oppoetsen

Raymond

Stamgast
Lid sinds
2 september 2002
Berichten
132
Locatie
Den Haag
Hallo allemaal,

na wat studie en tijdelijke afwezigheid heb ik de draad weer opgepakt. Ik maak met het notatieprogramma Mozart een of meerdere partituren, vooral klassiek aandoende pianomuziek. Uit het verre en niet zo verre verleden had ik nog een stapel composities liggen die nu in de computer gezet zijn/worden.

Ik geloof dat elk notatieprogramma instrumenten kan koppelen aan de geschreven partijen, maar dat doe ik om redenen even niet. Ik zet wel iedere voice/stave op een ander channel. Mozart maakt een GM-Midi-file aan. Recent heb een AudioPhile 2496 aangeschaft en daaraan gekoppeld, via de Midi In en Out, een Roland JV-1010 (sinds donderdag jl.) De analoge output van de JV-1010 zit aan de line-in (analoge ingang) van de Audiophile (opname met CoolEdit!).

Bij de Audiophile zat een CD-tje met het programma Logic Delta 4.8.1.
Daarin kan ik de Midifiles importeren en afspelen. Met de mixer kan ik alleen de reverb en chorus instellen (behalve natuurlijk pan, volume en instrumenten-keuze). Zonder reverb en chorus klinkt het allemaal wat droogjes. Ik heb zelf een vleugel gehad (kan niet meer spelen ivm problemen met mijn handen) en daar klonk een aangeslagen noot (vooral in het hoog) redelijk lang door (zonder pedaal!).

Met de JV-1010 stel ik de instrumenten in via de knoppen:Part, Value, Categorie/Bank select.
De output is redelijk te noemen, maar niet meer dan dat.

Wat mij opviel:
- dat Logic Delta de import van de Midi-file niet goed verwerkt (interpreteert). Ergens in 'n partituur staat een maat (binnen een 4/4 maat) met 17 x 32-sten en dat wordt door Logic geheel verziekt (het notenbeeld is vreemd en op een even aantal noten gezet!). Binnen Mozart wordt het wel goed afgespeeld.

- doordat ik meerdere channels gebruik kan ik iedere partij (voice) een tikkie aanpassen met de mixer van Logic Delta (als ik alles over 1 channel laat lopen is er slechts 1 regelaar actief). Zie ook eerder in dit bericht.

- ik speel alle sequences tegelijk af (transporter functie) en dan merk ik dat bepaalde stemmen, die in hun eentje goed klinken vervormd worden (oftewel een bijklank krijgen die er eerst niet was).

- als ik instrumenten koppel (binnen Mozart) dan kan ik op de JV1010 instellen wat ik wil, maar de instrumentatie van Logic Delta geniet dan de voorkeur en is niet te wijzigen (daarom dus geen instrumenten-toewijzing in Mozart).

- dat de dynamiek binnen een stuk mij parten gaat spelen. Zachte passages klinken een beetje dof (pianogeluid van de JV1010) en harde passages klinken alsof het gespeeld wordt op een hammerklavier (bijgeluid van een handmatige tokkel aan de snaar). Een fortissimo klinkt altijd te hard.

Wat ik mij afvraag:
- is er een programma dat ongeacht de partituur de geimporteerde Midifile ZONDER (eigenwijze) eigen interpretaties van tempo en aantallen nootjes overneemt?

- is het raadzaam de stemmen 1 voor 1 af te spelen en op te nemen met CoolEdit en die dan later samen te voegen om vervorming van (samen-)klank te voorkomen?

- is er een programma (mogelijk hetzelfde prog. als hierboven) dat de mogelijkheid biedt de parameters voor de instrumentatie te 'ignoren' zodat de JV1010 die taken kan overnemen?

- hoe kom ik voorbij dat dynamiek-probleem? Want wat ook meespeelt is dat het output-level van de audio wat laag is en ik met CoolEdit de boel moet versterken. Compressie binnen CoolEdit levert een rommelig zooitje op. Voor de conversie: de fortissimo's springen eruit en de daarna zachtere passages klinken doffig; na de conversie klinkt alles dof, met hier een daar een uitschieter die vervormd klinkt (in ieder geval niet als een vleugelklank).

- is er iemand die mij kan helpen met hints hoe het geluid op te poetsen tot een redelijk niveau (het hoeft niet te klinken als een Steinway, een Bosendorfer heeft een iets mildere intonatie).

Kan iemand mij uitleggen wat de chorusfunctie precies doet? Ik heb wel een idee, maar helemaal duidelijk is het niet.
Bij de JV-1010 kwam ook het programma SoundDiver (OEM-versie voor de JV). Ik kom er maar niet achter wat daar de functie van is. Iemand?

't Is een wat lang verhaal geworden om jullie duidelijk te maken, waar ik mee worstel. Sorry voor dat. Bedenk maar dat het geschreven is door iemand die nog aan het begin van het traject staat, trouwens wat moeten wij doen op die regenachtige zondagmiddagen die er nog volgen, he?

Raymond
 
poeh met veel kan ik je niet helpen maar wel met 2 dingen

- chorus geeft de illusie dat het instrument waarop je het toepast, door meerdere personen tegelijk (meerdere instanties van dezelfde partij) wordt bespeeld

-sounddiver is een programma dat het makkelijker maakt om geluiden uit de JV te bewerken (hiermee kun je vrij direct aan alle parameters zitten)
 
Back
Top