DHL die je pakket zoek maakt; dit krijg je als compensatie

Alle vervoerders doen dit. Het staat ook in de voorwaarden. En voor dit soort bedrijven is het ook toegestaan de aansprakelijkheid op deze manier te beperken. Om die reden zou ik ook terughoudend zijn met dingen van grote waarde retourneren naar een webshop. Je krijgt dan vaak een retourlabel van de webshop maar dat is niet met extra verzekering. Het risico van versturen bij herroeping ligt bij de koper. Als het dan kwijt is kun je fluiten naar je geld.

Dat wist ik niet, wel iets om over na te denken dus bij aanschaffen. En iets versturen onder garantie?
 
Ik denk dat zelfs als je iets verzekerd terugstuurd er ook nog loopholes zijn in het voordeel van bv dhl/postnl.

Ik kan me herinneren dat als je een aangetekende brief verstuurd met PostNL je leuk een track en trace code krijgt die vervolgens niet werkt omdat de brief regulier word bezorgd. (Waar je dus wel extra voor betaald)

Hier zie ik in de buurt app ook regelmatig berichten voorbijkomen van verloren pakketjes die toch geleverd zijn volgens de trackers.
 
Ik denk toch echt dat dit een typisch geval is van de "vooral de mensen waar het mis gaat melden zich". Mijn anekdote: best veel besteld via marktplaats (2/3 verzendingen per maand) het afgelopen halfjaar waarvan 95% verstuurd naar een dhl afhaalpunt. Nog nooit fout gegaan. Mijn professionele mening: ik werk voor een importeur/webshop en wij verzenden de afgelopen 2 jaar via DHL. Daarvoor via DPD. Gezien de hoevelheid die we verzenden is de keren dat het misgaat bijna verwaarloosbaar. Uiteraard is het mooi klote als het misgaat en dan heb je ook alle recht tot klagen maar het gaat 99,9% van de tijd gewoon goed. Er is ook geen enkel verschil tussen DHL of DPD. En ja in piekperiodes gaat gezien de drukte ook relatief vaker fout. Is de vergoeding billijk voor een onverzekerd pakket? Perssonlijk denk ik van wel want er is geen enkele objectieve maatstaf over de echte waarde. Dus is de waarde hoog genoeg dan verdient verzekerd verzenden de voorkeur.
 
Dat wist ik niet, wel iets om over na te denken dus bij aanschaffen. En iets versturen onder garantie?
Garantie is afhankelijk van de voorwaarden maar ik zou daar in beginsel wel van uitgaan dat jij moet zorgen dat product aankomt en hiervoor het risico draagt.
 
Ik denk toch echt dat dit een typisch geval is van de "vooral de mensen waar het mis gaat melden zich".
Een beetje hetzelfde als de marktplaats draadjes. Als je daarop af moet gaan is iedere verkoper een oplichter, alles verdacht en komt geen enkel pakket aan.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Ein
Onlangs kocht ik online een horloge - ik laat de prijs even in het midden...
Bij Bpost - die de internationale (buiten Schengen zone) zending overneeemt omdat de goederen dienden ingeklaard te worden langs de douane, raakt mijn zending 'verloren'
Ik heb hemel en aarde moeten bewegen en tig telefoontjes moeten doen, en uiteindelijk heeft de afzender Bpost aansprakelijk gesteld voor het verlies (wellicht diefstal...) en heeft de afzender gelukkig mijn geld terug betaald. Dit is heel uitzonderlijk. Ik kan je verzekeren dat ik gezweet heb, en wellicht loopt een of andere Bpost-medewerker nu met een luxe-horloge aan zijn pols, of heeft hij die verpatst aan zijn junkie vriendjes. Ik koop - buiten wat onbelangrijk spul - niks meer online.
 
