Roland JX3P Mods

creamjeans

Stamgast
Lid sinds
28 juli 2007
Berichten
275
Locatie
Gent
Hoi,

Ik heb een Roland JX3P gekocht een jaartje geleden.
Heel blij mee. Was met de controller.
Beetje brutaler dan de juno's en ik schrik soms van wat moderne sounds ik eruit haal tegenover een juno.
Het is wel meer werk en het is niet instant goed.

Enige lastige vind ik de standaard midi op omni.
De River kit was helaas een jaar uit productie toen ik mijn jx3p kocht.

Er is die OS 4.0 chip.
Maar ik vind weinig info, niks over kanalen.
Dus ik gok van niet.
Doet enkel velocity als je een ander keyboard gebruikt?

Er is die Kiwi technics, maar die zie ik niet echt zitten.
Maakt er een andere synth van, controller werkt niet meer.
Extra opties zijn wel leuk maar klnkt precies wat getemder ofzo ...

Er is op dit moment zeker geen oplossing om hem op een midi kanaal te zetten.
Gezien ze, het lijkt toch zo enorm gestegen zijn in prijs, gok ik dat ze nu net populairder dan ooit zijn.
De mijne was mint en controller 750 ofzo, tegenwoordig zie ik ze zonder controller voor meer.
Weet iemand iets of er een nieuwe mod ofzo op komt is.

Dat de controller niet werkt als de midi speelt vind ik niet zo een issue, het tweaken met de slider en buttons gaat toch een stuk vlotter dan bvb mijn poly61.
Als je het eenmaal gewend bent, kan je nog vrij snel switchen tussen parameters.
Natuurlijk vind ik het niet erg als je wel kan tweaken tijdens midi met de programmer.


Ook ff gegoogled. Had ik mss eerder moeten doen :d

Zie ook wat tricks om hem op 1 te zetten.
Afhankelijk van firmware.
Mijn heeft midi tru, dus niet een super early versie.

2. To disable omni, one need not do any crazy midi loopbacks or loopthroughs or even hoolahooks. Simply send midi cc 127 value 127 on any channel to the JX-3P, and viola - omni is turned off. I sent this information to my rep at Sweetwater since they have a JX-3P "omni off" how-to page with the physical midi cable loop, but sadly, they haven't updated the page. I thought it'd benefit them for the sake of selling more midi controllers too! lol. ...oh well, maybe it will benefit some folks here.

All EPROM-Version: Some very early versions of the operating system of the JX3P do not work as explained in the following. In this case you have to
  1. switch off the JX3P
  2. set the MIDI/Programmer-switch on the rearside to the MIDI-Position
  3. connect the MIDI-Input with the MIDI-Output
  4. press and hold six keys of the keyboard
  5. switch on the JX3P and release the six keys after two seconds

    of


  6. The JX3P is a very early MIDI device and powers up in OMNI ON. that way it plays anything sent on any channel. Is that the problem you are seeing?

    On the earliest versions to turn off Omni Mode on the JX-3P, use the following procedure:

    1) Turn the power off.
    2) Connect a MIDI cable from the JX-3P MIDI OUT jack to the MIDI IN jack.
    3) Turn the power on.
    4) Press any note on the keyboard. The JX-3P will now receive on MIDI channel
    1 only.


    I also found this workaround:

    To set a JX3P to Omni-Off just send a Poly-On (controller 127, data >= 1) message.

    Try both and see if either works for you.


    Ik weet wel niet hoe ik een cc127, data >= 1 message moet sturen :/
    Altijd al gewoon midi noten gestuurd en bij opname op de synth tweaken.



    Dat eens proberen. Iemand dat gedaan?
    Als ie op channel 1 staat, is het al super.
    Niet moeilijk om de andere synths op channel 2 - 16 te zetten.


    Ik gebruik logic 10.3 en ook fruity loops signature bundle.
    Vooral logic.




 
In Cubase teken ik onder het midi spoor van de Jx3p gewoon wat cc127 automation data en dan spring hij al op kanaal 1, elke keer dat je hem terug aanzet wel opnieuw doen dacht ik ... maar ik save dat dan in mn track template in Cubase ...
 
Ja die organix mod is denk ik niet meer verkrijgbaar.
Logic en fruity loops zullen het ook wel kunnen.
De mijne springt alleszins ongewild tussen patches als ik midi channels add.
Vervelend als je net een vette sound hebt gemaakt, heb de gewoonte nog niet gekweekt om altijd sounds te saven.
De meeste sounds zijn ook niet zo moeilijk te maken ... maar af en toe maak ik iets heel appart.

Kiwi mod zie ik helemaal niet zitten.

Ja vinnet een te gekke bak. Ben er superblij mee. Pads en Strings vindek echt mooi en uniek, kunt ze ook wat meer een eigen karakter geven.
Ook blij dat ik em minder dan een jaar geleden mint heb gekocht met controller voor minder dan waar ze tegenwoordig voor gaan zonder controller.
Tweaken is soms wat werk, er vallen makkelijk heel crappy sounds mee te maken ook. Maar ook heel gave en best moderne sounds.

