Radio slamfm muziek? dat kan ik ook!

Had geen tijd gehad, maar was toch erg benieuwd naar de track waar het over ging. Ehm, niet om vervelend te zijn, maar het is toch nog wel een kilometertje of wat verwijderd van iets dat ook maar enigsinds releasewaardig danwel radio waardig is.

Het is een leuke demo, niet meer en niet minder.

Altijd opvallend dat er zo gepraat word over de commerciele releases. Die steken namelijk ERG goed in mekaar, en dat is erg lastig om te evenaren.

TS: ik zou nog ff een paar jaar je skills optimaliseren. Je bent er nog lang niet, maar het idee wat je neer zet heeft zeker wel iets commercieels! Dus goed bezig!
 
Je hebt ook gelijk, ik gaf zelf in de openingspost al aan dat het makkelijk lijkt om ook eventjes iets te maken wat je veel op de radio hoort en dat we daar ook vaak op afgeven en dat dat toch echt zo makkelijk nog niet is. Toch wel leuke reacties en ben benieuwd wat anderen gaan posten.
 
Heb geen verstand van productie en ook niet van dit genre, maar het klinkt wel als zo'n zender die ik snel af zet, opzet geslaagd dus! :okdan: Volgens mij moet je je eerst inbeelden dat je bij de doelgroep hoort, hersens uitschakelen en dan zonder gêne kiezen voor platvloerse effecten. Maar blijkbaar is het niet zo makkelijk als dat de mensen met "smaak" denken. Ik hoop op meer inzendingen. Phochos misschien?

P.S. Ik vind Drank & Drugs best een leuk zomerhitje.
 
Laatst gewijzigd:
Als je mijn reactie bedoelt heb je niet goed gelezen. Bovendien zeg ik dat er een verschil is tussen maker en doelgroep.
 
Dan hoop ik dat je met hersens uitschakelen bedoelt dat je tegen je smaak muziek aan het produceren bent.

Daar kan ik mezelf wel in vinden. Heb een dergelijke experiment gedaan en het voelt inderdaad vreemd. Maar zo'n radio productie wordt niet zomaar gedaan in een slaapkamerstudiotje. Het bam! gevoel moet echt wezen. :okdan:
 
dat je tegen je smaak muziek aan het produceren bent.
Tja, volgens mij is dat de insteek van dit topic...

Verder lijkt me niet dat dit genre veel hersenactiviteit teweeg brengt, het gaat eerder om het aanspreken van elementaire lichaamsreflexen.
 
Nah, zo simpel ligt het niet. Bij dit soort muziek moet je gewoon een nummer zo weten te maken die ie je pakt en dat het 'vetttttt!!' klinkt. Dat het een kick geeft. Of: dat het grote massa's een kick geeft. Duizenden nummers die daarvoor afvallen en in de prullenbak terecht komen. Je moet dat 'ene' weten te maken.. net die ene met de juiste feel, juiste impact etc. etc.
Daarom vind ik het ook een beetje zinloos om eraan mee te doen. :P Als je me dat lukt heb ik immers gewoon iets vets gemaakt, en niets iets om mensen die dat genre graag maken te dissen of zo.
 
Nah, zo simpel ligt het niet. Bij dit soort muziek moet je gewoon een nummer zo weten te maken die ie je pakt en dat het 'vetttttt!!' klinkt. Dat het een kick geeft. Of: dat het grote massa's een kick geeft. Duizenden nummers die daarvoor afvallen en in de prullenbak terecht komen. Je moet dat 'ene' weten te maken.. net die ene met de juiste feel, juiste impact etc. etc.
Helemaal mee eens...
Daarom vind ik het ook een beetje zinloos om eraan mee te doen. :P Als me dat lukt heb ik immers gewoon iets vets gemaakt
Maar dan kan het toch juist leuk zijn om iets buiten je comfort zone te proberen?
en niets iets om mensen die dat genre graag maken te dissen of zo.
Ik denk niet dat dat de bedoeling van anoniempje was.
 
Helemaal mee eens...

Maar dan kan het toch juist leuk zijn om iets buiten je comfort zone te proberen?
Ik denk niet dat dat de bedoeling van anoniempje was.

Dat zeker!

Al heb je het maken van een compleet ander genre ook niet in een dag onder de knie meestal. :D
 
oef wat een zure reactie, iedereen die edm maakt wegzetten als passieloos.

Niet van mij hoor, ik luister met veel plezier Slam FM mee met de kids en hoor regelmatige vette tracks langs komen. Maar er is ook heel veel crap en gekopieerd.

Ik luisterde laatst voor de grap een Serious Beats cd (deel 74 meen ik, de serie bestaat nog steeds) en daar stonden 5 originele en spannende nummers op. De rest was middelmaat en borduurde voort op wat er al was. Maar wel onwijs dik geproduceerd en daar haal ik dan mijn plezier uit. Trouwens ook bij Hollywood actie-films. De verhalen zijn vaak slap, maar als het echt knap gemaakt is kan ik er toch enorm van genieten.
 
