Bitwig 2.0

Check de faq die ik postte. Het is dus géén subscriptiemodel. Dit heb ik zelf ook verkeert bregrepen. Je software blijft dus gewoon altijd werken, en je kunt na een paar jaar, als je vindt dat er genoeg interessante nieuwe dingen bij zitten, eenmalig 160 euro betalen om te updaten, en je krijgt dan weer 12 maanden "gratis" updates.
 
Maar dat geldt dan ook voor bugfixes? Dat je die niet meer krijgt als je niet betaalt?

Vanuit de kant van de developer snap ik het overigens prima; je hebt een vaste inkomstenstroom, iedereen zit op dezelfde versie, dat maakt het een stuk makkelijker.
 
Dat is mij ook niet helemaal duidelijk, maar ze zeggen telkens specifiek dat het om upgrades/updates gaat. Dus bugfixes etc. mag je aannemen is gewoon 'part of the deal', waar je voor betaald eenmalig bij aankoop van de software. Een bugfix is niet echt een update, maar een fix om iets te laten werken waar je voor hebt betaald. Hier zouden ze wel wat duidelijker over mogen zijn though...

Overigens zit dus niet iedereen op dezelfde versie per se. Je kunt er voor kiezen nu voor 300 euro de DAW te kopen (inclussief 12 maanden upgrades), en 4 jaar lang niet te updaten, en dan eenmalig 160 euro neer te tellen voor alle upgrades van 3 jaar bij elkaar + 12 maanden upgrades.
 
JEn de Cv compatibiliteit in bitwig is erg cool wel.

Ik ben benieuwd hoe ze dat voor elkaar krijgen want iedere andere DAW naar CV tool die ik kan zoals max/msp(4live) is allemaal afhankelijk van je audio interface. Je kunt maar een beperkte trukendoos openhalen als je geen DC coupled interface hebt. Ben wel benieuwd hoe bitwig dit gaat oplossen.
 
wat is nu precies hetgene wat iedereen mist in het modulaire wat beloofd is? Dat je lijntjes kan trekken? Voor zover ik het zie kan je nu al alles aan alles hangen via de modulators. Voor zowel interne devices, als midi devices, en vsts. En op een hele makkelijke manier, niet zoals max waar je een hele studie van moet maken

Wat men persoonlijk mist is niet het punt. Het gaat erom dat het modular gebeuren een geadverteerde/beloofde v2 features was die nu dus toch is uitgesteld (voor hoe lang? Komt het uberhaipt nog?). De feature is wellicht beloofd om een tegengeluid richting Max4Live te geven maar nu uitstellen vind ik een zwaktebod.

Nogmaals: samen met het nieuwe licentie model zorgen dit soort zaken er wel voor dat ik nog even afwacht welke kant dit op gaat.

Dat zal voor iedereen anders zijn overigens. Ik heb zelf nog geen zaken gezien die mij direct naar Bitwig trekken (wel zaken die mij nog even lieten wachten).
 
De unique selling point van Bitwig vóór release leek altijd vooral te zijn dat het niet Ableton Live was. Na release lijkt het vooral een inhaalrace om de features aan boord te krijgen die we tegenwoordig 'for granted' nemen. Daarna heb ik eigenlijk niet veel meer naar Bitwig gekeken. Maar ... hoe meer DAWs hoe meer vreugd, want keuze is goed en concurrentie houdt de boel scherp, maar ik voel zelf ook nog steeds niet echt drang om over te stappen. Een betaalmodel voor service draagt daar ook zeker niet aan bij.
 
Dat zijn wijze woorden waar ik mij graag bij aansluit!

Een betere workflow, het sneller kunnen realiseren van ideeën en meer keuze vrijheid hoe je dit kunt doen zou - wat ik altijd begrepen heb - hét argument zijn om over te stappen van Ableton op Bitwig. Maar is dat (nog) zo?
 
