Hoe maak je een remix van een bestaande song?

Het is alweer een tijdje geleden dat ik in dit topic heb gereageerd.
Was al een tijdje niet meer met de remix van deze song bezig geweest.
Inmiddels heb ik wel wat nieuwe en verbeterde versies en ik waag het er dan toch maar op om eentje hiervan te gaan plaatsen.
Ben nog steeds niet echt tevreden, maar in ieder geval is het een klein beetje vooruitgegaan.
 

Attachments

  • Voor remix Sure he's a cat (langer)-2-2.mp3
    3 MB · Bekeken: 111
Zal thuis eens luisteren, benieuwd. Wij hebben ook een tijd geleden ons ook gewaagd aan een remix van een track waar we geen stems van hadden. justice - safe and sound.
orgineel :

flink lopen knippen en plakken. delen bij gespeelt en arragement verandert. Dit is het resultaat:
 
Was deze topic eigenlijk een beetje 'kwijt geraakt'.
Heb me toch maar nog weer eens gewaagd aan het aanpassen en verbeteren van deze remix.
Toch wel weer een stap in de goede richting (alhoewel er nog wel veel meer te verbeteren valt etc).
 

Attachments

  • Remix Sure he's a cat (nog steeds niet helemaal af....).mp3
    3,3 MB · Bekeken: 108
Heb me toch maar nog weer eens gewaagd aan het aanpassen en verbeteren van deze remix.

je hebt er duidelijk meer aandacht aan besteed.
De zanglijn laat je zoals die is en ik krijg het idee dat als je de zanglijn in stukjes hakt, in de sampler zet en met die snippets gaat spelen, stutteren, delayen en in reverse bijv en hier en daar een paar semitones omhoog of omlaag gooit dat het een nog wat interessantere track kan worden.
 
Het is zo makkelijk om ineen fourtothefloor een track een nieuw jasje te geven

kan je een link geven naar het origineel?
 
wij waren toen in de studio al wel vaker aan het pielen met muzikanten van de urban dance squad dus die vroegen ons toen ook om een remix te maken van hun single happy go fucked up.. we kregen toen alle multitrack files op wav files op een paar cd,s opgestuurd van de studio in brussel waar ze het haddden opgenomen.. toen werd het knutselen geblazen.. de vocals hebben we bewust vaak niet gebruikt om het toch heel anders te laten klinken.. beginnende met dub en eindigend met drum & bass..
we waren inc de band erg tevreden en te spreken over het resultaat.. een glansrijke rol is hier ook weggelegd voor de oberheim ob8 die er een karakterestiek soundje aan mee gaf




we mochten later ook een track van de osdorp posse, zita swoon en yulduz doen..








yulduz en met vooral sita swoon waren minder goed gelukt want met name sita swoon rammelde aan alle kanten en was moeilijk een strak geheel uit te knippen.. ik weet niet eens meer waar ik die tracks ergens heb gelaten... er bestond ook nog zoiets als soundclick of weet ik veel.. die ik niet meer kan vinden.. deze vond ik nog wel terug.. een remix van de wereld muziek band da gaia..

 
Laatst gewijzigd:
wat meer een grap moest worden was een housemix die ik maakte van de sixties krautmod punk band the daxls de meest beruchte en spraakmakende band van utrecht in de jaren 90.. eerst het orgineel die ze oorspronkelijk op 7 inch vinyl uitbrachten en later nog geen 5 jar geleden geloof ik op een cassette teepje via een obscuur label voor rammel punk ed...






ze hadden bij mij alles op genomen dus ik trok gewoon de 24 sporen analoge tape leeg....

 
ze waren al uit elkaar alleen dat laatste abum had een come back moeten worden.. helaas werd het een flop.. ook voor ons.. alweer niet als een rijke producer naar de bahama,s.. dat was ook het geval met deze ska dub deun.. was niet echt een remix maar gewoon meer ordinair jatwerk.. al hebben we die vocal samples door iemand in laten brullen... maar die waren dus ook min of meer geplaggiaat... de toeters waren ook echt ingespeeld door de beatbusters.. verder zit er nog een yamaha an1x knerp van mij in .het hele nummer door. en heb ik op de b kant.. de moog dub.. de minimoog even flink loos laten gaan...roadrunner zag het helemaal zitten.. alleen de radio dj,s niet.. en daar ben je dan erg afhankelijk van. dus weer 2 weken terschelling op vakantie..ach ja dat is ook exotisch je moet het alleen willen zien


 
Vroeger maakte ik gewoon een nieuwe track en pleurde daar 'iets van het origineel' in. Maar de laatste jaren neem ik het wat serieuzer, ook omdat ik een beetje heimwee heb naar de goede ouwe 12", waar je dan 5 versies had van 1 track die elkaar weinig ontlopen. Vorig jaar heb ik twee remixen gedaan voor een new wave reissue label, dat was stiekem nog best een uitdaging, ook omdat er nauwelijks iets van de originelen over was, zeker bij de tweede, dus dat werden eigenlijk meer covers.









Deze remix was wel grappig, omdat het label van de originele artiest het maar een draak van een remix vond. Gelijk hebben ze, mijn interpretatie had ook wel wat vreemd gestaan tussen de andere tracks. Gelukkig mochten we het wel zelf uitbrengen, wat dan wel weer vriendelijk was:



 
Het is alweer een tijdje geleden dat ik in dit topic heb gereageerd.
Was al een tijdje niet meer met de remix van deze song bezig geweest.
Inmiddels heb ik wel wat nieuwe en verbeterde versies en ik waag het er dan toch maar op om eentje hiervan te gaan plaatsen.
Ben nog steeds niet echt tevreden, maar in ieder geval is het een klein beetje vooruitgegaan.



Oehh Robi ik zeg verder niks je wet het wel


Is ook niet makkelijk met hardware een remix maken denk ik


misschien als je eerst ff met beetje percussie begint en die eerst goed laat samen lopen met de vocal
dan ff een beat er bij en die mooi op maat laat lopen
Als een geluid al niet op maat loopt zie je door de bomen het bos niet meer
en loopt de rest van de geluiden ook niet goed op een lijn
Zorg ook dat de vocal goed naar voren komt
en dat je hem zo maakt dat de remix herkenbaar is
Die nieuwere track is al beter trouwens
 
ze waren al uit elkaar alleen dat laatste abum had een come back moeten worden.. helaas werd het een flop.. ook voor ons.. alweer niet als een rijke producer naar de bahama,s.. dat was ook het geval met deze ska dub deun.. was niet echt een remix maar gewoon meer ordinair jatwerk.. al hebben we die vocal samples door iemand in laten brullen... maar die waren dus ook min of meer geplaggiaat... de toeters waren ook echt ingespeeld door de beatbusters.. verder zit er nog een yamaha an1x knerp van mij in .het hele nummer door. en heb ik op de b kant.. de moog dub.. de minimoog even flink loos laten gaan...roadrunner zag het helemaal zitten.. alleen de radio dj,s niet.. en daar ben je dan erg afhankelijk van. dus weer 2 weken terschelling op vakantie..ach ja dat is ook exotisch je moet het alleen willen zien


https://youtu.be/v3f9jhuwV2c


Daarna kwam toch nog Persona Non Grata? Dat was wel weer een succes nog...erg toffe plaat.

Ik heb Rudeboy destijds nog opgenomen voor een andere Nederlandse hiphoptrack ook...als je die man van dichtbij meemaakt snap je waarom ze uit elkaar zijn gegaan
 
Ik geloof niet dat je die stuk muziek van de Cats fatsoenlijk op een dance achtige manier kunt remixen...
 
Back
Top