Informeren omtrent eerste mixer

Zeekwal

Nieuwkomer
Lid sinds
30 mei 2020
Berichten
9
Dag iedereen!

Recent heb ik een TR-8 en een Novation Circuit gekocht, om zo de wondere wereld van het live jammen te ontdekken. In mijn impulsiviteit dacht ik dat ik hiermee al gewoon aan de slag kon. Tot ik merkte dat ik ze niet samen kan gebruiken. Na navragen bij een vriend bleek dat ik een mixer nodig had. Ik heb al wat rondgekeken, tweedehands en nieuw, maar wil mij nog wat informeren eerst.

Enkele zaken die ik nog onduidelijk vind: Het belang van mono vs stereo. Ik ben nog zeer beginnend in al deze zaken en er zijn nog veel abstracte zaken zoals hoe ik alles ga moeten aansluiten. Ik ken het principe van mono en stereo, maar vraag mij dus af hoe belangrijk stereo ingangen zijn. Mijn vriend zei ook dat ik moest kijken voor een geluidskaart. Is dit ook nodig als ik een mixer met USB zou kopen? Voor alles met elkaar te verbinden ga ik denk ik nog eens een post moeten maken.

Voor de mixer zelf heb ik al vernomen dat ik best wat meer kanalen pak dan ik denk nodig te hebben. ik zoek dus 10-12 kanalen voor de zekerheid. Effecten en USB lijken mij ook interessant, zo kan ik ook opnemen (heb ik dan nog een geluidskaart nodig ook, of telt dit dan als geluidskaart?). Budget zou ik liefst toch onder de €200 blijven. Ik heb al gekeken naar de Behringer QX1002USB, die mij interessant lijkt zeker qua prijs! Hier heb ik wel al veel gemengde dingen over gelezen. Yamaha MG10XU lijkt ook interessant, maar die vind ik al wat aan de dure kant. Ik sta open voor alle suggesties!

Alvast bedankt voor de hulp!
 
Als eerste mixer zou ik iets kopen dat niet teveel waarde verliest. Een klassieke keuze dus. Als ie niet je ding blijkt, te groot klein whatever, weg en een meer op maat in de plek.
 
Aan die Behringer kun je je geen buil vallen. Gewoon kopen en dan kom je er vanzelf achter of je wat mist. Maar met vier kanalen stereo, aux, USB en interne fx voor 89 euro kom je echt een heel end. Jullie jonkies boffen maar met die dumpprijzen van tegenwoordig.
Je kan er ook een met veel meer toetsers en bellen kopen maar als je echt net begint en vrijwel geen idee hebt dan raad ik je aan klein te beginnen.
 
Geweldig, dank je voor de info! Lijkt mij zeker ook interessant :)
 
Een geluidskaart is nodig als je dingen wil opnemen op je pc, zodat je ze kan verwerken in een muziekprogramma. Als dat je doel is heb je geen mixer nodig.
Met de behringer mixer kan je ook zonder computer herrie maken en meerdere apparaten op aansluiten. De USB connectie geeft alleen het stereo (links en rechts) door aan de computer, de individuele sporen kan je niet los opnemen in een muziekprogramma. Dan heb je of een uitgebreidere mixer nodig, of een geluidskaart met voldoende aantal ingangen.
 
Dus via de USB-connectie kan ik niets opnemen? Of gewoon geen aparte tracks om dan in een DAW te verwerken? Ik zou het graag wel kunnen opnemen, maar hoef het niet per se apart te bewerken. Anders neem ik wel instrument per instrument op. Voornamelijk wil ik wat jammen, en als ik iets goed heb de optie om het in zijn geheel gewoon op te nemen. Ben niet zo vaardig met een DAW.
 
Bij een TR-8 zou je een Roland MX-1 kunnen kopen. Daar ben ik 2 jaar geleden mee gestart. Midi en audio gaat dan via USB van TR-8 naar de MX-1. En je kan hem op de pc aansluiten waar je de afzonderlijke (stereo) kanalen kunt oppakken of de gecombineerde mix. Wel wat duurder maar 2e hands ook waardevast. Ik zie er nu eentje op marktplaats staan voor 300.
 
Dus via de USB-connectie kan ik niets opnemen? Of gewoon geen aparte tracks om dan in een DAW te verwerken? Ik zou het graag wel kunnen opnemen, maar hoef het niet per se apart te bewerken. Anders neem ik wel instrument per instrument op. Voornamelijk wil ik wat jammen, en als ik iets goed heb de optie om het in zijn geheel gewoon op te nemen. Ben niet zo vaardig met een DAW.

Even nog over de USB van de Soundcraft 8, met de beheer applicatie van de mixer op je computer kun je zelf aangeven welke kanalen je wilt routen/opnemen. Dit is dus niet per definitie alleen de master out. Je kunt dan dus jammen en dan ook specifiek 1 (stereo) kanaal opnemen ipv de hele mix.
 
Even nog over de USB van de Soundcraft 8, met de beheer applicatie van de mixer op je computer kun je zelf aangeven welke kanalen je wilt routen/opnemen. Dit is dus niet per definitie alleen de master out. Je kunt dan dus jammen en dan ook specifiek 1 (stereo) kanaal opnemen ipv de hele mix.

Dit lijkt mij zeer interessant! Ik denk dat ik voor deze mixer ga gaan! Vind er wel niet super veel informatie over. Ben jij hier tevreden over? En een beetje een amateurs-vraag maar welke kabels ga ik allemaal nodig hebben en hoe verbind ik alles onderling? Ik heb nu de TR-8 en de Novation Circuit, maar zou wel nog uitbreiden. Hoeveel van de 12 kanalen zijn dan in gebruik? Kwestie dat ik niet weer voor onvoorziene verrassingen sta en dat ik alles in 1 keer kan bestellen...
 
Jouw tr zal max 4 mono’s of twee stereo kanalen in gebruik nemen en jouw circuit twee mono’s of 1 stereo
 
Van kabels kan je Jack - Jack gebruiken
ik vermoed dat je bij jou tr8 kan switchen tussen gebalanceerd outputs of ongebalanceerde maar dat moet je even checken idem voor jouw circuit
Zo ja dan kan je gebalanceerde jacks gebruiken.
Je moet die dan wel op die soundcraft in een gebalanceerde input steken ;)
 
Interessant topic met veel gelijkenis met mijn situatie. Ik heb inmiddels 3 drumcomputers en een synth en wil dit ook laten samenkomen in een mixer om te jammen.

Wat is jouw status, Zeekwal ? Welke aanschaf heb je gedaan en hoe bevalt dat?
 
Back
Top