Behringer UB-Xa, remake van de Oberheim OB-Xa

Hier het nieuws...

 

Attachments

  • UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    57,5 KB · Bekeken: 2.173
Last edited by a moderator:
Ik heb in ieder geval niet echt klachten over de ubxa, tuurlijk kunnen de reeds genoemde punten beter, en tuurlijk had ik daar een hogere prijs voor over gehad, maar het is wat het is en we doen het er mee, ik vind het erg veel bang voor buck, de 16 stemmen bijvoorbeeld zijn erg.. heel erg welkom bijvoorbeeld. Als de volgende poly synths die Berhinger uitbrengt van de zelfde kwaliteit zijn dan zal ik ze kopen aan de zelfde prijs (als ze die blijven hanteren) mochten ze toch de kwaliteit omhoog gooien en de prijs ook, dan doe ik nog steeds mee, wordt het allemaal mindere kwaliteit voor minder of meer geld, dan zien we wel weer verder.
 
Maar als we bijv z'n Deepmind nemen, een van z'n vroegste synthesizers dan valt het me op dat je zo ongeveer niets leest over gebroken toetsen, afgebroken encoders of vastgelopen schuifregelaars terwijl die al een jaar of zeven op de markt is dus schijnbaar valt het allemaal wel mee want anders had je ik weet niet hoeveel klachten gelezen maar het blijft vrij stil tot nu toe.
De meeste klachten over de Deepmind 12 die ik ken gaan over het scherm dat naar verluid zijn helderheid/contrast relatief snel verliest.
 
Behringer, ik krijg er geen genoeg van. Net toch de UBXa maar laten komen, netjes afgetopt met wat vulsel uit dezelfde stal. Benieuwd.
 
De meeste klachten over de Deepmind 12 die ik ken gaan over het scherm dat naar verluid zijn helderheid/contrast relatief snel verliest.
Ja, goed punt, doet me denken aan het schermpje vd Roland fantom xr.
Daar is gelukkig inmiddels wel een vervangend display voor te krijgen.
 
Ja ik vind het echt super schandalig allemaal, vroeger niet.. ik verving gewoon het schermpje.. P.s staat hier een Moog sub37, scherm is goed maar zit er beetje scheef in. Deze zal wel in china gemaakt zijn dan en het menu scrollen/indeling zuigt. Doe er niks mee..

Zo kunnen we hele lijsten posten... ik heb een paar dagen een west pest.. ja hoor. Knoppen bewegen geen mm maar de main output is ineens stuk.. Tsja..
Verder ben ik ook tegen bomen kappen dus wat mij betreft mag Moog ook over op bamboe.

Mijn suggestie behringer moet naar betere knoppen, oled schermpjes, staal en bamboe, niet meer clonen maar originals maken. Dan is iedereen happy denk ik :beard:
 
Product Features:
  • CV/pedal inputs for connection to expression pedals and footswitches
  • MIDI Polyphonic Expression (MPE) to enable multidimensional controllers and multiple parameters per note
  • Comprehensive MIDI implementation (including NRPN/CC control of all parameters and bulk load/save
+ @ishi
Heb je al wat tijd gehad om te moduleren, mod matrix en bijvoorbeeld NRPN vanuit je DAW?
Kun je trouwens met split ook 2 verschillende sounds naar L/R mono sturen? Ipv stereo?
 
Heb je al wat tijd gehad om te moduleren, mod matrix en bijvoorbeeld NRPN vanuit je DAW?
Kun je trouwens met split ook 2 verschillende sounds naar L/R mono sturen? Ipv stereo?

Ik heb er een paar dagen lekker op gespeeld. Ik vind 'm echt heel erg goed klinken. Ik heb uiteindelijk vooral veel tijd gestoken in de atrophy-instellingen. Niet de 8 modes, maar al de parameters die daarachter zitten. Die zijn echt bizar uitgebreid.. ik heb dat zo nog nooit op een synth gezien, voor zover ik me kan herinneren. Voor mij is dat op dit moment het meest interessante aan de synth: de klanken die je daarmee kan toveren.. daar ga ik zeker nog heel veel meer mee experimenteren. Ook via NRPN aan te sturen, dat ga ik vanuit Max/RNBO nog verder uitpluizen.

De synth was een B-stock van Thomann. Helaas erg slecht verpakt (Thomann gaat Bax en Amazon achterna wat dat betreft): zonder omdoos en het plastic zat maar half om de synth. Bij het vervoer is de doos nat geworden, ik neem aan door de regen en was de doos ook aan de binnenkant vochtig. Verder zat er een kras op het hout en was er Ć©Ć©n toets die al snel hinderlijk bleef hangen. Dit alles gemeld aan Thomann en is na wat twijfel toch teruggegaan. Wel meteen een pre-order voor een verse. Wordt vervolgd.
 
+ @ishi
Heb je al wat tijd gehad om te moduleren, mod matrix en bijvoorbeeld NRPN vanuit je DAW?
Kun je trouwens met split ook 2 verschillende sounds naar L/R mono sturen? Ipv stereo?
Helaas, of gelukkig, het is maar hoe je het bekijkt nog weinig tot geen tijd gehad voor mijn aankopen van vorig jaar, over een paar weken heb ik weer wat meer tijd en kan ik de ubxa maar ook syntrx verder aan de tand voelen.
 
Heeft Behringer dat zelf bedacht, die Atrophy settings?

Wacht maar tot -ie zelf last van atrofie krijgt.
Dit vond ik zelf een nuttige en bruikbare analyse van dit onderwerp.

VCM, voice component modeling

 
Component 'aging' emulatie an sich is niet nieuw, maar de meeste synths hebben er volgens mij maar 1 control voor (een "vintage" of "slop" of "aging" knob/menu parameter), maar dat je het zo in detail handmatig in kunt stellen op zoveel elementen van de voice ken ik niet in elk geval.
 
Die atrophy-instellingen zijn echt ongelooflijk, voor mij ook het meest interessantst van deze synth. Als je ziet alles wat je kan instellen

Bekijk bijlage 3844432
Hoe moet ik dat atrophy getal interpreteren?
Ik heb van de werking van slob in "vintage mode" op de P6 geleerd hoe ik mijn patches lekker analog kan proggen.
Hoewel "vintage mode" maar een aantal getallen heeft waar die doorheel loopt.
Dat is dus een radom waarde met een hele lage vloer die bij iedere toetsaanslag de filter freq, resonance, env attack, decay, vco pitch, lfo pitch ranomiseerd. En daar boven op ook nog pitch drift.

Dit lijkt me een leuk lijstje om nog meer van dat soort parameters te ontdekken en die dan op de Z1 en Quantum en evt softsynths te proggen voor een mooie VA basis.
 
De meeste van die getallen zijn in procenten, Hz of semitones. Sommige zullen wel te creƫren zijn op andere synths, maar niet alles en vooral met die Errors zal dat moeilijk of ommogelijk zijn. In de handleiding op pagina 15 staan de getallen uitgelegd: UB-Xa handleiding
 
Back
Top