Behringer UB-Xa, remake van de Oberheim OB-Xa

Hier het nieuws...

 

Attachments

  • UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    57,5 KB · Bekeken: 2.223
Last edited by a moderator:
Oh ja herinner me nu td-3 en zo’n odyssee.. daar had ik ook niks op an te merken.. memorie ook nog eurorack van b gehad die zwarte 55 serie? kan me niet goed herinneren maar moet wel ok geweest zijn. Anders had ik het wel onthouden

Edit idd ook nog td8 hier geweest ook prima
 
Verder leuk al dat b spul , kan er veel plezier uit halen , maar of het de 10 jaar haalt ??
Maar als je na 10 jaar 3 a 400 euro moet uitgeven voor een monosynth is dat niet erg denk ik, voor dat geld kan je na 10 jaar tevreden terugkijken op de lol die je er van hebt gehad.
 
Ik hield me vroeger weleens bezig met hifi versterkers laten modificeren dus als je erg blij bent met een model, is het dan waard om misschien betere potmeter e.d erop te laten zetten?
 
Ik hield me vroeger weleens bezig met hifi versterkers laten modificeren dus als je erg blij bent met een model, is het dan waard om misschien betere potmeter e.d erop te laten zetten?
Ik ben meer van “if it ain’t broke, don’t fix it “ Waarom zou je er aan gaan lopen klungelen voordat het kapot is?
 
Als je niet als een bezetene aan die knoppen gaat lopen draaien denk ik dat het allemaal wel mee gaat vallen. Al had ik het niet erg gevonden als er betere knoppen op zaten tegen een iets hogere prijs. Wat dat betreft snap ik de keuze van Behringer niet zo.
 
Ik ben meer van “if it ain’t broke, don’t fix it “ Waarom zou je er aan gaan lopen klungelen voordat het kapot is?
Eens voor in de studio.. tis meer denk ik als je op pad gaat en live wat meer security wil..
 
Denk dat de kosten voornamelijk in assemblage zitten, overal een washer en een moertje overheen leggen en aandraaien. Ik maar het kan nooit veel zijn qua hogere kostprijs lijkt me.
 
Ik heb niet veel behringer gehad maar de knoppen op de pro-800 waren de slechtste die ik persoonlijk ooit hier gehad heb. Alsof je ze af kon breken.
Hier kan ik uit een eigen ervaring wel een andere bevinding tegenover stellen;
De doos van mijn pro-800 is, vermoedelijk tijdens transport, dusdanig bekneld geraakt (alsof er iemand op is gaan staan) dat er twee knobcaps van de pots gedrukt zijn. Hierbij zijn de twee knobs een beetje vervormd en heeft het plastic ervan een soort stempeltje op de faceplate van de synth achtergelaten, die ik kon wegkrabben. In andere woorden; met kracht losgekomen dus.

Maar wat bleek; de (plastic) shafts van de potmeters hebben er niet onder geleden, en bij terugplaatsen van de knobs was er helemaal niets meer van te merken. Ik denk daarom dat ze aardig wat kunnen hebben eigenlijk. Hiermee wil niet zeggen dat het allemaal altijd van de hoogste standaarden is of dat er niks beters is te krijgen is elders, maar de suggestie dat het allemaal bij de eerste zucht wind uit elkaar dondert vind ik overtrokken.
 
Nogmaals, ook in het pro-800 topic. Het was voor mij ook niet de dealbreaker. Maar vergeleken met wat ik heb staan kon ik ze behoorlijk heen en weer halen terwijl al m’n andere gear gewoon strak is, en ja ik ging er natuurlijk normaal mee om. Ik ben ook pro Behringer gear dus niet bedoeld om te bashen.. maar in een eerdere post herinner ik me ander Behringer gear dat toch wat steviger aanvoelde. Soms is flex idd beter om klappen op te vangen :)
 
De originele Prophet-5 had plastic pot shafts, heeft legendestatus niet voorkomen.
Volgens mij waren die gewoon van metaal hoor ,maar inderdaad heb je gelijk, ook toen werden ze kennelijk vervangen daarom .

Zien er overigens wel degelijker uit dan de miniplastic blokjes die ik tegenwoordig op de prints geplakt zie

 
Volgens mij waren die gewoon van metaal hoor :

Neen, de originele shafts zijn plastic, zoals hier te lezen in een restauratieverslag: Sequential Circuits Prophet 5 Restoration Part 3: Keyboard rebuild and Knob/Pot replacement, Retro Pro Audio

"The shafts of the original pots are plastic and thus susceptible to breaking off by shear force. "

Ook te zien in de video van Behringer over het restaureren van de Tears for Fears Prophet-5






In jouw replacement pots link staat ook "The potentiometers that were installed in the Prophet 5 and also in the Prophet 10 have a significant disadvantage. This disadvantage is that the axis used was made of Plastic. This plastic axle breaks off easily and it is no longer possible today to get the original spare parts. A potentiometer with metal axis."
 
Inmiddels wat meer tijd met de UBXA doorgebracht, het ding klinkt super lush en warm. Ik associeerde Oberheim altijd met rauw en poppy, maar je kan er echt zeer schone klanken uithalen, perfect voor ambient achtige sferen. Deze bak is toch wel meer alround dan ik eerst vermoedde.
In ieder geval, ik vind het een geweldige synth, al helemaal voor deze prijs.
 
Uitvoerige review inmiddels bij onze Duitse vrienden.
Spoiler : ubxa krijgt van redacteur Florian Anwander het best buy predicaat, ondanks diverse kritiekpunten.


Meningen in de reacties lopen weer heftig uiteen.
 
Uitvoerige review inmiddels bij onze Duitse vrienden.

Meningen in de reacties lopen weer heftig uiteen.
Er zou eigenlijk een "proof of ownership" bij reviews verplicht moeten zijn. Dit geldt niet alleen bij Behringer producten hoor. Ik zie overal mensen hun mening verkondigen die nog nooit het apparaat in handen hebben gehad.
 
Jeetje vind dat wel erg ver gaan hoor proof of ownership. Snap de goede bedoeling. Maar straks moet alles aan je digid.Ik vind dat je best een indruk mag vormen door verschillende bronnen te bekijken. Bedoel ja anders kun je bijna over niks meer meepraten
 
Jeetje vind dat wel erg ver gaan hoor proof of ownership. Snap de goede bedoeling. Maar straks moet alles aan je digid.Ik vind dat je best een indruk mag vormen door verschillende bronnen te bekijken. Bedoel ja anders kun je bijna over niks meer meepraten
Het was een beetje sarcastisch bedoeld, maar meepraten is iets anders dan een review.
 
Hier iemand op gearspace die het display vervangen heeft van zijn UBXA
Goed voorbeeld hoe veel beter die Behringer tjak zou zijn als ze er nét wat meer in zouden investeren en voor zouden vragen. Dat goedkoop-goedkoper-goedkoopst is bij aankoop wel fijn, maar voor 10% meer zouden een hoop van de ruwe kantjes eraf gekund hebben zou je denken (geldt voor hun andere synths net zo goed).
 
Back
Top