Artificial Soul
Stamgast
Samplen is een kunst apart.
Het is echt een heel stuk complexer dan een paar microfoons bij een piano zetten en dat een opname maken terwijl je elke toon één voor één speelt en er vervolgens samples van maken.
Het is ook een leuke uitdaging. Hoe kan je bijvoorbeeld met zo min mogelijk data (ruwe samples worden dan gedeeltelijk in een loop afgespeeld) een piano samplen waarop musici op een keyboard expressief mee kunnen spelen. Ik denk daar van tijd tot tijd weleens over na.
Vaak wordt er gerefereerd aan de hoeveelheid samples en aan de duur ervan. Hoe meer hoe beter is de suggestie. Ook wil men dan benadrukken in hoeverre het realistisch is.
Ik denk het allereerste wat belangrijk is, is dat het een prettige klank is en dat deze goed bespeelbaar is. Dán pas komt in hoeverre het overeenkomt met het akoestische instrument.
Het eerste wat ik mij erbij voorstel. Hoe harder de aanslag, hoe helderder de klank en (bij staccato) de duur. Dan moet je bij het programmeren een soort velocity-curve maken met betrekking tot de cut-off. Je kan multilayers maken, maar ik dat zo'n velocity-curve meer doet. Als je toch met multilayers wilt werken, zou ik ervoor kiezen om bij een fortissimo en een pianissimo aanslag een aparte sample te gebruiken. Dus alleen wanneer je heel hard of heel zacht op het keyboard speelt. Alles ertussenin: forte, mezzoforte en piano : hebben dezelfde sample. Zou je er toch voor kiezen ook hierin multilayers te maken, dan is het voor het gehoor des te duidelijker dat het gaat om een gesampled instrument in plaats van akoestisch. Speel je iets in mezzoforte, dan krijgen de tonen die onbedoeld net ff een fractie te zacht of te hard zijn aangeslagen een andere sample en dat is irritant.
Een curve maken die afhankelijk is van de toonhoogte is ook belangrijk. De lagere tonen gaan meer naar links en hebben een vollere bass. De hogere tonen gaan meer naar rechts en klinken helderder. Maar net als bij de velocity moeten deze verschillen heel subtiel geprogrammeerd worden.
Ik ben nu gewoon wat aan het speculeren. Maar ik hoop dat anderen hierin mee willen doen of er misschien ook veel ervaring in hebben.
Het is echt een heel stuk complexer dan een paar microfoons bij een piano zetten en dat een opname maken terwijl je elke toon één voor één speelt en er vervolgens samples van maken.
Het is ook een leuke uitdaging. Hoe kan je bijvoorbeeld met zo min mogelijk data (ruwe samples worden dan gedeeltelijk in een loop afgespeeld) een piano samplen waarop musici op een keyboard expressief mee kunnen spelen. Ik denk daar van tijd tot tijd weleens over na.
Vaak wordt er gerefereerd aan de hoeveelheid samples en aan de duur ervan. Hoe meer hoe beter is de suggestie. Ook wil men dan benadrukken in hoeverre het realistisch is.
Ik denk het allereerste wat belangrijk is, is dat het een prettige klank is en dat deze goed bespeelbaar is. Dán pas komt in hoeverre het overeenkomt met het akoestische instrument.
Het eerste wat ik mij erbij voorstel. Hoe harder de aanslag, hoe helderder de klank en (bij staccato) de duur. Dan moet je bij het programmeren een soort velocity-curve maken met betrekking tot de cut-off. Je kan multilayers maken, maar ik dat zo'n velocity-curve meer doet. Als je toch met multilayers wilt werken, zou ik ervoor kiezen om bij een fortissimo en een pianissimo aanslag een aparte sample te gebruiken. Dus alleen wanneer je heel hard of heel zacht op het keyboard speelt. Alles ertussenin: forte, mezzoforte en piano : hebben dezelfde sample. Zou je er toch voor kiezen ook hierin multilayers te maken, dan is het voor het gehoor des te duidelijker dat het gaat om een gesampled instrument in plaats van akoestisch. Speel je iets in mezzoforte, dan krijgen de tonen die onbedoeld net ff een fractie te zacht of te hard zijn aangeslagen een andere sample en dat is irritant.
Een curve maken die afhankelijk is van de toonhoogte is ook belangrijk. De lagere tonen gaan meer naar links en hebben een vollere bass. De hogere tonen gaan meer naar rechts en klinken helderder. Maar net als bij de velocity moeten deze verschillen heel subtiel geprogrammeerd worden.
Ik ben nu gewoon wat aan het speculeren. Maar ik hoop dat anderen hierin mee willen doen of er misschien ook veel ervaring in hebben.