Mijn eerste mixer...noob vragen

steffie268

Stamgast
Lid sinds
9 mei 2014
Berichten
222
Hallo,

Ik heb een mixer nodig.
Mijn huidige set-up bestaat uit een E-MU XL-7, een Acidlab Bombass 2 en een Roland SH-32... Enkel de XL-7 beschikt over meerdere audio outs.

Er zijn zoveel dingen die ik mij afvraag dat het moeilijk wordt om het allemaal helder te formuleren, waarvoor mijn oprechte excuses...

Hoe groot is het nut/de noodzaak van stereo? Het lijkt alsof de gemiddelde 8-kanaals mixer over 5-6 mono-kanalen beschikt en maar 2-3 stereo... Welke elementen in een track worden doorgaans in mono dan wel in stereo gebruikt? Pads zullen meestal wel stereo zijn, kicks en sowieso sub-bass zal doorgaans wel mono zijn, maar voor de rest heb ik er geen flauw idee van...

Hoe nuttig/nodig is het om zoveel als mogelijk elk geluid aan een eigen kanaal op de mixer toe te wijzen? Bijv. de drums uitsplitsen over meerdere kanalen? Pads, leads en baslijn lijken mij ook nuttig om elk een eigen kanaal op de mixer te hebben?

De SH-32 is multi-timbraal maar heeft slechts 1 stereo out - door 1 timbre in de synth helemaal links te pannen en het andere helemaal rechts zou ik van de stereo-out 2 mono-outs kunnen maken - in hoeverre of in welke omstandigheden is dat al dan niet nuttig/nodig?

De XL-7 heeft heel wat interne mixing-mogelijkheden, maar toch vraag ik mij af of ik de meerdere audio outs niet beter maximaal kan gebruiken om bepaalde dingen aan een eigen mixer-kanaal te kunnen toewijzen...

Daar komt nog bij dat ik mijn "collectie" van synths nog wel wat zou willen uitbreiden...

Maar ik wil natuurlijk ook geen arm en been betalen voor een overkill mixer met 64 kanalen of zo... Maar ik wil ook niet met elke bijkomende synth een tekort aan mixer-kanalen hebben...

Lang verhaal kort: hoeveel kanalen heb ik nodig en hoe zit het nu precies met het hele mono/stereo gedoe? Ik twijfel tussen 12 en 16, 24 zou wellicht al te duur uitkomen...

thx en grtz
 
Oke, maar heb je je ook afgevraagd waarom je een mixer nodig hebt? Wellicht heb je meer aan een audio interface / geluidskaart met meerdere inputs.
 
Oke, maar heb je je ook afgevraagd waarom je een mixer nodig hebt? Wellicht heb je meer aan een audio interface / geluidskaart met meerdere inputs.

Mijn versterker heeft maar 1 paar inputs vandaar de nood aan een mixer.
Ik doe alles OTB dus audio-interface oid is (voorlopig?) niet aan de orde...
 
Je hebt beter geen stereo kanalen, liever 2 mono kanalen in plaats.

Ik heb zelf een 24 kanalen, is soms al te klein,
wat het belangrijkste is : hoeveel send fx en return fx zitten erop.

Sparen, het is maar 1 malige investering, en koop geen behringer.
 
Een goeie 24 kanaal mixer en een of (meerdere) patch bays.
Heb ik plaats te kort ja maar daarvoor dienen de patchbays.

En dus inderdaad sparen want een goeie 24 kanaal is nog betaalbaar
Analoog zou ik ook zeggen geen behringer.

Correct me if im wrong maar er is zo geen regel van wat moet mono wat moet stereo.
En zoals je al zelf zegt pads zullen meest wel stereo zijn hoeft niet maar is meestal zo door het stereo effect die er vaak op zit enz.
Stereo is eerder plaatsingen van het geluid links of rechts of bijvb stereo delay effecten en zo.
Je kan bijv een stereo ping ^ pong delay effect steken op een (mono)kick

ik werk vaak enkel en alleen maar mono door dat ik veel door mono fx stuur
En soms durf ik dat ene geluidje wat meer links pannen tegen over een ander geluidje opnieuw omdat stereo effect te creeren.

