Rack mixers, veel line inputs

Sutur

Stamgast
Lid sinds
23 juni 2007
Berichten
221
Goedemiddag,

Ik ben al een poosje op zoek naar een oplossing voor de vele lijn-uitgangen die ik wil kunnen mixen. Het gaat om synths, samplers en een effect processor. Alle synths zijn stereo, en enkelen beschikken over additionele outputs.
Het komt neer op zo'n 10 stereo en nog zo'n 20 mono signalen die ik wil kunnen mixen.
Op dit moment gebruik ik een Behringer RX1602 om alvast 8 stereo signalen te downmixen. En ik heb een Yamaha MG166CX met 16 inputs en wat routing mogelijkheden die ik gebruik om te routen naar samplers en externe effecten.
Die Behringer is op zich wel handig, maar ik heb deze van Marktplaats en alle pots en schakelaars kraakten. Na een reinigingsbeurt was het eventjes goed, maar inmiddels kraken ze alweer.
De Yamaha kraakt ook hier en daar maar is nog wel te gebruiken en wordt vooral ingezet om te routen naar verschillende groepen.
Ik zoek iets wat structureel beter werkt en met meer inputs. Ik heb al gedacht aan 2 x zo'n (nieuwe) Behringer zodat ik 16 stereo signalen kan downmixen. Maar dan heb ik nog iets nodig om zo'n 20 inputs te kunnen mixen, met routing-mogelijkheden bij voorkeur 2 of 3 aux.
Bij de bekende shops natuurlijk gekeken, maar de mixers die ik zie zijn te beperkt of geen 19" (een must). Volgens mij heeft Roland ooit eens een enorme rackmixer gehad, maar zoiets (nieuw) is niet te vinden.

Wie adviseert?
Hartelijk dank!
 
Je zou de Behringer X32r kunnen overwegen, dan heb je in ieder geval genoeg aux routing opties. Niet genoeg inputs voor alles maar daar kun je dan (rack) submixers al dan niet in combinatie met patchbays voor gebruiken. In de praktijk zul je toch niet echt alles gelijktijdig gebruiken toch, dan gaat het met name om hoe snel je alles kunt inprikken.
 
Je zou de Behringer X32r kunnen overwegen, dan heb je in ieder geval genoeg aux routing opties. Niet genoeg inputs voor alles maar daar kun je dan (rack) submixers al dan niet in combinatie met patchbays voor gebruiken. In de praktijk zul je toch niet echt alles gelijktijdig gebruiken toch, dan gaat het met name om hoe snel je alles kunt inprikken.
Bedankt voor je reactie. Ik werd enthousiast door het getal 32 maar in de praktijk blijken het er volgens mij fysiek 24. Op zich wel voldoende in combinatie met een submixer.
Ik vond ook de ZOOM L-20, die heeft echter geen routing mogelijkheden, of je moet het via de monitor outputs doen, maar geen effect return dus dat kost inputs.
Het mooie van die zoom is dat er een 'volwaardige' rack versie is, met knoppen en faders, waar je het bij die Behringer via het scherm moet werken.
Ik zie overigens net dat die Behringer ook geen effect returns heeft, dus dat kost ook inputs. Bovendien is de Zoom voordeliger.
Ik denk aan de combi nieuwe Behringer 8 Stereo submixer + die Zoom..
 
Is het voor live gebruik? Of studio?

Ik zou met jouw 19" geval (pause) gaan voor een interface en adats. Bv RME digiface usb en 3 behringer ada's. Dan ben je redelijk cheap uit en meer dan genoeg in/outs
 
...
Het komt neer op zo'n 10 stereo en nog zo'n 20 mono signalen die ik wil kunnen mixen.
...
maar hoeveel tegelijk? ik heb hier een 32 sporen mixer (geen rack) en dan nog een boel dat enkel werkt als ik patchbays inprik. Misschien volstaat een paar patchbays en n mixer met 16 kanalen al?
dat is al makkelijker in een rack te scoren.

 
maar hoeveel tegelijk? ik heb hier een 32 sporen mixer (geen rack) en dan nog een boel dat enkel werkt als ik patchbays inprik. Misschien volstaat een paar patchbays en n mixer met 16 kanalen al?
dat is al makkelijker in een rack te scoren.

