Mis je de Nord Modular G2?

Gratis hack om deze als software te gebruiken in CSound

g2a_.jpg


The Nord Modular G2 is one of electronic music’s most beloved departed pieces of gear. Now it gets a second lease on life, for free – with Csound.

You’d be forgiven for not knowing this happened. The work was published as an academic paper in Finland last June, authored by three Russian engineers – one of whom works on nuclear physics research, no less. (It’s not the right image, but if you want to imagine something involving submarines, go for it. That’s where I want my next sound studio, inside a decommissioned nuclear sub from the USSR, sort of Thomas Dolby meets Hunt for Red October. But I digress.)

Anyway, Gleb Rogozinsky, Mihail Chesnokov, and Eugene Cherny, all of St. Petersburg, had a terrific idea. They chose to simulate the behavior of the Nord Modular G2 synth itself, and translate its patch files into use as Csound – the powerful, elegant free software that has a lineage to the first computer synth.

The upshot: patches (including those you found on the Web) now work on any computer, Mac, Windows, Linux, and Linux machines like Raspberry Pi – for free. And the graphical editor that lets you create Nord Modular patches just became a peculiar Nord-specific editor for Csound. (Okay, there are other visual editors for Csound, but that’s still cool, and the editor is still available for Mac and Windows free from the original manufacturer, Clavia.)

http://cdm.link/2018/02/nord-modular-free-software/
 
Wow! Ik heb er nog eentje in gebruik, maar dit is heel fijn :)
 
woa! hoe klinkt ie in vergelijking?
 
Hoe download je die Decommissioned Submarine als studio precies in Csound? Eventueel wil ik hem ook wel met Amazon.de bestellen....
 
CSound ken ik niet maar ziet er erg technisch uit.

Is het mogelijk op basis van deze hack ook een VST of AudioUnit te maken? Ik zit eigenlijk al jaren te wachten op een goed software alternatief voor de G2 maar tot dusver heb ik het nog niet gevonden.
 
Heel stoer dit. Toen ik bij muziektechnologie over Csound leerde was t niet zo vriendelijk. Geweldig om te zien dat t nog steeds daar is, de mogelijkheden waren toen al behoorlijk onbeperkt maar ontoegankelijk. Dit maakt t op n mooie manier wat opener en ook nog eens de Nord Modular soort van terug. Ik hoop er gauw mee te kunnen spelen.
 
^ dat eerste dus.

Je kunt patches in de NM interface maken (of online downloaden), en deze dan omzetten naar een versie die csound kan uitvoeren.
 
Hebben ze alle instructies uit de G2 edittor gehaald en in Csound gezet ?
Blijkbaar wel, dat is illegaal.

Of hebben ze zelf voor elke module een vergelijkbaar iets geprogrammeerd, dan zal het net allemaal ietsjes anders gaan klinken.

Als het presies het zelfde klinkt is het illegaal.
 
Hebben ze alle instructies uit de G2 edittor gehaald en in Csound gezet ?
Blijkbaar wel, dat is illegaal.

Of hebben ze zelf voor elke module een vergelijkbaar iets geprogrammeerd, dan zal het net allemaal ietsjes anders gaan klinken.

Als het presies het zelfde klinkt is het illegaal.
Dan zou niemand ooit nog een software oscillator of filter mogen programmeren ??? Bbv. een sinus blijft altijd een sinus hoor.
De klank wordt gewoon bepaald door de hardware waarmee alles wordt weergegeven (indien goed geprogrammeerd dan wel).
Ondanks jou elektronica kennis doe je soms toch heel rare uitspraken hoor. :D
 
Ze hebben geen originele Clavia code door een dissambler gehaald. Ze hebben zelf zo veel mogelijk modules geimplementeerd in Csound op basis van de specificaties van de originele modules.

Er ontbreekt nog best veel, zie de doc die ik hierboven al linkte. Het zal dus meer dan een beetje anders klinken.
 
Roland, ik keek hier vorig jaar naar maar toen leek e.e.a. nog in een pril stadium. Heel veel modules nog niet bekend e.d. en alsof je het pakket zelf nog moest compileren

Heeft er iemand dit nu werkend getest?
 
^ het is python, dat compileer je niet ;)


[edit: behoorlijk wat patches gedownload en geprobeerd te converten, maar niet gelukt. Ook sommige patches van hun eigen tests willen niet converten. Degene die wel gelukt is komt geen geluid uit. Nog zeker een 'work in progress' dus]
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top