Plagiaat voorkomen bij opsturen demo's

supahgrass

Stamgast
Lid sinds
8 november 2005
Berichten
165
Hallo,

Ik vroeg me af hoe je plagiaat of diefstal kan van je muziek kan voorkomen als je uw
tracks opstuurt naar labels?

mvg,

supahgrass
 
Als je er echt paranoïde over bent, op een paar plekken tactisch 0.1s witte ruis over de track heenplakken. In de praktijk denk ik dat je je hierover niet te veel zorgen moet maken. Je hebt de originele DAW-projecten tot je beschikking, dus je hebt een sterke positie. Stel een label jat je shit en releaset het onder hun eigen naam, dan zijn er twee manieren waarop dat kan uitspelen:

* De track wordt succesvol – dan kan het uit om de inkomsten die ze maken op te eisen in een rechtzaak
* De track verkoopt nauwelijks – dan kun je ze vrij goedkoop te kakken zetten op social media en krijg je uit die ophef nog wat naamsbekendheid

Verder gewoon labels mijden die te amateuristisch zijn om te begrijpen hoe kansloos zo'n actie zou zijn, dus misschien als hun primaire contactadres <sjakie2004edm@live.nl> is, kun je die skippen.
 
Labels zijn pas echt gevaarlijk als je al een contract hebt. Verhalen te over waar het gaat om hoe ver ze durven te gaan om geld uit handen van de artiesten te houden wanneer een plaatje onverwacht goed loopt.
 
Was eerst aangetekend een cd naar jezelf opsturen niet ook een methode?

Aantekening zegt uiteindelijk niks over de inhoud. Je kon vroeger bij de belastingdienst ook dingen laten registreren. Maar uiteindelijk, als jij het originele DAW-project hebt, heeft de andere partij sowieso wat uit te leggen.
 
Inderdaad, dat zegt niks.

Zo heb ik wel eens een cassette bandje naar mezelf op gestuurd om dit soort redenen..
Na vele jaren had ik genoeg wilde ik het bandje toch maar weer eens horen en heb ik hem open gemaakt.

Wat bleek, verkeerd bandje er in gedaan, hij was aan 2 kanten leeg. :z
 
Wat bleek, verkeerd bandje er in gedaan, hij was aan 2 kanten leeg. :z

Dan was dit misschien toch schending van copyrights "Silence" - John Cage? ;)

Verder ook wel gehoord dat je toen, voor 2 gulden 50, je werk bij de belastingdienst kon deponeren.
Weet niet of dit waar is.
Voor mijn iTunes, Amazon en Spotify en hardcopy CD's moet ik zelf behoorlijk pushen om inzage te krijgen, en dus ook betaald te worden.
Alleen in Japan, dat gaat smooth.
 
Gelukkig heeft niemand het bandje ooit gehoord. 8)
 
Grappig verhaal, Demian.

Ja, vroeger kon je je werk deponeren bij het belastingkantoor.

Ik ben nooit zo bang geweest voor plagiaat door anderen, wel door mezelf, en naar mijn mening terecht. Maar ik ben er nog nooit op aangesproken. Dus kennelijk boeit het niemand of stel ik zelf te hogen eisen aan originaliteit. Met Buma ben ik na een paar winstgevende jaren gestopt toen de contributie de inkomsten begon te overstijgen. Wat ik eraan doe? Ik bewaar alle midibestanden en maak patchsheets van alle synths zonder geheugens en ik breng het meeste uit. Maar dat doe ik vooral om de muziek later te kunnen reproduceren.
 
Wat betekende dat dan? Snap niet hoe dat werkte.



Dat je het tijdens een eventuele rechtszitting open maakt en aantoont dat de muziek van jou is. De datum van de stempel is het bewijs dat je originele composer bent.

Wel voor eenmalig gebruik dus.
 
Was er niet een tool van Buma Stemra om je audio bestanden te "watermerken"? Heeft zoiets zin. Idem voor als je je muziek op soundcloud oid zet.
 
Vroega heb ik me er ook een tijd druk over gemaakt. Echter maak je je druk om iets waar je bijna geen controle over hebt. Zeker als je een 'onbekende' naam bent laat lekker gaan. En gaan de verkopen goed dan na gaan denken over wat je aan wie stuurt.
Ik heb bij een groot label zelfs gezegd release het maar zonder financiële vergoeding. De naam/muziek verspreiding was mij toen in dat geval meer waard.
 
Waarom zouden 'ze' het willen plagiëren en niet gewoon met jou uitbrengen?

En trouwens; het lijkt me eerder dat er eerder een melodie van je 'gestolen' wordt dan een complete opname. En dan is alleen nog maar belangrijk wie wat wanneer heeft bedacht. In principe zou een soundcloud upload al bewijs kunnen zijn, omdat je daar niet aan de datum kunt morrelen (wat overigens wel bij de aanmaak datum van bestanden kan). Maar je kunt een muziekstuk ook bij de Buma registreren of in het i-depot van de BOIP vastleggen.
 
Waarom zouden 'ze' het willen plagiëren en niet gewoon met jou uitbrengen?

En trouwens; het lijkt me eerder dat er eerder een melodie van je 'gestolen' wordt dan een complete opname. En dan is alleen nog maar belangrijk wie wat wanneer heeft bedacht. In principe zou een soundcloud upload al bewijs kunnen zijn, omdat je daar niet aan de datum kunt morrelen (wat overigens wel bij de aanmaak datum van bestanden kan). Maar je kunt een muziekstuk ook bij de Buma registreren of in het i-depot van de BOIP vastleggen.

Nee de datum niet maar toch wel gewoon het bestand?...tenminste als je een betaald account hebt. Ik kan een nummer van 2 jaar geleden vervangen door iets nieuws ,en dan blijft er staan dat mijn nummer 2 jaar geleden geplaatst is...Dat zouden snoodaards dus ook kunnen doen met de muziek van de topicstarter.


Vroega heb ik me er ook een tijd druk over gemaakt. Echter maak je je druk om iets waar je bijna geen controle over hebt
Ik heb bij een groot label zelfs gezegd release het maar zonder financiële vergoeding. De naam/muziek verspreiding was mij toen in dat geval meer waard.

Chapeau, m'n zolder ligt nog vol met cassettebandjes in -door de belastingdienst-verzegelde enveloppen:stupid. :kont: Je eigen naam aan een groot label mogen hangen is een enorm cadeau.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top