Goede Roland module

Mika2

Ingeburgerd
Lid sinds
24 oktober 2007
Berichten
31
Dag mensen,

Ik maak gebruik van een vintage Roland JV 880 module. Geweldig mooie geluiden maar bepaalde nabootsingen van echte instrumenten klinken vergeleken bij nieuwere modules wat dof en gedateerd. Nou heb ik er geen haast mee maar ik wil in de toekomst tweede hands een andere Roland multi timbrale module aanschaffen met samples van echte instrumenten die dichterbij de huidige standaard zit als het om kwaliteit gaat. Welke Roland module die ergens de afgelopen 15 jaar is uitgebracht valt aan te bevelen. Het liefst zou ik nieuw een Integra kopen maar dat is te duur ook tweedehands

Ben dus op zoek naar een module van Roland of kan ook van een ander merk die tweede hands voor een goedkope prijs te krijgen is met realistische geluiden die beter zijn dan de apparaten uit de jaren tachtig. Voor die JV 880 heb ik overigens slechts honderd euro betaald tweede hands. Een geweldige deal. En nee geen software matige oplossingen want daar maak ik geen gebruik van
 
XV5080 doet het goed hier.
De piano en EP's zijn ook goed. Dee is wellicht goedkoper te krijgen dan de integra.
ik heb er 350e voor betaald een jaar of 2 geleden. En dan de srx kaartjes.
Kwa goed geluid de JD990 of de XV5080.
 
Even wat anders dan Roland, wellicht is de Korg TR-Rack een goede oplossing voor je:



Of van Yamaha de Motif ES Rack



Natuurlijk heb je ook nieuwere modules, maar die worden ook direct weer stuk(je) duurder.
 
Sorry,je wilt een multitimbrale module met samples. Mischien is een sampler zelf het antwoord ipv een rompler?
is dat het van Roland is een must?
 
Sorry,je wilt een multitimbrale module met samples. Mischien is een sampler zelf het antwoord ipv een rompler?
is dat het van Roland is een must?


Maar moet je met een sampler niet zelf samplen ? Ik zie mezelf niet allerlei instrumenten zelf samplen. Het gaat mij echt om akoestische en elektrische instrumenten als piano en saxofoon. Lastig om dat zelf te doen. Ik zat eraan te denken om een Roland GR20 gitaarsynthesizer aan te schaffen en via de midi in via een keyboard aan te sturen, De geluiden van instrumenten die daar in zitten klinken geweldig. Maar hij is niet multi timbraal en ik wil toch minimaal vier geluiden tegelijk via een apart midikanaal kunnen gebruiken
 
Voor een heleboel samplers zijn kant en klare (multi)samples te verkrijgen. Dus je hoeft het niet zelf te doen, soms kan het z‘n voordeel hebben om iets zelf te samplen, zoals achtergrondkoortje die een specifieke tekst zingt, of bepaalde geluiden die je niet zo gauw tegen komt in een romp,er of dan toch wat nep klinken.
 
Er staat een XV-5050 op marktplaats met 3 exp. boards. Is een mooie stap, lijkt op de eerder genoemde XV5080. Voordeel is dat het voortborduurt op de JV880.
Programmeren op zo'n mini display is niet echt lekker, ik betwijfel of editors nog werken op het huidige Windows. Dus als je veel geluiden bewerkt zou ik iets nieuwers kiezen.
 
Begrijp ik het goed dat je ook een toetsenboord gebruikt ? Eventueel die vervangen voor een Kurzweil?
 
Ik zou eens kijken voor de Roland SC880. Dat is de professionele 19inch Sound canvas waarbij je 16 sounds over elkaar kunt leggen door alle kanalen op hetzelfde nummer te zetten. Ik had er vroeger naast mijn JV880 1 en dat mengde goed. Op MP staan ze wel eens, zijn nu zo rond de 200-250 euro waard.
 
Wat is budget? Denk als je echt voor de realistische(re) geluiden gaat je zou moeten beginnen bij de generatie van Fantom of de Motif serie van Yamaha etc. en dat zelfs daar de vroegere modellen nog wat primitief van zijn. Ik heb zelf een XV5080 en die vind ik echt tof, maar realistisch zou ik de bread & butter klanken niet willen noemen (als je ze tenminste vergelijkt met een moderne sample library of een dik modern workstation). De technieken die o.a. Yamaha en Roland hebben ontwikkeld zoals SuperNatural™ voegen in die klasse sounds wel erg veel toe.
 
