Behringer UB-Xa, remake van de Oberheim OB-Xa

Hier het nieuws...

 

Attachments

  • UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    57,5 KB · Bekeken: 2.165
Last edited by a moderator:
de minimoog architectuur is veel simpeler.

Echt niet op parts niveau. Mini is discreet en heeft dure onderdelen nodig. Obxa gebruikt daar ic’s van 0,01 Euro stuk voor. (Coolaudio prijzen voor behringer natuurlijk) En digitale aansturing kost Geen drol meer. We leven in 2018 niet in 1984. Dat hele proces is 1/10 van de prijs/tijd wat het in 1984 kostte om een complete pcb met alles erop te maken. Helemaal voor behringer.

Verder vindt ik pwm sounds niet des mini’s. Maar daar zou je mijn platenkast voor moeten kennen. Hehehe

Echter het zou best kunnen dat de ubxa de ob6 uit het water gaat blazen. Ik hoop dat echt want de ob6 komt alles behalve in de buurt van een obx.

Ik verwacht dat de ubxa 4 Voice gewoon 400 euro wordt. Er zit veel minder r&d in dan de deepmind. Digitaal is dat een complexere synth met meer toeters en bellen dan een kale obxa kopie.
 
En Gibson moet zich alleen met gitaren bezig houden (vind ik).

Was Oberheim. Matrix 1k niet door Gibson uitgebracht , was krk spiekers niet van Gibson of was het een grapje.

Edit dat was al gezegd.
 
Laatst gewijzigd:
ik heb niet de hele draad gelezen, zo hier en daar - en ik zag aan het begin al dat je een azijnzeiker bent als je dit niet toejuicht.

maar ik zit er toch een beetje dubbel in. die behringer is een schaamteloze namaker. altijd al geweest. pikken van andermans idee en het zo goedkoop mogelijk uitvoeren, wat ten koste gaat van de kwaliteit van het geleverde, maar vooral van alles en iedereen dat/die er aan bijdraagt.

aan de andere kant: moet een dsi synth dan echt zo duur zijn? en kijk s wat bv de prijsontwikkelingen over een aantal jaren van de moog voyager en phatty's zijn geweest. over eurorack zullen we het maar helemaal niet hebben.

ik geloof niet dat ik nu nog al die spullen zou willen hebben, zo'n namaak vp330 ziet er leuk uit en zou wel eens goed kunnen klinken, maar wat moet je ermee, al die spullen?! maar het wordt allemaal wel bereikbaar voor iedereen, op deze manier. terwijl je bv op het gebied van zorg een tegenovergestelde beweging ziet.

Interessante insteek Don Leo! Namaken is natuurijk niet origineel, niemand die dat zal ontkennen. Tegelijkertijd leert menigeen van het afkijken bij anderen. En helemaal hetzelfde is het natuurlijk niet. Al was het alleen al door de vorm en de onderdelen.

Over de kwaliteit van 'Made in China' spullen kan menig boompje worden opgezet. Was jaren geleden wellicht een issue maar gezien de hoeveelheid producten die daar geproduceerd wordt is dat allengs minder en minder aan het worden. Menig Westers land heeft denk ik niet eens meer de resources om tal van producten hier te fabriceren.

Ook wel leuk dat je DSI noemt omdat Dave Smith nogal denigrerende opmerkingen had met dat Arturia met de MiniBrute op de markt kwam, in de trend van 'schoenmaker, houdt je bij je leest.' Benieuwd hoe Dave Smith staat ten opzichte van de producten die Arturia nadien op de markt heeft gebracht.

Persoonlijk mag ik graag Europese producten aanschaffen. Volgens mij zijn Europese producten in de V.S. en Azië behoorlijk begeerd vanwege hun kwaliteit en typisch Europese karakteristieken. Heb dat ook met saxofoons. Waarom Amerikaanse of Aziatische aanschaffen wanneer er tal van goede Europese zijn? (Al bezondig ik me daarin wel met een oude Amerikaanse Martin, als enige).
 
