iMac wel/niet kopen?

Welke SSD durf ik niet precies te zeggen. Iemand anders gaat hem voor mij aanpassen. De contactpersoon die NLS gaf. Definitieve besluit is al gemaakt om Mac Pro te upgraden. Maar toch bedankt voor je tip!


Weet je ook niet of het een SSD op een PCI kaart wordt of een 2,5" SSD?

Dat je een 128 GB SSD kiest zegt eigenlijk dat het een M.2 op een PCI kaart wordt.
De 2,5" modellen zijn namelijk 120 GB. (Samsung EVO ed.)
 
Ik zou voor een PCI-E kaart gaan. Dat ramt als een idioot en die kaartjes zonder ssd kosten tegenwoordig niks. Dacht 40 euro gezien te hebben op ebay. Maar ik ben niet echt up to date. Evt is met ssd nog goedkoper dan als je ze los koopt.

En heb je ook weer vrije sata slots. Ik heb een extra sata controller op pci maar daar flikkert elke keer 1 van de 2 disken uit. Zal wel te veel HD's in mijn bak hebben zitten voor de voeding ofzo.

Anyway: Zou ook meteen je geheugen maxen van je mac pro. Als je geluk hebt zijn die prijzen nu op hun laagst. Wel meteen je oude geheugen verkopen. Vermoedelijk krijg je daar nog het meest voor nu.
 
Ik zou voor een PCI-E kaart gaan. Dat ramt als een idioot en die kaartjes zonder ssd kosten tegenwoordig niks. Dacht 40 euro gezien te hebben op ebay. Maar ik ben niet echt up to date. Evt is met ssd nog goedkoper dan als je ze los koopt.

En heb je ook weer vrije sata slots. Ik heb een extra sata controller op pci maar daar flikkert elke keer 1 van de 2 disken uit. Zal wel te veel HD's in mijn bak hebben zitten voor de voeding ofzo.

Anyway: Zou ook meteen je geheugen maxen van je mac pro. Als je geluk hebt zijn die prijzen nu op hun laagst. Wel meteen je oude geheugen verkopen. Vermoedelijk krijg je daar nog het meest voor nu.

Contactpersoon van NLS regelt het allemaal. Zover ik nu een indruk heb, heeft diegene er veel verstand van. Dus ik gok dat het wel goedkomt met de SSD. Geheugen wordt idd gemaxed naar 48GB.
 
Ah ok. Afwachten dus.

M2 via pci is eigenlijk vooral handig in een daw als je met hele grote sample libraries werkt. Maar dan nog laad je dat 1 keer in en dan kan je de hele dag vooruit.

Dus eigenlijk is het overkill.
 
Hackintosh buiten beschouwing gelaten lijkt me momenteel een tweedehands 2012 3.06ghz 12-core misschien nog wel de beste optie, eigenlijk. Tenzij Apple gaat lopen kutten met OS upgrades die plots niet meer kunnen worden geïnstalleerd op een 5,1 machine zal 'ie het net zo goed volhouden als een nieuwe iMac of Mac Pro, maar met de voordelen van een heuse desktop.

1. JA, maar een 12-core zit nog steeds rond 2K€
(is het de SF MacGyver ? http://www.tweedehandsmac.nl/ads/?1...-3.46Ghz/-48Gb-ram/-GTX-TITAN-/-SSD-/-USB-3.0

2. OS upgraden is niet steeds zaligmakend, en eerder opletten en goed lezen wat de negatieve gevolgen kunnen zijn.
Prestaties zijn 1 ding, een stabiel OS wat anders...
 
Laatst gewijzigd:
Dat is waar, ze zijn inderdaad niet goedkoop maar wel ongeveer net zo duur als een 27" 5k iMac.

OS updates zijn inderdaad niet zaligmakend, maar er zijn situaties te bedenken waarin je toch moet gaan kiezen of je het OS wil upgraden. Dan is het fijn om te weten dat die keuze bij jou ligt en niet al door Apple voor je is genomen. De mogelijkheid om een OS te updaten draagt uiteindelijk toch bij aan de houdbaarheid van je computer.
 
Aan de screenshots te zien is het een 2009 model.
Draait Mac OS Sierra daar dan wel op?
Volgens Apple is dat ondersteund vanaf het 2010 model.

Ik heb een Mac Pro Early 2008 met 18 Gb geheugen en een SSD van 750 Gb met een opstartpartitie van 250 Gb voor op dit moment El Capitan. Draait prima en ik ga er van uit dat Sierra ook gewoon te installeren is. Dit doe ik voorlopig niet want ik zit niet te wachten op Siri. Heb nooit kunnen wennen om (gewoon) tegen een computer te praten. (Wel schreeuwen uit frustratie...:))
 
Op een Mac pro 2008 is Sierra niet officieel te installeren. Wel door middel van een workarround.
 
Siri boeit mij ook niet maar als er software en rand apparatuur komt die Mac OS Sierra als minimum eis stelt heb je er niet veel meer aan.
Waarschijnlijk ook de reden dat deze eigenaar hem van de hand doet.

Hoewel er volgens mij het hele moederbord vervangen is aan de snelheid van het RAM te zien.. in dat geval zou Sierra wellicht nog ondersteund kunnen zijn.

Ik verwacht overigens dat El Capitan nog lang mee zal gaan. Vergelijkbaar met Snow Leopard destijds. Heeft het ook nog ruim 10 jaar uitgehouden.
 
Ik heb een Imac 27 (i5) uit 2010.
Zelf maximaal geheugen (16gb) erin gezet, zelf 2 ssd schijven erin gezet.
Ik werk met Logic, maak veel gebruik van zware vst's, effecten etc. en dat gaat vlekkeloos.

Dus ik zeg upgraden en gewoon doen :okdan:
 
De update is gedaan! Op dit moment heb ik dus:

  • MacOS Sierra
  • 3,33 GHz 6-Core Intel Xeon
  • 48 GB 1333 MHz DDR3
  • 128 GB SSD voor de root
  • 512 GB SSD voor overig
  • 1 TB harde schijf (die er toen standaard in zat)
  • USB 3.0 (plus de standaard 2.0 poorten ook nog)

@NLS: heel erg bedankt voor je contactpersoon! Aardige gast ;)!
 
Back
Top