Vervelend zeg sKeLeTvM, klinkt ook wel herkenbaar. Laat ik het positiever insteken. Stel ik bestel wat online: hoe zorg ik er anno 2023 voor dat het dit keer wel aankomt? en hoe zorg ik ervoor dat ik niet met een of andere vage chatbot moet gaan bakkeleien waar m'n spul verdwenen is? Mag ook naar een afhaalpunt oid zijn.

Er is voor zover ik weet nog geen verzekeraar die zich er aan durft te wagen. Ik zou er best een paar euro in de maand voor over hebben om een aanspreekpunt te hebben die weet hoe de regels werken en zorgt dat het goed afgehandeld wordt. nu moet je soms een maand later het nog eens proberen wanneer je pakketje kwijt is en dat soort onzin. Het "klantenservice" systeem lijkt gemaakt om je vooral niet te helpen. Diefstal is zo gedefinieerd dat wat nog niet in jouw handen is er niet onder valt (of pakketten waarvan de bezorger beweerd dat ze afgeleverd zijn daar dan wel onder vallen is een tweede). Weten jullie waar je je kan verzekeren tegen post- en pakket dienten?
 
Je kunt verzekerde verzending kiezen, maar maak dan wel vooraf duidelijke foto's van het product en de verpakking etc. want ze zullen alles aangrijpen om niet te hoeven betalen. (Of laat dit de verkoper doen). Commerciele (web)winkels zullen bijna altijd een goede oplossing willen omdat ze als de dood zijn voor reputatieschade, dus die zullen zoekgeraakte artikelen vaak kosteloos opnieuw versturen of je geld terugbetalen.

Belangrijker is om je niet op te laten naaien door een paar spookverhalen en daardoor verlamd van angst maar niets meer te doen. In 99.99% van de gevallen gaat alles gewoon goed. Ik koop me helemaal ziek online en verkoop ook veel, en doe dit al 25 jaar ofzo. Het aantal incidenten dat niet naar behoren is opgelost in die tijd is op de vingers van 1 hand te tellen (zelfs als ik bij een zagerij zou werken).

Daarnaast heb je met credit card betalingen sowieso bijna altijd verzekering op alles wat je (online) koopt.
 
Met al deze berichten en feiten.. vergoeding per KG.. is het toch duidelijk dat je beter, als het echt kostbaar is, verzekerd kan laten verzenden..

Ik denk toch echt dat dit een typisch geval is van de "vooral de mensen waar het mis gaat melden zich". Mijn anekdote: best veel besteld via marktplaats (2/3 verzendingen per maand) het afgelopen halfjaar waarvan 95% verstuurd naar een dhl afhaalpunt. Nog nooit fout gegaan. Mijn professionele mening: ik werk voor een importeur/webshop en wij verzenden de afgelopen 2 jaar via DHL. Daarvoor via DPD. Gezien de hoevelheid die we verzenden is de keren dat het misgaat bijna verwaarloosbaar. Uiteraard is het mooi klote als het misgaat en dan heb je ook alle recht tot klagen maar het gaat 99,9% van de tijd gewoon goed. Er is ook geen enkel verschil tussen DHL of DPD. En ja in piekperiodes gaat gezien de drukte ook relatief vaker fout. Is de vergoeding billijk voor een onverzekerd pakket? Perssonlijk denk ik van wel want er is geen enkele objectieve maatstaf over de echte waarde. Dus is de waarde hoog genoeg dan verdient verzekerd verzenden de voorkeur.

Voor mij was dit ook de eerste keer via deze dienst.. maar ik heb een shitload aan pakketten laten verzenden via Post.nl, altijd goed aangekomen en nooit gescammed.. voor mij was dit echt een wtf moment van andere orde dus.. Bax pakketten zijn wel altijd aangekomen, is ook DHL toch?? Behalve die ene keer dat ik op mijn Behringer X32 zat te wachten.. onderweg en ineens een bericht 'uw pakket is afgeleverd' en ik geen bel, niks gehoord had. Komt kort daarop belt er iemand aan die verderop in de straat woont en een heel andere huisnummer had.. en meldt dat er een grote doos voor deur was neergezet.. er was aangebeld en de bezorger liep al ergens in de verte.. reageerde niet toen ze riep wat dit was.. ze kon hem zelf niet naar binnen tillen. Ik ben blij dat ze de moeite heeft genomen het pakket te onderzoeken, mijn adres tegenkwam.. en zo eerlijk is geweest bij mij te melden dat het niet voor haar bestemd was.. Als iemand zou willen krijg je geen pakket en DHL zal beweren dat het pakket afgeleverd is. :(