Er zullen wel nog zo cd's zijn maar de cd van de film The Doors daar hoor je het stereo effect zeker goed op, de gitaar zit links de bas zit rechts enz.

ja ik vind dat heel nuttig om een (drum)geluid aan een kanaal toe te wijzen.Al is het maar omdat mijn kick bijv eerst apart door wat fx pedalen gaat maar ik dat effect niet op mijn hihats of dergelijke wil hebben.
ik heb alles (of zo goed als alles) van output en inputs die ik heb van synths, drumboxen, fx pedalen en dergelijke op patchbays zitten.
En dus ook de in en outs van mijn mixer

Ook om meer controle over u aux sends van u mixer te hebben,bijvb delay op dat ene geluid op dat ene kanaal.

Klopt wat je zegt van de sh32 let gewoon op als je dan een part gebruikt waar je een stereo effect opsteekt op zit,spreek uit ervaring.

De XL-7 heeft heel wat interne mixing-mogelijkheden, maar toch vraag ik mij af of ik de meerdere audio outs niet beter maximaal kan gebruiken om bepaalde dingen aan een eigen mixer-kanaal te kunnen toewijzen..
Opnieuw klopt zoals ik hier boven al omschreef
trouwens hoe is die xl-7?
 
Ik kan je niet echt adviseren over een mixer, omdat ik er zelf geen gebruik, maar genoeg aparte channels (met goede eq en compressor en fx sends) voor je drums zorgt echt voor een strakkere mix. Ik zou zeggen 24 kanaals als dat binnen het budget past, de groei gaat vanzelf :)
 
Ik heb zelf een 24 kanalen, is soms al te klein,
wat het belangrijkste is : hoeveel send fx en return fx zitten erop.


Ja, je moet erg uitkijken wat je koopt. Sommige mixers hebben geen send/return meer. Dan moet je wat kanalen opofferen voor de fx's. Daarom beter een mixer kopen met wat extra kanalen dan je nodig hebt.
 
Lees je vooral even goed in. Ik vind bijv. de manuals van Mackie daar geschikt voor.
Het is behoorlijk persoonlijk wat je nodig hebt mon/stereo is best goed uitwisselbaar en met 16 of evt. 24 kanalen kom je een eind.
Maar wil je bijv. veel met externe effecten werken? Dan zijn sends/returns en inserts handig. En hoe ga je opnemen? Ik las met hardware? Maar wil je dan bij 8 kanalen tegelijk opnemen, dan heb je ook 4/8 subgroepen nodig en wellicht direct outs. Er kan nog al wat en werkwijzen kunnen behoorlijk verschillen.
 
O ja, en om aan te geven hoe persoonlijk het is: Meer is voor mij niet altijd beter. Ik ben op een gegeven moment teruggegaan naar een iets kleinere mixer omdat dat mij meer overzicht geeft. Terwijl anderen een zo groot mogelijke zullen aanraden. Ofwel, probeer vooral uit te vogelen hoe je wilt werken.
 
Het is belangrijk om niet te groot te beginnen,hou het overzichtelijk en hou vooral rekening met je FX sends en returns. Zorg dat je je routing begrijpt en van te voren uitdenkt.

Meestal groei je toch nog een mixer door. En hou ook de optie open van een audio interface en een paar patch bays. Dat is lekker flexibel , maar kan ook wat verwarrend zijn in het begin met routing.
 
ik zit zowat met de dezelfde vraag.

Iemand ervaring met de Mackie PROFX12v2 ?

Deze spreekt me aan omwille van prijs, built-in FX, en de 4 stereo ins.
Maar hoe zit het met de kwaliteit?
Met name build quality en ruis.
 
Hartelijk dank aan allen voor de reacties!

