Solapsis

azzjemenou

Ouwe rot
Lid sinds
19 september 2006
Berichten
562
Locatie
The East
Beste SF'ers,
Ik zou het op prijs stellen als jullie je luisterend oor eens wllen laten gaan over mijn nieuwe compositie.

Ik ben er zelf redelijk tevreden over, ik ben alleen nog wat aan het puzzelen op de vorm. Ik vraag me af of de vierkwartsmaat van het begin aan het einde weer terug moet komen. Nu begint het met een vierkwarts stuk en daarna een deel driekwarts (6/8). Hoewel het vloeiend in elkaar overloopt, staan die twee eigenlijk een beetje los van elkaar. Jullie indrukken en suggesties zijn van harte welkom!

 
Last edited by a moderator:
Erg goed :halleluja
Synth Floyd
En daarom veel detail opmerkingen:
de delay stab/perc de eerste halve minuut wat zachter
1:06 tot 1:22 eruit, dat geeft teveel weg van je progressie
erg fijn tot 2:30 die gitaar wordt al wat veel
rond 2:50 wil ik echt lucht, even een break
de switch naar 6/8 is cool maar ook daar wil ik meer lucht, even een 1 of 2 bar break

hardop nadenkend:
misschien eens proberen het gitaar stuk 4/4 eruit te knippen en achteraan te plakken?
en nog een rustig Wright stuk ertussen?
Shine On Solapsis zeg maar :{
 
Niet echt mijn ding, maar zeker wel goed geproduceerd. Zou zo als leader voor een tv-serie of programma kunnen worden gebruikt.

Puntje voor verbetering is toch de drums, en dan met name de hihats en toms. De hihats gaan strak door om de tel terwijl er flink op de toms wordt losgegaan, dat kan an sich wel maar dan zou je een footpedal hihat geluid moeten gebruiken ipv een recht in je face hihat geluid. Ook het tom-gebruik in de intro is tamelijk overdone. Misschien iets minder tom, een wat subtieler gebruik van de hihat en iets minder badkamergalm (of een beter passende reverb) op de drums. Hoop dat je er wat aan hebt :okdan:
 
@GentleG: bedankt voor je aanwijzingen over de opbouw! Hier en daar wat meer lucht, daar zit zeker wat in.
Het zou leuk zijn als de 4/4 maat terug komt aan het einde, jouw idee is om de gitaarsolo naar het einde te verplaatsen. Je bedoelt vanaf 2:50 neem ik aan. Ga ik proberen!
 
@AdDM: Bedankt voor je waardering en je aandachtspunten.

Wat je tijdens de toms vanaf 1:25 hoort is toch echt een pedal hihat. Ik doe geen onmogelijke dingen want ik speel de drums zelf in haha. Maar nu je erop wijst en ik het terug luister is die pedal wel wat hard idd.

Met de reverb vind ik niet zoveel mis, een korte room galm met veel reflection. Maar hij mag een tikkie minder denk ik. De toms zelf ook. Ik vind het afmixen van drums een hele klus!
 
Zomaar spontaan: KAYAK, Alquin, Focus... (en wat ... PFloyd). Past zomaar in een NL muziektraditie. Er gebeurt best wel veel in je nummer. Misschien zelfs te veel (solo)hoogtepunten? En soms druist je nootkeuze bij de solo's wat tegen mijn gevoel van harmonie in. Maar 'tuurlijk da's persoonluk.
 
Zo zeg.. wat een mooie compositie Jan en wat een reis. Erg boeiend dit avontuur van harmonieën en akkoordkeuzes.. :)

Rond 3:20 is de balans in de drums weer totaal anders. Hij mag over het algemeen meer dynamiek mag hebben, sommige momenten de snare wat feller spelen (meer rim)..
Tommetjes EQen of iig meer sublaag in de kick, nu zijn het voornamelijk de Toms die body hebben. en een langere galm die meer ruimte in de mix inneemt..

En een stukje verderop is ook waar de gitarist dat is ook waar de gitaar solo inkomt. Het lijkt ook alsof hij de snaren met een vibrato tussen twee tonen inspeelt (3:53-4:05) ze zijn idd wel gewaagd.

Qua structuur heb ik het over me heen laten komen en nergens aan gestoord. (ook niet echt ideeën of tips daarop)
Verder petje af natuurlijk.. er zit heel veel werk, afweging qua akkoordkeuzes in, en dat is te horen. :mega:
:mega:
 
Hey Patrick, bedankt voor je complimenten!
En voor je concrete aanwijzingen voor het processen van het drumgeluid. Dat blijf ik erg bewerkelijk vinden. Bedoel je met tommetjes EQ'en dat er wat laag vanaf mag?
Je hebt gelijk wat de gitaar betreft.
Ik wil nog een tweede versie maken naar aanleiding van de suggesties hier :)
 
Wat de toms betreft. De lage tom heeft in verhouding met de kick best wel veel laag. Maar het draait om verhoudingen. De kick valt zeg maar in het niet nu. Een beetje laag van de toms en meer laag in de kick en die mag ook best wat harder nog.
De snare in het stuk vanaf 3:20 zou ook wel een sidestick met een lekkere galm erop voor in de plaats kunnen, en de snare kan in de andere passages dan iets meer volume hebben ook.

Wat de gitaar betreft... ik lees het van de tremelo zwengel nu. Het zijn redelijk verzadigde akkoorden al. En het balanceren tussen twee tonen wordt dan afentoe net een beetje te.. eh.. bluesy :D
 
Back
Top