TAKNU's DIY 168HP / 15U Eurorack Monstercase

Timmio

Beats & Buttons
Lid sinds
23 mei 2007
Berichten
273
Locatie
Breda
Hopsakee, het gaat er 'toch maar' van komen :engel::halleluja.

Deze thread werd eigenlijk toen ik startte met mijn 1e modules al door een forumlid aangekondigd:

Screenshot_2017_06_20_22_58_27.png


Nou Bob had gelijk, m'n 9U en 3U Doepfer cases zitten vol en natuurlijk is het ook belangrijk er lekker mee te pielen, maar een module'tje extra kan nu niet meer. Dus op zoek naar een nieuwe case, maar eigenlijk zijn er maar weinig kant en klare cases die ik vet vind en die ik wel vet vind zijn nogal prijzig in een groot formaat (mdlrcase is erg cool, maar dan is het wel meteen flink aftikken). Oftewel zitten kijken naar de optie om een DIY project te starten voor een case, stuk of 5 modules waren qua DIY al geen probleem, dus eens zien of ik dit zelf kan:)!

Ik ben niet mega handig, dus hier en daar heb ik wat kant en klare zaken nodig, hier en daar mag het wat meer DIY. Ik wel best schuren, schilderen, maar zelf een kast ontwerpen, neh dat gaat hem niet worden. Om niet alsnog een flink bedrag neer te moeten leggen ga ik voor een methode waarbij ik stap voor stap nog de case verder kan invullen. Extra rails en power kan wel stap voor stap, zeg ik nu...

Ik ga hier maar eens bijhouden hoe de voortgang is, wellicht crashed het keihard en zit ik met allemaal onafgemaakte 'rommel' , klaar voor de marktplaats. Maar ik heb al veel goeie tips van websites (us/de/nl en meer) hier via het forum kunnen lezen en ben op zoek gegaan naar een combi van wel een mooie case, invulling (dus geen losse kabels ofzo), goede power (bij voorkeur niet via modules) enz, maar dus wel betaalbaar want overdreven module-fiel ben ik toch nog niet.

Anyway lang verhaal, tijd voor meer plaatjes! Allereerst de case die ik besteld heb, dit is een DIY case van Twisted Head (https://www.twisted-head.com/). MEt een tikje risico besteld want eigenlijk te weinig gechecked of dit bedrijf wel levert etcetc. Zag wel dat ze recent nog actief waren op FB en daar geen negatieve reacties te vinden. Weinig klantfeedback, maar vooruit..

Deze besteld:
168_HP_X_15_U.png


Met het doel dat het zoiets wordt (ik kan niet precies het model vinden, maar gaat om het idee/kleur/invulling, model is zoals op het grijze plaatje):
70f339014373606195e3008630c0005e.jpg


En dit zou het materiaal ongeveer moeten worden, MDF, ik wil het zowieso (plamuren?) schilderen:
Screenshot_2017_06_20_23_32_53.png


Stap voor stap moet ik hem gaan vullen en nou zijn met name de PSU's nogal duur, maar ook de flinke hoeveelheid rails en busboards. Allemaal al zitten berekenen, uitgetekend, Excel gemaakt, dus serieus gekeken naar alle onderdelen (en dat zijn er veel tot aan m5 schroefjes, busboard spacers en een stroom-connector aan toe. Ik ben begonnen met het bestellen van busboards en onderdelen, aangezien ik deze zelf ga bouwen vanaf een kale losse PCB en wat onderdelen van een nogal simpele BOM. Ik heb dit besteld bij Synthrotek (http://store.synthrotek.com/Noise-Filtering-Power-Distribution-Board_c_111.html), helaas dus wel ff wachten en flinke bestelkosten, maar daarom ook meteen 10 busboards (11 eigenlijk, ook 1 luxere meebesteld om te testen):
Screenshot_2017_06_20_23_42_58.png


Onderdelen bestelt bij Reichelt (https://www.reichelt.nl/) en wat voor een beginner als ik gewerkt heeft is onduidelijke onderdelen op te zoeken aan de hand van de mouser-part code uit de BOM en op te zoeken op http://eu.mouser.com/ , daarna vergeleken met de 100en opties bij Reichelt. Gek genoeg twijfel ik alleen over de led's, simpele rotdingen, maar ik weigerde er 30 cent per stuk voor te betalen terwijl ze er ook in 5 cent waren en die ook lijken te matchen, anyway hoogstens een doosje led's over straks..