Voor de volledigheid... Geen idee of je 'n specifieke categorie geluiden zoekt... er was qua Roland destijds ook die M-serie (19", wel meer richting 20...25 dan 15 jaar oud).
In feite die expansion-cards per 19"-module ingebouwd. Veeeel presets, maar wel lastig te editen.

M-VS1, M-DC1, M-SE1, M-OC1, M-BD1.... en ook een GM/GS soundmodule: M-GS64

Maar wat al gezegd is: (hardware) sampler, dan kun je 't geheugen 'besteden' aan de sounds die je zoekt en zit de rest niet in de weg.
 
Wat is budget? Denk als je echt voor de realistische(re) geluiden gaat je zou moeten beginnen bij de generatie van Fantom of de Motif serie van Yamaha etc. en dat zelfs daar de vroegere modellen nog wat primitief van zijn. Ik heb zelf een XV5080 en die vind ik echt tof, maar realistisch zou ik de bread & butter klanken niet willen noemen (als je ze tenminste vergelijkt met een moderne sample library of een dik modern workstation). De technieken die o.a. Yamaha en Roland hebben ontwikkeld zoals SuperNatural™ voegen in die klasse sounds wel erg veel toe.

Mijn budget is voorlopig beperkt. Meer dan tweehonderd wordt lastig. De geluiden die ik zoek zijn vooral die van piano, bas, saxofoon en trompet en meer koperinstrumenten. Drums en strings haal ik gewoon uit de JV880. Daar ben ik tevreden over. Zelf geluiden maken doe ik ook met de JV880. Dus de mogelijkheid om uitgebreid te kunnen editen is voor mij geen issue.

Heeft iemand nog ervaring met de Emu proteus? Ook een vintage apparaat maar je leest weleens dat hij zijn tijd ver vooruit was als het om kwaliteit en een natuurgetrouwe klank gaat Dat idee van een echte sampler met kant en klare multisamples lijkt me ook wel wat. Vooral voor basgitaar is een multisample een meerwaarde
 
Als je al bekend bent met de Roland JV-ecosysteem, zou een XV, Fantom-XR of Integra de makkelijkste overstap zijn.
XV is best makkelijk te bedienen vanaf een relatief groot scherm; zijn tegenwoordig ook hele scherpe OLED's voor.
Vind zelf Roland qua bediening prettiger tov Korg of Yamaha, maar is persoonlijk.

Luister even of deze geluiden realistisch genoeg voor je zijn; zijn ROM-geluiden de SRX serie:


PS: als je een Roland XV of Fantom XR zoek hebt ik er evt. nog wel ergens één liggen, maar marktplaats staat er ook vol mee.
 
Roland super natural acoustische geluiden zijn nog wel weer een klasse beter.

Emu Proteus 2000/2500 serie hebben aantal goede geluiden, maar ROM's lastiger te vinden en duurder dan Roland SRX.
2500 makkelijk te bedienen, maar 2000 beetje spartaans, ook qua display.

Kurzweil vind ik zelf qua klank eigenlijk beter dan Emu.
 
Laatst gewijzigd:
Voor €200 kom je nog wel aan een oude Proteus1,2 of 3 en die oude Proteus serie klinkt wel goed vind ik. De latere versies (2000 serie) zijn al duurder meestal. Geldt ook voor de Roland wel, voor €200 koop je zeker wel een JV-1080 en misschien een JV-2080 maar XV/Fantom wordt erg lastig. Veel oudere romplers zijn de afgelopen jaren gek genoeg weer duurder geworden. Deze zijn allemaal wel een stuk uitgebreider dan de JV880 (met opties, veel meer patches en waves), maar of de sprong in realisme groot genoeg voor je is?
 
Of koop voor een habbekrats een JV-1010 erbij, zit al een SR JV-09 ingebakken, en bedenk welk ROM boardje voor jou het beste in het vrije slot past;
JV-1010 vind ik persoonlijk de meeste value for money van alle JV's, meer dan proteus 1/2/3, maar ook dat is persoonlijk.
Synthmania heeft de meest uitvoerige demo's van de oude rom boardjes, bijv. deze:

Qua budget-opties is een XV-5050 of 3080 ook veel value for money; hebben 2 SRX slots en vaak niet veel duurder dan XV 2020.
 
JV-1010 is ook een leuke optie ja, wel erg spartaans qua bediening. En ongeveer even duur als een JV-1080, maar idd wel met Session ingebouwd.
 
Je hebt er een editor voor, volgens mij Windows en Mac...en nog gratis ook :)



werkt voor: Roland JV-1010, JV-1080, JV-2080, XP-30, XP-50, XP-60, XP-80.

Link staat in de omschrijving bij de YouTube video.
 
Back
Top