iMac wel/niet kopen?

120 GB is wel groot genoeg voor een opstartschijf.
OS X El Capitan neemt bij mij maar 42,83 GB in beslag de rest is ongebruikt.
Wel handig om als scratchdisk te gebruiken voor bijv. Photoshop want lekker snel.

Met symbolic linker kan je gebruikersmappen aiassen op een externe harddive:
https://www.macupdate.com/app/mac/10433/symboliclinker

Wel TRIM aanzetten op de SSD voor een langere levensduur en behoud van snelheid.

Een standaard SSD via de SATA port is wel een stuk langzamer.
Ik had die eerst ook dus kan ik het mooi vergelijken:

Hier de resultaten:

Samsung EVO 120 GB via SATA:

attachment.php


Samsung M.2 256 GB via PCI:

attachment.php


Als je een RAID SSD kaart hebt kan je snelheden van meer dan 5000 MB/s halen
 

Attachments

  • Blade test1.jpg
    Blade test1.jpg
    55 KB · Bekeken: 137
  • SSD SATA.jpg
    SSD SATA.jpg
    50 KB · Bekeken: 137
Laatst gewijzigd:
Cool! Wellicht een domme vraag, maar SSD heb je toch voornamelijk nodig als je bv grote libaries op wilt halen? Als je veel VST's runt, dan heb je het toch puur over processor en ram?
 
Als je je systeem OS op een SSD installeert wordt je hele computer sneller.
Hij start sneller op, apps openen sneller en sommige systeemprocessen worden sneller.

Daarbij zullen sommige apps ook sneller worden met achtergrondprocessen waarbij de drive wordt gebruikt om te lezen/schrijven.

Ik denk dat je verder met workflow in DAW weinig verschil zal merken.
Wel met audio editen ed.
 
Laatst gewijzigd:
Qua workflow hoeft het niet veel sneller. Het gaat mij er meer om dat een DAW veel sporen tegelijk aan kan. En dat je veel VST's + effecten kan draaien. Dan ben ik al happy haha.
 
Trim staat dat niet standaard aan dan? heb zelf een samsung 256 evo in mijn mac pro gezet en meende dat Yosemite dit zelf doet? Die snelheid op sata heb ik ook, maar dat is de beperking van sata 300, nieuwere mac pro's hebben sata 600 en halen de 550 MB/s met een samsung evo.

Zijn er nog interessante updates voor een mac pro 8 core 3.1 (2008 ) Of is dat niet interessant meer en is de winst minimaal? Grappig genoeg scoort mijn medio 2014 MacBook Pro in benchmarks bijna net zo hoog als mijn Mac Pro.

Zit er aan te denken om een 2012 tweedehandse 8 of 12 core te bemachtigen maar die zijn tweedehands nog behoorlijk duur.
 
Ik ben ook aan het wachten tot er iets nieuws komt. Waarom ik wacht? Ik wil een 4K HD tv als scherm van 1 m , en er zit op geen betaalbare mac een 4 k aan sluiting . Ook moet de mac buiten mijn room komen want ik vind het extreem irri noisy fans in mijn room. Alle fans moeten verbannen worden. Ik word al niet vrolijk van een lichte brom van een A-C dc converter of een screen van interfaces, Laat staan een fan van een MacBook pf een andere fan dicht bij je oor. Specs vind ik niet zo heel interesant voor muziek. Ik heb al een 256 gb ssd schrijf dus dat is sowieso al een beginnende instap met een andere 256gb. Ssd schijf.
 
Eurynom, kijk ook eens 2dehands.

Mac mini i7 van 2012 was/is super voor produceren.

Dit is idd zo.
Die eer deelt hij trouwens met de Mac Pro Early 2008 8 & 12 core (die laatste gebruik ik nog steeds)
En het moet nu juist lukken dat je beide 'oude' types Mac 2dehands nagenoeg nooit tegen komt.
Hoe zou dat komen...?:D (those who know won't sell...)
Op Mac Comparison kan je trouwens benchmarks van beide toestellen vergelijken met de huidige 'processorkracht' (en ze blijven maar mooi overeind tussen dat high tech geweld)

Trim staat dat niet standaard aan dan? heb zelf een samsung 256 evo in mijn mac pro gezet en meende dat Yosemite dit zelf doet?
Zijn er nog interessante updates voor een mac pro 8 core 3.1 (2008 ) Of is dat niet interessant meer en is de winst minimaal?
Grappig genoeg scoort mijn medio 2014 MacBook Pro in benchmarks bijna net zo hoog als mijn Mac Pro.
Zit er aan te denken om een 2012 tweedehandse 8 of 12 core te bemachtigen maar die zijn tweedehands nog behoorlijk duur.

Als het je interesseert heb ik nog ergens Trim Enabler gevonden mocht dat een vraag zijn. (stuur even PM)
Trim heb ik apart moeten installen want hier nog 10.6.8 en met enige angst ook een 512 GB SSD Samsung als systeemschijf geïnstalleerd. Works perfect in de 'oude' MAC. :-)
Onderstaand is voor hen die het interesseert met een ouder OS een handig weetje (dateert van 2016):
https://www.cnet.com/how-to/installing-ssd-on-mac-trim-mistake/
 

Attachments

  • Screen shot 2017-01-11 at 00.08.32.jpg
    Screen shot 2017-01-11 at 00.08.32.jpg
    59,5 KB · Bekeken: 141
Laatst gewijzigd:
...Ook moet de mac buiten mijn room komen want ik vind het extreem irri noisy fans in mijn room. Alle fans moeten verbannen worden.


