (een of andere converter), waarbij je de 230v buiten je kast kan houden.
 
Meanwell heeft heeel veel voedingen. Heb zelf type RQ65B omdat destijds de voeding die ik besteld had niet voorradig bleek. Dit is een quad voeding waarbij de -5V totaal overbodig is maar levert 3A 12V+ en 1A op de -12V (mits je op de -5V geen stroom afneemt).
 

Ah thanks, da's wat duidelijker. Ik begreep niet helemaal op welke opmerking van mij je doelde. Maar thanks voor je reactie. De 230 komt inderdaad gewoon de kast dan in en moet zich daar nog splitsen en naar de Meanwells toe, daar moet wel een bescherming overheen anders kun je er zo bij (mocht er een schroefje in vallen, patch kabel of wat dan ook... auch..). Doepfer heeft bij m'n Low cost case er een soort huls omheen gedaan voor dit doel.

Meanwell heeft heeel veel voedingen. Heb zelf type RQ65B omdat destijds de voeding die ik besteld had niet voorradig bleek. Dit is een quad voeding waarbij de -5V totaal overbodig is maar levert 3A 12V+ en 1A op de -12V (mits je op de -5V geen stroom afneemt).

ja d'r zijn nogal wat varianten zag ik inderdaad..

Maar jullie bedoelen eigenlijk gewoon een veilige oplossing zoals die op http://store.synthrotek.com/Case-Power_p_585.html ? Adapter buiten de kast, in de kast in dit geval volgens mij 24v tot aan de omvormers. Van deze zou ik er 2 nodig hebben :P..

LAstig, maar wel het mooie van m'n eigen kast bouwen, zoeken en keuzes maken :okdan:
 
Dat zou, qua veiligheid, een optie kunnen zijn.

Ik snap dat het lastig is. je moet verschillende dingen tegen elkaar afwegen; kostenplaatje, veiligheid maar ook technische aspecten als bijvoorbeeld load-regulatie. Je wil natuurlijk ook dat je synth goed werkt, je vco's in tune zijn en je 1v/oct werkt. Ga je de kant van schakelende voedingen op dan zul je moeten experimenteren hoe dit voor jou werkt en je zult moeten nadenken over hoe je de modules over de busboards/voedingen verdeelt.

Die eurorack psu's op basis van een ringkern en lineaire spanningsregelaars hebben veel betere loadregulatie, maar zijn duurder en hebben minder vermogen (1-1.2A per rail). Dat heeft weer te maken met de grenzen die er zijn aan geschikte spanningsregelaars voor zo'n voeding.

Ik denk dat er ook wel labvoedingen zijn die je systeem kunnen draaien. Dat is ook veilig maar je zal een flinke (3 kanaals) jongen nodig hebben. Je kan dan simpelweg 2 kanalen in serie zetten voor je +/-12V. het punt waar je de kanalen verbindt wordt je 0V.
 
Ik zag deze foto, da's dus wel serieus levensgevaarlijk https://static.mijnwebwinkel.nl/win.../18142b80c0f05453df417828b3c6d1a4384c8d1f.jpg (2x 230V de koffer in en met onbeschermde connectors naar de voeding..=(

Nou inmiddels weer paar stapjes verder, wel grappig hoe kleine dingen je tegenkomt waar je net even niet aan denkt of dacht goed te zitten.
- 1uF vs 1nF ,is niet meer dan 1 tekentje op z'n kop, toch wel net ff de verkeerde waarde (per ongeluk de verkeerde besteld voor 1 busboard dat ik wilde testen, gelukkig was de rest prima:))
- kabeltjes zijn toch al gauw te kort, gaan meer meters in zo'n kast dan je zou denken
- vastzetten van zo'n board is toch echt niet alleen een spacer en een m3 schroefje...
- schuren/verven/schuren/verven/schuren/verven is toch echt een traaaag proces
- tja gaan de busboards nou in spiegelbeeld (kabel door het midden, alleen dan dus de -12v ook gespiegeld, of gewoon allemaal dezelfde richting
- soms lijkt er geen einde aan de stroom pakketjes met losse onderdelen te komen, overal wel weer een aparte winkel en pakketje voor
- en tja de ene standaard maat (lees rail) is niet automatisch de andere standaard maat (kast), dus het is soms wat duwen en kraken.
- Voetjes onder de kast is ook wel handig zeg maar...