Op het werk verzend ik weleens wat onderdelen.. via Worldoptions.. dat is een soort broker die bemiddeld tussen logistieke diensten en het zo goed mogelijk inpland.. Het pakket wordt dan ook afgehaald. Ik zie bij de opties DHL ook steeds.. paar dubbeltjes minder dan UPS.. maar DHL mogen we niet gebruiken.
 
Laatst gewijzigd:
Aankoop tip: als het even kan via PayPal betalen (bij webshops dan). Die hebben de allerbeste aankoopbescherming. Al wat issues gehad en dan binnen enkele dagen geld terug. Bij credit cards lukt dat ook wel, maar dat is vaak veel meer gedoe en koste veel meer tijd. Geld overmaken naar bankrekening is kansloos. Al een keer een auto onderdeel besteld van 900,- in Duitsland. Kerel beloofde steeds van alles, maar nooit het onderdeel of geld retour gezien. Bank ingeschakeld, maar die komen niet verder.

PS. Ik heb met DHL de slechtste ervaringen.
 
Vervelend zeg sKeLeTvM, klinkt ook wel herkenbaar. Laat ik het positiever insteken. Stel ik bestel wat online: hoe zorg ik er anno 2023 voor dat het dit keer wel aankomt? en hoe zorg ik ervoor dat ik niet met een of andere vage chatbot moet gaan bakkeleien waar m'n spul verdwenen is? Mag ook naar een afhaalpunt oid zijn.

Er is voor zover ik weet nog geen verzekeraar die zich er aan durft te wagen. Ik zou er best een paar euro in de maand voor over hebben om een aanspreekpunt te hebben die weet hoe de regels werken en zorgt dat het goed afgehandeld wordt. nu moet je soms een maand later het nog eens proberen wanneer je pakketje kwijt is en dat soort onzin. Het "klantenservice" systeem lijkt gemaakt om je vooral niet te helpen. Diefstal is zo gedefinieerd dat wat nog niet in jouw handen is er niet onder valt (of pakketten waarvan de bezorger beweerd dat ze afgeleverd zijn daar dan wel onder vallen is een tweede). Weten jullie waar je je kan verzekeren tegen post- en pakket dienten?
Koop je bij een webshop heb je als koper wel goede positie als je het pakket moet ontvangen. Risico ligt dan bij de verkoper. Koop je voor het eerst bij een webshop die je niet kent is onderzoek aan te raden. Controleer bijvoorbeeld of bij het thuiswinkel keurmerk is aangesloten. Vaak kun je dan nog via die organisatie klacht indienen mocht je geen reactie krijgen bijvoorbeeld. Ook kun je dan terecht bij de geschillencommissie mocht je er niet uitkomen met de verkoper. Dan kun je voor laag bedrag (afhankelijk van de commissie is het denk ik max 150 euro) je zaak voorleggen. Er wordt dan ook als het nodig is een deskundige ingeschakeld zonder dat je die kosten zelf hoeft te dragen. Ook niet nodig om juridisch onderlegd te zijn om de zaak daar aanhangig te maken.
 