Er zijn tegenwoordig PCI videokaarten zonder fan (met een dikke heatsink) en ook hele stille met 2- of 3 fans.
Veruit de meeste zijn PC kaarten en moeten gehacked worden voor de Mac Pro.
Als je daar geen zin in hebt kan je ze soms gahacked kopen op eBay maar dan wel een stuk prijziger.
En de enkele kaart die die door de fabrikant al klaar gemaakt is voor de oude Mac Pro is erg aan de dure kant.
Logisch want Apple heeft de brui gegeven aan PCI.
Als je wat NL Apple forums afstruint kan je wel wat freaks vinden die handelen in geknutselde next-gen videokaarten.
Er is een heuse sub-cultuur ontstaan van liefhebbers voor de oude Mac Pro.
 
Wij draaien ook op een 2013 27" imac hier, krijg hem niet op z'n bek met grote projecten.
Zit een 128gb system drive in, maar die is in mijn ervaring wel klein, het zit er wel aan te komen dat we daar een grotere oplossing voor gaan zoeken. Voor verdere opslag losse usb 3 ssd's en een thunderbolt ssd in raid 1.
 
Zit een 128gb system drive in, maar die is in mijn ervaring wel klein


Mac OS neemt maar ongeveer 40 GB in beslag.
De rest zijn gebruikersmappen die je kan wegsluizen naar (een) andere interne harddrive(s).
Gebruik daarvoor symbolic linker (zie eerdere post van mij).

Als je veel muziek hebt bijvoobeeld, zet je iTunes map op een andere schijf.. maakt in snelheid geen verschil.
 
Het probleem is gewoon dat intel niet echt snellere CPU's uit brengt de afgelopen vier jaar. Als snellere disks en betere schermen helpen of je zoekt het in draagbaarheid en batterij prestaties dan is er wel wat winst te boeken.

Ik wil iedereen die loopt te pochen over zijn i7 uit 2012 wel eens naast mijn MacBook 2015 en dan eens een paar real life scenarios zoals computer op/herstarten doen. Dat gaat echt een tandje harder met met een NVME disk die alle controllers vol belast (512GB en groter).
 
Het probleem is gewoon dat intel niet echt snellere CPU's uit brengt de afgelopen vier jaar. Als snellere disks en betere schermen helpen of je zoekt het in draagbaarheid en batterij prestaties dan is er wel wat winst te boeken.

Ik wil iedereen die loopt te pochen over zijn i7 uit 2012 wel eens naast mijn MacBook 2015 en dan eens een paar real life scenarios zoals computer op/herstarten doen. Dat gaat echt een tandje harder met met een NVME disk die alle controllers vol belast (512GB en groter).

Klopt maar daar heb je niks aan bij plug-ins die vooral op cpu power draaien.
 
Ik heb (ook) een Mac Pro early 2008 met een SSD Samsung EVO 750 Gb en dat werkt goed, maar nog wel zonder TRIM (moet ik nog wel aanzetten) onder systeem 10.11.6 El Capitan. Toch ben ook ik op zoek naar een nieuw systeem en neig sterk naar een 27" iMac. Wel lees ik overal dat je echt moet wachten, want men verwacht vrijwel zeker in het vroege voorjaar nieuwe modellen van met name de iMac (die immers al lang geen update meer heeft gehad) vanwege dat juist nu een nieuwe type processor ruim(er) beschikbaar is gekomen. Ik vind veel informatie hierover op Mac Rumors.
 
Laatst gewijzigd:
Uiteindelijk toch gegaan voor 128 GB SSD root en een tweede erbij van 512 GB. Hopelijk kan ik na volgend weekend aangeven of hij weer lekker snel is geworden. Zal wel enkele dagen kosten om alles weer opnieuw erop te zetten (ga voor clean install).
 
Uiteindelijk toch gegaan voor 128 GB SSD root en een tweede erbij van 512 GB. Hopelijk kan ik na volgend weekend aangeven of hij weer lekker snel is geworden. Zal wel enkele dagen kosten om alles weer opnieuw erop te zetten (ga voor clean install).


Welke SSD's heb je gekozen als ik vragen mag?

Mocht je toch nog willen kiezen voor een iMac kan je je Mac Pro makkelijk kwijt voor een goede prijs.
Ze zijn zeer in trek, vooral de latere tower modellen.

Kijk hier welk model je het best kan kopen en welke voorlopig niet:
http://buyersguide.macrumors.com/#Mac

Hier een 2ehands ahci ssd incl. pci kaart voor de liefhebber:
http://r.ebay.com/x7xYtD
 
Laatst gewijzigd:
Welke SSD durf ik niet precies te zeggen. Iemand anders gaat hem voor mij aanpassen. De contactpersoon die NLS gaf. Definitieve besluit is al gemaakt om Mac Pro te upgraden. Maar toch bedankt voor je tip!
 
Back
Top