Ultra compacte (liefst multi-timbrale) synthesizer modules

Vandaag is een gloednieuwe Waldorf Blofeld van Bax bezorgd! :okdan: Net thuis van het werk en meteen aangezet en gecheckt. Helemaal top!!

Sounds editen is prima te doen met het beperkte aantal knoppen, alles prima te vinden.. maar kende de synthengine min of meer al.
Heel breed klanken pallet ook, van lekkere analoog klinkende basjes tot vage soundscapes.. Echt super bakkie!! Effects eigenlijk ook best ok en arp is ook super tof met leuke features om accenten of slides per steps aan te zetten..
Leuk dat je 'm al binnen hebt, soundwise in ieder geval een uitgebreid bakkie, ook bijv dat comb filter vind ik erg goed en uitgebreide mogelijkheden voor je envelopes.
Hij is ook heel goed binnen je daw in je arrangementen te gebruiken denk ik, midi kan ook via usb dus je kan 'm makkelijk syncen met Ableton ieder geval of met je MPC, dat kan ook nog, lekker voor een baslijntje bijv.
 
Laatst gewijzigd:
OMG... =(:frons:

Bax B-stock Blofeld ontvangen. Zie hieronder:
rose/paarse haarstreepjes zitten in de lens van mijn telefoon (noem het maar 'n watermerk.. ) maar rest van de 'marks' spreekt voorzich...
Ik was me bewust dat bij deze B-stock de doos ontbrak maar dit ???? Het zijn ook van die minuscule foto's die ze erbij zetten.

Meteen maar nieuw besteld.. ongeveer 50 euro meer en 10 dagen levertijd.. Maar hoe durven ze dit op te sturen!? Ik wacht wel ff geduldig af.. jee hee.. zo slecht dit.. :(

Bekijk bijlage 3812193
Ho-ly-shit
 
Leuk dat je 'm al binnen hebt, soundwise in ieder geval een uitgebreid bakkie, ook bijv dat comb filter vind ik erg goed en uitgebreide mogelijkheden voor je envelopes.
Hij is ook heel goed binnen je daw in je arrangementen te gebruiken denk ik, midi kan ook via usb dus je kan 'm makkelijk syncen met Ableton ieder geval of met je MPC, dat kan ook nog, lekker voor een baslijntje bijv.
Ja, echt een heel fijn bakkie. Zoals ik al schreef, dacht dat ie veel groter was.. nooit in een muziekwinkel of bij iemand tegengekomen. En juist omdat ie multi-timbraal is maakt de Blofeld het verschil voor me. Ik ken ook niet zo heel veel VA's die multi-timbraal en zo compact zijn. Hij is net zo groot als een Roland Boutique.
Ik heb nu een aantal synthjes die bi-timbraal zijn maar niet flexibel in hun polyfonie delen. Dan is het inefficient om daar een bas of portamentolead door te laten doen.
Volgende stap wordt afwegen welke sequencers en synths ik ga gebruiken en de daarbij behorende midiroutings.. En dan de koffer eromheen bouwen..
 
Afgelopen week is ook de Ambika aangekomen. Het is toch een iets groter apparaat dan de andere synths. Behoorlijk hoog ook. Maar klank is echt super.. en super snappy envelopes. Het instellen van de parts op max polyfonie is ook precies zoals ik het graag zie. Geen rare dingen met voicesteal maar gewoon dedicated voice(s) voor een part.

Er is wel wat aliasing te horen. Dat is vooral met hogere noten.. maar met het filter kun je idd aardig ehm.. wegfilteren.. :D
Ook lekker vage wavetables zitten erin. Hij doet me ook wel een beetje aan de Blofeld denken soms.

Maar zie hieronder hoe groot ie is in vergelijk met de MicroMonsta2. Ik hoor bij de Ambika wel dat het filter echt iets toevoegt.. Ik vrees alleen dat ie toch net te groot gaat is voor in mijn koffer. Ook de zijkanten moeten vrij blijven omdat er natuurlijk e.e.a. opwarmt als ie aanstaat. Maar voor in mijn ruimte jammen is ie zeker fijn.. Filter heeft ook een heerlijke resonance.. dat mis ik toch nog wel een beetje met VA's... dat blijft met filters toch altijd een beetje een soort candarel ervaring.. waar een analoog filter je toch die rijke smaakervaring van echte suiker geeft.

