Enkele oscillator, te bedienen met Midi keyboard

MeneerJansen

Ouwe rot
Lid sinds
6 januari 2017
Berichten
1.448
Locatie
Lokatie
Weten jullie of er zo iets bestaat als een enkele "losse" oscillator (met een te selecteren golfvorm) die je kunt bedienen met een Midi keyboard?

Ik ben benieuwd of je de simpelste synth ooit kunt maken (om mee te nemen of ff snel wat mee in elkaar te draaien). Ik heb een nl. multi-effect pedaaltlje (Zoom B1on) waar zo veel filters, flanger en weet ik niet wat in zitten dat je met dat ding zowat een eenvoudige synth bij je hebt. Je kunt naar smaak 5 verschillende effecten tegelijk activeren. Zo'n pedaaltje hebben de meeste bands toch wel bij zich. Midi keyboard erbij en... een oscillator uiteraard. Ik dacht aan een Meeblip of een Mam MB33. Helaas hebben degelijke gadgets een oscillator die niet veel golfvormen weer kan geven en aan de extraatjes is dan wel weer veel aandacht besteedt.

Of zou je daarvoor een modulair (Eurorack?) systeem met één enkele oscillator moeten bouwen? En hoe zit dat dan met Eurorack en Midi?
 
Euro kan prima met een osc naar keuze. Voor midi zijn zat modules te vinden, of gebruik een keystep die al direct cv uitstuurt. Doepfer minicase of iets zelf bouwen en klaar. Kan je later altijd nog een andere osc kiezen. Bedenk wel dat een osc altijd aan staat. Je hebt een vca nodig om de osc alleen te horen als je een toets indrukt.
 
Euro kan prima met een osc naar keuze. Voor midi zijn zat modules te vinden, of gebruik een keystep die al direct cv uitstuurt. Doepfer minicase of iets zelf bouwen en klaar. Kan je later altijd nog een andere osc kiezen. Bedenk wel dat een osc altijd aan staat. Je hebt een vca nodig om de osc alleen te horen als je een toets indrukt.
Ik krijg zwaar gear lust. Maarre:
  • Minicase (met transformer?) € 100
  • VCO € 125
  • VCA € 70
  • Midi to CV € 110
  • Totaal: ruim € 400
Hmmmm. Vierhonderd Euro voor een oscillator die ik bedienen kam met een Midi keyboard. Misschien kan ik dan toch beter bedenken of ik een Meeblip leuk vind. ;)
 
He met je y = sin (x) kun je tog programmeren in een chip
virtueel analoog : 5 euro
DCO : 1 euro

lol 400 euro
muziekanten zijn knettergek ( zo was ik ook ).
Ha ha. Jij stelt dus voor dat ik een shell script voor Linux schrijf dat input accepteert v/e Midi keyboard en de frequentie f van y = sin (2 pi f t) aanpast n.a.v. die midi input. :)

P.S. Midi output, shell script en een synth: zie dit topic van mij.
 
Patchblocks Programmable Mini Synths
https://youtu.be/8SwrMe_v8wo
Ik vergiste de Patchblocks altijd voor de Little Bits. Die laatste is te duur speelgoed maar zo'n patchblock is een zelf te programmeren modulair systeempje. Een beetje wat Roland met z'n Boutique- of Yamaha in z'n Reface reeks doet lijkt mij: DCO's, LFO etc. in een eeprom flashen (of wat het ook is). Enfin om mezelf te quoten:
Ha ha. Jij stelt dus voor dat ik een shell script voor Linux schrijf dat input accepteert v/e Midi keyboard en de frequentie f van y = sin (2 pi f t) aanpast n.a.v. die midi input. :)
Dat doet men dus met een Pathblokje i.c.m. het Mid Patchblokje! Gister en vandaag info op het 'net bestudeerd en de Patchblocks software geïnstalleerd (draait in virtual box in Linux, werkt helaas niet in Wine). Ik ga meteen een aanvraag voor een gebuikt exemplaar plaatsen hier in het juiste forum onderdeel. :)

P.S. Het Nanosynth project voor Arduino is uitverkocht.
 
Back
Top