Goede Roland module

Er zijn op PC best veel (gratis) editors voor de JV serie. Op de moderne Macs is er minder te kiezen, 1 of 2 CTRLR panels en ik gebruik zelf Patch Base. Die is niet gratis, maar wel erg goed, uitgebreid en met prima support. Da's dan voor de JV-880/1080/2080, met de JV-1010 heb ik geen ervaring. In de beschrijving van PatchED op sourceforge staat dat 'ie voor JV-880/80 is, maar dus ook compatible met andere modellen?
 
Weet je misschien of er ook JV / XV templates voor hardware MIDI-controllers zijn?
Kon er zelf zo 123 weinig over vinden.
Zat over zo'n mooie Electra one te denken, maar daar zie ik niet veel voor.

BVD!
 
Weet je misschien of er ook JV / XV templates voor hardware MIDI-controllers zijn?
Kon er zelf zo 123 weinig over vinden.
Zat over zo'n mooie Electra one te denken, maar daar zie ik niet veel voor.

BVD!
De zero sl mkii heeft er een paar. Maar niet voor de xv5080 maar voor de jv1080, jv2080.
 
Dag mensen,

Ik maak gebruik van een vintage Roland JV 880 module. Geweldig mooie geluiden maar bepaalde nabootsingen van echte instrumenten klinken vergeleken bij nieuwere modules wat dof en gedateerd. Nou heb ik er geen haast mee maar ik wil in de toekomst tweede hands een andere Roland multi timbrale module aanschaffen met samples van echte instrumenten die dichterbij de huidige standaard zit als het om kwaliteit gaat. Welke Roland module die ergens de afgelopen 15 jaar is uitgebracht valt aan te bevelen. Het liefst zou ik nieuw een Integra kopen maar dat is te duur ook tweedehands

Ben dus op zoek naar een module van Roland of kan ook van een ander merk die tweede hands voor een goedkope prijs te krijgen is met realistische geluiden die beter zijn dan de apparaten uit de jaren tachtig. Voor die JV 880 heb ik overigens slechts honderd euro betaald tweede hands. Een geweldige deal. En nee geen software matige oplossingen want daar maak ik geen gebruik van

Roland's SonicCell heeft de geluiden van de Fantom reeks en komt op Marktplaats voorbij voor rond de 175 euro.
 
Roland's SonicCell heeft de geluiden van de Fantom reeks en komt op Marktplaats voorbij voor rond de 175 euro.

Goede geluiden maar hij is niet multi timbraal heb ik gezien in de handleiding. Wanneer je een keyboard of externe hardware sequencer aansluit kun je maar een geluid tegelijk kiezen
 
Goede geluiden maar hij is niet multi timbraal heb ik gezien in de handleiding. Wanneer je een keyboard of externe hardware sequencer aansluit kun je maar een geluid tegelijk kiezen
Volgens mij klopt dat niet. Als je op alle 16 MIDI kanalen gegevens verstuurd, zou hij gewoon 16 parts tegelijk moeten kunnen spelen.

Op al die Roland GM-gebaseerde doosjes kan je maar 1 patch per part kiezen, maar je kan echt meerdere parts tegelijkertijd gebruiken (zolang ze elk hun eigen MIDI kanaal hebben).
 
  • Duimpje
Duimpjes: pip
Zelf vind ik de integra een stuk interessanter dan een xv5080 vanwege de synth-engine en de complete expansion card setup.
Ik zou ook eens kijken naar een V-synth. Nog steeds een mooie onderscheidende synth met al die typische roland sounds.
 
Sonic Cell heeft als het goed is een solo en multitimbrale modus. Prima instrument. De studio canavas sd-50 (als ik het goed heb ;) ) lijkt erg veel op de sonic cell.
 
De Integra is zeker een mooie module, maar gaat op het moment nog voor rond de 800 euro.
 
Volgens mij klopt dat niet. Als je op alle 16 MIDI kanalen gegevens verstuurd, zou hij gewoon 16 parts tegelijk moeten kunnen spelen.

Op al die Roland GM-gebaseerde doosjes kan je maar 1 patch per part kiezen, maar je kan echt meerdere parts tegelijkertijd gebruiken (zolang ze elk hun eigen MIDI kanaal hebben).

Dus je kan meerdere parts kiezen. Ik ga de handleiding nog eens bestuderen
 
toch raar dat bijna geen enkele fabrikant nog rack synths maakt. Er is echt nog een flinke markt voor.
Ik vind het ook wel een fijn, flexibel ontwerp. Beter dan al die desktop units van tegenwoordig. Behringer doet dat met zijn mono clones wel erg goed; prima desktopunits, maar schroef er een paar rackoren op en ze kunnen zo in je 19" rack. Digitale synths lijken vooral gesplitst in performance/workstationachtige instrumenten met keys en veel toeters en bellen of software als Roland Cloud. Maar de ouderwetse rompler bomvol sounds en lekker veel diepe editing is inderdaad zeldzaam geworden helaas.
 
Erg blij met mijn Fantom XR. 128 stemmen en ingebouwde sampler. https://www.roland.com/nl/products/fantom-xr/
5 SRX bordjes er in (iemand nog een SRX4 te koop?). Beest van een instrument.

Je moet alleen wel uitkijken met de Roland drivers van dit soort 'oudere' bakjes. Ik heb de driver onder windows 10 x64 aan de praat gekregen door deze 'unsigned' te installeren. Werkt prima, maar houd er rekening mee dat Roland vaak geen drivers meer uitbrengt (schande) voor nieuwere windows versies.
 
Ze richten zich allemaal op software
Ik zou mij voor kunnen stellen dat er een goeie markt is voor een:
- Yamaha Montage rack
- Roland jupiter X rack
- Korg Kronos rack
etc

Heel fijn naast je daw dat extra beetje compute power te hebben voor sounds.
 
Ik zou mij voor kunnen stellen dat er een goeie markt is voor een:
- Yamaha Montage rack
- Roland jupiter X rack
- Korg Kronos rack
etc

Heel fijn naast je daw dat extra beetje compute power te hebben voor sounds.
Ja, is voor mij onbegrijpelijk dat m.n. Roland z'n recente vlaggenschepen zelden als rack-versie verpakt.
Integra-7 is al weer uit 2014 en de bediening daarvan heeft me nooit erg aangesproken.
Vind ook de relatief oude XV-5080 veel makkelijker te bedienen dan de Fantom XR of Integra.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Back
Top