iMac wel/niet kopen?

Ik heb voor in den doos werken de rekenkracht van m'n late 2015 15" retina pro lang niet nodig. Met video wel. Op de tenen laten lopen da ding :D

Je moet effe checken of je DAW al die processoren wel gebruikt...
 
Bij een update hoort ook een heerlijke afprijsactie van het oudere spul. En de geruchten zijn redelijk zeker, maar zekerheid is er enkel op het event zelf. Dat zou ik dus even afwachten. Of niet. Zeker is in ieder geval dat je aan het eind van een life cycle een product wilt aanschaffen wat redelijk zeker meer kost dan nodig, tenzij geen geduld.
 
9to5mac en macrumors buyers guide horen absoluut tot het circus dat Apple heet en zou ik als voornaamste bron buiten Apple aanhouden qua toekomst van producten. Kan echt veel schelen.
 
En een recente 2e hands? Kan je voort. Afschrijving per jaar us er toch altijd.
Dus die zorg valt tegen een nieuwe weg.
Mijn oude imac heeft nooit issues qua performance maar ik doe ook niet aan bergen plugins.
 
Die dualcore vs. quadcore i7 discussie gaat inderdaad enkel op voor de Mac Mini's.

Ben ik blij met mijn 2dehands 2.2 GHz i7 van 2012 (dus quadcore) met 16 GB RAM en 256 GB SSD voor ... €650 :). Wat een prijzen die hier voorbij komen zeg ...
 
Voor de bedragen wat ik hier voorbij zie komen voor een nieuwe iMac & Mac Pro..

Bouw ik voor dat bedrag (zelfs minder) een systeem + 4K scherm waar je ook gerust Mac OSX op draait
met een i7 of Xeon processor incl. thunderbolt2, als het Apple uiterlijk niet zoveel uitmaakt..

Van de week nog een maatje die voor produceren een € 3000+ Mac Pro heeft gekocht
Die nu ook al tegen het feit aanloopt te weinig opslag heeft met een 256GB SSD die nu achteraf ook wel een beetje spijt heeft.

Als hij deze wilt upgraden met een Apple PCI SSD betaal je het bedrag waar je nu een NVMe SSD voor koopt die 2x zo snel is.
Want uitbreiden met een thunderbolt oplossing is ook gewoon prijzig, voor een behuizing + harde schijven.

Want om de zoveel tijd een nieuw systeem aanschaffen, terwijl je systeem kan upgraden kost je toch een stuk minder geld.

En laten ze daar bij apple nou eens een goeie marketing voor hebben met hardware vast te solderen :eureka: :bekdicht:
 
Een tijdje heb ik ook gedacht om een Hackintosh te bouwen. Maar ik heb geen zin in gekke errors (kans is niet super groot, maar toch). Ook wil ik niet elke update - niet dat je dat perse moet doen - weer op zoek gaan naar een versie die vlekkeloos werkt. De bedragen zijn idd absurd. En uiterlijk speelt voor mij wel degelijk een rol. Staat toch net wat mooier. Maar dan is de kans wel een stuk kleiner dat ie gekke kuren gaat vertonen. Laat staan mijn computerkennis haha. Die is niet heel slecht, maar ook weer niet zo goed om er zelf een volledig te bouwen. Kost mij teveel tijd om erin te verdiepen.
 
Hoe zit het met bufferende Logic schermen? Weliswaar een video uit 2014, maar hebben mensen hier nog last van? Of is dat ondertussen opgelost?

 
Een Mac kopen? In deze tijd? Apple schroeft de ondersteuning voor MacOS terug dus ik zou heeeeeeeel goed nadenken over de aanschaf v/e Mac. Zie NU.nl: http://www.nu.nl/gadgets/4368820/apple-heeft-macos-team-geschrapt.html?redirect=1


'Apple heeft macOS-team geschrapt'
Foto: Getty Images
Gepubliceerd: 21 december 2016 10:35 Laatste update: 21 december 2016 18:31

Techgigant Apple heeft niet langer een vast team dat werkt aan updates voor besturingssysteem macOS.

Apple heeft bij een reorganisatie de structuur van de softwareteams aangepast, aldus bronnen van Bloomberg. Het bedrijf heeft niet langer een los team voor macOS, maar één groep voor alle software.

De prioriteit bij het gebundelde softwareteam zou voornamelijk liggen bij mobiel besturingssyteem iOS, waardoor er minder aan macOS gewerkt zou worden. Daarmee geeft Apple minder aandacht aan software voor de Mac.

Volgens meerdere bronnen krijgt de Mac intern over het algemeen minder aandacht. Managers zouden niet weten welke richting de computer precies op moet en essentiële medewerkers zijn bij het bedrijf vertrokken.

De Mac-computers zijn verantwoordelijk voor ongeveer 10 procent van Apples omzet. Eerder dit jaar bracht Apple een vernieuwde MacBook uit, nadat de laptop anderhalf jaar lang geen update had gekregen.

Hoewel een woordvoerder van Apple weigert te reageren op de geruchten, benadrukt het bedrijf dat de MacBook "één van zijn belangrijkste producten is".
 
Dankjewel voor je bijdrage MeneerJansen. Ik ga uit van het positieve en denk dat het allemaal wel goed komt. Ze gaan - denk ik - nooit stoppen met het goed door ontwikkelen van Mac OS.
 
Wat de geschiedenis leerde met media is dat je nieuwtjes niet te ernstig moet nemen als 't een groot WTF gehalte heeft.
Ik maak me geen zorgen, hier komt nooit een windhoos in huis.
 
Ik heb niets tegen Windows, alleen vind ik OS X ietsje fijner werken. Dat is een kwestie van smaak. En daarbij wil ik graag Logic gebruiken. Dan kom je wel bij Apple uit. Maar beiden zijn prima. Het ligt eraan wat je voorkeur heeft en je wensen zijn.
 