Hier en daar wat los spul , zoals metalen spacers naast plastic om eens te testen, en wat materiaal als kabelhoudertjes voor in de case (binders heb ik nog genoeg liggen). Dus nu maar eerst een afwachten of ik m'n case, busboards en ook de onderdelen ga krijgen..

Het einddoel (plaatje wordt vanzelf geupdate door Modulargrid geloof ik) qua grootte en weer plek voor meer modules, yeah!
modulargrid_466709.jpg

(en ik ben nu een Modulargrid Unicorn, yeahhh :P)

Now we wait....
 
Volgende keer gewoon bij Mouser bestellen. Boven 50e gratis verzenden en geen extra invoerkosten.
 
Ik denk dat je bij de Synthrotek spullen ook nog wat import belasting gaat moeten betalen...
Overigens had je ook ook de case kunnen laten snijden d.m.v. de templates die in dit draadje staan. En Clicks & Clocks is ook een prima adres voor power, busboards, etc.
Maar zal een mooie case worden, ben benieuwd! :okdan:
 
Volgende keer gewoon bij Mouser bestellen. Boven 50e gratis verzenden en geen extra invoerkosten.

Thanks voor de tip. Ik was nu overigens ook echt weinig kwijt,maar ga dit wel eens ff checken bij Mouser!

Ik denk dat je bij de Synthrotek spullen ook nog wat import belasting gaat moeten betalen...
Overigens had je ook ook de case kunnen laten snijden d.m.v. de templates die in dit draadje staan. En Clicks & Clocks is ook een prima adres voor power, busboards, etc.
Maar zal een mooie case worden, ben benieuwd! :okdan:

Ja ben ik ook bang voor, geen ramp, wel zonde :)

Dat snijden ga ik eens even bekijken, wellicht voor later interessant. Heb bevestiging gehad van m'n bestelde case dus dat komt goed. En de C&C prijslijst had ik al liggen, inc enorme wensenlijst :P
 
Hopelijk krijg je geen problemen met dat Synthrotek spul. Heeft geen briljante reputatie, zacht gezegd...
 
Hopelijk krijg je geen problemen met dat Synthrotek spul. Heeft geen briljante reputatie, zacht gezegd...

Persoonlijk nooit iets van gemerkt, gebruik al jaren synthrotek voedingen zonder problemen. Ik zou ze juist aanraden bij mensen. Lekker compact en veel vermogen.
 
Van Synthrotek alleen wat zelfbouw spul besteld, dus gaat voornamelijk aan mn eigen diy kwaliteiten liggen
 
Kleine update, want moest natuurlijk even wachten op wat onderdelen uit Duitland, Engeland en de VS. Maar tot nu toe keurig alles aangekomen. Mooie bak vol onderdelen!

2017_06_30_19_02_08.jpg


Eigenlijk is alles binnen behalve mn rack, maar die is inmiddels ook op de post. Kan ik volgende week mooi alles rails bestellen en een keuze maken omtrent mn psu.

De psu is nog wel kastig want heb voor zon kast flink wat Ampere nodig. 4 busboards met 1 doepfer psu (2A/1.2A/4A voor +12/-12/+5, dus met 10 busboards zon 3 psu's, dus dat worden voor dit project geen kant en klare doepfer psu's. Liefst eigenlijk gewoon een hele sterke psu, of max 2...

Tips voor psu's altijd welkom. Is dat DIY te doen? Of is dat calibreren lastig? Vco calibreren ging nog wel :p

Inmiddels ook goede ervaringen met zelf onderdelen regelen, ook met het solderen en testen, alle ingredienten voor een mooie gevulde monstercase:halleluja

Wie had dit gedacht :p, in feb begonnen met modulair, door met diy (okee beetje vals gespeeld aangezien ik vroeger nog iets met electronica heb gedaan, dus had wat spullen en ervaring), en nu eigen case en klaar voor meer :P
 
Weer een stap verder :okdan:

De case is binnen van Twisted Head, mooi ding en stond zo in elkaar. Nu weer uit elkaar aangezien ik hem moet ontvetten, schuren, grondverven, nog meer schuren en verven, maar dan wordt ie wel top, denk ik :)

2017_07_04_19_52_09.jpg


Rails van click and clocks onderweg. Nu door met de busboards solderen, nog 300gaatjes X 7 busboards te gaan :{. De psu ben ik nog steeds niet uit, 5x een goedkope, 4x een c&c, of toch eigenlijk gewoon de doepfer psu 3 die ik eigenlijk vooralsnog het liefste heb en natuurlijk het duurste is :stupid

Kan niet wachten om mn modules over te hangen! Mooi formaatje en eindelijk weer rackspace vrij :p, maar goed geduld geduld..
 
