Behringer UB-Xa, remake van de Oberheim OB-Xa

Hier het nieuws...

 

Attachments

  • UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    57,5 KB · Bekeken: 2.160
Last edited by a moderator:
Vast en zeker door de componentprijzen. Die prijzen zijn lineair gerelateerd aan de
geleverde kwaliteit (levensduur, fail-rate enz) trouwens.

het heeft met name te maken hoe je je prijsopbouw doet. Ik ga er hierbij overigens vanuit dat Roland net zo'n geautomatiseerde productielijn kan opzetten dan Behringer/MusicGroup als dat nu kan doen in hun fabrieken.

Behringer gaat voor het minimaliseren van de productiekosten en legt er dan een vast winstpercentage bovenop, high volume/low margin. De meeste andere producenten gaan voor winstmaximalisatie en kijken hoe hoog ze de marge kunnen maken.
 
Hoe kan Behringer dit namaken? Dat moet toch gebeuren met toestemming van Tom Oberheim, die zal toch akkoord hebben gegeven en daarvoor betaald worden?

Gibson is nu eigenaar van het merk Oberheim, volgens mij is de merknaam OB-Xa ergens "zwevend" omdat Gibson die ooit heeft aangevraagd maar nooit is toegekend, maar ook Behringer heeft deze recent proberen te trademarken maar is blijkbaar ook nog niet gelukt, vandaar de UB-Xa denk ik. Patenten enzo zijn al verlopen.
 
het zou me ook niet verbazen als die vroege vooraankondiging bedoeld is om je ertoe te bewegen de aankoop van een ander apparaat uit- of af te stellen.

ik kan me voorstellen dat mensen die een dure nieuwe ob of moog overwegen, toche ven afwachten tot die behringer clone voor een kwart van de prijs er is. en dat doet andere firma's dan toch pijn, want die hebben vooraf in hun marketing ook een prognose van de product lifecycle meegenomen in hun berekeningen.

Dat snap ik allemaal wel en het werk inderdaad zo in de marketing, maar dat maakt mijn frustratie er niet minder om! ;{
 
Gibson is nu eigenaar van het merk Oberheim, volgens mij is de merknaam OB-Xa ergens "zwevend" omdat Gibson die ooit heeft aangevraagd maar nooit is toegekend, maar ook Behringer heeft deze recent proberen te trademarken maar is blijkbaar ook nog niet gelukt, vandaar de UB-Xa denk ik. Patenten enzo zijn al verlopen.

UB staat toch gewoon voor Uli Behringer denk ik?
 
Daar valt ook over te discuteren want het zal er natuurlijk van afhangen wat het prijsverschil zal zijn tussen een DSI en een Behringer.
Als de Behringer dan iets of wat in de buurt komt qua sound zal het (grote) prijsverschil voor bepaalde mensen zeker en vast doorslaggevend zijn. Dat allemaal er van uitgaande dat die remake qua prijs verder borduurt op de Behringer (lage prijs) strategie. Tot zolang er dus geen verkoopsprijs bekend is, is dat allemaal nog gissen... .
Als hij bovendien anders maar toch nog goed klinkt is hij voor veel mensen ook bruikbaar.

Dan mis je mijn punt. Ik gaf al aan dat Behringer ondanks dat het goedkoop is nog niet in de buurt van het origineel komt (waar DSI dat wel lukt).
Als mensen voor Behringer kiezen kiezen ze voor de prijs, niet om de sound.
 
Dan mis je mijn punt. Ik gaf al aan dat Behringer ondanks dat het goedkoop is nog niet in de buurt van het origineel komt (waar DSI dat wel lukt).
Als mensen voor Behringer kiezen kiezen ze voor de prijs, niet om de sound.

huh? dat ding is precies 3 dagen geleden aangekondigd en zit nog midden in de ontwerp-fase. Hoe kun je deze conclusie dan met goed fatsoen trekken?
 
huh? dat ding is precies 3 dagen geleden aangekondigd en zit nog midden in de ontwerp-fase. Hoe kun je deze conclusie dan met goed fatsoen trekken?

Heel makkelijk zelfs. Behringer is niet van gisteren..

Daarmee bedoel ik dat Behringer niet in de business zit om spullen zo natuurgetrouw opnieuw uit te brengen. Het kopieert al, sinds zo lang ik mij kan herinneren, vanalles en probeert dat vervolgens voor een lagere prijs op de markt te brengen.

Behringer lift ook hier mee op een hype van synthesizer nostalgie die er heerst. Met wat marketing en looks betaald dat straks dik voor ze uit. Behringer is er niet voor de diegenen die echt de ouwe Roland, Moog, Oberheim sound willen.