Ik hoop dat Behringer het filter juist wel voor elkaar krijgt, want dat vind ik juist bij de OB-6 het minst geslaagde stuk - synth klinkt prima, maar niet als een vintage Oberheim.
 
Wacht nu eerst maar af voor je je gal spuwt.
Jij citeert van forumlid "Disharmonic":
"Deze geeft nooit het echte Oberheim filtergeluid"

Maar "Disharmonic" schreef heel wat anders, nl (citaat):
"Meh, het had een exacte kopie moeten zijn van de OB-X als je echt iets iconisch opnieuw wilt uitbrengen, deze geeft nooit het echte Oberheim filtergeluid."

"Disharmonic" is dus van mening dat de OB-X het echte Oberheim filtergeluid heeft en een OB-Xa niet. En ik deel die mening. En al zou t.z.t. de B. UB-Xa exact klinken als een Oberheim OB-Xa, dan nog niet zou je een Oberheim hebben met het echte Oberheim filtergeluid. Nu vind ik een OB-Xa ook wel mooi klinken hoor, maar toch anders dan een OB-X. Maar nu zijn er ook mensen die een voorkeur hebben voor de sound van de OB-Xa boven die van de OB-X. Dus, ja...zeg het maar. :D

De OB-6 vind ik prima klinken, maar wel heel anders dan een OB-X(a). Dave Smith heeft er denk ik een Prophet sausje doorheen gemixed. :( En voor mij is dat toch een teleurstelling voor een synth die ook nog eens 2.5k euro kost.

Ik denk niet dat het Behringer gaat lukken, maar als het hun lukt de UB-Xa vrijwel exact te laten klinken als een OB-Xa is dat natuurlijk heel mooi voor iedereen die deze sound heel mooi vindt. :okdan: Er dan wel van uitgaande dat de UB-Xa een leuk Behringer prijsje gaat krijgen. :)
 
Over de kwaliteit van 'Made in China' spullen kan menig boompje worden opgezet. Was jaren geleden wellicht een issue maar gezien de hoeveelheid producten die daar geproduceerd wordt is dat allengs minder en minder aan het worden. Menig Westers land heeft denk ik niet eens meer de resources om tal van producten hier te fabriceren.

China kan dezelfde kwaliteit leveren als elk westers land want als je raketten naar de maan kan sturen dan kan je ook een synthesizer bouwen die 30 jaar meegaat.
Waar het op neerkomt is dat de westerse fabrikanten voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en dat gaat ten koste van de kwaliteit.
 
China kan dezelfde kwaliteit leveren als elk westers land want als je raketten naar de maan kan sturen dan kan je ook een synthesizer bouwen die 30 jaar meegaat.
Waar het op neerkomt is dat de westerse fabrikanten voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en dat gaat ten koste van de kwaliteit.

In China wonen ook gewoon mensen hoor. Waarom denken mensen toch dat Chinezen slechter werk afleveren dan Amerikanen, Fransozen of Duitsers? Het is puur een Q&A en dus kosten kwestie.

Nu wil het geval dat ze ergens in Japan bij Toyota ooit iets hebben bedacht genaamd Kanban en Kaizen dat gaat over het optimaliseren van de kwaliteit en snelheid van je productielijnen. Dat is de basis geworden voor zaken als six-sigma, LEAN, blackbelt, agile en scrum.

Wat ik van Ulli's posts heb geleerd is dat hij zijn nieuwe fabriek compleet volgens de moderne inzichten als innovator's dilemma en kanban processen heeft ingericht, met de modernste technieken om de kwaliteit te optimaliseren en de productie te automatiseren.

Dat kan ook niet anders als je high-volume/low-margin werkt als Behringer, alle defecten op de productie, en alle returns die je krijgt kosten je (te) veel geld en gaan direct ten koste van je bottomline. De enige logische manier is dan ook om de productie en de kwaliteit ervan verregaand te automatiseren, wat hij ook heeft gedaan.

Tuurlijk, je kunt nog steeds in China je spul (te) goedkoop laten produceren, maar dan krijg je ook dodgy resultaten, als je meer betaald, of het zelf opzet (zoals Behringer) dan krijg je minstens dezelfde kwaliteit, en vaak beter, dan in Europa of de USA.
 