Sluit heel mooi aan bij de Juno-6 en Jupiter 4 die ik heb. ( Maar die heb ik nog geen drie weken, Juno 6 was per ongeluk vond de 6/60 nogal aan de te dure kant en toen stond er een te koop voor 1500,
die er als nieuw uitziet. Dat vond ik dan nog te doen, zeker in vgl met waar 60's voor gaan tegenwoordig ... meer dan mijn Jupiter soms, watk de coolste synth ooit vind. Prophet 5 rev 3 ook wel,
maar die zijn duurder + meer onderhoud en er is die Prophet 6 en nu ook die 5 rev 4 en de Behringer 800 zal mss ook wel leuke Prophets sounds kunnen. Jupiter 8 was ik minder van onder de indruk,
waarschijnlijk ook wel omdat ik er veel meer van verwacht had door de hype. Vindet zeker niet 10 keer beter dan een Andromeda, die hadden we vol Jupiter 8 patches gestoken en de 8 deed mij enorm
denken aan die Andromeda met Jupiter 8 patches op ( kwa sound ). Maar die gaan blijkbaar regelmatig stuk en zijn moeilijker te herstellen of niet, dan de meeste vintage synths.
Interface ben ik ook geen fan van, kan zoveel ... Jupiter 4 was ik meteen verliefd op, had er minder van verwacht dan de 8 maar wat een gave bak is dat, ok debiel veel geld maar nog te doen vgl
met sommige andere vintage. Ik denk niet dat ik het over 2 jaar nog zou kunnen of willen betalen als je ziet hoe die prijzen soms verdubbelen op nog geen jaar. Een goede Jupiter 4 cloon of vst zie ik ook niet meteen gebeuren. Ik had ooit al mijn hardware weggedaan op een Korg Delta na, ( Juno 60, SH2000, Prodigy, Nord Rack 2, Microkorg ). En toen kwam dreadbox met die Erebus, vondek echt goed klinken,
Nyx heb ik ook gekocht toen die uitkwam en een spaarpot gemaakt voor vooral vintage hardware, vst's zijn goed geworden maar het blijft toch wat anders en jammen met een paar synths vindek eigenlijk veel leuker dan tracks maken. En dan vlug wat poly's gekocht, eerst die JX3P, ook een Poly 61 voor de bassen, Matrix 1000, opnieuw een Nord Rack 2 want dat vindek gewoon een hele leuke VA en dan nog die Juno 6 en Jupiter 4. Yamaha SK20 en CS10 ook ma dat zijn geen Poly's. Beetje overkill mss ma het leek zowat nu of nooit, de meeste zijn alweer een stuk duurder dan watk er nog geen jaar geleden voor betaald heb.
Allemaal de schuld van Dreadbox en vriend van me die synths verzameld en hersteld, dus elke maand weer een andere klassieker in huis heeft en het risico een stuk kleiner maakt als er wat stuk gaat
en makkelijk kan laten nakijken en nieuwe baterij, midi etc enzow ...

JX3P vindek een hele leuke synth. Van mijn Juno 60 verkopen had ik wel spijt toen ik weer tijd had om aan knoppen te draaien. Blij datk nog een 6 heb gevonden, gaat nog midi in.
Denk niet datk nog snel een vintage synth zou wegdoen, moest ik plaats tekort hebben of hem niet echt meer gebruik leen ik hem wel een tijdje uit ofzo aan een vriend of vriendin,
die echt albums maakt met synths ofzo. Je kan ze ook altijd rechtop in een bezemkast zetten ... of bij je ma haha.
Nuja ik vind bijna elke synth leuk, sommige spreken mij minder aan Virus, de Juno 106 maar anderen vinden het dan weer de perfecte VA of de ideale Juno,
dingen als Mopho, Little Phatty of Sub 37, Grandmother en Matriarg spreken mij veel meer aan.
Maar had ik een van die, zou ik ze zeker gebruiken, zelfs een paar niks speciaals aan VST's wel ergens gebruikt voor worden.
Kwa vintage, antiek en kunst is er niks dat zo de lucht in gaat kwa prijzen als vintage synths.
Sommig fotomateriaal kan ook wel, vooral Leica.
Mijn Revox A77 en B77 staan ook in iemand zijn studio.

Nuja thx voor de tips.
Ik ga dat eens proberen met de cc command.

