organisch

barn

Detroit nerd
Lid sinds
16 augustus 2002
Berichten
2.374
Locatie
Amsterdam
ik kan me nou niks bij die term voorstellen :confused:

wanneer klinkt iets organisch?
en wanneer niet?

hoe krijg je het organisch klinkend?

ieke nie wetûh...
 
Re: organisch

Origineel geplaatst door barn
ik kan me nou niks bij die term voorstellen :confused:

wanneer klinkt iets organisch?
en wanneer niet?

hoe krijg je het organisch klinkend?

ieke nie wetûh...

Ik ga proberen je dat een beetje uit te leggen. oef.

Heb je wel eens of mischien wel bijna altijd het gevoel met een mix van jezelf dat die op een aantal punten niet lekker zit.
Bijv. dat de zang ergens net effe te scherp zit of dat de combinatie van je kick, snare, hihats en bas niet zo lekker met elkaar te mengen is.

Nou kan het zo zijn dat je al deze punten wel voor elkaar hebt.
Toch mis je nog iets en weet niet wat.

Toevallig master ik veel tracks waar de gemiddelde producer vaak van zegt "ik mis iets" maar ik weet niet wat.

Als ik dan bijv. een analoge eq en/of compressor (wel van een hoge kwaliteit) over de mix leg dan komt er een soort van balans in alle frequentiegebieden.
Dat houdt dus in dat volume overal hetzelfde is maar ook dat de freq's overal smooth/aangenaam klinken.
Dit noemen ze ook wel blending.

Je moet dit niet verwarren met plat compressen van een mix want dat is veels te makkelijk en klinkt voor geen meter.

het gaat erom dat je het gevoel hebt dat alles klopt en toch lekker beukt.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Ook raad ik je aan om veel te luisteren naar goed klinkende en slecht klinkende mixen.
En probeer ook te snappen waarom een mix lekker klinkt of niet.
1 ding wil ik je voor waarschuwen en dat is dat je je niet moet laten imponeren door de luidheid van de mix.
Als het goed is dan zit er een volumeknop op de versterker weetjewel

Daardoor ga je anders en zeker ook beter luisteren naar waar het echt om gaat.

Zie het als een oefening van je oren.
Ik doe het elke dag en beschouw het dan ook als een topsport.
 
Organisch..mijn mening :

Luister eens naar Oxygene en Equinoxe van Jarre, dat klinkt organisch...
Oxygene 7-13 en Metamorphoses klinkt absoluut NIET organisch.

Kraftwerk klinkt wel weer organisch....Junkie XL weer niet...zie je het verband ?

Ik denk dat het toch een resultaat is van analoge geluiden en misschien zelfs analoge opnamen en mixtechnieken.
Ook dynamiek speelt een grote rol. En volledig digitale opnamen klinken gewoon vaak TE clean..

Als je bv alles PLAT-compressed, haal je het organische (natuurlijke imperfectie) eruit...

Voordat dit weer een hardware vs software discussie wordt, is mijn mening toch dat je met hardware (synth, analoge mengtafels en effecten) als geluidsbron een organischer geluid krijgt dan met computer en softsynths...
 
organisch betekent voor mij dat het prettig in de oren klinkt, levendig, niet statisch...
 
Als je bv alles PLAT-compressed, haal je het organische (natuurlijke imperfectie) eruit...

Hmm, imo wordt juist alles organischer als je het plat compressed (maar dat zal wel aan de soort compressor liggen).

Organisch is als iets klinkt alsof het uit de natuur komt ofzoiets err...:D...dat er allemaal dingen gebeuren, veranderingen binnen het geluid...waar je niet helemaal controlle over hebt.

Laat LFO's heel iel en langzaam over filters/oscillators enzovoorts lopen.
Analoge delays (Of digitale met analoge settings)
Filterdoosjes, modulaire systemen/Clavia Nord (Zijn bij uitstek goed voor organische dingen)
Je synths of drummachines opnemen met microfoons

enzovoorts etc.etc.etc.

Software kan net zo goed klinken als hardware en dat iets software zou zijn is absoluut niet de rede dat iets niet organisch zou kunnen klinken. Zeker met al die goede filter/effects plug ins.
 
organisch vind ik wanneer iets 'levend' klinkt, dus als het geheel van geluiden in zekere mate een warm en onvoorspelbaar karakter heeft...
het mooiste is wanneer je niet gelijk zoiets hebt van: dit is met synthesizers gemaakt, bijvoorbeeld in bepaalde ambient werken van brian eno
het toppunt van niet-organisch zijn denk ik wel chiptunes ;) (nintendo muziekjes bijv.)
 
Hmmm...die SID chip kan toch soms wel een hele organische PWM hebben zeker in het laag.

Ik denk dat de meest ON-organische muziek toch wel Trance is :D

(En de meeste Industrial EBM)

En Brian Eno's "On land" album is zeker organisch gemaakt toch met een betterij van VCS3's (Die altijd heel organisch klinken :) )
 
Back
Top