Waarom denken mensen toch dat Chinezen slechter werk afleveren dan Amerikanen, Fransozen of Duitsers?
Ik denk dat niet.
Wel dat veel Chinese ondernemers aan westerse bedrijven / ingenieursbureaus opdrachten willen geven, mits zij bij de werkzaamheden zelf mee mogen draaien en de (technische) kennis daarvan mee naar huis (= China) mogen nemen. Daarna doen ze het zelf (in China). Vlak ze niet uit die Chinezen...
 
ik ben hier benieuwder naar dan die model d kloon.. ik heb 3 verschillende oberheim synths gehad die alle 3 anders klonken.. de 4 voice.... de ob 8 en de x pander, waarvan ik de laatste het minst vond klinken.. en die 4 voice blies je kompleet de tent uit.. wat een power zat daar in zeg.. de ob 8 had nog het oude oberheim karakter maar was een stuk cleaner dan zijn voorgangers..
trouwens de elka synthex was ook een oberheim kloon..
 
jammer dat die 4 voice zo slecht in elkaar zat en er altijd wel iets stuk was.. ik zag toetsenist lyle mays van de pat metheny groep toen ik naar een concert van hun ging ook met zo,n 4 voice in zijn set up en achter hem op de grond stonden 2 reserve 4 voices voor als er eentje stuk ging.. wat ook prompt weer het geval was.. ik was in die tijd bezig met een opleiding electronica via het centrum vakopleiding voor volwassenen dus ik probeerde nog wel eens zelf wat te repareren.. maar zonder duidelijke schema,s was er niet echt uit te komen.. importeur neder land muziek had die volgens mij ook niet eens.. normaal zitten er aan stekkertjes die met power en voedings spanningen te maken hebben altijd een uitsparing zodat je die stekker altijd maar op 1 manier kon verbinden met de print connector of andere aansluitingen. en de 4 voice had die uitsparing dus niet en daardoor was het verkeerd om aansluiten zo gebeurt. dan wissel je + 16 en -16 volt om daar kon ie nou net even niet tegen!. ik zetten de stroom er weer op en overal kwam rook uit te voorschijn met van die overbekende gebakken printplaten lucht die nog maanden in mijn huis bleef hangen.. nederland muziek zei ook al stuur die maar terug naar oberheim in de states.. toen heb ik hem maar te koop aan geboden. 400 gulden kreeg ik er nog voor..maar dat was ook in de tijd waar veel mooie digitale synths op de markt waren verschenen, de korg m1 wavestation, roland d 50, de ob 8 was er ook al, achteraf had ik hem in een hoek op zolder moeten zetten..
 
Moet zeggen dat met dit soort vragen en de prijzen die Uli hanteert het wel een customer friendly synth division aan het worden is.
 
Firechild had wel een interessante post op het gearslutz forum. De model D en Neutron zijn monofoon, en het aantal analoge componenten is daarom relatief beperkt, wat de prijs erg laag houdt. Op het moment dat je naar polyfoon gaat, zoals bij de UB-Xa, de VC330 clone etc. vermenigvuldigd het aantal componenten, de complexiteit en dus de prijs ook vrij hard. De VC330 clone gaat bv niet voor minder dan $999 voor een productie van 1000 stuks, wat effectief 1200 euro in de winkel is. Met andere woorden: verwacht niet dat de meeste analoge polyfone synths van Behringer voor sub-1000 euro gaan. De DM12 lijkt daarin een uitzondering te zijn. Ik denk doordat het geen clone is maar ze echt ook op efficiency hebben kunnen focussen.
 
VC is net aangekondigt voor 799 dollar, maar de rest van je opmerking blijft. Deze UB gaat meer dan waarschijnlijk meer dan 1000€ kosten, dus moet je hem gaan afwegen tegen andere apparaten in dat vijvertje.
 
1k-1k5 voor een full analoge bak compleet met alle curtis chips zoals het vintage exemplaar en dus (als ze het geheel goed doen) met vrij weinig verschil in sound kan toch geen slechte deal zijn imo.
 
Back
Top