Elektron Analog Four mkII/ Analog Rytm mkII / Octatrack mkII

Elektron-Analog-Four-MKII-Angled2-1024x568.jpg

Elektron-Analog-Rytm-MKII-Angled2-1140x570.jpg
 

Attachments

  • a00ae7c9-b237-4828-86a6-103c61297ab8.jpg
    a00ae7c9-b237-4828-86a6-103c61297ab8.jpg
    38,8 KB · Bekeken: 121
  • 8d5c4731-6517-47fc-b20a-07df2190587a.jpg
    8d5c4731-6517-47fc-b20a-07df2190587a.jpg
    37,4 KB · Bekeken: 121
Last edited by a moderator:
Probleem is dat Elektron wel ontzettend op de onderbuik speelt en dat verwachtingsmanagement middenin zn campagnes heeft zitten, schuif maar aan meneer, een gouden berg, de toekomst is fantastisch en vast al ergens in de herfst af! Dat samen met GAS is altijd de kern van Elektron geweest. En het risico daarvan is dat je dat op een gegeven moment toch echt terug op aarde moet brengen, en dat is nu aan de hand met de Mk2. Hopelijk doen ze het slimmer in de toekomst, of in ieder geval wat eerlijker.
 
Belangrijkste les in dit geval lijkt toch verwachtingsmanagement aan zowel de kant van de gebruiker als aanbieder.

Zeker, en Elektron heeft wat dat betreft misschien een naam opgebouwd, waar ze nu mee tegen de lamp lopen. Ik heb een paar keer een Rytm v1 geleend en ik vond de analoge geluiden maar weinig aan. Ik heb toen wat gebruikers gevraagd en die zeiden zonder uitzondering, "Oh, wacht maar op de update, dan wordt ie echt killer. Dat hebben ze ook met de A4 gedaan." Ik kan me voorstellen dat Elektron misschien op een bepaald moment zelf ook is gaan geloven dat ze het wel in de mix konden fixen. Genoeg weekend warriors die de dark trinity hoe dan ook willen hebben staan.
 
Laatst gewijzigd:
De systemen / de apparatuur is vaak (veel) complexer geworden waardoor updates onvermijdelijk geworden zijn. Maar het moet niet de spuigaten uitlopen, zelf vind ik 2x per jaar het maximum. En niet op zijn minst om reden dat er met elke update soms/vaak weer nieuwe bugs gecreëerd worden. En de ene fabrikant doet het wat dat betreft beter dan de andere. Dit kan met kennis/vakmanschap te maken hebben, maar ik denk eerder dat het een bewuste keuze is. Nieuwe producten moeten - om geen klanten te verliezen aan de concurrentie - zo snel mogelijk (waarbij kleine problemen geaccepteerd worden) op de markt gezet worden en zolang de aftersales kosten (updates, uitval, defecten, etc.) binnen redelijke grenzen blijven vind de fabrikant het prima. Maar structurele hardware problemen - die softwarematig niet te verhelpen zijn - ziet hij liever niet verschijnen. Het oplossen van een dergelijk probleem (in de fabriek) kost nl. soms/vaak meer dan wat het hele product gekost heeft. Dat vinden de meeste fabrikanten geen optie met als gevolg smoesjes, gedraai, vage beloftes en klanten die ontevreden zijn over hun product.

Ik denk niet dat producten vroeger - alvorens deze de fabriek verlieten - beter gecontroleerd werden, maar wel dat bepaalde onderdelen uit die tijd kwalitatief beter waren dan die van nu. Andersom is echter ook het geval.

Dat nieuwe producten soms al een jaar van tevoren worden aangekondigd vind ik van de zotte. In plaats van promotie bereik je denk ik daarmee dat mensen al na enkele maanden definitief afgehaakt zijn.