IMG_20210815_012340.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Die Micro is echt wel monsterachtig klein zeg als je die Ambika ziet want ook dat is nou echt niet een grote bak te noemen.
Ik weet dat je met een koffer bezig bent met het een en ander maar wat is nou precies je plan daarmee?
Je gigt als zanger weet ik en je neemt ook je sax al mee dus wat ga je hier nou mee doen?
 
Een draagbare koffer om mee te nemen bouwen. Heb gisteren hieronder e.e.a. samengevat.. maar het moet dus mee naar gigs.. (als het ooit weer mag).. en dan op de muziek saxen.. maar voorlopig ben ik met al het speelgoed bezig en de mogelijkheden aan het onderzoeken. En da's ook best leuk. :)

 
Een draagbare koffer om mee te nemen bouwen. Heb gisteren hieronder e.e.a. samengevat.. maar het moet dus mee naar gigs.. (als het ooit weer mag).. en dan op de muziek saxen..
Ja okay, ik had dat topic wel gelezen en zag toen die schets voor die case die je had bedacht maar niet goed genoeg gelezen schijnbaar? :?
Dat je met verschillende synths wil gaan giggen da's toch een flinke uitdaging om dat allemaal live te doen lijkt me?
Is dat iets naast het zingen (dus apart) wat je wil gaan doen en kan je een tipje van de sluier oplichten want ik ben wel benieuwd hoe je één en ander voor je ziet.

Ga je dan de verschilende synths sequencen of heb je dan ook een keyboard erbij?
En werk je dan uitsluitend met presets of ga je ook af en toe een beetje live tweaken?
En ik neem aan dat je dan ook een drumcomputer/groovebox erbij zet, de MPC misschien wel?

Ik vind het knap hoor als je dit bij elkaar live gaat doen want ik herinner me nog het gesprek wat we hadden over de funky/disco Jap en toen zei je nog dat je dat veel voorbereiding vond maar dit lijkt mij nog meer werk.
Nou goed; genoeg vragen in ieder geval en natuurlijk is de zoektocht naar geschikte synths en bezig zijn met nieuw speelgoed is altijd leuk. :okdan:

Ik zat te denken of ik dit beter in een pb zou kunnen sturen aan je maar wellicht vinden anderen het ook leuk te lezen hoe je je live gig gaat aanpakken.
 
Een draagbare koffer om mee te nemen bouwen. Heb gisteren hieronder e.e.a. samengevat.. maar het moet dus mee naar gigs.. (als het ooit weer mag).. en dan op de muziek saxen..

Voeg je ook iets toe als back-up wat los staat van de eigenlijke set-up? Je weet maar nooit.


Ik zat te denken of ik dit beter in een pb zou kunnen sturen aan je maar wellicht vinden anderen het ook leuk te lezen hoe je je live gig gaat aanpakken.

Denk dat dit voor anderen ook relevant kan zijn. Helemaal als het gaat om een hele compacte set-up, als je geen roadies tot je beschikking hebt dan beter het gezeul met spullen zo veel mogelijk beperken. ;)
 
Hoe ik het allemaal ga aanpakken weet ik nog niet exact natuurlijk.. :D Maar er is een keuze in synthmodules gemaakt. Wilde eerst de Force meenemen samen met de MPC dan heb je altijd iets wat kan starten.. maar natuurlijk heb ik ook mijn bestaande gigkoffer mee waar ik een computer met backupmuziek in heb en nu al gebruik voor optredens..

Wilde eerst de MPC en de Force samen in een koffer stoppen maar dat werd te zwaar. Dus nu voorlopig ff met de MPC alleen bezig. Misschien de Deluge er nog bij. Maar tegenwoordig met USB midi is alles in één keer te connecten. Ik zou dus zelfs de MPC en/ of de Force er uit kunnen laten om gewicht te besparen. Maar nog even afwachten op het nieuwe OS van de Force.