Bedankt voor de tips! Ik zal eens een paypal aanmaken want gebruik nu voornamelijk iDeal.

ik vind dat het trouwens ook vaak lullig uitpakt voor de verkoper. Ik heb bijvoorbeeld een tijdschrift over bordspellen dat gehavend door de bus komt. Er staat met grote letters DO NOT BEND op maar de bijbehorende promokaarten zijn steevast beschadigd of ontbreken doordat ze uit de gescheurde envelop gevallen zijn. Nu moet ik de verzender - die in Duitsland zijn gevestigd - vragen om een nieuwe kaart terwijl ze in mijn ogen niks verkeerd gedaan hebben. Ik vraag voortaan wel of ze ook een officiële kacht tegen PostNL in kunnen dienen want ik mag dat als ontvanger blijkbaar niet doen is mij verteld (waarschijnlijk door een chatbot maar kan ook een mens zijn, wie weet wat voor kastje of muur ik dit keer heengestuurd ben).

Hoe mooi zou het zijn als ik een foto-tje van m'n verpropte post kan sturen naar m'n verzekeraar en dat die de schade verder afhandeld? Het is mij te dystopisch nu. En natuurlijk, als het even kan koop ik in een echte shop, maar dit blad ligt niet bij de primera in de schappen zeg maar, en veel synth-spul is ook amper lokaal aan te komen. Misschien toch maar vaker ook beurzen meepakken?
 
Met al deze berichten en feiten.. vergoeding per KG.. is het toch duidelijk dat je beter, als het echt kostbaar is, verzekerd kan laten verzenden..
Ja, maar daar heb je dus nog geen garanties. Zoals ik in een andere draad al eens postte, eerder dit jaar kocht ik een Lyra-8 van een forumgenoot alhier. Deze heeft hem netjes ingepakt en via bPost verzekerd verzonden. Vervolgens kwam het ding hier aan met een knop eraf en een buts erop, verpakking helemaal beschadigd etc. Dus een claim ingediend. De verkoper, als verzender, moest deze claim afhandelen en heeft dit met verve - eigenlijk meer dan je mag hopen - gedaan en mij in alle stappen gekend en betrokken. Ik heb op verzoek foto's en overschrijvingen aangeleverd etc. etc. Na tig keer van kastje naar de muur gestuurd te zijn en een vage toezegging dat alles vergoed zou worden (volledige aankoopbedrag), kwam er ineens een melding dat de verzendkosten overgemaakt zouden worden en case closed. Wtf.

Inmiddels was ik erin geslaagd de knop zelf te repareren en was de buts ook goed weg te werken met wat gepast geweld en een likje verf en vond ik dat de verkoper al meer dan genoeg gedaan had en hebben we het erbij laten zitten, maar die verzekerde verzending bleek in deze dus een behoorlijke wassen neus. Gelukkig heb ik de Lyra-8 afgelopen week zonder verlies door kunnen verkopen aan iemand die vond dat het wel een bepaalde charme had, zo'n deuk :D
 
ik vind dat het trouwens ook vaak lullig uitpakt voor de verkoper. Ik heb bijvoorbeeld een tijdschrift over bordspellen dat gehavend door de bus komt. Er staat met grote letters DO NOT BEND op maar de bijbehorende promokaarten zijn steevast beschadigd of ontbreken doordat ze uit de gescheurde envelop gevallen zijn. Nu moet ik de verzender - die in Duitsland zijn gevestigd - vragen om een nieuwe kaart terwijl ze in mijn ogen niks verkeerd gedaan hebben.

Daar kan de verkoper inderdaad niks aan doen, maar het gaat puur om de verantwoordelijkheid van een zending als je koopt bij een webshop. Die ligt bij de verkoper, gaat het mis dan kan die wellicht z'n beklag doen bij de vervoerder. Als koper ben je daar -gelukkig- geen partij in en heb je daar verder niks mee te maken. Bij problemen moet de verkoper het oplossen richting koper. Zou dit specifieke probleem vaker voorkomen, de verkoper kan kiezen om het beter te verpakken. Dat hij dit niet doet zegt wellicht al een beetje dat het probleem niet vaak voorkomt en een enkele keer iets opnieuw opsturen maar voor lief neemt.