Mijn God! 168hp, 15u, 10 busboards....

Jullie "Eurorack-jongens" kunnen er wat van. Als ik jullie budget had,
moest ik naar de NS om rails te bestellen, in plaats van Clicks&Clocks..:dubbel:

Maar waarom zet je niet een paar van die Meanwell voedingen in, 2 of 3 om te beginnen?
 
Mijn God! 168hp, 15u, 10 busboards....

Jullie "Eurorack-jongens" kunnen er wat van. Als ik jullie budget had,
moest ik naar de NS om rails te bestellen, in plaats van Clicks&Clocks..:dubbel:

Maar waarom zet je niet een paar van die Meanwell voedingen in, 2 of 3 om te beginnen?

Haha :)

Nouja die Meanwell levert maar 0,5A op de -12, da's echt niks, ik moet toch echt wel 0.4 per board hebben. Zit nu al op 1700/1100 voor 4 boards, dus dan zit ik al over de grens heen met 2 boards. Bizar want die +12 is 1.2A en dat is prima. Maar nu mogelijk dus de C&C of toch Doepfer die 2A/1.2 A levert waarmee ik dus 4 boards kan doen.
 
gewoon 5x meanwell. Echt, is genoeg.... En goedkoop.

En ja, zoals het begin van het draadje al zegt, gewoon naar mij luisteren....
 
Iemand moet me maar verbeteren, maar de opgegeven 0.5A, moet je volgens mij zien in relatie tot de totale headroom van de power supply. Met andere woorden; er zit wel wat meer op die lijn in de meeste situaties.

Het zal toch wel werken, anders werd het niet zo vaak gebruikt.

Op Muffwiggler staat ergens een discussie hierover, maar kon het zo snel niet vinden..
 
gewoon 5x meanwell. Echt, is genoeg.... En goedkoop.

En ja, zoals het begin van het draadje al zegt, gewoon naar mij luisteren....

:halleluja daar is geen speld tussen te krijgen.. tis meer gewoon de angst m'n modules te slopen :P

Iemand moet me maar verbeteren, maar de opgegeven 0.5A, moet je volgens mij zien in relatie tot de totale headroom van de power supply. Met andere woorden; er zit wel wat meer op die lijn in de meeste situaties.

Het zal toch wel werken, anders werd het niet zo vaak gebruikt.

Op Muffwiggler staat ergens een discussie hierover, maar kon het zo snel niet vinden..

Eens dat het vast goed moet zijn omdat zoveel mensen het noemen. En zowieso ook meteen de 5 volt...

Okee dan ga ik gewoon op jullie advies af en aan de Meanwells voor m'n stroom..

Misschien dan toch een kort vraagje die julile misschien weten; ik las een keer iets over een fuse moeten gebruiken ergens als je Meanwell gebruikt (je hoort waar de angst vandaan komt :P), klopt dit, moet ik ergens uit voorzorg zekeringen tussen gaan zetten? Of gewoon niet zeuren en Meanwells eraan hangen, aan de 230 volt en andere kant m'n busboardjes.. :{
 
Ken je niemand in je omgeving die je kan helpen met het goed installeren van die voedingen?
Het is echt geen hogere wiskunde, maar het moet net even goed gebeuren. Het is geen schande om toe te geven dat je hiervoor de ervaring mist en kan je een hoop ellende besparen.
 
Vanwaar deze tip? Installeren van de voedingen komt wel goed, ik had het alleen over de angst van het slopen van m'n modules door het kopen van de verkeerde voeding. Fijn dat er tips over die keuze zijn gekomen:), nu het samenvoegen en aansluitingen van de voedingen is geen probleem, kan niet wachten totdat ik zover ben aangezien dan ik dus al een behoorlijk eind klaar ben en bijna het beest op mag starten :p

Eerst nog 3 busboards solderen, dus nog zo'n 800-900 puntjes solderen 8).

Oh m'n rails is wel onderweg al, dus langzaam aan de slag met m'n case opbouwen
 
Back
Top