Of Elektron het slechter gedaan heeft dan anderen kan ik niet goed beoordelen (ik ben geen gebruiker!), maar het verschil tussen mk1 en mk2 komt op mij zeer bescheiden over en Overbridge is - ondanks een grote groep tevreden gebruikers - wellicht nog niet voldoende uitgerijpt. Pas met versie 2.0, terwijl we nu nog op 1.15 zitten, zal dit denk ik wellicht een ander verhaal gaan worden.
Zeker, en Elektron heeft wat dat betreft misschien een naam opgebouwd, waar ze nu mee tegen de lamp lopen. Ik heb een paar keer een Rytm v1 geleend en ik vond de analoge geluiden maar weinig aan. Ik heb toen wat gebruikers gevraagd en die zeiden zonder uitzondering, "Oh, wacht maar op de update, dan wordt ie echt killer. Dat hebben ze ook met de A4 gedaan." Ik kan me voorstellen dat Elektron misschien op een bepaald moment zelf ook is gaan geloven dat ze het wel in de mix konden fixen. Genoeg weekend warriors die de dark trinity hoe dan ook willen hebben staan.
De analoge geluiden van de mk1 vind ik ook erg tegenvallen, de Rytm moet het vooral van de samples hebben (die op zich heel goed zijn). Maar er gaan inderdaad geruchten dat mk2 anders klinkt dat mk1. Dus t.z.t. ga ik de Analog Rytm mk2 wel proberen.:)
En als ik dan nog interesse heb, wacht ik wel op mk2.1 ;)
 
Ik denk niet dat producten vroeger - alvorens deze de fabriek verlieten - beter gecontroleerd werden...

Ik ook niet, maar als updaten moeilijker is, denkt een fabrikant wel 2 keer na om iets de wereld in te sturen. Het gaat om de ontwerpfase.

Of Elektron het slechter gedaan heeft dan anderen kan ik niet goed beoordelen (ik ben geen gebruiker!), maar het verschil tussen mk1 en mk2 komt op mij zeer bescheiden over...

Inderdaad. Het voelt meer als mk1.2, of, als je grof geld voor een mk1 hebt betaald, een gebuxfixte mk1. Maar dan wel in een nieuw jasje. Ik had er een beetje hetzelfde gevoel bij als de Moog Subsequent37. Met als verschil dat de Sub37 wel af voelt.
 
Consumenten hebben nou juist een hang naar simpeler, overzichtelijker en echter, boutique als in op kleine schaal vervaardigde effectpedalen en de hele hoos aan modular. Kleinschalig en tastbaar. Elektron is bij uitstek een bedrijf wat in die hoek zit maar heeft het op zich genomen uit die hoek de complexiteit van de grote industriele jongens te gaan brengen. Wellicht is de les nu dat dat niet echt gaat? Ze oogsten nu constant de volle mep uit de zelfde klantenkring, dat is een businessmodel wat toch echt bij de grote monopolisten hoort als Apple Sony en consorten. Raar ook, meestal gebeuren dit soort tactieken pas na een overname door een grote speler, zie Native Instruments bv. Elke twee jaar dezelfde controller uitbrengen in een nieuwe jas om maar hun softwareservice te kunnen gebruiken gaat je niet in dank afgenomen worden in de meer naar kleinschalig en analoog jagende klantenkring.
 
Het analoge deel van de Rytm is niet zijn kracht. Het kunnen layeren van een sample met een zelf gemaakt iets wel. Ik gebruikte mijn MPC2500 hetzelfde als mijn Rytm, als drumdoos. Met de Digitakt erbij ben ik weer terug bij m'n MPC, maar de Elektron doosjes passen in de rugzak.
 
Ik gebruik vooral het analoge deel, die samples zijn handig voor als de echte xox-en even niet aan de mixer hangen. Zo heeft ieder zn voorkeur toch?

Wat ik me vooral even afvraag, bij de lancering van de Digitakt werd beloofd dat Digitakt en Rytm aan de sample kant gelijk op zouden gaan(gaan we weer, beloftes), 1.32(geloof ik) was de magische nieuwe upgrade voor de Rytm. Maar ik krijg het gevoel dat dat enkel de mk2 is. Waarom? Op de Digitakt zit op de plek van de finetune de loop-selectie knop. Die heeft high res encoders dus heeft fine tune niet nodig? Maar de mk1 heeft dat niet en zonder timestretch wordt het dan wellicht wel heel listig om een loop goed te krijgen?
 
De BassTom in de AR is anders wel in staat tot seismische schokken.

Ik vind het nogal magertjes wat de AR hierin presteert. De Tom is "net te doen" met veel decay en bij de basedrum staat het schaamrood op de kaken bij het horen van de speelgoed Volca Beats.

Als je dergelijke seismologische schokken wil, koop dan een DRM1 met een dikke Adam Sub 15 :)
 
De systemen / de apparatuur is vaak (veel) complexer geworden waardoor updates onvermijdelijk geworden zijn. Maar het moet niet de spuigaten uitlopen, zelf vind ik 2x per jaar het maximum.