Een tijdje heb ik ook gedacht om een Hackintosh te bouwen. Maar ik heb geen zin in gekke errors (kans is niet super groot, maar toch). Ook wil ik niet elke update - niet dat je dat perse moet doen - weer op zoek gaan naar een versie die vlekkeloos werkt. De bedragen zijn idd absurd. En uiterlijk speelt voor mij wel degelijk een rol. Staat toch net wat mooier. Maar dan is de kans wel een stuk kleiner dat ie gekke kuren gaat vertonen. Laat staan mijn computerkennis haha. Die is niet heel slecht, maar ook weer niet zo goed om er zelf een volledig te bouwen. Kost mij teveel tijd om erin te verdiepen.

Ik heb me oude hackintosh systeem inmiddels 6 jaar gebruikt.

Draaide al die tijd allemaal zeer stabiel, en zonder problemen elke versie kunnen updaten.
Is meer een kwestie van de juiste hardware gebruiken, en de config juist instellen.

De kans dat je met een echte mac minder problemen ondervind geef ik je ergens gelijk in..

Maar heb mijn oude iMac ook kunnen afschrijven nadat de videokaart het had begeven.
En mijn oude Mac Pro 3.1 kan ook al helaas geen MacOS Sierra meer draaien.

En uiterlijk is inderdaad voor iedereen een verschil van mening wat mooi is
Maar een aantal fanatieke pro Apple gebruikers waren toch onder de indruk

Van me glazen behuizing met custom watergekoelde systeem (processor + videokaarten)

Als je toch wel echt een mac wilt, zou ik wat ik verneem wachten tot het 1e / 2e kwartaal van 2017
Waarin Apple met mijn vermoedens en wat ik verneem op forum's denk ik nieuwe iMac's gaan uitbrengen.
Hopelijk met de 7e generatie kabylake processor's & nieuwe AMD of Nvidia 1000 serie GPU's.

Al met al was ik ook niet echt onder de indruk van de spec's van de nieuwe macbook pro's
Heel leuk die touchbar maar de duurste versie met max 16GB & Quad-core i7 @ 3,8 Ghz

Is een beetje achterhaald voor pro/media gebruikers, al laat Apple Pro users helaas links leggen
En richten hun zich meer alleen op de gebruikers van iphone & ipad :doei:
 
JRMN, heb je toevallig een fototje van die Hackingtosh? Ben wel benieuwd! Een Hackintosh heeft zeker voordelen. Vooral, t.o.v. van een iMac, dat je makkelijk e.e.a. kan vervangen. En prijstechnisch gezien ben je ook in je voordeel. Hoe zit het met de restwaarde? Ik blijf echter wel bij mjn standpunt ;)!

En op basis van aanbevelingen wacht ik tot de nieuwe iMac uitkomt. Dan kan ik altijd nog kiezen of ik voor de oude ga tegen een goede prijs, en die vol stop met meer geheugen. Of voor de nieuwe met betere processoren. Maar als ze de nadruk leggen op betere videokaarten, dan is de keuze snel gemaakt gheheh.
 
Hackintosh buiten beschouwing gelaten lijkt me momenteel een tweedehands 2012 3.06ghz 12-core misschien nog wel de beste optie, eigenlijk. Thunderbolt is naar mijn mening alleen nodig voor externe upgrades op machines die geen pcie hebben. Zeker voor audio zijn usb3 en zelfs fw meer dan voldoende. Kun je fijn naast je ssd (in je 2e optical drive bay) nog 4 sata hdd schijven hangen, in raid… Dat ding doet het dan echt niet heel veel slechter dan een 2013 6 of zelfs 12 core mac pro… En je hebt nog een klein beetje vrijheid in het kiezen van een gpu. Tenzij Apple gaat lopen kutten met OS upgrades die plots niet meer kunnen worden geïnstalleerd op een 5,1 machine zal 'ie het net zo goed volhouden als een nieuwe iMac of Mac Pro, maar met de voordelen van een heuse desktop.
 
Waarom wil je eigenlijk van de 2010 Mac Pro af?
Het zijn anno nu nog steeds geweldige machines.

MacOS Sierra is ondersteund voor dit model dus voorlopig kan je er nog tijden mee vooruit.
Alleen een paar OS functies zoals HandsFree en Airdrop werken niet met de oudere modellen Mac Pro maar ik mis dat niet.

Ik heb gekozen voor een upgrade van mijn Mac Pro 5,1 uit 2010 (6 Core Xeon W3680 3.33 GHz).
Door er het meest geschikte geheugen in te plaatsten en een M.2 SSD op een PCI kaart heeft hij nu de specs waarmee hij kan wedijveren met de nieuwste Mac modellen.

Geekbench score (onder El Capitan):
Single-Core – 2813
Multicore – 16101

Dat zou zelfs nog iets beter kunnen kunnen als ik er 3x16 GB RAM in stop ipv 3x8 GB maar voorlopig is hij snel genoeg voor mijn toepassingen.

Wellicht nog een overweging waard om je Mac Pro te houden en hem te upgraden.
Het was niet eens zo duur. PCI kaartje met heatsink was 20 euro en de M.2 SSD van 256 GB 155 euro (huidige prijs).
Ook heb ik er een 4 x USB 3.0 PCI kaart in gedaan voor 4 tientjes.

Je moet alleen niet te lang meer mee wachten met die M.2 SSD want ik heb begrepen dat ze voor Mac (AHCI) niet langer gefabriceerd worden en dus zeldzamer en duurder gaan worden (M.2 kaartje is nu al 70 euro duurder dan een jaar geleden).
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top