Ik verwacht daarom totaal niet dat Behringer opneens magisch hun complete business plan zal veranderen. Sterker nog, het is niet eens mogelijk tegen die prijzen. Een Moog Voyager is bijvoorbeeld niet enkel prijzig vanwege de naam en de faam die eraan hangt. Op het blote oog alleen al zie je waarom zo'n bak de extra centen kost. :)
 
Dan mis je mijn punt. Ik gaf al aan dat Behringer ondanks dat het goedkoop is nog niet in de buurt van het origineel komt (waar DSI dat wel lukt).
Als mensen voor Behringer kiezen kiezen ze voor de prijs, niet om de sound.

Zoals ik het lees begrijp je mijn redenering qua keuze Behringer in functie van de prijs wel.
De sound is afwachten maar dan moeten ze er eerst echt mee naar buiten komen.
Het vergelijkende filmpje tussen Moog en Behringer synth heb ik ondertussen al gezien en ze hebben toch blijkbaar iets leuks en goed klinkend neergezet.
Zoals ik ook al schreef zal het voor veel mensen ook niet uitmaken of hij 100% klinkt als het origineel; als hij goed klinkt is hij zeker bruikbaar voor velen.
Ik zou er graag één eens in het echt bepotelen om te kunnen vergelijken met b.v. de kaboutersynths die Roland nu maakt. Want de form factor van die dingen is niet mijn ding (maar ik ga daarover niet verder uitweiden in dit topic). Dus als Behringer nu iets maakt wat goed klinkt is dat voor mij een voordeel qua bedieningsgemak t.o.v. de Rolands.
 
Heel makkelijk zelfs. Behringer is niet van gisteren..

Daarmee bedoel ik dat Behringer niet in de business zit om spullen zo natuurgetrouw opnieuw uit te brengen. Het kopieert al, sinds zo lang ik mij kan herinneren, vanalles en probeert dat vervolgens voor een lagere prijs op de markt te brengen.

Behringer lift ook hier mee op een hype van synthesizer nostalgie die er heerst. Met wat marketing en looks betaald dat straks dik voor ze uit. Behringer is er niet voor de diegenen die echt de ouwe Roland, Moog, Oberheim sound willen.

Ik verwacht daarom totaal niet dat Behringer opneens magisch hun complete business plan zal veranderen. Sterker nog, het is niet eens mogelijk tegen die prijzen. Een Moog Voyager is bijvoorbeeld niet enkel prijzig vanwege de naam en de faam die eraan hangt. Op het blote oog alleen al zie je waarom zo'n bak de extra centen kost. :)

wat vind je hiervan dan als je er goed naar luistert?

 
Daarmee bedoel ik dat Behringer niet in de business zit om spullen zo natuurgetrouw opnieuw uit te brengen. Het kopieert al, sinds zo lang ik mij kan herinneren, vanalles en probeert dat vervolgens voor een lagere prijs op de markt te brengen.

Hieperdepiephoera voor Behringer. Vroeger moest je tot je 35e een krantenwijk hebben om een synth te kunnen kopen. Met spullen van Behringer heb je nu in een half jaar een hele studio. Wat geeft het dat het van Dacia-kwaliteit is ?
 
wat vind je hiervan dan als je er goed naar luistert?

https://www.youtube.com/watch?v=3pRiUSf_QFw&t=1624s

Dat de gilde de hele tijd aanstaat. :D

Maar synthpro is vooral een techneut die repareert. Niet echt iemand die synths bespeeld als beroep. En dat hoor je ook aan zijn sounds in dit filmpje. Je wil signature mini sounds horen.

Anyway ik ben nog steeds benieuwd verder. Als ze genoeg in de buurt komen wil ik er zeker 1 hebben voor die prijs.
 
Op zich niets geks natuurlijk, de originele prijs van een OB-Xa was in 1980-1982 zo'n 5000 US dollar, wat nu omgerekend ongeveer 15k is. Dit is echt een "beast".


Naja, de moog model d is rond de 4000 of zo en die van behringer rond de 300.
Dus als de ob xa 5000 (E4200) was, dan zou die van behringer toch zoiets van 400-500 moeten zijn ?!
 
Naja, de moog model d is rond de 4000 of zo en die van behringer rond de 300.
Dus als de ob xa 5000 (E4200) was, dan zou die van behringer toch zoiets van 400-500 moeten zijn ?!

de minimoog architectuur is veel simpeler.
 
Gibson is nu eigenaar van het merk Oberheim, volgens mij is de merknaam OB-Xa ergens "zwevend" omdat Gibson die ooit heeft aangevraagd maar nooit is toegekend, maar ook Behringer heeft deze recent proberen te trademarken maar is blijkbaar ook nog niet gelukt, vandaar de UB-Xa denk ik. Patenten enzo zijn al verlopen.


Gibson, is dat niet dat betrouwbare merk dat ook cakewalk heeft ?! 8D
 
Als ik in mijn glazen bol kijk zie ik dat de OB-Xa voor Behringer geen groot succes gaat worden. Een geluk (voor mij) is dat ik er ook geen interesse in heb.

En Gibson moet zich alleen met gitaren bezig houden (vind ik).
 
Men mag een hele reeks van vintage cem based synth clones verwachten zowel Behringer,DSI en andere merken.
 
Back
Top