Beste harde schijf setup in nieuwe pc?

Als je levensduur wilt koop geen 750 evo. Maar minstens 850 evo of nog beter pro. Kost wat maar dan pas haal je die 10 jaar zeker bij redelijk gebruik.
De evo heeft 5 jaar garantie, pro heeft 10 jaar garantie.


De 750 evo serie is de budget versie om te concureren met de onderkant van de markt, dus gaat het niet zozeer om levensduur, en wordt de goedkoopste techniek gebruikt om de chips te maken (dus geen 3d v-nand en geen mlc).
Daarnast is 850 evo 35-40% sneller dan de 750 evo: http://ssd.userbenchmark.com/Compare/Samsung-850-Evo-250GB-vs-Samsung-750-EVO-250GB/2977vsm71929
Verschil in prijs is het naar mijn mening meer dan waard.

Zelf ga ik waarschijnlijk binnenkort een 2e hands 850 pro halen, want daar vertrouw ik nog meer op qua levensduur dan een nieuwe 850 evo.
Hier een uitgebreide SSD levensduur (tbw) test http://techreport.com/review/27909/the-ssd-endurance-experiment-theyre-all-dead/3

Heb al 3,5 jaar een 128gb 840 pro SSD in m'n muziek pc zitten en die draait nog steeds als een trein :okdan:

En vergeet niet AHCPI aan te zetten: http://www.hardeschijfherstel.nl/index.php?page=tune-je-ssd
Mijn samsung ssd werd er ongeveer 10% sneller van.
 
Laatst gewijzigd:
Ikzelf gebruik een niet heel bijzonder PC'tje voor Ableton en FL, een AMD A-10 6800 quad core 4.1 ghz en 32GB DDR3 RAM. Het enige wat ik specifiek wilde is een stille voeding en ventilatoren. Hij is stiller dan mijn HTPC, door de stillere voeding en stillere CPU-Fan.
verder heb ik een SSD 480 gb voor alle programma's en Vst's. hier maak ik regelmatig backups van.
Voor projecten en samples heb ik als opslag een Nas met 2x WD Barracuda 2TB in raid1. Deze staat in een andere kamer en is bedraad aangesloten. Toevallig is een week geleden een HD gestorven, maar dit was een kwestie van nieuwe HD er in en hij repareert hem automatisch en niks is verloren.

Ik werk met, Windows 10, Ableton live suite en FL studio 12.

Alles werkt als de malle
 
Ah.. dat wist ik niet van W7. Had mijn geluidskaart (EMU 1820m) al wel goed draaiend onder W8.1 maar het wordt sowieso nog ff wachten voor die 960 (PRO) goed leverbaar is begreep ik.
Mijn plan was gelijk een upgrade naar een Mobo uit het 1151 platform met M2 aansluiting ook. Maar iig nog ff tijd om te sparen nu :D
 
Voor het beste resultaat een 2* Samsung 950 Pro 512GB in RAID0 draaien :okdan: :{

raid0.png
 
Heel stoer maar dat is ruim 700 euro aan SSD's voor 1 TB. Kan mij alleen voorstellen dat dat echt nuttig is bij videbewerking.

Hier een overzicht van wat Samsung zelf garandeert aan TBW/jaar:
http://www.samsung.com/semiconducto...y/SAMSUNG_SSD_Limited_Warranty_English_US.pdf

Apart dat ze zelf met 73 TBW komen met de 840 pro terwijl uit de test bleek dat ie 2400 TBW haalde voordat ie dood ging, en de 840 (3jaar/5jaar x 73tbw) 44 TBW terwijl die in de test 900 TBW haalden
http://techreport.com/review/27909/the-ssd-endurance-experiment-theyre-all-dead/3

attachment.php
 

Attachments

  • ssds.png
    ssds.png
    139 KB · Bekeken: 102
Heel stoer maar dat is ruim 700 euro aan SSD's voor 1 TB. Kan mij alleen voorstellen dat dat echt nuttig is bij videbewerking.

Klopt, heb ook een pc (workstation) gebouwd die is gericht op multimedia.

Waarbij zulke schrijf/lees snelheden zeker chill zijn voor het editen van video's
 
@JRMN: Toch de knoop doorgehakt en er een 950pro bijgehaald? :mega: Wel een prijzige oplossing idd. maar uiteindelijk doet de 960pro 1tb ook rond de 550-700..

Het valt me trouwens wel op dat de er op leessnelheid niet zo heel heel winst is. Schrijfsnelheid ligt wel heel hoog idd maar dat geeft voor een DAW toepassing niet echt veel winst of mis ik iets?
De snellere leessnelheid lijkt mij wel luxe. Zeker met grote kontaktfiles( van een paar gigs) bv of projecten waarin veel samples gebruikt worden. :)
 
Onder druk van mijn budget is het dus geworden.
2 x SSD Samsung 850 EVO 500Gig.
2 x WD black 500 gig (die ik nog had liggen).
1 WD black 2 TB.
Niets in mirror setup.
Gecombineerd met een i6700, Asus Z170-A board en 32 GB ram zit ik door mijn budget maar zal ik vermoedelijk wel een klein beetje snelheidswinst merken ten opzichten van mijn dual core :).
 
@JRMN: Toch de knoop doorgehakt en er een 950pro bijgehaald? :mega: Wel een prijzige oplossing idd. maar uiteindelijk doet de 960pro 1tb ook rond de 550-700..

Het valt me trouwens wel op dat de er op leessnelheid niet zo heel heel winst is. Schrijfsnelheid ligt wel heel hoog idd maar dat geeft voor een DAW toepassing niet echt veel winst of mis ik iets?
De snellere leessnelheid lijkt mij wel luxe. Zeker met grote kontaktfiles( van een paar gigs) bv of projecten waarin veel samples gebruikt worden. :)


Ja, inderdaad aangezien mensen alweer snel de 950 Pro versie verkopen, voor het groenere gras.. :erm:

Zoals wij ook al hadden besproken dat de techniek zo snel gaat niet bij te houden is, al is mijn mening de behaalde snelheden vergeleken met de standaard SATA SSD's van rond de 600Mb

Al een flinke stap/verbetering is waar we net de overstap van maken dus ik denk dat we niet mogen klagen met een 4 a 5x hogere snelheid dan wat we gewend waren met AHCI SSD's :L
 
Back
Top