iMac wel/niet kopen?

vanaf nu ongeveer, Q1 2017, zijn het type Kaby Lake processoren die volgens de artikelen op marcumors voor iMac geschikt zijn, leverbaar. Dikke kans dus dat we in Q1 of Q2 nieuwe iMac's gaan zien met die nieuwe Kaby Lake. Sommige geruchten zeggen zelfs al updates voor de net nieuwe macbook pro's met de kaby lake processoren, hoewel me dat zo kort na de introductie sterk lijkt. Je weet het nooit zeker, maar zoals al door anderen in dit draadje aangehaald, kan het een hoop schelen om macrumors te volgen en een beetje van Intel's timeline af te weten.
 
Heb sinds anderhalf jaar op een hackintosh met thunderbolt protools HD met bijbehorende hardware draaien en geen enkel probleem ondervonden. Ja hij loopt heel soms vast, maar niet vaker dan onze mac pro. Hij koste ongeveer €1000,- en is stukken sneller dan de mac pro.
 
Waarom wil je eigenlijk van de 2010 Mac Pro af?
Het zijn anno nu nog steeds geweldige machines.

MacOS Sierra is ondersteund voor dit model dus voorlopig kan je er nog tijden mee vooruit.
Alleen een paar OS functies zoals HandsFree en Airdrop werken niet met de oudere modellen Mac Pro maar ik mis dat niet.

Ik heb gekozen voor een upgrade van mijn Mac Pro 5,1 uit 2010 (6 Core Xeon W3680 3.33 GHz).
Door er het meest geschikte geheugen in te plaatsten en een M.2 SSD op een PCI kaart heeft hij nu de specs waarmee hij kan wedijveren met de nieuwste Mac modellen.

Geekbench score (onder El Capitan):
Single-Core – 2813
Multicore – 16101

Dat zou zelfs nog iets beter kunnen kunnen als ik er 3x16 GB RAM in stop ipv 3x8 GB maar voorlopig is hij snel genoeg voor mijn toepassingen.

Wellicht nog een overweging waard om je Mac Pro te houden en hem te upgraden.
Het was niet eens zo duur. PCI kaartje met heatsink was 20 euro en de M.2 SSD van 256 GB 155 euro (huidige prijs).
Ook heb ik er een 4 x USB 3.0 PCI kaart in gedaan voor 4 tientjes.

Je moet alleen niet te lang meer mee wachten met die M.2 SSD want ik heb begrepen dat ze voor Mac (AHCI) niet langer gefabriceerd worden en dus zeldzamer en duurder gaan worden (M.2 kaartje is nu al 70 euro duurder dan een jaar geleden).

Ik heb de volgende Mac Pro:

- Quad-core (standard configuration)
- One 2.8GHz Quad-Core Intel Xeon W3530 “Nehalem” processor
- 8MB of fully shared L3 cache per processor
- Turbo Boost dynamic performance up to 3.06GHz
- Hyper-Threading technology for up to 8 virtual cores

Zou het zin hebben om deze nog te upgraden? Enkel RAM en SSD is niet voldoende denk ik? Wellicht nieuwe processor erin?
 
Ik zou ook wel die oude PRO houden, zijn vette specs.. Maximum RAM erin en snelle SSD via pciE en gaan maar!
 
Ik heb als boot een 500 Gig SSD en voor alle samples gewoon een 2TB disk, ik moet zeggen dat een SSD echt wel sneller is maar je merkt er na het starten van de mac en je sequencer. Van de data 300 bottleneck merk ik nix. Upgraden dat ding ik ken iemand die dat heel goed doet in Nieuwengein
 
Is upgraden makkelijk zelf te doen? En heeft iemand toevallig nog een paar linkjes naar de juiste onderdelen (want je kan niet alles zomaar erin stoppen)? En heeft iemand hier ook zijn Pro geupdate door er andere processor in te stoppen? Of is dat niet echt nodig?

Hopelijk heb ik nog een PCI-e slot over (zal vast wel). Op dit moment maakt enkel mijn geluidskaart gebruik van een slot.
 
Ja ik heb dat (zoals ik al schreef), ik zou het niet zelf doen! Ik heb de gegevens voor je van een man in Nieuwegein. Die weet wat ie doet!

Hoe lang ben je hem dan kwijt? Nieuwegein is namelijk een uur rijden. Zou mooi zijn als je ondertussen kan wachten :).
 
Is upgraden makkelijk zelf te doen? En heeft iemand toevallig nog een paar linkjes naar de juiste onderdelen (want je kan niet alles zomaar erin stoppen)? En heeft iemand hier ook zijn Pro geupdate door er andere processor in te stoppen? Of is dat niet echt nodig?

Hopelijk heb ik nog een PCI-e slot over (zal vast wel). Op dit moment maakt enkel mijn geluidskaart gebruik van een slot.