Qua synths is een MicroMonsta toch nog redelijk goed te tweaken, Blofeld met wat diven ook. En dan had ik nog de Novation Circuit in gedachten als een extra performance dingetje en als er ruimte is nog een Digitakt.. Maar het meeste zal draaien om muten/unmuten van parts.. dit is op de MPC ook via een Launchpad te doen. Sequences wisselen kan op de MPC via de Pads.. gewoon het nodige aan samples en veel via externe midi aansturen.. PRG change commandos voor presets wisselen smooth via de sequence.. je merkt er met wisselen niets van behalve dat je release staartje afgekapt wordt natuurlijk..

@krautrock1958 Die funky Japanner en vele andere videootjes hebben toch wel kriebeltjes opgewekt. Toch blijft het een risico.. Je moet echt gear hebben die werkt zonder storingen... Neem alleen die brom, buzz en aardlussen waar ik al een heel topic aan toegewijd heb.. En dan is er nog midi wat allemaal goed moet zitten. Met USB op de MPC heb ik nu al een hoop minder kabels en een klein hubje waar 10 poorten op zitten en tevens 2 powered. Daar draait de MicroMonsta nu op.
Verder heb ik nog MidiHub wat naast dat het een compacte tool is en ook als midi interface kan functioneren. En de ERM is ook midi interface eventueel.. en kan externe sequencers starten en later bijsturen voor zover het niet al te strak was qua opstarten.

Het idee achter de koffer was ook om zo snel mogelijk iets te kunnen opstellen. Audio moet gewoon allemaal connected zijn. Met mijn gigkoffer opstellen ben ik binnen 'n kwartier klaar. Daar komen sax, gitaar en microfoons binnen en zitten ook de effecten en een mixer in. Moet je alles eerst op een tafel neerzetten en de boel aansluiten ben je minstens 'n uur zoet. Daar is de uitdaging voor dit ook een beetje ontstaan. Iets wat je snel kunt opstellen.
Maar USB midi is gewoon een uitkomst. Ging je vroeger nog weleens de mist in met midi uitgang op een uitgang aansluiten, nu heb je altijd in en out met elkaar verbonden via 1 USB kabel.. en hot swappable.

Het zou ook nog tof zijn om de sax en eventueel vocallijntjes op te kunnen nemen en deze in een sequence terug te kunnen laten komen. Net zoals in de Beardytron.. ;) :D Maar ben nu mijn templates aan het maken.. Synths en drumelementen moeten een vaste plek hebben en moet je te vinden weten..

Oh.. natuurlijk gaat er ook een klavier mee. Daar had ik een oude Korg M3 voor in gedachten.. Werkt prima via USB midi ook.. ook sync.. Is een soort kruising tussen een keyboard en synth. Via Karma heb je daarin 4 individuele arps tot je beschikking. Dit kun je ook live tweaken evt. En de Pads kun je akkoorden onder programmeren.. echt zeeën mogelijkheden dat ding..
Had hieronder wat drums als sequences gemaakt en deze weer via een Launchpad aangezet. Soort testje dus en niet echt voorbereid qua compositie ;) en ik stamp nogal :D

 
Laatst gewijzigd:
@MacGyverGear; dat klinkt toch wel als een flinke setup bij elkaar als ik het zo lees, wel een uitdaging in ieder geval.
Je wil tweaken op de Micomonsta en diven op de blofeld; dat klinkt toch behoorlijk busy on stage naast al je presets en templates zo bij elkaar.
Je zal ook een plan B hebben als backup als er onverwacht toch een keer wat uitvalt?

Nou ben je muzikant genoeg om alleen met gitaar, keyboard en sax met je zang erbij om een keer wat op te vangen mocht het nodig zijn maar alleen al voor een rustig gevoel lijkt het me prettig als je wat reserve hebt, al zijn het alleen maar wat backing tracks ergens op een ipad of zo.
En als er een keer wat fout gaat dan maak je er een grap van net als Beardyman, dan denken mensen dat het zo bedoeld is.:)
 
Afgelopen week is ook de Ambika aangekomen. Het is toch een iets groter apparaat dan de andere synths. Behoorlijk hoog ook. Maar klank is echt super.. en super snappy envelopes. Het instellen van de parts op max polyfonie is ook precies zoals ik het graag zie. Geen rare dingen met voicesteal maar gewoon dedicated voice(s) voor een part.

