Modulair dilemma

Retonator

Ingeburgerd
Lid sinds
23 Maart 2008
Berichten
29
Ik zit met een dilemma en hoop wat hulp te vinden.

Ik kan niet goed bepalen welke kant ik op wil en aangezien ik mijn geld maar 1x kan uitgeven vind ik het lastig om de knoop door te hakken. Ik ben erg geïnteresseerd in sound design en live spelen / opnemen en het laten evolueren van geluid en compositie.

Qua gear en software heb ik op dit moment alleen een mpk88 en een maschine 2 met komplette 9. Ik vind het ook leuk om te experimenteren in reaktor en supercollider. Nu je een beetje een beeld hebt volgt mij dilemma.

1: Integreren van digitaal en analoog, hierbij is dan mijn idee om te beginnen met een goede interface (18i8 van focusrite) en goede monitoren (KRK 5 staat nu op het lijstje). Dit wil ik dan combineren met de aanschaf van ableton suite en oscillot (voor wat digitaal modulaire exprimenten), na dit alles zit ik al redelijk aan mijn budget wat betreft eerste aanschaf (ik wil ook niet meteen over de top gaan) als dit dan aanslaat wil ik beginnen met een case en wat modules.

-Voordeel, heel veel digitale mogelijkheden
-Nadeel ik kan pas na de initieele aanschaf beginnen met wat modules.

2: Wat analoger beginnen. Dat wil zeggen dat ik dezelfde monitoren wil aanschaf en daarbij dan een kleine mixer en om te starten een microbrute(zodat ik wat geluid en filter mogelijk heden heb) hier zou ik dan nog wat budget over hebben voor een kleine case met wat modules(welke precies weet ik nog niet). Ik mis hier wat opnamen mogelijkheden.

-Voordeel, minder mogelijkheden is meer tijd om een stuk gear helemaal te leren kennen.
-Nadeel nog geen integratie met bv. supercollider en veel minder digitale mogelijkheden.

Zoals je begrijpt vind ik het gewoon erg lastig om een goede keuze te maken, er is gewoon zoveel en ik vind ook telkens nieuwe gear mss kan iemand mij op weg helpen.
 
Laatst gewijzigd:
Herkenbare twijfel fase :)

Mijn idee : Kijk iig naar 8 inch speakers. ( of je moet in een heel klein kamertje zitten ) ik zou zeker de presonus eris e8 uitproberen, en als je toch 5 inch wilt de eris e5 evt. Ik vond die fijner dan die krk';s maar ja das persoonlijk ook .

Voor wat betreft ableton: ik zou zeker eerst even bitwig checken voor je ableton koopt. mocht je besluiten bitwig te kopen hou je nog een behoorlijk zakje centen over om bijv. analoge gear te kopen. Een vettere synth, of bv nog een bass station 2 naast je microbrute ( of een beatstep pro er bij ) fx bakje wellicht.. nou ja, je snapt het wel. Misschien kun je dan wel een mooie modular kopen van doepfer oid....

Succes in ieder geval, en mijn tip : haast je niet. Orienteer je eerst goed. Ongeduld is soms lastig te overwinnen, maar uiteindelijk gaat het om een maandje geduld hebben of twee, als je dat afzet tegen hoe lang je met die gear in huis zit ...
 
er is ook een 'uitprobeer' ableton versie.
2e hands soundcard + speakers.

dan heb je nog poen over om wat leuke modules te kopen. want daar komen de gave geluiden uit!
 
Bedankt mannen voor de antwoorden.

@RSB Bedankt voor de tip, ik twijfel wel of ik niet eerst een goed paar headphones haal scheelt ook weer wat in de centen.

@manT bitwig is inderdaad ook een viable opties (ik heb eigenlijk alle gangbare daw's al wel bekeken bitwig 1.2 ziet er ook wel weer goed uit en bitwig 2 wordt dan helemaal gaaf met al het modulaire spul).

@Lab_ tweedehands is zeker ook een optie, opzich is het geld zelf niet een heel erg groot probleem maar ik vind het zonden om veel euro's uit te geven aan spullen die ik niet gebruik.

Misschien is het volgende dan ook wel een leuke optie.

- Bitwig
- 18i8 (zie mensen hier nog andere opties? Ik vind dit wel een mooie interface, genoeg inputs adat inputs(output zou mooi zijn geweest ivm silent ways) spdif output en standalone te gebruiken.
- Goede headphones
- Microbrute
- En dan wat modules
Omdat ik de microbrute al als semi-modular heb wil ik het liefst voor wat 'aparte' modules kiezen dus wat dingetje van make noise en natuurlijk wat utilities zoals multiples VCA etc...
 
Ik zou beginnen met de noodzakelijke dingen zoals monitors en geluidskaart.
Dit omdat modulars nogal "verslavend" kunnen zijn en als je eenmaal begonnen bent aan modules de kans ontstaat dat de monitors en geluidskaart op de lange baan terecht komen. :)
 
Op zich heb je aan een kleinere interface ook wel genoeg als je microbrute + modular wil gaan doen. Aangezien je met de modular eigenlijk je eigen ideale synth bouwt heb je geen 5 - 10 verschillende synths nodig. Je kan de audio van de modular weer in de minibrute routen, dan heb je eigenlijk maar 1 input nodig in je audio interface. Wel handig om iets ruimer in je inputs te zitten voor de zekerheid. Je kan de modular beperken tot hetgene wat je nog mist, want de osc, envelope, lfo, vca en filter van de minibrute kan je allemaal gebruiken. Je zou dus theoretisch kunnen beginnen met een modular met alleen een osc, of alleen een filter bijvoorbeeld.

