Hoe maak je een remix van een bestaande song?

Oef,

Ja, mijn ongezouten mening is gelijk aan die van Furious5 helaas.

Ik snap niet helemaal wat je doel is met deze remix. Ik zie ook geen echte match met de muziek.. Past gewoon niet. :)
 
Meer in algemene zin is het maken van een remix veel gemakkelijker als je over de losse sporen van de originele track beschikt. Je zou eens een remixwedstrijd kunnen zoeken. Er zijn er genoeg te vinden als je ernaar googelt. Niet per se om te winnen, meer om te oefenen om met andermans werk je eigen track te bouwen.
 
Oef,

Ja, mijn ongezouten mening is gelijk aan die van Furious5 helaas.

Ik snap niet helemaal wat je doel is met deze remix. Ik zie ook geen echte match met de muziek.. Past gewoon niet. :)

Ben eigenlijk teveel aan mijn doel voorbij geschoten.

Wil binnenkort even een midi file gaan binnenhalen van deze song en wellicht kan dit een goede leidraad voor me zijn.
 
Tip; zoek een track die sowieso al dansbaar is en zet er een extra beat onder...

Zoals JXL deed met die Elvis-track, weinig doen en veel resultaat ;)
 
Ben trouwens ook nog wel benieuwd naar reacties; meningen, adviezen etc zijn uiteraard welkom.

ok, geluisterd,

er moet nog wel wat aan gebeuren, nu klinkt het nog niet zo goed, omdat niets in sync loopt. Op zich best knap overigens om helemaal niets in sync te krijgen :D

Advies:
- begin eens met alleen de drums en de vocal, deze moeten perfect op elkaar afgestemd worden kwa timing. Ook heel belangrijk is dat als je een delay op de vocal zet dat deze kwa tempo precies in de drums valt. Als je de vocal niet precies goed timed dan zal de delay ook erbuiten gaan lopen. Eventueel kun je een tempo synced / locked delay gebruiken, dan valt het wel goed, maar dan nog steeds is de plaatsing van de vocal erg belangrijk.

- Als je de drums en vocal strak hebt lopen (dus echt in sync), zet dan een baslijn eronder. Ook hier, deze moet in de maat lopen om het lekker hoorbaar te houden.

Als je dit voor elkaar hebt , dan heb je de basis staan. Dan kun je de rest eens gaan invullen. Op dit moment is in de track alles out of sync. Dat is eigenlijk niet om aan te horen. Het is overigens wel simpel op te lossen door zelf wat kritischer te luisteren of alles wel lekker in sync is en elke track te verschuiven en in de maat in te spelen (of quantiseren).

Nog een hoop te doen dus, maar het is wel mogelijk om het voor elkaar te krijgen. En wees kritisch op het eindresultaat voordat je iets online plaatst waarvan je denkt nu is het goed genoeg. Het hoeft echt niet perfect te zijn natuurlijk kwa mix en arrangement, maar een minimale skill is wel om dingen in sync te zetten bij het remixen, dus daar hard aan werken :).

ik weet overigens niet of je ableton live gebruikt, maar mocht je dat doen, dan zijn al die dingen zoals vocals in sync zetten of andere dingen precies in sync bijna volledig automatisch te realiseren. Dan is het de moeite waard om daar eens een paar tutorials van op youtube te bekijken hoe je dat doet.
 
Laatst gewijzigd:
Als je geen vrindjes bent met de artiest en/of de studio engineer, dan moet je het doen met de officieel uitgebrachte platen en dan het liefst in de 12" extended versie zodat je er de instrumenten enzo uit kunt vissen.
Ben je echter wél bevriend met de artiest, of ben je gevráágd om een remix te maken van een nummer, dan krijg je beschikking over de studiotracks. Dit zijn zogenaamde "stems" die dus regelrecht van de XX-track master tape komen of een kopie daarvan. Daarmee kan je in feite de bestaande mix namaken in je DAW door gewoon al die tracks met de faders in te stellen (en de compressie etc etc).
Een remix maken die compleet alles door elkaar heen gooit is natuurlijk het leukst. :)
Da's de enige manier waarop remixes gemaakt worden: met behulp v/d originele multitrack tape. Als je die niet hebt wordt het heel, heel moeilijk. Ik denk dat Junkie XL de multitrack van "A little less conversation" niet had of die is er eenvoudigweg niet meer. In de 60-er en 70-er jaren werden de peperdure multitracks vaak hergebruikt; "Dark Side Of The Moon" is bijvoorbeeld ook op een hergebruikte multitrack tape opgenomen. Of The Cats die multitracks uit de jaren 70 nog hebben...

Anyway, ik vind dat je kunt horen dat Junkie XL briljant om is gesprongen met het (afgemixte) materiaal dat hij had. Hij overdubte wat sirenes en het werd een zeer hitgevoelig nummer. En dat is wat mij betreft ook het enige voorbeeld v/e remix die zonder de multitrack tapes is gemaakt die goed is.
 