Er is wel wat aliasing te horen. Dat is vooral met hogere noten.. maar met het filter kun je idd aardig ehm.. wegfilteren.. :D
Ook lekker vage wavetables zitten erin. Hij doet me ook wel een beetje aan de Blofeld denken soms.

Maar zie hieronder hoe groot ie is in vergelijk met de MicroMonsta2. Ik hoor bij de Ambika wel dat het filter echt iets toevoegt.. Ik vrees alleen dat ie toch net te groot gaat is voor in mijn koffer. Ook de zijkanten moeten vrij blijven omdat er natuurlijk e.e.a. opwarmt als ie aanstaat. Maar voor in mijn ruimte jammen is ie zeker fijn.. Filter heeft ook een heerlijke resonance.. dat mis ik toch nog wel een beetje met VA's... dat blijft met filters toch altijd een beetje een soort candarel ervaring.. waar een analoog filter je toch die rijke smaakervaring van echte suiker geeft.

Bekijk bijlage 3813474
Cool! Tja die Mircomonsta is wel echt heel klein.
 
Oef, gelukkig, dat stelt me weer wat gerust en kan ik vannacht rustig slapen. :D
Hehehe.. Ik heb zelfs standaard 2 laptops bij me.. ooit 'n keer meegemaakt dat ie ermee stopte.. daar leer je van. Ook 1 van de 2 mixers in mijn koffer is er 'n keer mee gestopt. Toen kon ik na wat omprikken toch nog door.

@MacGyverGear; dat klinkt toch wel als een flinke setup bij elkaar als ik het zo lees, wel een uitdaging in ieder geval.
Je wil tweaken op de Micomonsta en diven op de blofeld; dat klinkt toch behoorlijk busy on stage naast al je presets en templates zo bij elkaar.
Je zal ook een plan B hebben als backup als er onverwacht toch een keer wat uitvalt?

Nou ben je muzikant genoeg om alleen met gitaar, keyboard en sax met je zang erbij om een keer wat op te vangen mocht het nodig zijn maar alleen al voor een rustig gevoel lijkt het me prettig als je wat reserve hebt, al zijn het alleen maar wat backing tracks ergens op een ipad of zo.
En als er een keer wat fout gaat dan maak je er een grap van net als Beardyman, dan denken mensen dat het zo bedoeld is.:)

Zeker een uitdaging ja!! Maar ook leuk. En de koffer zal ook niet bij elke gig gebruikt worden.. niet ieder optreden is geschikt. Daarnaast lijkt het me ook ontzettend gaaf om dit setupje snel ergens bij kennissen of gewoon in een totaal andere omgeving te kunnen opstellen en dan zijn de extra synths ook wel leuk om mee te experimenteren. :)
 
Niemand noemt de boutique reeks :) Ik snap nog steeds niet waarom niemand die synths serieus lijkt te nemen, ze klinken echt super goed... Ik heb alles aan high end synths staan hier tot aan een Jupiter8 en vind die boutiques echt geweldig, ik duw er zo zonder ruimte in te leveren 12 stuks in m'n 6x6 camper voor een dikke compacte off road studio :)
 
Niemand noemt de boutique reeks :) Ik snap nog steeds niet waarom niemand die synths serieus lijkt te nemen, ze klinken echt super goed... Ik heb alles aan high end synths staan hier tot aan een Jupiter8 en vind die boutiques echt geweldig, ik duw er zo zonder ruimte in te leveren 12 stuks in m'n 6x6 camper voor een dikke compacte off road studio :)
Had dit bericht gemist.. maar ik heb ook weer een JP08 gekocht nadat ik em heb weggedaan. Sowieso de beste hardware emulatie maar ook de enige denk ik. Verder heb ik nog een VariOS van Roland maar daar heb je 'n computer voor nodig of 'n controller. Niet echt de beste emulatie verder maar wel leuke historie.

Momenteel heeft Behringer een aantal kleine synthjes die ik toch een beetje serieuzer ga nemen nu ze met interessante mono's aan het smijten zijn. En deze hebben wel analoge filters.. natuurlijk altijd even afwachten maar analoog is echt nog steeds meerwaarde tov VA. Die Ambika die ik ook heb gekocht klinkt qua osc's niet zo heel dik maar dat (analoge) filter maakt echt de sound!!



 
Back
Top