Behringer UB-Xa, remake van de Oberheim OB-Xa

Hier het nieuws...

 

Attachments

  • UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    57,5 KB · Bekeken: 2.173
Last edited by a moderator:
Hoe moet ik dat atrophy getal interpreteren?
Ik heb van de werking van slob in "vintage mode" op de P6 geleerd hoe ik mijn patches lekker analog kan proggen.
Hoewel "vintage mode" maar een aantal getallen heeft waar die doorheel loopt.
Dat is dus een radom waarde met een hele lage vloer die bij iedere toetsaanslag de filter freq, resonance, env attack, decay, vco pitch, lfo pitch ranomiseerd. En daar boven op ook nog pitch drift.

Dit lijkt me een leuk lijstje om nog meer van dat soort parameters te ontdekken en die dan op de Z1 en Quantum en evt softsynths te proggen voor een mooie VA basis.
Het kan nuttig zijn om de verschillende rollen van stochastische en deterministische elementen in het gehele proces te onderscheiden.
 
U-He Zebra heeft dit ook op zn eigen manier.. Gaat heel diep in iedergeval. Slop o.a. idd..
'slop' is meestal geïmplementeerd via een stochastische benadering van gedrag van de voice cards. Nuttig, maar niet volledig.
 
Zouden die atrophy settings onderdeel zijn geweest van het betaprogramma zodat de testers de units met hun OG konden callibreren en er daarna voor de eindgebruikers ingelaten zijn? Het ziet er verrassend technisch en uitgebreid uit voor een eindgebruikerfeature. Maakt het ook mogelijk om je eigen unit "uniek" te laten klinken ten opzichte van de andere exemplaren. Dat mogen andere fabrikanten dan wel weer van Uli jatten van mij :D
 
Die laatste van Carr net nog een keer zitten luisteren met mijn beste headphones. En ok, het blijft Youtube, maar soundwise hoor ik genoeg dat mij flink richting de OB-X8 duwt.. Petje af voor team Oberheim.
 
Op Gearspace lees ik veel over "THE THUMP" ... schijnbaar zit er een 'bijgeluid' in de synth, een soort dreun, plof of click, bij felle attacks dat je zelfs hoort als je de VCOs uitzet in de mixersectie. Is dat hier iemand al opgevallen of is het overtrokken (ze zijn daar ook niet vies van wat drama)?
 
Heb die video ook ff bekeken. Saai....
Maar goed de ubxa heeft niet die shimmer in de resonantie van het filter.
Dat was ook wel duidelijk bij de eerste filmpjes.
Die plof hoorde je ook ff bij obx8 patches.
De obx8 klinkt altijd wel goed waar de ubxa soms wat minder klinkt.
Het is een beetje rot omdat je ze zo naast elkaar hoort lijkt de ubxa veel minder.
Maar voor het geld is het natuurlijk een geweldig ding.

Zelf kan ik meer soundwise met de prophets.
 
Maar goed de ubxa heeft niet die shimmer in de resonantie van het filter.
Dat was ook wel duidelijk bij de eerste filmpjes.
Nee, dat viel mij ook direct op en daarmee pikte ook de OB-X8 eruit bij de 'blinde tests' (al waren die niet goed opgezet). Toch vind ik dat de UB-Xa een hoop voor zich heeft spreken, 16 voices, polyAT keyboard, dat hele atrophy gedoe en dat voor €1300,-. De purist is beter af met een OB-X8 maar mag daar dan ook royaal voor in de buidel tasten.
 
Te midden van een al drie weken durende fail van MusicStore/DHL (verloren pakket met MakeNoise modules) is vanavond wel per DHL-express de Electra One binnengekomen.

In afwachting van de volgende batch UB-XA daarmee maar eens een mooie control preset voor de atrophy-settings in elkaar draaien. Je ziet al wel in die video's van Carr dat je die echt ook gewoon onder performance knoppen wil hebben. Misschien komt Behri, in echte vintage stijl, ook nog wel met een eigen controller (PG-XA oid).
 
Tof, ik heb wel eens bij mij in de straat een bakkie met Martin van Electra One.
Ben daar een tijd ook actief mee geweest met lua script en sysex.
Daarmee een paar toffe muziek nerds ontmoet.
Als ubxa sysex of cc voor de atrophy settings heeft moet het wel te doen zijn.
 
ik heb toevallig deze ochtend ook wat filmpjes gezien, ob8 vd ob-x8 vs ub-xa

besluit was dat ik de ub-xa mooier vind klinken dan de ob-x8 (ik hou niet van het hoog in de sounds, de behri klinkt wat doffer, i like) maar vergeleken de x8 met de ob-8 wint de ob8 vetjes

Besluit: ik koop geen van allen :kroon: woohoo
Moet ook zeggen dat ik flink aan de oB6 moest denken en die is de deur uit, te vroeg duidelijk want die 2ehands prijzen zijn mooi gestegen (vd OB6)
 
Ah ben mis. Ik bedoelde de obx wint vetjes, in de yt vergelijking.
ik zou beter al mijn polys eruit wippen, ik speel nooit akkoorden.
 
Ah ben mis. Ik bedoelde de obx wint vetjes, in de yt vergelijking.
ik zou beter al mijn polys eruit wippen, ik speel nooit akkoorden.
Je bedoelt een vintage Oberheim OB-X? Aah.. da's nog even doorsparen :dubbel:
 
Naakt of namaak?
2018 kondigde Uli Behringer aan dat Behringer een kloon van de OB-Xa zou produceren die bekend staat als de UB-Xa,[10] maar er werd heel weinig over het instrument vernomen tot 2022, toen ze uitlegden dat een tekort aan microprocessors veel van de projecten die ze hadden aangekondigd, waaronder de UB-Xa, vertraagde
 
Back
Top