Scale quantizer module suggesties

Timmio

Beats & Buttons
Lid sinds
23 mei 2007
Berichten
273
Locatie
Breda
Hebben jullie suggesties, of kunnen jullie me in de juiste hoek sturen waar ik op moet zoeken, qua modules die zorgen dat mn tonen in een bepaalde toonhoogte/scale komen?

Heb het idee dat er deze mogelijkheden zijn:
- modules/sequencers die noten binnen een bepaalde scale uitsturen (zoals de https://intellijel.com/eurorack-modules/metropolis/)
- modules die een inkomende pitch beperken/brengen naar een noot binnen een op te geven schaal (heb geen voorbeeld hiervan)

De Metropolis is dus wel een goed voorbeeld, vind ik ook een mooi ding. Maar ik zou er dan meerdere nodig hebben. Is er niet een goedkopere module (of andere, wellicht te programmeren met meerdere sequenes) die delen hiervan doet? Of gewoon doet waar ik naar op zoek ben?

Edit: oh deze had ik gezien ook.http://tiptopaudio.com/new/quantizer/ , valt deze in de 2e categorie? Werkt dat goed? Zijn er dan vergelijkbare (goedkopere/met minder fucties....?)
 
Heb zelf ook nog wel de wens om er eens 1 aan te schaffen. ADDAC heeft er 1, ziet er leuk uit, maar schijnt buggy te zijn. De Intellijel µScale II lijkt mij wel interessant. Tot nu toe gebruik ik een Disting, niet programmeerbaar, maar de module kan ook andere dingen buiten quantizen.
 
Ik heb zelf de Penrose gebouwd van Sonia Potions. Fijne en overzichtelijke module:

penroseRender600.png
 
modulargrid :biertje: veel plezier!

Thanks! ik wist wel dat ik in de quantizer hoek moest zoeken, maar ik ken voornamelijk uit de hoek van ritme en niet melodie, weer wat geleerd :)

Heb zelf ook nog wel de wens om er eens 1 aan te schaffen. ADDAC heeft er 1, ziet er leuk uit, maar schijnt buggy te zijn. De Intellijel µScale II lijkt mij wel interessant. Tot nu toe gebruik ik een Disting, niet programmeerbaar, maar de module kan ook andere dingen buiten quantizen.

Die Intellijel zag ik idd ook, ik moet maar eens een lijstje maken met belangrijkste kenmerken en prijzen denk ik..

Ik heb zelf de Penrose gebouwd van Sonia Potions. Fijne en overzichtelijke module:

##IMG##

Leuke module! Heb meteen ff gechecked bij iemand die hem kan bouwen wat het kost. 95 euro module en het nodige soldeerwerk wat ik zelf zou moeten kunnen maar liever overlaat aan iemand die vaker modules heeft gebouwd :P

Zat nog even te denken naar wat ik nou echt zoek;
- Instelbare schaal en te spelen noten
- of eventueel schalen van de noot naar ingevoerde schaal
- Te triggeren via een gate
- meerdere modules om tegelijk meerdere noten te spelen (vanuit meerdere vco's, tenzij de module zelf de noot kan spelen)

Er is eigenlijk dus wel een verschil tussen een quantizer die een toon die binnenkomt schaalt naar de juiste hoogte op basis van de schaal, en een quantizer die reageert op een gate en daarmee een geprogrammeerde sequence of toon speelt. Euhhh.. teveel keuzes
 
Er is eigenlijk dus wel een verschil tussen een quantizer die een toon die binnenkomt schaalt naar de juiste hoogte op basis van de schaal, en een quantizer die reageert op een gate en daarmee een geprogrammeerde sequence of toon speelt.

Dat eerste klopt grotendeels, maar een quantizer doet niks met een toon. Je stuurt een voltage naar een quantizer en die rond dat af naar een voltage wat correspondeert met het voltage van een noot in de schaal die je instelt. Dat voltage gaat dan naar (bv) een VCO, waardoor je de toonhoogte kunt moduleren. Maar je kunt het net zo goed ook naar een filter sturen om bv de frequentie daarvan te moduleren.