Stiekem was dat natuurlijk ook het idee van DYI. Maar inmiddels is dit de huidige status!
2017_07_11_22_14_27.jpg


2017_07_11_23_27_05.jpg


Nu aan de slag met een test voeding (doepfer 12 volt) om eens wat busboards te testen, plaatsing in de kast te checken, hoe gaan de kabels lopen, hoe maak ik alles vast.
 
Door je enthousiasme staat de kast al geschilderd in elkaar, maar volgens mij moeten er nog flink wat gaten in en dan denk ik met name aan de (rechthoekige) gaten voor netpluggen. Lukt dat nog?

Iedere voeding zal zijn eigen net aansluiting en zekering moeten hebben. Heb je al over de de zekeringen nagedacht? Als die behuizing straks vol is, is het een stuk handiger om zekeringen aan de buitenkant te hebben. Anders moet er steeds een deel van de modules uit om erbij te kunnen. Dus ik zou voor netpluggen met ingebouwde zekeringhouder gaan.
 
2017_07_12_22_19_46.jpg


Behoorlijk wat gaten ja :). Maar ik wil eigenlijk stroom boven 12v extern houden en eventueel met powerblock/adapter of losse kabels met eigen connectors de kast in gaan. Nog steeds niet over uit.
 
De beste raad die ik kan geven is om je project te zien als een aanleiding om je meer te verdiepen in synth diy en basis elektronica. Dan zul je snel zien dat een voeding helemaal niet zo'n probleem is, zelfs niet om zelf te maken. En het zal beduidend minder kosten dan bij Synthrotek.

Maar nogmaals de goede raad; als 1v/oct van belang is, en je wil een schakelende voeding (meanwell, powerbricks, adapters) test het eerst uit voordat je er flink in investeert. Zet er een stel oscillators op en modules met veel knipperende leds en kijk hoe de load regulatie zich houdt en of je geen last krijgt van rimpels op de spanning.
 
Ik heb gekozen voor een relatief simpele oplossing; 3x een Doepfer PSU3 erin. De PSU was een prima ding in m'n oude rack. Ook makkelijk te installeren want nummer 1 is gewoon een kopie van die van m'n rack. De andere 2 moet ik nog even netjes erin zetten , zijn nog onderweg.

Ik wil wel graag maar 1 stekker en knop gebruiken. Moet volgens mij gewoon kunnen als ik alles vanaf de knop ook parallel doorlus naar de andere 2 PSU's. Alleen even de zekering vervangen , vermoedelijk een 2.4 of 3.2A

Ziet er prima uit zo toch?
IMG_20170715_180745.jpg
 
Alle laatste onderdelen binnen gehad en nu hard bezig met m'n kast af te maken!!

2017_07_18_23_15_56.jpg


Bovenin kabeltjes allemaal netjes, onderin liggen er nog een paar compleet los. Alleen nog op zoek naar een nette afscheiding van de 230v stukken op de voeding. Links zit hij al netjes, rechts moet ik nog een kapje hebben die helaas niet kant en klaar in de juiste maat te koop waren. Dus moet ik even knutselen.

Verder alle psu's getest, aangesloten boards getest en werkt allemaal prima met juiste voltages. Zoals je ziet werkt een deel v/d kast nu al. Nu nog de laatste boards erin, connectie met de psu, de laatste rails en dan hopppp los!!

Ik begrijp wel waarom die kasten zo duur zijn, wat een werk zeg :stupid, wel cool om hem bijna helemaal zelf gemaakt te hebben! :engel:
 
Hoppa!

2017_07_19_21_39_24.jpg


Wat een ruimte :), genoeg om nog een tijdje los te kunnen met nieuwe modules :p. Hij is 99,9% af, of qua gebruik gewoon 100%. Moet eigenlijk kleine dingetjes zoals beetje verf bijwerken en een busboard afmaken nu ik de missende onderdeeltjes heb, en ook nog een nette afscheiding van de voeding (da's nu een beetje amateuristisch rechts, links zit ie al goed). Maar erg relaxed zo'n grote kast, kan overal goed bij, ideaal ook zo'n kromming erin ipv een rechte kast.

In een maand de kast gebouwd inc dus keuzes van kast, onderdelen, bestellen etc. Tussentijds nog best eens wat extra moeten bestellen qua schroefjes enzo.

Nu lekker los ermee!!
 
Back
Top