Minimoog Model D - Re-issue in Amsterdam?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Ik heb idd mijn beslissing al gemaakt. Het was echt opvallend hoeveel pb berichten ik heb ontvangen van mensen die mij idd wilde bekeren.

Persoonlijk denk ik dat de reissue klinkt zoals de minimoog begin 70'er jaren klonk. Maar doordat al die componenten zijn verouderd klinkt een oud model nu anders. Maar ik vind het verschil verwaarloosbaar en het valt alleen op als je een oude en een nieuwe naast elkaar gebruikt. Het publiek zal echt niet horen dat er een reissue wordt gebruikt.

Wbt de stemming van de reissue....er zit nu een fatar keyboard in die digitaal wordt uitgelezen en dat signaal wordt geconverteerd naar een analoog signaal. Daarom zal ie over een groter bereik zuiverder klinken en da's precies wat ik nodig heb.

Maar bedankt allemaal voor het meedenken en jullie meningen :okdan:
 
De klank is echt heel verschillend
Een 300-400 euro kan revisie van de model-d wel kosten
Zet er tegenlijk cv/trig op en callibreer mbv je kenton midi interface/ pro2000 of zo
Maarten al eens gepolst en/ of siebengewald ?
Maar goed ieder z'n meug
Qua uitzien lijkt ie in ieder geval meer op een model-d dan de behringer inderdaad :-)
Qua klank komt ie iets meer in de richting dan bv de voyager, maar of dat verschilletje 3500euro waard is ??
Misschien kan je er ook een huren ?

Ik twijfel toch bij 'heel verschillend'.

Heb wat real life voorbeelden op YouTube gezien en gehoord waar ik toch dacht: eh dat klinkt gewoon echt als een mini. En dat heb ik nog niet gehoord op voyager filmpje.

Wilde ook een echte tot dat ik dit filmpje dus hoorde:



En wat fourier zegt over componenten die oud worden en dat drm oude mini's anders klinken: volgens mij kan je op platen uit de jaren 70 al horen dat ze toen ook al zo klonken. Dus dat argument vervalt dan.

Dus ja als je zo dicht in de buurt van die mega vette bassline van triller komt dan is het wat mij betreft een echte reissue.

Ik zie de behringer en Roland clone dit niet doen. En ook de voyager zie ik het niet doen.

Maar ik heb niet met de bovenste gespeeld maar wat ik heb gehoord komt de reissue het dichtst in de buurt.

Enige wat ik minder vind op de reissue is de creamy triangle.
 
het verschil is groter dan verwacht
verdere discussie niet op z'n plaats hier, wil eventueel wel via pb toelichten ?
blijft overeind dat de reissue een mooie en degelijke synth is
 
het verschil is groter dan verwacht
verdere discussie niet op z'n plaats hier, wil eventueel wel via pb toelichten ?
blijft overeind dat de reissue een mooie en degelijke synth is

dat degelijke schijnt erg tegen te vallen, hoor ik echt van verschillende kanten.

het geluid was zeker helemaal onderin en helemaal bovenin niet het zelfde als dat van een (willekeurige) oude mininmoog. onderin raspen/tikken, bovenin krijsen - zeg ik met een beetje overdrijving. de oude houdt zich daar beter naar mijn idee. hoeft niet van belang te zijn als je in die lage en hoge regionen niks of weinig te zoeken hebt.
 
Zoals vele weten heb ik de minimoog van Leo gekocht en deze vergeleken bij me thuis tov die van Sunny en Nicolas2000 tegelijk.
Ze schelen alle 3 tov elkaar. En ik heb niet de behoefte een oude te gaan zoeken na de test.
Zo. Elk zijn mening.
 
Dames & Heren, Ik heb inmiddels iemand gevonden die er een heeft staan en als hij terug is van vakantie ga ik even bij hem langs. Waarschijnlijk heb ik er dan al één (reissue) gekocht :D :okdan:

Wbt alle meningen....ik denk niet dat Moog Music een synth uitbrengt en daar dan het label Model D op plakt als ze ook maar 1% twijfelen dat dat een slechte synth is of onder doet aan de het origineel.
Als je ziet en leest hoeveel moeite ze er in hebben gestopt om alles zo authentiek mogelijk na te bouwen denk ik dat zij zeer geslaagd zijn. Het gebruik van NOS onderdelen en onderdelen die niet meer werden gemaakt opnieuw laten maken...heel erg bijzonder.

Dus....
- Slechte bouwkwaliteit....dacht het niet.
- Slecht geluid...dacht het niet.
- Ander geluid....misschien maar denk dat het meer authentiek is dan de meeste denken. Onderdelen verouderen en zorgen er voor dat al die oude Model D's net iets anders klinken. Zelfs ten opzichte van elkaar dus natuurlijk tov de reissue. Maar dat wil niet zeggen dat de reissue niet het zelfde kan klinken.

Wat mij erg op viel bij alle vergelijking video's is dat mensen niet genoeg tweaken om het geluid helemaal gelijk te krijgen. Ik heb zelf een Moog Voyager zonder enige mods en een vriend van mij kwam langs met zijn Voyager die wel gemod was en deze zou echt anders moeten klinken. Elk geluid wat hij produceerde kon ik namaken op mijn Voyager...wel met een andere stand van de potmeters maar desalniettemin was het geluid het zelfde.

De vraag is of het (minieme) verschil in geluid tussen een reissue en een oude versie van de Model D een probleem is? Hoort mijn publiek het? Hoort jouw publiek het? Laten we eerlijk zijn....NEE tuurlijk niet. Sterker nog....in een productie zal niemand het horen. Dus waar hebben we het over.

Heeft het invloed op de waarde van je oude Model D? Absoluutl want ik heb diverse Model D's zien passeren die ver onder de gangbare waarde weg konden. Toch heb ik het niet gedaan omdat ik het verschil in geluid echt verwaarloosbaar vindt. Daarnaast moest ik te veel geld investeren om zo'n oude synth in topconditie te krijgen en dan had ik ook nog geen midi. Na zo'n dure servicebeurt heb je ook nog steeds geen garantie dat ie het altijd doet want het is en blijft een synth van meer dan 45 jaar oud.

Het is en blijft een erg gave synth die weer een nieuw hoofdstuk heeft in zijn bestaans' geschiedenis.
Van mij mag deze draad op slot. :slotje:
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top