Muziek is tegenwoordig best goed relatief (denk ik ). Luister ik bijvoorbeeld naar Micheal Jackson thriller. Dat klinkt ook niet goed van hedendaags kwaliteit / of is dat "de" kwaliteit. Ik denk dat ik de "kwaliteit" ben kwijt geraakt in dit decenia. Als ik ook luister naar 1990 techno klinkt alles zo plat zonder emotie.
 
Muziek is tegenwoordig best goed relatief (denk ik ). Luister ik bijvoorbeeld naar Micheal Jackson thriller. Dat klinkt ook niet goed van hedendaags kwaliteit / of is dat "de" kwaliteit. Ik denk dat ik de "kwaliteit" ben kwijt geraakt in dit decenia. Als ik ook luister naar 1990 techno klinkt alles zo plat zonder emotie.

Nou, ehm.... De oude Michael Jackson tracks hebben niet dezelfde loudness als de hedendaagse tracks, maar zijn qua mix vele malen beter dan de hedendaagse tracks.

Wat veel door mekaar gehaald word, zijn arrangement en mix. de commerciele house arrangementen zitten goed in mekaar, maar dat is wel na te maken. Dat laat de toppic starter ook terecht zien. Een commerciele mix maken, is voor zeer weinigen op dit forum weggelegd. Dat level van detail en transparantie is ook alleen te halen met een zeer goede setup, en zeer veel ervaring. Dat is ook wat bij alle housedj's gebeurt. Jongens als Benno de Goeij bijvoorbeeld, lopen over van het werk door het afmixen van commerciele arrangementen van "de house dj's".

Wat ik heel raar vind is dat hier op het forum een haast eindeloze "no go" is tegen commerciele muziek. Dat zoiets hersenloos genoemd word enzo. Ik vind dat dat met respect te maken heeft. Iedereen hier is met muziek bezig, op zijn of haar manier. Dat het je smaak niet is: prima. Maar om t over een kam te scheren: nee.

Het is zo makkelijk om iets compleet af te zeiken. Verbreed je horizon: Waarom houden er meer mensen van de radio538 muziek, dan van synth demo's van 6 minuten? Wat maakt een synth track van 6 of 8 minuten nou zo lekker? Vraag t mensen eens, en je zult verbaasd zijn. Bovendien word het begrip ineens ook veel groter.
 
Nou, ehm.... De oude Michael Jackson tracks hebben niet dezelfde loudness als de hedendaagse tracks, maar zijn qua mix vele malen beter dan de hedendaagse tracks.

Wat veel door mekaar gehaald word, zijn arrangement en mix. de commerciele house arrangementen zitten goed in mekaar, maar dat is wel na te maken. Dat laat de toppic starter ook terecht zien. Een commerciele mix maken, is voor zeer weinigen op dit forum weggelegd. Dat level van detail en transparantie is ook alleen te halen met een zeer goede setup, en zeer veel ervaring. Dat is ook wat bij alle housedj's gebeurt. Jongens als Benno de Goeij bijvoorbeeld, lopen over van het werk door het afmixen van commerciele arrangementen van "de house dj's".

Wat ik heel raar vind is dat hier op het forum een haast eindeloze "no go" is tegen commerciele muziek. Dat zoiets hersenloos genoemd word enzo. Ik vind dat dat met respect te maken heeft. Iedereen hier is met muziek bezig, op zijn of haar manier. Dat het je smaak niet is: prima. Maar om t over een kam te scheren: nee.

Het is zo makkelijk om iets compleet af te zeiken. Verbreed je horizon: Waarom houden er meer mensen van de radio538 muziek, dan van synth demo's van 6 minuten? Wat maakt een synth track van 6 of 8 minuten nou zo lekker? Vraag t mensen eens, en je zult verbaasd zijn. Bovendien word het begrip ineens ook veel groter.

Ik ben hier volkomen mee eens :halleluja
 
Ik denk dat er goede muziek van elke genre te vinden is. Commerciële muziek voor de radio voldoet aan de normen van wat de maatschappij vraagt. De meeste consumenten van muziek, wereldwijd (ik bedoel volgers van een trend, om verschillende redenen én in elke cultuur) zijn niet ouder dan 25.

Dus daar zit de doelgroep, deze mensen gaan niet een synth-nummer van 6 minuten beluisteren. Ook niet eens een commerciële nummer gedraaid naar keuze, binnen het eerste anderhalf minuut is er al (gaande vanuit dat er over de pop-formula gaat).

Vandaar dat er alle elementen die erin zitten steeds meer en meer om aandacht vragen en details van productie constant worden gepusht. En geloof mij een brein van een 15 jarige nu werkt veel sneller en energieker denk ik binnen de mainstream cultuur dan van iemand uit zeg maar 1980. Dus de energie moet ergens kwijt en de muzikanten producer-team sturen die aan.

Het fenomeen is niet nieuw, maar de benadering van muziek binnen de dance scene wel (het gaat niet om de dance maar om "los te gaan")
 
Back
Top