Oberheim is terug met de OB-X8

oberheim-drinks-770x425.jpg


Oberheim is terug! Een nieuw hoofdstuk is aangebroken.

Aangeboden door Tom Oberheim, voormalig Oberheim-ingenieurs Marcus Ryle en Tony Karavidas, in samenwerking met Sequential's Dave Smith en zijn team.

Bezoek www.oberheim.com en schrijf je in om gek gemaakt te worden met teasers en meer.



Muziek door J3PO

edit: vertaling in het Nederlands en toevoeging video en foto door het mod-team

toevoeging 5 mei: Oberheim OB-X8 Leak
 
Last edited by a moderator:
$3500. Zal wel tegen de 4k in euro worden dan met BTW, invoer en alle valuta en andere naaipremies erop.

Ik vind hem een stuk mooier dan de Prophet 5/10 Rev 4 desktop, die was toch nogal vol en cluttered en daardoor beetje raar ingedeeld. De OB-X8 heeft minder controls en dat komt beter tot zijn recht in deze form factor.
 
't is een super mooie desktop synth. 't is dat ik andere prioriteiten heb anders zou ik 'm graag in huis halen.
 
Volgens Google heeft Steve meerdere Xpanders. Ik heb 3 jaar geleden een workshop met hem gedaan. Super tof. Dus ik heb hem ook de nodige vragen gesteld. Dat van de Xpanders klopt, maar hij heeft onnoemelijk veel synths. En modulars. Tijdens de workshop heeft hij oa Structures in Silence live gespeeld. Niet op een Oberheim trouwens, maar op iets anders. Ik weet niet meer precies wat, maar de patch klonk prima. Aardige gast, heel bescheiden. En een vakman. Veel van geleerd.

3 Mei op zijn Facebook geplaatst. Ik ben al jaren groot fan.


1683662785698.png
 
$3500. Zal wel tegen de 4k in euro worden dan met BTW, invoer en alle valuta en andere naaipremies erop.

Ik vind hem een stuk mooier dan de Prophet 5/10 Rev 4 desktop, die was toch nogal vol en cluttered en daardoor beetje raar ingedeeld. De OB-X8 heeft minder controls en dat komt beter tot zijn recht in deze form factor.
Plus de lelijke knoppen op de P5/10 module
 
Plus de lelijke knoppen op de P5/10 module
Ja, het voelde wel echt als een stap terug van de keyboard versie. Deze OB-X8 desktop ziet er gewoon uit als the real thing minus keys.
 
ik wed weldra op marktplaats bij "Vintage" voor 3500
 
Ik heb geen plek op mij desk. Net 5 inch te breed, ander had 'ie in het rack gekund. Nou ja, dan ploeter ik maar voort met de Xpander.
 
Ik heb geen plek op mij desk. Net 5 inch te breed, ander had 'ie in het rack gekund. Nou ja, dan ploeter ik maar voort met de Xpander.
Als er maar iets uitkomt.
 
Ik heb geen plek op mij desk. Net 5 inch te breed, ander had 'ie in het rack gekund. Nou ja, dan ploeter ik maar voort met de Xpander.
De xpander is anders ook n ferme vlaai qua afmetingen niet? Heb er ooit eentje in t wild gespot
 
Mag ik dit dan een betere vergelijking video vinden:


Opzich een goede vergelijking omdat hij 3 vlaggenschepen bij elkaar heeft, maar.. ik hoor duidelijk op 07:40 dat het filter van de Prophet niet zo ver opengaat als de rest, waarop hij reageert alsof dat "slechter" klinkt; een "let down" zegt hij. Ehmm, of je matched de EG amount gewoon even fatsoenlijk! :)

Komt een beetje raar over op me, dat zal hij toch wel horen? En ja hoor, nog geen paar seconde later op 07:55 draait hij het filter van de Prophet open, en gaat hier volledig aan voorbij.. en is plots afgeleidt omdat 1 synth vals is. Beetje slordig, of ligt het nu aan mij?
 
Laatst gewijzigd:
Ja, het voelde wel echt als een stap terug van de keyboard versie. Deze OB-X8 desktop ziet er gewoon uit als the real thing minus keys.
Buiten lay-out en toetsen is het identiek toch. Ik vraag mij altijd af waarom die keys versies snel 1k meer zijn dan de desktop versies.
 
Buiten lay-out en toetsen is het identiek toch. Ik vraag mij altijd af waarom die keys versies snel 1k meer zijn dan de desktop versies.
Andere knoppen, die van de Rev 4 zijn groot en stroef. De desktop probeert net iets teveel in een kleine ruimte te persen. Prijsverschil is inderdaad groot, zal ook deels wel te maken hebben ook met hoeveelheid materiaal, extra werk, transport etc. Keybed zelf kost ongeveer €200 geloof ik.
 
Volgens Google heeft Steve meerdere Xpanders. Ik heb 3 jaar geleden een workshop met hem gedaan. Super tof. Dus ik heb hem ook de nodige vragen gesteld. Dat van de Xpanders klopt, maar hij heeft onnoemelijk veel synths. En modulars. Tijdens de workshop heeft hij oa Structures in Silence live gespeeld. Niet op een Oberheim trouwens, maar op iets anders. Ik weet niet meer precies wat, maar de patch klonk prima. Aardige gast, heel bescheiden. En een vakman. Veel van geleerd.

Gaaf man. Hier nog een fan. Zwaar respect voor zijn kennis en kunde en ongelofelijke productiviteit.
 
Back
Top