Ja upgraden van MacPro gaat makkelijk zelf.
ik heb wel forums als Mac Rumors, Bare Feet en One More Thing gevolgd waar veel gebruikers met soortgelijke configuraties hun ervaringen delen.

Mac Pro heeft 4 PCI slots. Bij de oudere Mac Pro modellen is er wel veschil in snelheid van de verschillende slots geloof ik.

Ik heb er geen andere processor in gedaan.
TS heeft alleen wel een andere processorset dan die ik heb namelijk Nehalem 4-Core en ik heb Westmere 6-core met iets snellere RAM waardoor de Geekbench specs beter zijn.

Dit is de MacPro die TS heeft begrijp ik:
http://www.everymac.com/systems/app...pro-quad-core-2.8-mid-2010-nehalem-specs.html

Hier linkjes naar de spullen die ik heb gekocht:

PCI kaart:
http://r.ebay.com/dFRVID

Er bestaan ook RAID kaartjes waar 4 SSD's op kunnen voor waanzinnige snelheden.

M.2 SSD kaart:
http://www.ebay.com/itm/Samsung-MZ-...407105?hash=item4b0cfc4741:g:LogAAOSwQPlV-~NM
zo te zien al uitverkocht :(

Let op dat je de AHCI variant moet hebben (die helaas uit productie zijn en al zeldzaam beginnen te worden).
Check de code op de blade,..MZHPV is AHCI, MZVPV is NVMe wat niet zal werken in een Mac.
Ook moet je de 256 GB of 512 GB kaartjes hebben, 128 GB heeft een rare R/W ratio waardoor hij minder snel is.
Ik hoorde dat the Future Store in Utrecht ze nog levert alleen is die winkel meestal wel duurder.
Let op! Sommige webwinkels in NL adverteren met de AHCI kaart maar leveren dan gewoon een NVMe kaart (Azerty bijvoorbeeld) dus dubbelcheck altijd met webshops voordat je er eentje koopt.

USB 3.0 kaart:
http://www.ebay.nl/itm/262144029569?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
Ook uitverkocht maar hier nog te krijgen:
http://www.mac4us.nl/product_info.php?products_id=2188

Deze kaart werd niet direct herkend maar na een SMC- en PRM reset werkte het
 
Laatst gewijzigd:
Op dit moment in gesprek met contactspersoon van NLS, om de oude Mac Pro even flink te updaten. Nieuwe CPU, meer ram en SSD erin.
 
grappig dat je voor 128GB boot SSD gaat, terwijl je in je eerste post 256GB te weinig vond :)

Ik heb overlegd met diegene die hem upgrade. En hij zei dat bootschijf niet groter hoeft te zijn. Andere harde schijf blijft erin zitten. Dus ik heb meer dan 128 GB (volgens mij heb ik nu een 1 TB harde schijf).
 
Houdt er rekening mee dat je een SSD schijf het beste niet meer dan 50% vul, voor langere levensduur.

Ik heb er 256 inzitten en dat is genoeg, maar dat betekent wel dat je alle Logic en Native Instruments libraries op een externe schijf moet zetten en als dat geen thunderbolt blaasbak is, dan kan dat soms traag zijn. Zeker als je in energiesettings de HDs laat uitschakelen als ze even niet gebruikt worden. Dan kost het soms 20 sec voor je weer verder kan als je even IDLE bent geweest. Maar goed ik heb dat liever dan dat de externe schijf altijd aan blijft.

128 zou te mager zijn denk ik voor mij. En ik heb er voor de rest weinig apps op staan buiten wat DAWs en editors.
 
128 zou voor mij ook te weinig zijn.. zodra je wat software gaat verzamelen loopt dat snel vol
en ik neem aan dat je die schijf ook gebruikt voor recording (en pas later het overzet op de 1TB schijf)

Mijn laptop is 256GB SSD en kleiner zou voor mij echt niet haalbaar zijn.
 
Er werd door hem geadviseerd om voor een tweede SSD te gaan:

"Daarom dat advies evt voor een tweede SSD te gaan, in bewerkingen gaat dat ook vlotter dan met 1 SSD. De zgn Scratchdisk."

Morgen vindt er nog telefonisch contact plaats, dus kan nog e.e.a. wijzigen.
 
hmm het voordeel met zo'n mac pro is natuurlijk dat dit kan, al zou ik die beschikbare schijf-slots voor backups houden.

qua snelheidswinst ben ik toch niet zo zeker dat dit veel zal uitmaken met 2 SSD's, kan je evengoed een RAID maken met 2 SSD's als dat de denkpiste is.. SSD is ontzettend snel in vgl. met de schijf dat je nu hebt, ik denk dat je winst al aanzienlijk zal zijn
 
Back
Top