Hmmm, nee. Als je een bug hebt die voor de fabrikant te reproduceren is, dan zouden ze hem zsm moeten fixen en een nieuwe update moeten releasen en niet pas over een jaar (of twee), of in ieder geval naar de persoon sturen die de fout ontdekt heeft. Kan die in ieder geval vrolijk verder...
 
Ik vind het nogal magertjes wat de AR hierin presteert. De Tom is "net te doen" met veel decay en bij de basedrum staat het schaamrood op de kaken bij het horen van de speelgoed Volca Beats.

Als je dergelijke seismologische schokken wil, koop dan een DRM1 met een dikke Adam Sub 15 :)

Ik heb de AR al lang geleden weggedaan, voor seismische schokken gebruik ik tegenwoordig Sonic Academy Kick 2. Die blaast iedere andere kick weg, analoog of digitaal.
 
Ik vind het nogal magertjes wat de AR hierin presteert. De Tom is "net te doen" met veel decay en bij de basedrum staat het schaamrood op de kaken bij het horen van de speelgoed Volca Beats.

Als je dergelijke seismologische schokken wil, koop dan een DRM1 met een dikke Adam Sub 15 :)

Grappig dat je de Volca reeks aanstipt. Ik haal namelijk buiten de Jomox de beste kicks uit een MS-20 filter en daar heb je nou net een speciale Volca voor. Één filter voor de klik, de andere voor het fundament. De DRM1 MK II? Leuk voor electro. MK III gaat op zich wel wat breder en dieper.
 
Ik ben benieuwd naar de Jomox Alpha Base...niet te koop nog (en waarschijnlijk tzt stevig aan de prijs).

Een analoge Korg Volca Beats (€ 169,-) is geen speelgoed als het op beukende kicks aankomt. Daar wordt een Analog Rytm niet blij van...

Kick 2 (Sonic Academy) is inderdaad een aanrader!

Een DRM1 mk3 is leuk om erbij te hebben...evenals een Nord Drum 2

9 Drum Machines...



00:07: Roland AIRA TR-8
01:58: Korg Volca Beats
03:29: MFB Tanzbar
05:11: MFB 522
06:22: Vermona DRM1 mkIII
08:18: Nord Drum 2 and Nord Beat
09:40: Elektron Machinedrum
12:31: TipTop Audio BD808, BD909, SD808, Hats808, Hats909, 909CP
14:02: BKE Beat Thang

MFB Tanzbär !!! Jammer dat de bediening daarvan een ramp is!
Of Tiptop, maar dan sla je het modulair eurorack pad in...
Elektron Analog Rytm mk2???

Mijn drums haal ik uit Maschine Studio / Jam van Native Instruments met 2.x software. Mijn inziens nog steeds dé standaard voor het maken van EDM beats.

Hmmm, nee. Als je een bug hebt die voor de fabrikant te reproduceren is, dan zouden ze hem zsm moeten fixen en een nieuwe update moeten releasen en niet pas over een jaar (of twee), of in ieder geval naar de persoon sturen die de fout ontdekt heeft. Kan die in ieder geval vrolijk verder...
Mee eens dat je bugs graag zsm ge-fixed wil hebben, maar een product waar bijv. elke maand een bug inzit zou ik niet graag willen hebben. Ten eerste heb je dan elke maand een probleem en ten tweede moet je dit elke maand fixen wat (veel) tijd kost. Ik kom graag aan muziek maken toe ipv het continu sleutelen aan software/hardware problemen die ge-fixed moeten worden.
 
Raar ook, meestal gebeuren dit soort tactieken pas na een overname door een grote speler, zie Native Instruments bv. Elke twee jaar dezelfde controller uitbrengen in een nieuwe jas om maar hun softwareservice te kunnen gebruiken gaat je niet in dank afgenomen worden in de meer naar kleinschalig en analoog jagende klantenkring.

Wie weet is er wel een investeerder is het spel gekomen, dat hoeven ze ons niet te vertellen natuurlijk. :)

Overigens vind ik je statement over NI( (mits je Maschine bedoelde) echt de plank mis slaan. Maschine studio is echt een totaal andere ervaring dan de MK I/MK II controllers en de Maschine Jam is ook weer volledig anders in ervaring en workflow. Dat zijn niet even heruitgaves van hetzelfde apparaat of hetzelfde apparaat in een ander jasje. (De MK II is dat natuurlijk wel maar dat was gezien de opstartproblemen met de MK I een logische stap).
 