Da's de enige manier waarop remixes gemaakt worden: met behulp v/d originele multitrack tape. Als je die niet hebt wordt het heel, heel moeilijk. Ik denk dat Junkie XL de multitrack van "A little less conversation" niet had of die is er eenvoudigweg niet meer. In de 60-er en 70-er jaren werden de peperdure multitracks vaak hergebruikt; "Dark Side Of The Moon" is bijvoorbeeld ook op een hergebruikte multitrack tape opgenomen. Of The Cats die multitracks uit de jaren 70 nog hebben...

Anyway, ik vind dat je kunt horen dat Junkie XL briljant om is gesprongen met het (afgemixte) materiaal dat hij had. Hij overdubte wat sirenes en het werd een zeer hitgevoelig nummer. En dat is wat mij betreft ook het enige voorbeeld v/e remix die zonder de multitrack tapes is gemaakt die goed is.


Yup, respect voor Tom, dat is een mooi voorbeeld. Heeft er ook een dikke big-beat onder gezet,
wat lekker past bij het origineel.
Toch zijn er best wel veel 12 inch te gebruiken voor remixen. Je moet een beetje geluk hebben
maar de meeste (vooral 80's) 12" versies hadden stukjes met alleen drums enzo.
OKee, de hele vocal clean vinden is vaak een ramp, tenzij ze een acapella versie gereleased hadden.
 
ok, geluisterd,

er moet nog wel wat aan gebeuren, nu klinkt het nog niet zo goed, omdat niets in sync loopt. Op zich best knap overigens om helemaal niets in sync te krijgen :D

Advies:
- begin eens met alleen de drums en de vocal, deze moeten perfect op elkaar afgestemd worden kwa timing. Ook heel belangrijk is dat als je een delay op de vocal zet dat deze kwa tempo precies in de drums valt. Als je de vocal niet precies goed timed dan zal de delay ook erbuiten gaan lopen. Eventueel kun je een tempo synced / locked delay gebruiken, dan valt het wel goed, maar dan nog steeds is de plaatsing van de vocal erg belangrijk.

- Als je de drums en vocal strak hebt lopen (dus echt in sync), zet dan een baslijn eronder. Ook hier, deze moet in de maat lopen om het lekker hoorbaar te houden.

Als je dit voor elkaar hebt , dan heb je de basis staan. Dan kun je de rest eens gaan invullen. Op dit moment is in de track alles out of sync. Dat is eigenlijk niet om aan te horen. Het is overigens wel simpel op te lossen door zelf wat kritischer te luisteren of alles wel lekker in sync is en elke track te verschuiven en in de maat in te spelen (of quantiseren).

Nog een hoop te doen dus, maar het is wel mogelijk om het voor elkaar te krijgen. En wees kritisch op het eindresultaat voordat je iets online plaatst waarvan je denkt nu is het goed genoeg. Het hoeft echt niet perfect te zijn natuurlijk kwa mix en arrangement, maar een minimale skill is wel om dingen in sync te zetten bij het remixen, dus daar hard aan werken :).

ik weet overigens niet of je ableton live gebruikt, maar mocht je dat doen, dan zijn al die dingen zoals vocals in sync zetten of andere dingen precies in sync bijna volledig automatisch te realiseren. Dan is het de moeite waard om daar eens een paar tutorials van op youtube te bekijken hoe je dat doet.

Heel erg bedankt voor je reactie en zeer nuttige adviezen :okdan:

Heb helaas de komende tijd even geen tijd om te remix-track af te gaan ronden, omdat ik deze week naar Praag ga (ook heel fijn trouwens :) ).
Er is wel het één en ander al aan verbeterd en wat dat betreft ben ik wel positief gestemd verder.
 
Da's de enige manier waarop remixes gemaakt worden: met behulp v/d originele multitrack tape. Als je die niet hebt wordt het heel, heel moeilijk. Ik denk dat Junkie XL de multitrack van "A little less conversation" niet had of die is er eenvoudigweg niet meer. In de 60-er en 70-er jaren werden de peperdure multitracks vaak hergebruikt; "Dark Side Of The Moon" is bijvoorbeeld ook op een hergebruikte multitrack tape opgenomen. Of The Cats die multitracks uit de jaren 70 nog hebben...

Anyway, ik vind dat je kunt horen dat Junkie XL briljant om is gesprongen met het (afgemixte) materiaal dat hij had. Hij overdubte wat sirenes en het werd een zeer hitgevoelig nummer. En dat is wat mij betreft ook het enige voorbeeld v/e remix die zonder de multitrack tapes is gemaakt die goed is.

Zou echt niet weten hoe ik aan die multitracks van The Cats zou kunnen gaan komen.
Heb wel een midi-file van de desbetreffende songtrack weten te bemachtigen en binnenkort ontvang ik ook nog een Cats-cd, zodat ik in ieder geval aan een betere kwaliteit sample kan komen (wat niet het geval is in de 'oude' remix).
Toch zou ik graag eigen alleen de vocalen willen, zodat het minder rommelig en ook strakker kan gaan klinken.
 