Kan lullig zijn voor de verkoper, maar aan de andere kant zet niemand die verkoper een pistool op het hoofd om online zaken te doen. Wil je als verkoper geen gedoe op dit terrein, gewoon niet aan online verkoop beginnen. Dat iedereen en z'n moeder toch online verkoopt zegt misschien dat de problemen in de praktijk eigenlijk wel meevallen.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Ja, maar daar heb je dus nog geen garanties. Zoals ik in een andere draad al eens postte, eerder dit jaar kocht ik een Lyra-8 van een forumgenoot alhier. Deze heeft hem netjes ingepakt en via bPost verzekerd verzonden. Vervolgens kwam het ding hier aan met een knop eraf en een buts erop, verpakking helemaal beschadigd etc. Dus een claim ingediend. De verkoper, als verzender, moest deze claim afhandelen en heeft dit met verve - eigenlijk meer dan je mag hopen - gedaan en mij in alle stappen gekend en betrokken. Ik heb op verzoek foto's en overschrijvingen aangeleverd etc. etc. Na tig keer van kastje naar de muur gestuurd te zijn en een vage toezegging dat alles vergoed zou worden (volledige aankoopbedrag), kwam er ineens een melding dat de verzendkosten overgemaakt zouden worden en case closed. Wtf.

Inmiddels was ik erin geslaagd de knop zelf te repareren en was de buts ook goed weg te werken met wat gepast geweld en een likje verf en vond ik dat de verkoper al meer dan genoeg gedaan had en hebben we het erbij laten zitten, maar die verzekerde verzending bleek in deze dus een behoorlijke wassen neus. Gelukkig heb ik de Lyra-8 afgelopen week zonder verlies door kunnen verkopen aan iemand die vond dat het wel een bepaalde charme had, zo'n deuk :D
Fijn dat het toch goed gekomen is! Zelfs met welwillende hulp van de verkoper zoals in jouw situatie kom je er als consument niet tussen omdat we het daarvoor ontworpen doolhofje niet kunnen navigeren.

Een oplossing die me net te binnen schoot: "betaling bij ontvangst". Dan hebben ze een soort van motivatie om het pakketje daadwerkelijk bij je te krijgen, en heb je als ontvanger de kans om het pakketje te weigeren als het onderweg gesloopt is. Zijn er pakketdiensten die dat aanbieden? Tekenen voor ontvangst mag namelijk iedere buur zomaar even doen.
 
Met al deze berichten en feiten.. vergoeding per KG.. is het toch duidelijk dat je beter, als het echt kostbaar is, verzekerd kan laten verzenden..



Voor mij was dit ook de eerste keer via deze dienst.. maar ik heb een shitload aan pakketten laten verzenden via Post.nl, altijd goed aangekomen en nooit gescammed.. voor mij was dit echt een wtf moment van andere orde dus.. Bax pakketten zijn wel altijd aangekomen, is ook DHL toch?? Behalve die ene keer dat ik op mijn Behringer X32 zat te wachten.. onderweg en ineens een bericht 'uw pakket is afgeleverd' en ik geen bel, niks gehoord had. Komt kort daarop belt er iemand aan die verderop in de straat woont en een heel andere huisnummer had.. en meldt dat er een grote doos voor deur was neergezet.. er was aangebeld en de bezorger liep al ergens in de verte.. reageerde niet toen ze riep wat dit was.. ze kon hem zelf niet naar binnen tillen. Ik ben blij dat ze de moeite heeft genomen het pakket te onderzoeken, mijn adres tegenkwam.. en zo eerlijk is geweest bij mij te melden dat het niet voor haar bestemd was.. Als iemand zou willen krijg je geen pakket en DHL zal beweren dat het pakket afgeleverd is. :(