Verder iedereen veel plezier gewenst met hun synths.
JX3P is dan nog een van de compactere boards.
Ben meer voor modules, maar vintage kom je ze toch minder tegen,
zijn vaak duurder. De boards duiken nog wel eens op voor een 'spotprijs'.
Juno moest vlug weg omdat ie een cs80 gekocht had.
En nog 3 Juno 6'en had en een 60.
Gelukkig wil niet iedereen z'n synth wegdoen voor 100 euro meer dan de hoogste prijzen van de dag.
Ook heel blij dat ik nog een Jupiter 4 heb kunnen kopen, heb er 2 jaar voor gespaard,
en lang getwijfeld of ik wel een zou kopen als ik eindelijk genoeg had.
Maar ik kan em altijd weer verkopen ( wat ik niet ga doen ), over 2 jaar gaan ze prolly voor 5000 standaard.
Je kan die nu al vinden voor 5000 ...

Groetjes. C
 
Haha,.. prachtig verhaal @creamjeans ... je beseft neem ik aan dat je bij je mede-forumleden de nodige GAS aan het opstoken bent? :duivels:

Ik vind de combi die je noemt heel interessant. Toen ik mijn collectie ook weer ging opbouwen, waren de Juno 6 en JX3P ook de eerste kern waar ik weer helemaal blij van werd. Een Jupiter 4 stond ook op het lijstje maar die is een beetje uit het zicht geraakt. Sinds vorige week was ik daar echter toch weer heel warm voor aan het worden. En tja.. hoe meer je weer luistert en leest, hoe sterker dat wordt. Er zijn er momenteel toch best wat te koop voor prijzen die relatief schappelijk zijn. In ieder geval fijn te horen dat die Roland-trilogie bij jou zo in de smaak valt..

Mijn JX3P heeft de Organix-uitbreiding. Zowel @organix als @rutgerjv (River) zijn trouwens forumlid.. Je zou hen eens kunnen vragen of er nog ergens een module rondslingert..
 
Ik wil geen gas opstoken, als je een extra spaarpotje hebt kan je het altijd terug verkopen over 2 - 5 jaar voor maybe de dubbels.

1401040144










44404444444444
 
Is het niet veel makkelijker om te accepteren dat die bak op Omni staat, en de oplossing te zoeken in een grotere MIDI interface (meer kanalen, waarvan 1 dedicated voor de JX3P) of een dedicated MIDI-USB interface?
 
Is het niet veel makkelijker om te accepteren dat die bak op Omni staat, en de oplossing te zoeken in een grotere MIDI interface (meer kanalen) of een dedicated MIDI-USB interface?
Ik loop er nu tegen aan dat via een MIDI router vanaf een master keyboard het wel lastiger is om het goed in te stellen omdat de JX-3P op alle kanalen reageert.
 
Ik loop er nu tegen aan dat via een MIDI router vanaf een master keyboard het wel lastiger is om het goed in te stellen omdat de JX-3P op alle kanalen reageert.
Maar dan probeer je denk ik alsnog 16 MIDI kanalen te splitsen tussen de JX-3P en andere apparatuur? Mijn voorstel was om de JX-3P gewon 16 kanalen te geven. Ik gebruik een MioXL voor die toepassing (ik heb dan wel geen JX-3P maar wel diverse andere synthesizers)
 
Maar dan probeer je denk ik alsnog 16 MIDI kanalen te splitsen tussen de JX-3P en andere apparatuur? Mijn voorstel was om de JX-3P gewon 16 kanalen te geven. Ik gebruik een MioXL voor die toepassing (ik heb dan wel geen JX-3P maar wel diverse andere synthesizers)
Ja dat deed ik inderdaad eerder ook maar het is makkelijker als iedere bak alleen op zij eigen kanalen reageert en dat je van je MKB gewoon de output channel aanpast
 
Ja dat deed ik inderdaad eerder ook maar het is makkelijker als iedere bak alleen op zij eigen kanalen reageert en dat je van je MKB gewoon de output channel aanpast
Ik begrijp nu je uitdaging inderdaad. Ik heb Ableton er nog tussen zitten dus ik selecteer welk kanaal ik wil bespelen met MKB, dat kan hard of software zijn (denk dat vinnieq hetzelfde bedoelt).

Iedere synth zit bij mij met MIDI IN en OUT aangesloten op zijn eigen set DIN I/O zodat SYSEX ook goed werkt. Dus in mijn setup is het niet erg dat een synth standaard op OMNI staat.
 
Ja daar ken ik weinig van. Midi routers en splitsing.
Die MioXL is nu geen koopje ofzo en ik heb nog wat kosten om het allemaal makkelijk en ergonomisch te gebruiken, als ie met een command op 1 kan ipv omni
is dat toch makkelijker. De meeste synths doen niet veel meer dan note on en off via midi,
Wat ik wel geprobeerd heb is mijn midi keyboard te gebruiken voor de andere synths
en een edirol voor de JX. Maar het leek ofwel dat midi keyboard ofwel de edirol.
Misschien kan het ook allebij, ik vond het niet direct.
( Oh ondertussen is het precies wel gelukt, in Logic toch, om de ene midi track port de usb midi controller met midi output en in de andere midi track zo een edirol UM1 ).
Dus 2 "makkelijke" opties dan.
 
Back
Top