Yup, respect voor Tom, dat is een mooi voorbeeld. Heeft er ook een dikke big-beat onder gezet,
wat lekker past bij het origineel.
Toch zijn er best wel veel 12 inch te gebruiken voor remixen. Je moet een beetje geluk hebben
maar de meeste (vooral 80's) 12" versies hadden stukjes met alleen drums enzo.
OKee, de hele vocal clean vinden is vaak een ramp, tenzij ze een acapella versie gereleased hadden.

Wordt wellicht jammer genoeg inderdaad lastig om van deze track een acapella versie te gaan vinden.
Maar wellicht is er toch een alternatief oid.
 
Toch zou ik graag eigen alleen de vocalen willen, zodat het minder rommelig en ook strakker kan gaan klinken.

dat is echt niet nodig, zeker niet als je zelf je muziek erover heen maakt. Via EQ kun je de stem best wat isoleren, en vervolgens over de muziek die je er doorheen hoort je eigen muziek spelen, dat is als je het goed doet bijna niet hoorbaar.

eventueel isoleer je de vocal door de rest van de muziek te onderdrukken, het simpelste is als je een instrumentale track hebt gevonden van die track, dan kun je die eenvoudig via een fase truuk van het origineel aftrekken zodat je de vocal overhoud. Mocht je geen instrumental hebben dan is het wel wat complexer met varierende resultaten, maar daar staan ook wel tutorials voor op youtube waarin dit met behulp van audicity uitgelegd wordt hoe je dat moet doen.

Je werkwijze moet dan iets anders worden, zet eerst de complete track op het tempo dat je wil gebruiken, dus stel het is een 90 bpm track maar je wil je song op 120 bpm zetten dan versnel je het origineel naar 120 bpm. Als het live gespeeld is zoals bij de cats dan moet je wel ervoor zorgen dat je de drums en baslijnen even quantiseert. Daarna heb je de basis klaar en EQ je die versie zodat de vocals eruit springen en speel je je eigen patterns erover heen. Doordat je de basis goed gequantiseerd hebt is het dan altijd strak.

Ik heb hier 12 jaar geleden (mijn god wat zit ik hier al lang hahahaha), een voorbeeld gepost van shalamar waarin ik dit toendertijd demonstreerde hoe je live gespeelde tracks kon versnellen, check dat voorbeeld hier maar eens:
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=523047&postcount=18

Toen kon je er al best een goed resultaat mee behalen voor die tijd, maar tegenwoordig is het 100 keer zo makkelijk met nog veel betere kwaliteit.

Is het anders niet een goed idee dat je in je omgeving eens een workshop volgt die je wat van die producer tricks laat zien, het is allemaal niet zo ingewikkeld , maar nu ben je continu zelf het wiel aan het uitvinden volgens mij.
 
dat is echt niet nodig, zeker niet als je zelf je muziek erover heen maakt. Via EQ kun je de stem best wat isoleren, en vervolgens over de muziek die je er doorheen hoort je eigen muziek spelen, dat is als je het goed doet bijna niet hoorbaar.

eventueel isoleer je de vocal door de rest van de muziek te onderdrukken, het simpelste is als je een instrumentale track hebt gevonden van die track, dan kun je die eenvoudig via een fase truuk van het origineel aftrekken zodat je de vocal overhoud. Mocht je geen instrumental hebben dan is het wel wat complexer met varierende resultaten, maar daar staan ook wel tutorials voor op youtube waarin dit met behulp van audicity uitgelegd wordt hoe je dat moet doen.

Je werkwijze moet dan iets anders worden, zet eerst de complete track op het tempo dat je wil gebruiken, dus stel het is een 90 bpm track maar je wil je song op 120 bpm zetten dan versnel je het origineel naar 120 bpm. Als het live gespeeld is zoals bij de cats dan moet je wel ervoor zorgen dat je de drums en baslijnen even quantiseert. Daarna heb je de basis klaar en EQ je die versie zodat de vocals eruit springen en speel je je eigen patterns erover heen. Doordat je de basis goed gequantiseerd hebt is het dan altijd strak.

Ik heb hier 12 jaar geleden (mijn god wat zit ik hier al lang hahahaha), een voorbeeld gepost van shalamar waarin ik dit toendertijd demonstreerde hoe je live gespeelde tracks kon versnellen, check dat voorbeeld hier maar eens:
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=523047&postcount=18

Toen kon je er al best een goed resultaat mee behalen voor die tijd, maar tegenwoordig is het 100 keer zo makkelijk met nog veel betere kwaliteit.

Is het anders niet een goed idee dat je in je omgeving eens een workshop volgt die je wat van die producer tricks laat zien, het is allemaal niet zo ingewikkeld , maar nu ben je continu zelf het wiel aan het uitvinden volgens mij.

Nogmaal bedankt voor.je, zeer uitgebreide, reactie.
Zelf wil ik nog wel meer ondersteuning oid gaan inschakelen.
In.mijn eentje is het soms toch echt lastig werken etc.
 
Back
Top