Mijn eerste mixer...noob vragen

Oh, die goeie ouwe tijd met 2 Denons en een Rodec - quasi bombproof die hap, niet te snappen hoe het kan dat ik al meer dan 10 jaar alleen nog Pioneer zie staan in dj-booths - vraag aan iemand die in de verhuur zit maar ns hoe vaak die Pioneers aan herstelling/onderhoud toe zijn lol)(dit echter geheel terzijde)


Omdat dit gewoon de standard is de dag van vandaag.
Omdat er niks anders gevraagd word in de verhuur.
Omdat er maar weinig dj's zijn die nog met platen en cd's draaien maar met de pc
 
Klassiek gezien worden stereo apparaten L en R beide gewoon op een mono kanaal aangesloten op de mixer. Mixers met stereo kanalen kun je een zgn Y kabel gebruiken, die gaat bv van 2 mono jacks naar 1 stereo jack. Omgedraaid gebruik je deze kabels op de insert van je kanaal op de mixer. Ze worden dan ook wel insert kabels genoemd.
Verder is de klassieke methode van aansluiten dat je dynamische effecten (gate, compressor, limiter, EQ etc.) op de insert aansluit en FX (galm, plate, chorus etc.) op de send/return. Voor FX heb je dus maar bv 1-4 apparaten nodig om al je kanalen van FX te kunnen voorzien (wel max 4 verschillende in dit geval).

Technisch in basis werkt de insert serieel (dus zit in je signaal flow) en is FX parallel (en zit dus niet in je signaalflow). FX return komt terug op een eigen aparte FX input op de mixer. Met bv distortion is het een keuze om óf de distortion tussen je synth en je mixer te hebben (zeer inflexibel), óf je insert (minder inflexibel). In principe niet op je send/return, maar het kan wel. Dan heb je het droge signaal op je mixer kanaal en de distortion die erbij hoort op je FX return kanaal. Alles kan, maar niet alles is even flexibel of even handig.

Om te beginnen zijn de bekende merken mixers als Soundcraft (Spirit), Mackie, Presonus zeker OK. Oudere mixers zijn vaak ook mooi, maar groter dan de nieuwere.
En idd altijd de manual lezen voordat je een mixer aanschaft. Dan weet je vast wat hij wel/niet kan.
 
Klassiek gezien worden stereo apparaten L en R beide gewoon op een mono kanaal aangesloten op de mixer. Mixers met stereo kanalen kun je een zgn Y kabel gebruiken, die gaat bv van 2 mono jacks naar 1 stereo jack. Omgedraaid gebruik je deze kabels op de insert van je kanaal op de mixer. Ze worden dan ook wel insert kabels genoemd.
Verder is de klassieke methode van aansluiten dat je dynamische effecten (gate, compressor, limiter, EQ etc.) op de insert aansluit en FX (galm, plate, chorus etc.) op de send/return. Voor FX heb je dus maar bv 1-4 apparaten nodig om al je kanalen van FX te kunnen voorzien (wel max 4 verschillende in dit geval).

Technisch in basis werkt de insert serieel (dus zit in je signaal flow) en is FX parallel (en zit dus niet in je signaalflow). FX return komt terug op een eigen aparte FX input op de mixer. Met bv distortion is het een keuze om óf de distortion tussen je synth en je mixer te hebben (zeer inflexibel), óf je insert (minder inflexibel). In principe niet op je send/return, maar het kan wel. Dan heb je het droge signaal op je mixer kanaal en de distortion die erbij hoort op je FX return kanaal. Alles kan, maar niet alles is even flexibel of even handig.

.

Hartelijk dank voor deze toelichting...

Intussen is de volumeknop van mijn stereoketentje ook beginnen flippen, kan dus ook naar een versterker op zoek :(

Prettig week-end!
 
Dat met FX erin zou ik zeker niet kopen, dat is slecht, liever helemaal geen digitale shit in je investering,
maarja ze hebben allemaal ook USB enzo, vind maar eens een goede zonder FX en USB.

Je kan best wel een Behringer als doorgroei mixer kopen, als je hem maar verkoopt voor de garantie verlopen is.
 
Mixers met stereo kanalen kun je een zgn Y kabel gebruiken, die gaat bv van 2 mono jacks naar 1 stereo jack.
Zulke stereo jacks ben ik precies nog niet vaak tegengekomen op mixers. Die zijn allemaal apart L / R. Gelukkig maar, wat een onnodig gedoe met die Y kabels.
 
Back
Top