Ik ben zelf ook net aan het onderzoeken naar een soortgelijke setup, maar heb een pro2 ipv een brute. Idee blijft hetzelfde.
 
Geluidskaart en speakers lijken mij inderdaad ook het belangrijkste. Ipv de 18i8 zou je ook kunnen kijken naar de 2i4 o.i.d.. Die heb ik ook, ik heb eerst een Digi001 gehad voor ProTools, maar na een upgrade ben ik toch maar naar een kleinere interface gegaan omdat ik over het algemeen toch maar 1 instrument tegelijkertijd opneem. Dus meerdere inputs was voor mij overbodig.

De MS20mini zou ik niet zo snel nemen met het oog op een eventuele uitbrieding naar eurorack. Je zit dan met wat conversies (gate en pitch voltage) wat het allemaal wat gecompliceerder maakt. Een Minibrute lijkt me inderdaad een prima start, blijft ook nog handig als je later voor een modulaire case gaat. En vooral: koop 2e hands! Scheelt je gewoon een boel centjes...
 
De MS20 mini is natuurlijk wel ideaal om kennis te maken met modular, ik heb het zelf ook geleerd op een MS20 en daaruit is toen mijn interesse gegroeid voor modular. Wel moet ik zeggen dat ik al snel ergerde aan het feit dat de VCO's geen audio outputs hadden.
 
Dat is waar, het is zeker een mooie introductie in modulaire synthese. Maar om later te integreren met eurorack is het gewoon een wat minder handige optie, een Mini- of Microbrute is daar wat handiger voor. Ik ken de sound van het Arturia spul echter niet, dus weet niet of dit een beetje te vergelijken is met de MS20mini. De MS20 blijft voor mij 1 van mijn favoriete bakken, alleen al daarmee heb je al een enorm potentieel aan sounds en FX!
 
Ik heb MS20 toen daarna verkocht (dat kan ook he) en toen een Roland System 100m gehaald :)

heb ik toen ook gedaan, en een systeem101+102 van roland aangeschaft.
dat later weer vervangen door een system100m .
wel in die tussentijd zeker 5 maal opnieuw een ms20 gekocht ( omdat ik hem miste) en verkocht ( omdat ik geld nodig had).
inmiddels zo ver dat ik hem niet meer verkoop om me de moeite te besparen.
ding blijft leuk en ken hem toch wel enigszins als m'n broekzak

zag trouwens dat in de vs de werkstatts gereduceerd zijn in prijs met 30%. neem aan dat de opruiming is begonnen. zou mooi zijn als dat zich ook doorzet in nederland ( er wordt niet geleverd vanuit de vs helaas...)
 
De MS20 mini is natuurlijk wel ideaal om kennis te maken met modular, ik heb het zelf ook geleerd op een MS20 en daaruit is toen mijn interesse gegroeid voor modular. Wel moet ik zeggen dat ik al snel ergerde aan het feit dat de VCO's geen audio outputs hadden.


Ja! En dat er dan geen ruimte meer is op het patch panel om ze er zelf in te maken. Zit ik dan met zo'n sample en Hold die ik virtueel nooit gebruik. Of noise outputs!?

Ik gebruik de MS-20 vast verkeerd... ;)
 
Nu bitwig 1.2 open beta is weet ik vrij wel zeker dat ik qua software ga kiezen voor bitwig.

Wat betreft interface denk ik dat een 2i4 ook voldoende moet zijn ik kan later nog altijd voor een andere interface gaan.

Daarnaast denk ik dat ik initieel voor headphones zal gaan (deze heb ik toch nodig als ik nog geluid wil maken als mijn kinderen slapen ;))Zijn er nog tips voor een budget van rond de 150 euro?

Al met al kom ik dan rond de 1000 euro uit ik heb dan alleen nog geen enkele module maar ik wil hier ook nog wat beter over na denken.

Ik zal natuurlijk ook moeten uitkijken of ik ergens wat tweedehands voorbij zie komen.

Ook heb ik interresse in DIY misschien eens met wat simpele kitjes beginnen.
 
Mss even vloeken in de kerk voor sommigen, maar afhankelijk van wat je ermee wilt kun je veel of weinig geld aan monitors en headphones uitgeven. Ik heb jarenlang lol gehad met een oude hifiset en ook nu nog goedkope monitors en goedkope headphone. Voor mijn hobby voldoende. Als je er verder mee wilt is een goede set monitors natuurlijk wel waardevol, maar lol hebben kan dus ook zonder.
 
Vandaag heb ik wat spulletjes ontvangen het is het volgende geworden.

Interface: 2i4
Monitoren: hercules xps 2.0 80
Headphones: devine pro 2000
en een standaard voor mij mpk 88

Ik heb er nog niet voor gekozen om een modular case of microbrute aan te schaffen , deze week kwam namelijk reaktor 6 uit en ik ben me nu eerst hier in aan het verdiepen ook wil ik kijken wat ik al kan doen met mijn bestaande gear zoals de maschine mk 2 en komplete 9 nu inclusief de upgrade naar reaktor 6. Zeer waarschijnlijk gaat hier ook nog bitwig bij komen. Ik moet eerst maar eens hier mee om leren gaan. Ook heb ik gekozen wat wat goedkopere monitoren zoals ik al zei ik wil eerst graag wat meer richting ontwikkelen voor ik ook echt veel geld ga uitgeven.

Deze vrijdag ga ik wel naar de befaco workshop in tilburg (incubate DIY synths confentie) dus ik hoop hier ook een start te maken met wat analoge spullen.

Al met al ben ik blij met de keuze en heb ik dus gekozen voor de 'minimal viable solution' om vandaar uit verder te bouwen.
 
Back
Top