Op het werk verzend ik weleens wat onderdelen.. via Worldoptions.. dat is een soort broker die bemiddeld tussen logistieke diensten en het zo goed mogelijk inpland.. Het pakket wordt dan ook afgehaald. Ik zie bij de opties DHL ook steeds.. paar dubbeltjes minder dan UPS.. maar DHL mogen we niet gebruiken.
Ik kan je zo doorlinken naar een kledingwinkel die via postnl werkt en maandelijks 5 pakketjes van de 150 kwijtraakt. Ze heeft dezelfde klachten die jij noemt Jouw en mijn persoonlijke ervaringen zijn allebei N=1. Ik kan je uit werkervaring zeggen dat DHL niet maar wat beweert. Er zijn vaste procedures voor de afhandeling van klachten en zoekgeraakt pakketten. Verder blijft het allemaal mensenwerk en mag men ook niet vergeten dat veel bezorgers zzp'r zijn die, onder enorme druk en voor weinig geld, belachelijke hoeveelheden pakketten moeten afleveren.
 
Een oplossing die me net te binnen schoot: "betaling bij ontvangst". Dan hebben ze een soort van motivatie om het pakketje daadwerkelijk bij je te krijgen, en heb je als ontvanger de kans om het pakketje te weigeren als het onderweg gesloopt is. Zijn er pakketdiensten die dat aanbieden? Tekenen voor ontvangst mag namelijk iedere buur zomaar even doen.
Ja, dat heet 'onder rembours verzenden'. Kost meestal ongeveer 20eu extra. Bij sommige webwinkels mag je na ontvangst betalen, zoals bij bol.com bijvoorbeeld.
 
Ik kan je zo doorlinken naar een kledingwinkel die via postnl werkt en maandelijks 5 pakketjes van de 150 kwijtraakt. Ze heeft dezelfde klachten die jij noemt Jouw en mijn persoonlijke ervaringen zijn allebei N=1. Ik kan je uit werkervaring zeggen dat DHL niet maar wat beweert. Er zijn vaste procedures voor de afhandeling van klachten en zoekgeraakt pakketten. Verder blijft het allemaal mensenwerk en mag men ook niet vergeten dat veel bezorgers zzp'r zijn die, onder enorme druk en voor weinig geld, belachelijke hoeveelheden pakketten moeten afleveren.
Helemaal eens! Het is ook niet normaal hoe dit nu georganiseerd is door bedrijven. Niet alleen wij als ontvangers betalen "de prijs" van de lage verzendkosten, maar vooral de bezorgers zelf hebben geen poot om op te staan. Het is al iets beter nu er een CAO bedongen is maar het is echt niet o.k. hoe er met die mensen omgegaan wordt.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Ein
Helemaal eens! Het is ook niet normaal hoe dit nu georganiseerd is door bedrijven. Niet alleen wij als ontvangers betalen "de prijs" van de lage verzendkosten, maar vooral de bezorgers zelf hebben geen poot om op te staan. Het is al iets beter nu er een CAO bedongen is maar het is echt niet o.k. hoe er met die mensen omgegaan wordt.
Ben ik met je eens, de bedrijven houden een race to the bottom ten koste van de chauffeurs en dan krijg je toch dat goede chauffeurs met verantwoordelijkheidsgevoel weg gaan omdat ze hun werk niet meer goed kunnen uitvoeren omdat ze gewoon teveel pakketten moeten rondbrengen per dag.
Ik zou liever zien dat er een max aan de hoeveelheid pakketten zou zijn per dag en voor de chauffeurs een goede cao zodat die mensen zich niet 3 slagen in de rondte moeten rijden, dan kan je als bedrijf ook eisen stellen en de chauffeur waar een paar keer klachten over is geweest qua bezorging die ontsla je dan en zo zuivert het zich uit.
Als ik dan een euro meer per pakket moet betalen maar weet dat alles netjes gaat dan heb ik daar geen probleem mee.
Het is net als bij een winkel; als je weet dat een winkel iets duurder is maar waar je wel terug kan als er een probleem is dan ga ik voor de goede winkel.
Ik heb 't zelf met een bepaalde webshop waar ik uit principe niet meer koop ook al zijn ze de goedkopere want ik heb een paar keer hele slechte service gehad en dan houdt het gewoon een keer op.
 
Back
Top