Dat is waar. Ik zal ze nooit allemaal hoeven te gebruiken. Ik heb al eens een patch bay gehad, maar ik vind het een gedoe met al die kabels en ik mis het overzicht. Maar misschien moet ik dat heroverwegen.
 
Is het voor live gebruik? Of studio?

Ik zou met jouw 19" geval (pause) gaan voor een interface en adats. Bv RME digiface usb en 3 behringer ada's. Dan ben je redelijk cheap uit en meer dan genoeg in/outs
Goeie tip. Ik ken die methode niet dus ik ga me er in verdiepen. Zo te zien zijn er dan geen fysieke knoppen/faders maar werkt de besturing via de PC/Mac/Tablet. Prima wat mij betreft. Ik ga het onderzoeken!
 
Ik heb een Behringer XR-18, die hangt achter in mijn rek. Aan de voorkant van mijn rek heb ik twee patchbays waar ik makkelijk mee kan ompluggen. De XR-18 is (net als de X32r) een class compliant USB audio interface die ik op mijn MPC One heb aangesloten. Je kan per kanaal selecteren of de input analoog of via USB is.
De RX1602 heb ik ook in gebruik als effect return.

Ik moet zeggen dat ik het hands on van een fysieke analoge tafel toch wel mis, alleen ik heb er echt geen plek voor.
 
Samson sm10 icm Rolls passieve submixers
 
Ik heb 1x Samson SM10 en 2x Samson patchbay en dat allemaal de interface in. Geen ruimte opslurpende mixers meer nodig. Maar wel nog een beetje flexibiliteit met de line mixer om even snel iets aan/uit te draaien zonder dat ik de computer moet openen.
Mijn setup is dat mijn vast opgestelde gear in de twee patchbays zit geprikt. Vanuit de patchbays gaat een selectie daarvan de line mixer in. De meest gebruikte apparaten kan ik dan snel van volume aanpassen als dat nodig is. Door de patchbay vanaf de voorkant anders in te stellen kan ik ook de line mixer omzeilen en direct de interface in.
Deze setup, los van interface, kost zo, 450.- denk ik.
 
Ik overweeg een submixer in combinatie met een digitale "Soundcraft Ui24R". Deze heeft veel inputs maar ik weet niet zeker of ze allemaal voor line/synths te gebruiken zijn:
1-10 zijn XLR/combo aansluitingen;
11-20 zijn XLR aansluitingen.
Er zijn kabels van Jack - XLR, maar weet iemand of die XLR fysiek andere inputs zijn dan de combo's? Hebben deze een andere impedantie, bijvoorbeeld voor microfoons?
M.a.w. kan ik alle inputs benutten voor line-inputs. Ik kom daar met zoeken en specificaties niet achter.
 
Lijkt me wel, maar kan het ook zo 1, 2, 3 niet vinden. Zelf heb ik overigens een X32R met SD8. Zo kan ik altijd 24line signalen tegelijk gebruiken en heb ik nog 6 keer send/return als ik zou willen (die gebruik ik echter ook als line ins). Heel fijne veelzijdige unit, die ook redelijk te bedienen is zonder computer of iPad als je zou willen. En als je wel wilt haal je alles apart binnen in je DAW :).
 
Je kan op zoek gaan naar tafels met een inline opzet. Dat houdt in dat je per ingang een tweede hebt die je ofwel kan gebruiken als mixdown ofwel als echte input. Voorbeelden van zo'n tafels zijn de Soundtracs Topaz 24 of 32. Dan heb je dus 48 of 64 ingangen. Ook Soundcraft heeft dergelijke opzetten maar ook Mackie en andere bekende merken.
 