De tweede optie die je beschrijft ken ik niet of ik begrijp je beschrijving niet; wat had je daarvan als voorbeeld?
 
Dat eerste klopt grotendeels, maar een quantizer doet niks met een toon. Je stuurt een voltage naar een quantizer en die rond dat af naar een voltage wat correspondeert met het voltage van een noot in de schaal die je instelt. Dat voltage gaat dan naar (bv) een VCO, waardoor je de toonhoogte kunt moduleren. Maar je kunt het net zo goed ook naar een filter sturen om bv de frequentie daarvan te moduleren.

De tweede optie die je beschrijft ken ik niet of ik begrijp je beschrijving niet; wat had je daarvan als voorbeeld?

Ah duidelijk :), thanks voor de uitleg. Ik denk nog steeds iets te lineair, maar bij Eurorack kan alles aan alles, dus niet beperken tot de gedachte toon = vco , maar het is een voltage en daarmee kan je vervolgens naar de VCO etc...

En voor de 2e optie bedoelde ik deze: https://intellijel.com/eurorack-modules/metropolis/ bijvoorbeeld. Maar da's niet echt een quantizer maar een sequencer, daarmee hoef je dus geen externe CV in te sturen (los van een gate bv), maar deze schaalt ook.

Ik denk dat ik dus zoek naar iets dat me helpt om 'automatisch' tonen in de juiste schaal te spelen (en niet zelf hoef in te spelen, I know, op zich slecht...) maar een quantizer kan me dus helpen de toon binnen de schaal te houden, een sequencer met scaler speelt zowieso de toon die binnen de schaal valt.

Maar je kunt alleen bij de sequencer dan toch nog behoorlijk de toon verknallen via je VCO die eraan hangt, aangezien die ook verantwoordelijk is voor welke toon er gespeelt wordt? Al geldt dat dus ook voor een quantizer, die voedt ook een vco...

Volgens mij maak ik ergens een denkfout. Voor m'n gevoel kan de VCO altijd nog de noot 'verknallen' , of kan dat niet? Als er een pitch de VCO binnenkomt via de sequencer (met een scale optie) of via een quantizer (gevoed door externe cv, al dan niet ook een sequencer zonder scale mogelijkheid) dan kan je met de VCO settings toch nog de noot om zeep helpen? Ik heb nu een beatstep pro (maar wil dus iets in het eurorack hebben om de noten te spelen ivm dat ik de BSP voor externe synths wil gebruiken), en met de BSP kan ik nu wat onhandig ook binnen een schaal iets inprogrammeren. In principe doet zo'n Metropolis eigenlijk niks anders (los van de vette opties:)), een quantizer is dus bv voor random notes ook handig, die kan zorgen dat die binnen een schaal blijven.
 
Metropolis is, kort door de bocht, een sequencer met een ingebouwde quantizer. Ik ken 'm niet goed, maar mijn Make Noise René heeft bv twee cv uitgangen, 1 gequantized en 1 niet-gequantized. Altijd fijn om die optie te hebben. Mijn Turing Machine is bv niet gequantized, vandaar dat ik die Penrose daar naast heb zitten om 'm soms in het gareel te krijgen. Met een simpele LFO kun je in combinatie met een quantizer makkelijk arpeggios maken.

De VCO is verantwoordelijk voor de basis toon die door de Quantizer gemoduleerd wordt. Dus ja, als die niet goed gestemd is dan zal de pitch alsnog niet kloppen met je andere instrumenten.
 
Top. Nu maar eens kijken wat ik wil. Ik kan aardig op gehoor de boel goed afstellen, maar die metropolis is wel erg aantrekkelijk om dan de vcos aan te sturen.

Heb vandaag een mfb vco 3 binnen gekregen, zou vet zijn om dat te koppelen met een metropolis denk ik..
 
Back
Top