Check de faq die ik postte. Het is dus géén subscriptiemodel. Dit heb ik zelf ook verkeert bregrepen. Je software blijft dus gewoon altijd werken, en je kunt na een paar jaar, als je vindt dat er genoeg interessante nieuwe dingen bij zitten, eenmalig 160 euro betalen om te updaten, en je krijgt dan weer 12 maanden "gratis" updates.

Eigenlijk een uitgesmeerde update. enige waar ik mij aan zou storen als ik een bitwigger was is dat je niet weet voor wat voor updates je betaald.

Ik ben zelf die hard Reason gebruiker geworden en update pas als de uitgekomen verbeteringen/features mij interessant/nuttig lijken. Zo heb ik bv versie 8 overgeslagen en vlak voor versie 9 versie 8 gekocht met grace periode upgrade naar 9 voor 120 euro.

Ik snap dat je met bitwig in pricnipe hetzelfde kan doen, en het in die zin zelfs nuttiger is omdat met bv Reason upgrades krijgt wat je op dat moment koopt en je nu met bitwig nog een jaar extra tijd hebt op wat er nog komen gaat.

Dus bij nader inzien snap ik het wel, alleen echt heel simpel te begrijpen is het niet omdat het zo afwijkt van de standaard modellen omdat het er tussenin gaat zitten (geen afgebakende updates, geen subscriptie).
 
De unique selling point van Bitwig vóór release leek altijd vooral te zijn dat het niet Ableton Live was. Na release lijkt het vooral een inhaalrace om de features aan boord te krijgen die we tegenwoordig 'for granted' nemen. Daarna heb ik eigenlijk niet veel meer naar Bitwig gekeken. Maar ... hoe meer DAWs hoe meer vreugd, want keuze is goed en concurrentie houdt de boel scherp, maar ik voel zelf ook nog steeds niet echt drang om over te stappen. Een betaalmodel voor service draagt daar ook zeker niet aan bij.

Bitwig lijkt op het eerste gezicht op ableton. Ik heb zelf heel wat jaartjes met plezier met ableton gewerkt. Bitwig is alleen in veel opzichten ableton nu al voorbij (en in aantal opzichten ook niet) en er komen steeds meer leuke dingen bij. Dingen die voor mij onmisbaar geworden zijn, zijn bijvoorbeeld:
- De mogelijkheid om zelf (vst) fx in het feedback pad van een delay te zetten, bijvoorbeeld pitch shifters, filters, bitcrushers, granular processors etc. Dat geeft echt geweldige mogelijkheden
- je kan overal modulators aan hangen. Heeft je favo vst maar 2 lfo's? Dan plak je er zelf nog 1 van bitwig bij. Voeg een step sequencer toe aan een fx voor koele glitchy effecten etc
- op basis van de hoogte of velocity van een noot een ander effect op een andere track moduleren
- Hybrid audio/midi tracks met bounce in place
- midi noten van een track bewerken waarbij je de noten van andere geselecteerde tracks als overtrekpapier doorheen ziet
- talloze workflow zaken waardoor het heel makkelijk is instrumenten/fx/samples te zoeken/toevoegen/vervangen/openen.

Waar bitwig nog niet up to speed is met ableton is bijvoorbeeld de sampler. Die is veel geavanceerder in ableton.
 
Ja, zo heeft ieder pakket natuurlijk zijn pro's en cons. De perfecte DAW bestaat niet, dus het is goed dat er keuze is. Een paar van de punten die je noemt zijn overigens ook prima mogelijk met Ableton en/of Max4Live.
 