Ik overweeg een submixer in combinatie met een digitale "Soundcraft Ui24R". Deze heeft veel inputs maar ik weet niet zeker of ze allemaal voor line/synths te gebruiken zijn:
1-10 zijn XLR/combo aansluitingen;
11-20 zijn XLR aansluitingen.
Er zijn kabels van Jack - XLR, maar weet iemand of die XLR fysiek andere inputs zijn dan de combo's? Hebben deze een andere impedantie, bijvoorbeeld voor microfoons?
M.a.w. kan ik alle inputs benutten voor line-inputs. Ik kom daar met zoeken en specificaties niet achter.
Ik heb sinds een paar maanden mijn mengtafels met schuifjes (Mackie 1402-VLZ3 en Spirit Folio SX) weggedaan en er een Soundcraft UI24R voor in de plaats aangeschaft. Enthousiast genoeg over dat er inmiddels een 2e onderweg is om in cascade mode te gebruiken. Dan heb ik 40 inputs en 16 outputs om alles wat ik heb in te prikken en nog ruimte over te hebben. De bedoeling was ook om een soort van digitale patchbay te maken waarbij je redelijk makkelijk de routering aan kon passen. De XLR inputs heb ik nog niet hoeven gebruiken (veel van mijn apperatuur zit nog in dozen, helaas) maar ik denk idd niet dat die een andere impedantie hebben. Alleen de 1e 2 combo inputs kun je gebruiien om rechtstreeks een gitaar op in te prikken, dus die zijn misschien wat anders. Op zich vind ik het wel een beetje onhandig dat de onderste 10 inputs geen combo's zijn, maar overkomelijk.
 
Roland M480 is de beste keuze als je hem kan vinden
 
Bedankt voor je reactie. Ik werd enthousiast door het getal 32 maar in de praktijk blijken het er volgens mij fysiek 24. Op zich wel voldoende in combinatie met een submixer.
Ik vond ook de ZOOM L-20, die heeft echter geen routing mogelijkheden, of je moet het via de monitor outputs doen, maar geen effect return dus dat kost inputs.
Het mooie van die zoom is dat er een 'volwaardige' rack versie is, met knoppen en faders, waar je het bij die Behringer via het scherm moet werken.
Ik zie overigens net dat die Behringer ook geen effect returns heeft, dus dat kost ook inputs. Bovendien is de Zoom voordeliger.
Ik denk aan de combi nieuwe Behringer 8 Stereo submixer + die Zoom..
Wij hebben de X32 en gebruiken hem met een snake (S32) voor op het podium.
Dan heb je 32 inputs en 16 outputs via één cat kabel.
Werkt heel prettig.
Je kunt ook een Presonus StudioLive overwegen die zijn 'alles in 1'

Presonus StudioLive Series III 32R​

 
Ik heb sinds een paar maanden mijn mengtafels met schuifjes (Mackie 1402-VLZ3 en Spirit Folio SX) weggedaan en er een Soundcraft UI24R voor in de plaats aangeschaft. Enthousiast genoeg over dat er inmiddels een 2e onderweg is om in cascade mode te gebruiken. Dan heb ik 40 inputs en 16 outputs om alles wat ik heb in te prikken en nog ruimte over te hebben. De bedoeling was ook om een soort van digitale patchbay te maken waarbij je redelijk makkelijk de routering aan kon passen. De XLR inputs heb ik nog niet hoeven gebruiken (veel van mijn apperatuur zit nog in dozen, helaas) maar ik denk idd niet dat die een andere impedantie hebben. Alleen de 1e 2 combo inputs kun je gebruiien om rechtstreeks een gitaar op in te prikken, dus die zijn misschien wat anders. Op zich vind ik het wel een beetje onhandig dat de onderste 10 inputs geen combo's zijn, maar overkomelijk.
Zou je, om mij gerust te stellen, een lijn-output op één van de 11-20 inputs aan te sluiten om te zien of het inderdaad geen verschil maakt?
Dat is voor mij nog de enige drempel om'm te bestellen..
 
Back
Top