Welke waarden voor release, decay, etc voor piano, gitaar, harp, etc?

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Als je geloopte samples van bijvoorbeeld een piano, gitaar of harp wilt programmeren, dan moet je er bij de envelope rekening mee houden dat de hold, decay en release afhankelijk is van de toonhoogte en van de velocity. Hoe lager de toon en hoe hoger de velocity, des te langer duurt het totdat je de klank niet meer hoort. Ook hoe lager de velocity hoe doffer de klank is; dat kan je simuleren door de cut-off filter te gebruiken en wellicht kan je daarvoor ook de resonance per velocity aanpassen.

Maar welke waarden per toonhoogte of velocity gebruik ik dan?

Ik heb in de bijlage twee stereo-samples van een elektrische Fender piano afkomstig van: Johannes Roussel Aan de bestandsnaam van de samples kan je de root-key afleiden. Het zijn maar twee samples, maar in wezen voldoende voor een goed klinkende gesamplede Fender piano.

In de originele soundfont zijn de loops niet naadloos. De samples in de bijlage heb ik bewerkt met crossfading voor het naadloos maken van de loop. De loop-points zijn opgeslagen in de bestanden, maar als het je niet lukt om die te achterhalen:
JR_ElecPiano_55 = 53900 - 72770
JR_ElecPiano_77 = 30375 - 43695

De soundfont editor Polyphone heeft een functie voor het berekenen van de juiste release-time. Met slechts twee samples voor een heel bereik van 88 toetsen heb je niet veel aan deze functie. De sample JR_ElecPiano_55 is toegewezen aan de toetsen 21 t/m 67. Echter door meerdere key-zones aan te maken voor dezelfde sample lukt het wel, bijvoorbeeld: 21-23 , 24-31 , 32-35 , 36-43, 44-47 , 48-55 , 56-59 , 60-67 (ik heb dan voor elke octaaf twee zones gemaakt).

ca29391369663982.gif


Met de functie Natural release in Polyphone bepaal je eerst wat de release-time is voor key 36. Met “Division to the next octave” stel je de gradatie in hoeveel de release-time per octaaf afneemt. In het screenshot is een waarde toegekend die maakt dat de release-time per octaaf 15% afneemt. Dus als de release-time bijvoorbeeld 12 seconden is voor key 36, dan is de release-time 10.2 seconden voor key 48, 8.67 seconden voor key 60, etc. Hoe meer key-zones er zijn, des te meer waarden er berekend kunnen worden.

Deze functie alleen betrekking heeft op de release time van de volume envelope. Maar het instellen van de parameters voor de instrumenten in Polyphone is erg vergelijkbaar met Excel en je kan makkelijk kopiëren, knippen en plakken; zodoende kan je de waarden in de rij voor release time met knippen en plakken toekennen aan bijvoorbeeld de decay. Of je kan de waarden gebruiken voor de filter envelope.

Ik weet alleen niet wat overeenkomt met een echte Fender piano. Hoe lang klinkt de toon als ik de toets ingedrukt zou houden of de sustain-pedaal gebruik? Hoe zit het met andere instrumenten zoals een gitaar of harp? Ik begrijp dat jullie dat niet uit jullie hoofd weten, maar is er iemand die wel weet waar ik dit het beste kan opzoeken?




 
Back
Top