Heel wat stof tot nadenken alweer, alsof het met de notenleer, de synthese en de bediening van de toestellen al niet genoeg was lol...

Stel dat ik mijn Bombass van overdrive wil voorzien, dan kan dat door een gitaarpedaal tussen de synth en de mixer te plaatsen maar dan zit het effect voor de EQ, en bij inserts en aux sends zit het effect na de EQ? Wat zijn de voor- en nadelen van je FX voor dan wel na de EQ te zetten?

Gevoelsmatig zie ik in inserts wel voordelen, behalve dat je dan massa's effectmodules nodig hebt, maar ik zou niet weten wat voor effecten je met aux send-returns zou doen tenzij er maar 1 kanaal op die bus zou zitten, wat dan op hetzelfde neerkomt als een insert gebruiken? Of zijn er bepaalde effecten waar doorgaans een hele resem kanalen tegelijk doorgestuurd wordt en waarvoor aux sends dus nuttig kunnen zijn? Ik heb maar een beperkte kennis van welke effecten er allemaal bestaan en wat hun functies zijn - de standaard gitaarpedaaltjes daar houdt het ongeveer bij op...

@Kenneth: Even een te drukke agenda om veel met de XL-7 bezig te zijn, maar op basis van de handleiding te lezen ben ik alvast heel sterk onder de indruk... Behalve dat het ding niet kan samplen lijkt hij op een niveau te staan als de Yamaha RS-7000 maar dan véél leuker en intuïtiever om mee te werken...

@Poly-Peter: ik dacht demo's op te kunnen nemen door een recorder aan de master out te hangen?
Ik ga bij gelegenheid eens een Mackie manual doorlezen, lijken mij ook interessante mixers voor niet-professioneel gebruik...

Volgens Cornerman groei je meestal toch nog een mixer door dus aan de eerste mixer beter niet teveel geld spenderen? Ik kan een Rodec MX-180 (waarvan 1 schuif defect is) in bruikleen krijgen en daarmee kan ik mijn 3 toestellen "mixen" en naar mijn versterkertje sturen zodat het meest acute probleem alvast opgelost is... Oh, die goeie ouwe tijd met 2 Denons en een Rodec - quasi bombproof die hap, niet te snappen hoe het kan dat ik al meer dan 10 jaar alleen nog Pioneer zie staan in dj-booths - vraag aan iemand die in de verhuur zit maar ns hoe vaak die Pioneers aan herstelling/onderhoud toe zijn lol)(dit echter geheel terzijde)

Nog een vraagje bij de tip van djazid: dat kan toch alleen maar als elk kanaal over een direct out beschikt of begrijp ik dat verkeerd?

thx en grtz
 
Ik zou van Mackie eerder de vlz serie opzoeken (1202/1402). Geen fx, maar wel veel flexibeler in de studio. Maar ook Yamaha, Allen Heath en Soundcraft hebben redelijke mixers in die prijsklasse.
Ik heb zelf al jaren de mackie 1402 en ben hier nog sltijd erg tevreden over, m.n vwb de flexibiliteit / routing mogelijkheden in compact formaat. En de kwaliteit is voor mn homestudio meer dan prima.
 
Hartelijk dank aan allen voor de reacties!
@Poly-Peter: ik dacht demo's op te kunnen nemen door een recorder aan de master out te hangen?
Ik ga bij gelegenheid eens een Mackie manual doorlezen, lijken mij ook interessante mixers voor niet-professioneel gebruik...

Kan prima. Maar als je meer dan stereo op wilt nemen (bv. 4 sporen tegelijk) dan heb je subgroepen, direct outs of evt een aux-send nodig. (Waarbij subgroepen het meest flexibel zijn).

Fx op de aux doe je bijv een multi-fx met reverb en/of delay.

Overigens: een mixer te leen is altijd prima. En met bijv. de eerder genoemde mackie 1402 kun je ook prima een tijd uit de voeten (ook 2e hands goed te vinden, maar dan moet je altijd wel even goed testen).
 
