Beste studio headphone op dit moment?

P.S.
Terecht werd al vermeld dat een koptelefoon heel gemakkelijk heel veel (veel te veel) geluidsdruk kan produceren. Dat leidt tot onvermijdelijk tot Tinnitus (permanente piep of ruis), beperkte gevoeligheid voor bepaalde frequenties en uiteindelijk doofheid. Mijn oren brengen mij veel luisterplezier. Ik zou erg ongelukkig worden als ze het niet meer (goed) doen. Dus ik ben voorzichtig met geluidsdruk op mijn koptelefoon.

Wijze woorden. Daar dacht ik ook meteen aan toen ik zaken las als: ze gaan heel hard.
(waar ik me trouwens van afvraag of dat een criterium is bij de keuze van een goede studio-hoofdtelefoon)
 
Ik zit te denken aan een nieuwe gesloten hoofdtelefoon en twijfel tussen de Beyerdynamic DT770 pro 80 ohm en de Custom Studio.
Ik heb altijd veel last van het vele hoog in gesloten hoofdtelefoons, welke van deze 2 hebben het minste hoog. Ik heb de indruk dat hoofdtelefoons soms allemaal verschillend klinken terwijl het model exact hetzelfde is, zoals bij de HD250 linear 2, is dit bij Beyerdynamic ook zo?
 
[
Ik zit te denken aan een nieuwe gesloten hoofdtelefoon en twijfel tussen de Beyerdynamic DT770 pro 80 ohm en de Custom Studio.
Ik heb altijd veel last van het vele hoog in gesloten hoofdtelefoons, welke van deze 2 hebben het minste hoog. Ik heb de indruk dat hoofdtelefoons soms allemaal verschillend klinken terwijl het model exact hetzelfde is, zoals bij de HD250 linear 2, is dit bij Beyerdynamic ook zo?

Ik denk niet dat "het vele hoog" te wijten is aan de open architectuur.
En het zal ook vast zo zijn dat niet elke hoofdtelefoon vaan eenzelfde merk/type precies gelijk klinkt.

Maar welk karakter de koptelefoon ook heeft: die zal stabiel zijn. Als het voor jou maar een goede en betrouwbare geluidsbron is.

Een hele belangrijkere variabele in de keten ben je zelf.

Elk mens hoort hetzelfde geluid net even anders. Wat voor de een de beste koptelefoon is kan voor een ander een slechte keuze zijn. Een "gekleurde" koptelefoon kan voor jou zelfs een meer representief beeld geven van wat "de gemiddelde mens" hoort.

Hoe hard staat het volume? De perceptie van verschillende frequenties verschilt bij gelijke geluidsdruk.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fletcher–Munson_curves

Hoe lang luister je bij welk nivo? De perceptie van met name hoge frequenties neemt af met de tijd. Je neigt er dan naar het volume op te draaien voor eenzelfde perceptie. Of (te veel) hoog bij te mixen (bijv. door EQ).

Ook kunnen je hersenen je voor de gek houden. Na heel lang luisteren naar een bekend stuk audio hoor je details die je later niet meer zo hoort. Je hersenen leren en compenseren. De mixverhoudingen kunnen daar onder lijden.

En heb je ook de neiging om muziek harder te zetten als je het mooi vind? En zachter als het je stoort? Dat maakt vergelijken van de frequentie content onbetrouwbaar.

Pauzeren, afwisselen en later terugluisteren dus.

Is je gehoorkanaal volledig open? Even "klaren" kan zomaar een groot verschil maken. En zoiets als een verkoudheidje kan flinke invloed hebben.


Monitoring blijft een lastig ding.....

En ik lees en hoor veel goeds over
- de Beyer Dynamics DT
- de Sennheisser HD
- de AKG K
- de Shure SRH
- de Audio Technica ATH (M50x)
- de Grado Prestige serie
- en mijn eigen favoriet de Sony 75xx. M.n. de niet meer verkrijgbare 7509HD

Ik heb ook budget Superlux geprobeerd zoals de HD 581 EVO. Maar dat is voor mij geen partij voor mijn Sony en IEM's

Over IEM's: ik heb ook een heel stel In Ear Monitors (doppies). Vooral voor referentie en dagelijks gebruik.
Altijd op zoek naar kwaliteits referentie voor weinig.

In dat kader:

Goede IEM's zijn al voor een paar tientjes te vinden.
http://theheadphonelist.com/headphone-list/

Ik heb bijvoorbeeld
- een aantal (oud) topmodellen van Xears waaronder de XE200PRO en de XPA2PRO (met kortingscode allemaal voor onder de EUR 40).
- Xiaomi Piston 3, Hybrid en Hybrid Pro HD
- JVC HA-FXT90
- Sony MH1

Maar er zijn er meer van verschillende bekende en onbekende merken.
Daarbij is internet shoppen een zegen.
 
Laatst gewijzigd:
Nee Kwurqz ik was op zoek naar een gesloten hoofdtelefoon en mijn mening is dat ze allemaal slecht klinken. Ik heb er toen in 1996 een flink aantal geprobeerd en ze klonken allemaal schel op 1 na maar die had haast helemaal geen hoog, klonk vaag.
Een gesloten model kan nooit goed klinken. Maar ik heb er 1 nodig voor mikrofoongebruik. Voor 10 minuten hou je het nog net uit maar langer kan je zo'n ding niet op want het is schel en onnatuurlijk. Helaas kan ik geen frequentiegrafieken vinden van de Custom Studio. Ik zal dus een keuze moeten maken tussen de
Beyerdynamic DT770 pro 80 ohm en de Custom Studio maar alles op basis van grafieken en wat mensen er van zeggen. Want ik ga niet maandenlang hoofdtelefoons heen en weer laten sturen.
 
Kreeg daarstraks dit in de mail van Sonarworks.

Lijstje van studio headphones door hun gemeten en reviews ervan met pros en cons.
 

Attachments

  • Sonarworks_Headphone_Guide_2018_S.pdf
    3 MB · Bekeken: 109
Kan iemand mij vertellen wat jullie ervaring is met audio technica ATH(m50x) en zijn ook losse onderdelen tekoop ervan bedank!
 
Kreeg daarstraks dit in de mail van Sonarworks.

Lijstje van studio headphones door hun gemeten en reviews ervan met pros en cons.

Hier komt toch de Sennheiser HD600 als enige als een beetje fatsoenlijk uit de test. De enige die gewoon binnen ongeveer +/-3dB blijft over het bijna gehele bereik. Hetzelfde wat je wenst bij goede monitors. Zo vlak mogelijk.
 
Back
Top