wat is multi timbral precies ?

jeetn

Stamgast
Lid sinds
2 juli 2006
Berichten
473
Locatie
belgie
de vraag is kort en bondig....

bvb staat er bij een roland gaia dat deze Multi timbral is (1VA en 15 pcm) ?
 
Eenvoudig gesteld is multitimbraliteit de mogelijkheid om binnen één synthesizer/sampler meerdere midikanalen te adresseren en zo doende dus ook meerdere geluidspatches te laten horen. Als je polyfonie hoog genoeg is, kan je met gemak 16 midikanalen met allemaal verschillende geluiden inspelen, afmixen en dan heb je een afgewerkte song :).

Meestal is de multitimbraliteit vastgelegd op 16 midikanalen voor workstations. Voor anderen komt dan weer een vierkanaalsmulti naar voren en heel af en toe kan je zelfs tot 32 kanalen gaan (oa EMU Emulator IV sampler).
 
Dacht ik al eigenlijk , maar was het niet zeker.

Dan heb ik grote pech

Ik heb een mini nova mono timbral wat een zeer jammerlijke zaak is want hij is een supersynth!
 
Naarmate je setup groeit wordt multitimbraliteit natuurlijk steeds minder belangrijk, omdat je de benodigde partijen dan uit verschillende apparaten kunt halen. Dat heeft als voordeel dat het klankbeeld in de meeste gevallen ook een stuk interessanter wordt, want verschillende partijen uit 1 doosje halen kan soms nadelen hebben. Zeker als je bijvoorbeeld maar 1 paar outputs gebruikt en effecten moet delen etc. En wat Danny al zegt, de polyfonie speelt ook een grote rol.
 
Zie ander draadje: je kan gewoon spoor na spoor naar audio opnemen, telkens een ander opnamespoor aan dezelfde hardwaresynth toewijzen. Zo kan je in een studiosituatie perfect een track met 12 sporen opnemen waar elk spoor uit dezelfde monotimbrale synth komt. Zo zijn ook bv die tracks gemaakt op zo'n CD met "een hele track met alleen Minimoog". Die man had er ook geen tien staan. :)
 
Zie ander draadje: je kan gewoon spoor na spoor naar audio opnemen, telkens een ander opnamespoor aan dezelfde hardwaresynth toewijzen. Zo kan je in een studiosituatie perfect een track met 12 sporen opnemen waar elk spoor uit dezelfde monotimbrale synth komt. Zo zijn ook bv die tracks gemaakt op zo'n CD met "een hele track met alleen Minimoog". Die man had er ook geen tien staan. :)

Ook een mogelijkheid natuurlijk.....alles kan, als je maar inventief en creatief bent :)
 
Deze aanpak is net zo oud als meersporen opnames zelf. Ook binnen synthmuziek was het er voor de opnames met meerdere synths, laat staan multitimbrale synths. Wendy Carlos had ook maar één Moog voor zijn Switched on albums.
 
Deze aanpak is net zo oud als meersporen opnames zelf. Ook binnen synthmuziek was het er voor de opnames met meerdere synths, laat staan multitimbrale synths. Wendy Carlos had ook maar één Moog voor zijn Switched on albums.

Ja, ik ben uiteraard ook wel bekend met die werkwijze. Dacht er alleen niet aan het te noemen omdat ik zelf bijna nooit zo werk. Meestal neem ik alle partijen in 1 keer op vanuit verschillende synths, drumcomputers etc. Als ik toch overdubs maak is het eigenlijk alleen omdat ik bepaalde partijen tijdens de opname "live" moet bewerken, zoals bijvoorbeeld de 303 of andere bakken. Aangezien ik maar twee handen heb is het dan handig om dingen achter elkaar op te nemen.
 
Ik vermelde het omdat het -ook uit het andere draadje- lijkt dat jeetn denkt enorm beperkt te zijn omdat hij 1 monotimbrale hardwaresynth heeft. Maar dat hoeft dus absoluut geen beperking te zijn op het eindresultaat (in een studiocontext).
 
Back
Top