Nog een vraagje bij de tip van djazid: dat kan toch alleen maar als elk kanaal over een direct out beschikt of begrijp ik dat verkeerd?

thx en grtz


Als een mixer geen send/return heeft, zal ie waarschijnlijk over aux's beschikken. Die gooi je naar je fx machines en komen terug naar je input kanalen (die je ook weet moet afmixen).

Let er wel op dat als een mixer bv. 2 send/return heeft, er 1 !!! intern wordt gebruikt door het effect v/d mixer zelf. Ofwel als je van de 2e send/return gebruik wilt maken, heb je geen effect van je mixer. Kies maar.... 8)
.
 
1) ik zie soms een stereo return maar ik neem aan dat ie ook alleen maar voor stereo FX kan gebruikt worden? Wat met mono FX, moet je daarvoor altijd een aparte input channel "opofferen"?

2) zijn inserts zonder pre/post switch by default altijd post-sends? Lijkt me dat het omgekeerde vaker gewenst zou zijn.

3) wat zijn die ALT / CR uitgangen? Waar dienen die voor?
 
1) ik zie soms een stereo return maar ik neem aan dat ie ook alleen maar voor stereo FX kan gebruikt worden? Wat met mono FX, moet je daarvoor altijd een aparte input channel "opofferen"?

--Stereo return kan vaak ook mono worden gebruikt. Maar aux is ook meestal mono. Multi fx hebben stereo uit en kunnen zowel mono als stereo in. Ik gebruik bijv. een TC M300 2x mono in op 2 aux sends (aparte fx) naar 1 stereo return. Heb ook nog 1 return over voor extra synth oid (maar dan zonder eq e.d.)

2) zijn inserts zonder pre/post switch by default altijd post-sends? Lijkt me dat het omgekeerde vaker gewenst zou zijn.

--Dat zou per mixer kunnen verschillen, check vooral de manuals.

3) wat zijn die ALT / CR uitgangen? Waar dienen die voor?

--Bij Mackie is dat een flexibele uitgang. Je kunt signalen van de kanalen via mute/alt muren en doorsturen naar de alt-bus. Daarmee kun je dus een deel van je mix apart verwerken. Dar signaal kan naar je control room (voor monitoring), maar kan ook gebruikt worden als extra bus naar je opname ding, waardoor je 4 afzonderlijke sporen tegelijk op kunt nemen.
En evt zou je daar ook nog een aparte fx of compressor op kunnen zetten (moet je dan wel weer terug sturen naar een kanaal of return).
Zie hierboven
 
Laatst gewijzigd:
[QUOTE=steffie268;1984191

..

Volgens Cornerman groei je meestal toch nog een mixer door dus aan de eerste mixer beter niet teveel geld spenderen? Ik kan een Rodec MX-180 (waarvan 1 schuif defect is) in bruikleen krijgen en daarmee kan ik mijn 3 toestellen "mixen" en naar mijn versterkertje sturen zodat het meest acute probleem alvast opgelost is... Oh, die goeie ouwe tijd met 2 Denons en een Rodec - quasi bombproof die hap, niet te snappen hoe het kan dat ik al meer dan 10 jaar alleen nog Pioneer zie staan in dj-booths - vraag aan iemand die in de verhuur zit maar ns hoe vaak die Pioneers aan herstelling/onderhoud toe zijn lol)(dit echter geheel terzijde)

Dat klopt bij die budget mixers van 6 of 8 kanalen (waar niks mee mis is)
En opnieuw zoals je zelf zegt je acute probleem is opgelost en dus tijd om te sparen vr een deftige 24 kanaals mixers,met subgroepen genoeg auxen en in en output routing mogelijkheden
Als je een model gezien hebt die je aanstaat, gewoon even de handleiding doornemen om goed te weten wat hij,kan hoe het zit met pre en post eq van de inserts en dergelijke
en ja Mackie handleiding zijn goed, overzichtelijk, en zelfs grappig :P

@steffie 268 heb je ook pm gestuurd

grt k
 
Back
Top