Hoe maak je een remix van een bestaande song?

Write it, cut it, paste it, save it,
Load it, check it, quick - rewrite it,
Plug it, play it, burn it, rip it,
Drag and drop it, zip - unzip it,

:D
 
OK, dat voegt weinig toe, sorry.

Snij/knip wat leuks uit de track , speel stukjes na, speel met het arrangement.
Probeer de track eens na te maken in je DAW etc. Zoek eens naar midi files vh nummer.
100en wegen naar Rome.
 
Neem iets herkenbaars uit het bestaande nummer, een a-capella van de vocal bijvoorbeeld, en maak er iets totaal anders van.
 
Het is een wat te algemene vraag.
Wat wil je er van maken?

Het makkelijkst is om er een house versie van te maken.
Dan is het gewoon een kwestie van een harde kickdrum eronder zetten (meestal wordt een TR-909 kick gebruikt) en die sync laten lopen met het origineel.
In de meeste DAW's kan je dan het nummer erop passen met wat duw-en-trekwerk dmv. warping.
Als je er dan een compressor op het origineel zet met een sidechain naar de kick, komt de kick meer naar voren en eigenlijk ben je dan al klaar.
Wat hats snares toevoegen è voila.

Wil je helemaal stoer doen? filter de bas uit het origineel en speel zelf een bas met je synthesizer.
Dan druk je al meer je eigen stempel er op.

Breakbeats kunnen vaak ook nog wel wat leuks toe voegen maar de sky is the limit.. maak het zo gek als je wilt.

:dj:


Hier een voorbeeld van een house/breaks remix die ik ongeveer zo heb gemaakt:

https://soundcloud.com/r-dee-nl/house-party-r-dee-rework


Hier het origineel:
 
Als je geen vrindjes bent met de artiest en/of de studio engineer, dan moet je het doen met de officieel uitgebrachte platen en dan het liefst in de 12" extended versie zodat je er de instrumenten enzo uit kunt vissen.
Ben je echter wél bevriend met de artiest, of ben je gevráágd om een remix te maken van een nummer, dan krijg je beschikking over de studiotracks. Dit zijn zogenaamde "stems" die dus regelrecht van de XX-track master tape komen of een kopie daarvan. Daarmee kan je in feite de bestaande mix namaken in je DAW door gewoon al die tracks met de faders in te stellen (en de compressie etc etc).
Een remix maken die compleet alles door elkaar heen gooit is natuurlijk het leukst. :)
 
@Modus Operandi;
Het klopt inderdaad dat het (nog) een wat te algemene vraag is.
Ben hierin ook nog wat zoekende, aangezien ik eigenlijk tot dusver alleen maar eigen songtracks heb gemaakt en nog nooit een remix oid van een bestaande track (in dit geval dus van The Cats).
Zelf zou ik er een dance-achtige remix van willen maken (qua invloeden progressive oid).
Maar nogmaals; ben hier nog even wat zoekende in.
 
Laatst gewijzigd:
Als je je eigen draai ergens aan wilt geven, dan zou toch alleen jij moeten weten hoe je dat moet doen? Neem een sample van een bestaand nummer en doe ermee wat je er normaal gesproken mee zou doen als het je eigen track was.

Een remix die nagenoeg hetzelfde klinkt of hetzelfde gevoel opwekt als het origineel, is voor de luisteraar niet zo interessant lijkt me.
 
Als je je eigen draai ergens aan wilt geven, dan zou toch alleen jij moeten weten hoe je dat moet doen? Neem een sample van een bestaand nummer en doe ermee wat je er normaal gesproken mee zou doen als het je eigen track was.

Een remix die nagenoeg hetzelfde klinkt of hetzelfde gevoel opwekt als het origineel, is voor de luisteraar niet zo interessant lijkt me.

Daar heb je volkomen gelijk in.
In elk geval wil ik van de remix (ben ook wel beïnvloed hierin door de style en benadering van Big sound of the drags van Junkie XL) wel iets totaal anders maken dan het origineel.
 
Laatst gewijzigd:
Zoals ik het altijd doe met producen


is eerst een mogelijke a capella maken van een bestaande track
daarna de Vocals editen
Bij sommige nummers wil het bijna niet omdat er te veel geluiden in de achtergrond zit om er uit te filteren
met oude mono nummers lukt het vaak wel
Of kale stukjes van een intro of outro


Daarna een mooie synth maken met het melodie er door die net zo is als het nummer die je wil remixen
of het originele melodie een beetje anders maken of mooier
en dan layeren met een zelf gemaakte melodie voor een mooie variatie
 
Zorg in ieder geval voor een origineel idee of invalshoek, zodat jouw remix ook wat toevoegt aan het origineel. En dan bedoel ik meer dan er alleen maar een kick onder zetten. Maar dat zal met een nummer van de Cats vast wel lukken. :)
 
Er zijn geen geschreven wetten voor het maken van een remix. Een remix die veel op het origineel ljkt maar net in een andere muziekstijl kan net zo goed als een remix die in geen velden of wegen op het origineel lijkt. Kortom, je kan er helemaal je eigen draai aan geven.

Een remix maken van een nummer waarvoor je geen toestemming hebt mag ook.
Je mag het dan alleen niet publiceren.
 
Heb even ondermeer gisteren wat geknutseld en heb even een track bijgesloten van wat ik tot dusver even heb 'gemaakt'.
Het is nog maar een beginnetje en het is nog lang niet af.
Ben over het begin ook nog niet zo tevreden en pas van ca 1 minuut begint het wat leuker te worden voor mijn gevoel (maar nog wel wat ééntonig en het basgeluid loopt nog niet helemaal lekker).
 

Attachments

  • Remix Sure he's a cat (nog niet af).mp3
    3,4 MB · Bekeken: 172
Sorry maar dit lijkt nergens op.. Het klinkt als een rommelde brei met een soort van sfeer pad er overheen met op de achtergrond de vocal track.. En het klinkt verre van strak of in de maat..

Als je eerst eens begint met een drum track die strak loopt...
En dan een baslijn er overheen - speel gewoon de originele bas na... en ga daarna stukjes er uit knippen, tot je het catchy deel overhoud voor de rest van de song..
Daarna de vocals er strak overheen gesynced.. En die dan ook opknippen...
En dan de rest enzo..
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top