(De MK II is dat natuurlijk wel maar dat was gezien de opstartproblemen met de MK I een logische stap).


Opstartproblemen op rekening van de klant.

Het is vast een kwestie van smaak en hoe je het gebruikt, maar bij dit soort produkten/controllers(ook de Push) krijg ik altijd een gevoel van haast. Net als bij het kopen van een laptop/computer of bij de computer MPC's. Iets wat ik bv bij een Dreadbox Acidlab of een Strymon pedaal veel minder heb. En al helemaal niet met gewoon goede muziekinstrumenten(die helaas vaak toch wat ouder zijn). Elektron is plots diezelfde haast maar dan op het vlak waar normaal rust heerst, en dat vind ik onprettig en onsympathiek. Is dat vaag en emo? Wellicht. Maar wellicht ook wel niet ;)
 
Opstartproblemen op rekening van de klant.

Het is vast een kwestie van smaak en hoe je het gebruikt, maar bij dit soort produkten/controllers(ook de Push) krijg ik altijd een gevoel van haast. Net als bij het kopen van een laptop/computer of bij de computer MPC's. Iets wat ik bv bij een Dreadbox Acidlab of een Strymon pedaal veel minder heb. En al helemaal niet met gewoon goede muziekinstrumenten(die helaas vaak toch wat ouder zijn). Elektron is plots diezelfde haast maar dan op het vlak waar normaal rust heerst, en dat vind ik onprettig en onsympathiek. Is dat vaag en emo? Wellicht. Maar wellicht ook wel niet ;)

De MK I controller is probleemloos bruikbaar en prima product. Ik zou niet weten hoe dit ten koste van de klant gegaan zou zijn?

Producten als een Dreadbox, Acidlab of Strymon worden doorgaans "As is" in de markt gezet en maken geen of nagenoeg geen evolutie door tijdens hun levensduur/verkoop periode.

Elektron of NI zouden dat ook kunnen doen maar zien na release nog veel extra potentie die je er als klant dan bij krijgt. Soms vereist dat soort potentie een nieuwe versie van een product omdat de eerste versie simpelweg geen rekening houd met deze nieuwe inzichten.

Wat jij wilt is eigenlijk gewoon het stilleggen van de evolutie en potentieel van een product en dat lijkt me in geen enkel geval iets positiefs.

De enige fout die bijv. een Elektron wellicht maakt is dat ze al tijdens een betafase van een product extra potentie identificeren en daar beloftes over maken richting hun klanten. Beloftes resulteren in verwachtingen welke later wellicht niet waar te maken blijken te zijn en dat geeft ontevredenheid.
Overigens is dat helemaal niet zo nieuw bij Elektron, dit begon al bij de Octatrack. :)
 
Laatst gewijzigd:
Nee hoor, ik wil niks stilleggen, maar zie hier de mk2 als het erkennen van het feit dat versie 1 problemen heeft die niet met software op te lossen zijn. Er is een redelijk goede analyse van de onderschaalde usb inzet in de mk1 tov versie 2 met usb 2.0 op het elektronaut forum. Er zit een verschil tussen ontwikkelen en evolueren en gewoon iets verkopen wat niet werkt waar je als bedrijf pas achter komt als het op de markt is. Daar heeft mijns inziens Elektron zich echt danig verstapt en toch wel de bijl aan de wortel van hun klandizie gezet. Zeker als de software meer sporen gaat krijgen en klanten beseffen dat de support op is voor hun 2 jaar oude machine(en zelfs klanten die twee weken geleden een mk1 hebben gekiocht!)zou de mk2 reeks nog wel eens hun Andromeda 6 kunnen worden...
 
En qua werken met lifecycles, de gehaaste iphone twee jaren per versie taktiek vindt ik echt te straf voor iets als een muziekinstrument, zeker gezien de nieuwprijs. Dat kan je niet maken.
 
De Heat mk2 gaat ook nog lachen worden trouwens, bedenk ik me. Dat is amper een jaar? Korter?
 
De Heat mk2 gaat ook nog lachen worden trouwens, bedenk ik me. Dat is amper een jaar? Korter?

Ik heb naast speculatie nog niets gezien over een Analog Heat MKII.
 
Back
Top