Behringer UB-Xa, remake van de Oberheim OB-Xa

Hier het nieuws...

 

Attachments

  • UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    UB-Xa_P0XXX_Top-Front.jpg
    57,5 KB · Bekeken: 2.165
Last edited by a moderator:
Die klinkt lekker!
Ik sluit me aan bij Nicolas 2000, dus aan vergelijken doe ik niet.

Als die ventilator vergelijkbaar is met die van de DeepMind maak ik me daar ook geen zorgen over.
 
Ik ga hem niet vergelijken met de Oberheim, gewoon puur op zichzelf beschouwen. Lekkere polysynth zo op het eerste gehoor!
Ik was ergens in de 80's OB8 bezitter en ik zou om puur uit nostalgie en gezien de prijs dit ding nog wel overwegen.
Het was uiteraard de bedoeling van Behringer om een 1:1 OB clone te maken. In die optiek zijn vergelijkingen wel toegestaan maar voor hetgeen ik nu hoor idd overbodig. ;-)
(en moest ik nog een originele OB hebben, ik zou hem verkopen)
 
Ik was ook niet van plan om vergelijkingen te verbieden. :) Maar die kan je m.i. enkel goed doen als je beide bakken naast elkaar hebt staan in je studio. Of onder elkaar, mag ook. Nu ben ik niet specifiek naar de OB sound op zoek, dus voor mij is het in dit geval minder relevant hoe gelijkaardig ze zouden zijn.

En reken maar niet dat de waarde van de originele OB-XA bakken hierdoor gaat dalen. De vraag zal misschien eerder zijn of je voor een Matrix 1000 nog meer gaat krijgen dan voor de UB.
 
lol, iedere keer als mr firechild een demo maakt denk ik dat ik die synth waar die op speelt niet moet hebben.
Pure kaas Inderdaad.... Als ik zijn naam zie moet ik altijd denken aan die vreselijke vc340 demo.....
 
Er zitten leuke stukjes bij maar dit stukje van de Zweed was wel heel erg ongeĆÆnspireerd en saai. Ik blijf het tegenstrijdig vinden dat iemand die alle vintage synthesizers van betekenis verzamelt, zich leent voor klonen. Is het dan nooit genoeg? Maar goed, hij moet vooral doen waar hij zin in heeft. Ik houd het bij de OB-6 en de Semtex XL. Ik houd er wel van, al ken ik ook een paar muzikanten die helemaal niks hebben met het geluid van Oberheim.
 
Ik associeer Oberheim vooral met de vroege albums van Steve Roach. Ik verwacht dat de UB plus m'n Big Sky me daar kunnen brengen.
 
Ik had nog nooit van de beste man gehoord, maar deze livestream van hem van vorig jaar is wel erg mooi. :)

 
Steve Roach is een zeer veelzijdige Amerikaanse muzikant. Zo veelzijdig dat ik sommige albums niet pruim (bijvoorbeeld Structures of silence) en andere meesterlijk vind (Stormwarning, Empetus). Mijn eerste platenbaas / muzikant Bas Broekhuis noemde hem een tapijtlegger. Hij kwam eens naar de KLEM-dag, toen het grootste festival van elektronische muziek, en men wilde een van mijn synthesizers lenen voor zijn optreden. Als dank zou hij de synthesizer signeren. Ik had toen alleen Structures of silence nog maar gehoord en antwoordde dat het beter andersom kon zijn.
 
Berichtje van Uli:

"Terwijl we allemaal wachten op chips om eindelijk de UB-Xa te produceren en te verzenden, hebben onze technici niet stil gezeten en hebben ze ondertussen het prototype van de desktopversie afgemaakt. Net als bij al onze andere desktopmodules, kan deze ook in een rack worden gemonteerd. We zijn super enthousiast en hopen dat jullie het ook leuk vinden :-)"
274585466_10159910277893914_6512772484801516612_n.jpg

274529450_10159910277878914_7822676874030913730_n.jpg
 
Grappig hoe veel mensen zeuren over hoe lang het duurd.
Opamps zijn bijna niet te krijgen. Veel backlog...door corona? Of is er een crisis met china/rusland gaande?
TI is al 3 fabrieken in de US aan het bouwen.
Toen ASML een opdracht uit china kreeg om een chip machine te maken werden die meteen door de us op de vingers getikt,


Nice!
Rack kan ik wellicht wel plek voor maken. Eerst horen natuurlijk.
 
Back
Top