Bitwig is alleen in veel opzichten ableton nu al voorbij...............en er komen steeds meer leuke dingen bij.
Ja, daarom denk ik ook dat ik beter voor Bitwig kan kiezen dan voor Ableton Live. Ik had eigenlijk het plan om bij v2.0 in te stappen, maar ik wil nu eerst zeker weten - wat ook eerder in dit topic genoemd is - dat bugfixes en compatibiliteits- en stabiliteitsverbeteringen gratis zijn ook als je (een keer) niet betaald hebt voor het nieuwe licentie model. Sowieso ga ik niet elk jaar 159 euro daarvoor betalen, maar als ik elke 2 jaar een jaar oversla vind ik de kosten acceptabel. Wat me dan nog wel enigszins zorgen baart is de vraag of er ooit nog wel een v3.0, v4.0, enz. van Bitwig - met allerlei leuke en nuttige features - gaat komen. Eén attractief overnamebod en de owners van Bitwig liggen de hele jaar door heerlijk in de zon op hun luchtbedje in de Caraïbische Zee te dobberen. In een nieuwe DAW gaan vele uren zitten voordat je er handig in bent en ik zou er weinig zin in hebben om t.z.t. met Ableton Live weer opnieuw te moeten beginnen. Bitwig Studio óf Ableton live, ik schuif de beslissing daarover nog wel even voor me uit.
 
Ik zat te kijken voor Bitwig, maar na invoering van dit haak ik gelijk af.
Waarom geen Microsoft model? Abonnement en los model?
 
Tussen het geklaag door zou je bijna vergeten dat er wel superveel koele features in zitten :)

:okdan: Presies... gut o gut wat had ik de pest opeens in daws en computers 3 jaar terug. En daar POF bitwig. Ik heb zo ontzettend veel lol weer in "muziek" maken , Vooral het gevoel dat bitwig naar mij luisterd ipv dat ik 3 stappen verder moet denken de hele tijd. Alleen crossfades... maar ey! dat zit nu bij versie 2 ook goed! Device hier device daar.... audio recievertje hier naar device daar, moduleren met audio van track daar... etc etc...:luv:

En klap daar een PUSH1 voor een prikkie bij... Moss de script maker is nu al bezig om de nieuwe API te integreren. (waar ik trouwens ook erg benieuwd naar ben wat daar zoal bij gekomen is...
 
Het is geen abbonement. Je koopt de software. Op dat moment is het voor altijd van jou. Daarnaast een jaar lang updates, minor en major.

Dat voelt wel als een abonnement. Stel je voor als Mac-gebruiker dat je moet updaten terwijl je oude Bitwig niet op je nieuwe besturingssysteem draait
 
Ehhr.... Sinds wanneer update je een mac als nog niet alles werkt op een nieuw OS? Dat is sowieso niet slim. Ik ken meerdere mensen die nu nog met Mavericks werken omdat daar alles stabiel op draait. Menig mens flink horen balen nadat ze iets te vroeg overstapte op een van de jaarlijkse "nieuwe" OSes van mac...

Bovendien gaat het om upgrades en updates, niet om compatibiliteit en bugfixes. Het is dus gewoon geen abonnement. :)
 
Dat voelt wel als een abonnement. Stel je voor als Mac-gebruiker dat je moet updaten terwijl je oude Bitwig niet op je nieuwe besturingssysteem draait

Ik ben dan weliswaar geen MAC gebruiker, maar ik lees op veel forums toch wel een terechte onrust hierover, wat wel terecht is natuurlijk..
En upgraden nieuwe OS kan je inderdaad mee wachten totdat je zeker weet dat het smooth loopt, maar je moet toch wel een keertje voor de bijl. En als dat nou net na je jaar periode is? En/of je hebt jaar of 2 geupgrade en je vind het pakket wel meer dan voldoende voor je doeleinden, maar na 3e of 4e jaar OS weer niet meewerkt? Ben je toch weer gedwongen om een jaar te nemen.

(Update MAC vaak OS dan? Vervelend addertje kan dat dan worden.... :( )
EDIT LEZEN! Jaarlijks dus?
 
Zo ongeveer wel ja. Ik vind het bijzonder vaak.

Dit lijkt mij duidelijk: "We will be able to release key features as they are ready - instead of holding them back for major releases. This enables us to offer you new feature and content updates more regularly."

De woordjes 'features' en 'content' zijn hier belangrijk. Compatibility en bug fixes zijn geen features/content. Is wel een aanname van mij dit. Kan me gewoon niet voorstellen dat Bitwig zichzelf zo zou naaien namelijk.
 
Back
Top