Rack mixers, veel line inputs

even controleren of die combo-inputs (waar dus een jack inpast) ook tegelijk wel Hi-Z zijn, zodat je er geen hoogverlies mee oploopt bij een passieve gitaar/bas.
Even uit mijn hoofd, maar volgens mij zijn alleen inputs 1 en 2 Hi-Z. Daar kun je dus een gitaar op inprikken en direct ook de (interne) amp-sim effecten op zetten.

Zou je, om mij gerust te stellen, een lijn-output op één van de 11-20 inputs aan te sluiten om te zien of het inderdaad geen verschil maakt?
Dat is voor mij nog de enige drempel om'm te bestellen..
Ik moet even kijken of ik een kabel of verloopplug heb om het te controleren. Wellicht lukt dat vanavond.
 
Er zijn kabels van Jack - XLR, maar weet iemand of die XLR fysiek andere inputs zijn dan de combo's? Hebben deze een andere impedantie, bijvoorbeeld voor microfoons?
M.a.w. kan ik alle inputs benutten voor line-inputs. Ik kom daar met zoeken en specificaties niet achter.
Net even getest. MS-20 op input 10 (combo Jack/XLR) en met dezelfde gain instellingen op input 18 (XLR). Signaal is op input 18 een stuk heter:

1670969677020.png


Links is input 18, rechts input 10. De XLR hoef je dus een stuk minder gain geven, maar kan prima met line-level instrumenten. Ik had ze beide +24 dB gegeven omdat ik mijn gain voor input 10 al zo had staan. Voor de XLR input was dat eigenlijk net wat teveel. Daarom op de synth zelf het volume maar even wat naar beneden geschroefd. Is overigens met een verloopplugje getest, maar een dedicated (en gebalanceerde) kabel zal denk ik geen verschil maken.

Zo, en nu kijken of ik nog een nummer voor de contest in elkaar kan draaien... :engel:
 
Wij hebben de X32 en gebruiken hem met een snake (S32) voor op het podium.
Dan heb je 32 inputs en 16 outputs via één cat kabel.
Werkt heel prettig.
Je kunt ook een Presonus StudioLive overwegen die zijn 'alles in 1'

Presonus StudioLive Series III 32R​


Heel mooi spul dat Presonus, maar wat ik me toch afvraag. Heeft zo'n rackmixer echt toegevoegde waarde als je uiteindelijk toch ITB al je tracks hebt staan? Dus zijn er kwalitatieve voordelen met summing bijvoorbeeld, of valt het wel mee? Wat betreft routing heb je met bijna audio interfaces wel software dus daar zie ik het voordeel niet direct.
 
Heel mooi spul dat Presonus, maar wat ik me toch afvraag. Heeft zo'n rackmixer echt toegevoegde waarde als je uiteindelijk toch ITB al je tracks hebt staan? Dus zijn er kwalitatieve voordelen met summing bijvoorbeeld, of valt het wel mee? Wat betreft routing heb je met bijna audio interfaces wel software dus daar zie ik het voordeel niet direct.
Ik weet niet of ik je vraag begrijp.
Maar die USB mixer gebruik je toch om te multitracken?
Dat is je interface zeg maar.
En dan met 32 sporen je DAW in.
Dus voor het goed kunnen afmixen ITB.
Misschien werk je niet zo, dan heb je er niks aan inderdaad, maar ik nam aan dat je daarom 1 mixer wilde met veel inputs.
Anders kun je net zo goed een analoge mixer nemen en 2 sporen opnemen idd.
Maar ik wil al m'n instrumenten los de DAW in hebben, want daar kan ik m'n spul nog enigszins hoorbaar krijgen.
Als ik gewoon de master out opneem, wordt het een rommeltje.
Bij mij i.i.g.
 
Heeft zo'n rackmixer echt toegevoegde waarde als je uiteindelijk toch ITB al je tracks hebt staan? Dus zijn er kwalitatieve voordelen met summing bijvoorbeeld, of valt het wel mee? Wat betreft routing heb je met bijna audio interfaces wel software dus daar zie ik het voordeel niet direct.
Voor mij gaat het niet om kwalitatieve voordelen maar om gebruiksgemak en ruimtebesparing. Het leek mij handig om al mijn apparatuur ingeprikt te hebben en direct voorhanden om op te nemen in een DAW. Maar daarnaast ook zonder de PC aan te zetten direct te kunnen spelen. Misschien meer als veredelde patchbay ook, ik kan (straks) 16 kanalen uitsturen naar allerlei apparatuur waar ik voorheen op mijn mengtafels maar 5 aux kanalen uit kon sturen. En met 1 (of een paar) klikken kan ik de routering omzetten zonder om te hoeven prikken.
Mixen deed ik sowieso niet echt op de tafels, dus dat ga ik niet missen. Hoewel het gemis van een fysieke fader nog wel even wat gewenning vraagt. Maar het gaat dus ook om het proces voordat alles in een DAW opgenomen is.
 
Voor mij gaat het niet om kwalitatieve voordelen maar om gebruiksgemak en ruimtebesparing. Het leek mij handig om al mijn apparatuur ingeprikt te hebben en direct voorhanden om op te nemen in een DAW. Maar daarnaast ook zonder de PC aan te zetten direct te kunnen spelen. Misschien meer als veredelde patchbay ook, ik kan (straks) 16 kanalen uitsturen naar allerlei apparatuur waar ik voorheen op mijn mengtafels maar 5 aux kanalen uit kon sturen. En met 1 (of een paar) klikken kan ik de routering omzetten zonder om te hoeven prikken.
Mixen deed ik sowieso niet echt op de tafels, dus dat ga ik niet missen. Hoewel het gemis van een fysieke fader nog wel even wat gewenning vraagt. Maar het gaat dus ook om het proces voordat alles in een DAW opgenomen is.

OTB spelen zonder computer is zeker een goed punt. Maar bij mij in de praktijk gaat toch eigenlijk altijd de computer aan, al is het alleen al om wat midi routing te moeten aanpassen oid. De reden dat ik het vroeg is dat ik een tijdje geleden op het punt stond om een XR16 te kopen. Goede geluidskwaliteit, maar als ik dan kijk naar de FX, die ik dan toch eigenlijk al outboard doe, of anders ITB, zie ik dat niet echt als een meerwaarde. Dan blijft eigenlijk over mijn vraag of het met summnig nog voordelen heeft, ITB is het de laatste jaren een stuk verbeterd maar misschien dat je met een 'echte' mixer, als is het een rack, daar toch voordelen uit kunt halen.
Overigens hoefde ik voor de XR16 wat betreft prijs het niet te laten, dat komt overeen met een audio-interface in die klasse. De reden dat ik het uiteindelijk niet gedaan heb is dat ik, hetzij met een PC control app, of ipad oid weer een extra interface nodig heb. In een DAW zit dat tenminste al ingebakken (het mixer gedeelte).
 
Ik heb inmiddels een submixer (ART MX822) en een digitale mixer (Soundcraft Ui24R) in huis. Wat een verademing. Eindelijk kan ik de outputs kwijt en routeren naar believen. Die Soundcraft is werkelijk superflexibel en uitgebreid. Ik ben tevreden.
Bedankt voor de feedback hier, het heeft zeker geholpen bij het maken van mijn keuze.
 
Zou leuk zijn om tzt nog eens te lezen hier hoe die ART mx822 bevalt
 
Zou leuk zijn om tzt nog eens te lezen hier hoe die ART mx822 bevalt
Dat kan ik je nu al vertellen :) Prima ding, doet eigenlijk precies wat ik wil. Het is eigenlijk een statische mixer voor mij aangezien de aangesloten inputs, eenmaal ingesteld, verder geen aandacht hoeven.
Als je de hele dag aan knoppen zou moeten draaien dan wordt je misschien een beetje moe van de draaiknoppen die dicht op elkaar zitten. Maar dat is een beperkt ongemak. Voelt heel professioneel aan. Geen wiebelende pots. Solide. Mag ook wel voor dat geld.
 
Back
Top