Beste studio headphone op dit moment?

Heb zelf de DT770 Pro 250ohm en die gaat via m'n Central Station knalhard
 
Thanks all voor de info!
@ Eraser: Ik neem aan dat je central station een (soort van) koptelefoon versterker is (of in zich heeft)?

Als ik het zo lees is een open can beter voor een realistisch geluid. Ik zal ze voornamelijk gebruiken voor 's avonds muziek maken in de studio zonder de kleine gasten wakker te maken/houden. Hierbij wil ik natuurlijk zo realistisch en eerlijk mogelijk geluid. Ik werk nu op pioneer SE-DJ5000 koptelefoon maar die zit niet echt lekker na een tijdje. Te strak op de oren, dus erg vervelend na een uurtje. Dit zijn overigens gesloten cans die ik ook gebruik als ik plaatjes moet draaien.

Denk dat mijn voorkeur uitgaat naar de 80ohm 990 versie voor studio gebruik. Misschien binnenkort maar eens testen bij de boeven van bax.
Hoe hard is het geluid te horen voor je omgeving bij die open cans?

290052224SE-DJ5000_angle_med.jpg
 
Wel via de headphone uitgang, maar dat lijkt me normaal. Mocht je de headphone ook aan een mobiel apparaat willen hangen, dan is de 80 ohm versie misschien wel beter.
 
Als je op een appartement woont,kun je je luidsprekers zelden openzetten,dan denk ik dat je toch moet investeren in een zeer goede headphone,en zou ik al gaan voor een sennheiser HD800,zeer duur,maar een investering levenslang,een oorgenot indien je 80%van de tijd dat moet gebruiken.
Heb dat ding al eens opgezet,man,man,wat een verschil met de rommel die ik thuis heb en dat kost al rond de 400 euro.Dat klinkt beter dan zeer dure monitors.De 800 voel je nauwelijks op je hoofd.
 
Mijn 2 centjes:

De vergelijking HD600/650 vs HD800 is (logisch) heel vaak gemaakt en hier is dan ook enorm veel leesvoer over te vinden.
Dit soort stukken uit dergelijke vergelijkingen vind ik persoonlijk altijd erg sprekend:
There is no question that the HD800 is a much better headphone technically, and in some areas (staging, imaging, extension, detail), the HD600 is left very far behind. But in others – tonality, overall presentation, ability to portray realism, and most importantly value – the HD600 more than holds its own.

Voor een prijsverschil van (bijna) 400% moet je je oren toch wel heel erg goed vertrouwen om het prijsverschil te verantwoorden, zeker als je je bedenkt dat je, om de HD800 goed tot zijn recht te laten komen, ook echt wel zult moeten investeren in een deftige pre-amp (en eigenlijk ook DAC) die ook niet echt gratis zijn. De totale investering zal dus aanzienlijk hoger zijn dan alleen de aanschaf van de HD800.

Ik ben persoonlijk voor de HD600 gegaan (destijds de HD800 niet eens overwogen gezien mijn beoogde budget) en hier ben ik erg tevreden mee. De HD600 is niet perfect maar dat is de HD800 uiteindelijk ook niet.

Een mede forumlid heeft de HD800 een tijdje geleden stevig aan de tand gevoeld in een setup die de HD800 waardig is. Wellicht wil hij hier nog iets over kwijt. :)
Uiteindelijk heeft hij de HD800 overigens weer weggedaan.

Daarnaast is er natuurlijk nog meer dan Sennheiser.......
 
Akg k600 en k700 series. K602 is super te betalen en heeeeel neutraal

K601 en K602 zijn volgens mij (vrij) identiek, erg neutraal (dat wel) maar komt qua laag te kort (daar kwam ik achter tijdens het mixen) de "7" serie heeft een beter laag wat dat betreft.
 
Marley legend Midnight , wel prijzig met €249 , wel uitstekende koptelefoon
Met name de noise cancelling is wel heel prettig. Ook de ingebouwde versterker die je aan en uit kan zetten is een pluspunt.
Zit ook als gegoten en mooi afgewerkt met echt hout.
Bekabeling is ook niet van plastic , maar van en soort touw
 
Ik heb een Beyerdynamic DT990 Pro en een Sennheiser HD-800, maar de Beyerdynamic ligt toch al echt een tijdje stof te happen. De HD-800 is echt ideaal om lang op te werken en als ik terug switch naar m'n ADAM S2X klopt de mix volledig. Als DAC gebruik ik m'n Crane Song Avocet.
 
Heb nu een dag de DT770m 80 ohm versie getest en ik ben goed tevreden :okdan:
Een Samsung S4 kan hem zelfs tot net aan het begin van oncomfortabel hard aansturen.

Toevallig gister ook op de oren gehad een maatje had hem mee. Ook de 80 ohm versie, klonk verrassend goed eigenlijk. Geen opgepompt laag en zat erg lekker.
 
DT770m is altijd 80 ohm voor zover ik weet. Dat is de afgesloten "drummer" versie.

Zit nog te kijken of er mods zijn die ik kan doen, die nieuwe custom one's hebben van die extra gaten voor meer bas. Wellicht het uitproberen waard om uit te proberen op de plke van het embleem. En als het niet werkt, embleem terug overheen plakken, niks geleden, van oud vrouwtje geweest :D
 
Nice ! Weet zeker dat je er geen spijt van krijgt. Laat oins even weten hoe en wat.

En voor super subtiel laag sub check mijn dt 770m mod :okdan: Als je de dt770's ietsje indrukt op je hoofd hoor je wat ik bedoel, maar de hele tijd je koptelfoon op je hoofd drukken is niet prettig, met dat 1 mm gaatje heb je exact hetzelfde subtiele effect. Maargoed, garantie, dus op eigen risico natuurlijk.
 
IK heb het met veel interesse gelezen, maar ga het zeker voorlopig nog niet doen. Ik heb getwijfeld tussen 80 en 250 ohm en de 770 en 990 maar ik heb obv internet reviews het meest vertrouwen in de 770 250ohm. Hoop een zo neutraal mogelijk geluid ermee te hebben omdat ik veel met koptelefoon werk.

Die mod kan altijd nog ;)
 
Ik ben een ontzettende DT770 fan en gebruik hem al jaren.. Af en toe verslijt ik er wel een en heb er laatst een in de trein laten liggen.
Dus ik ben weer toe aan een nieuwe. Nou vind ik het enige hele grote nadeel aan de DT770 dat hij zo groot is in mijn tas.
Weet iemand een kleiner alternatief? Of bestaat er een opvouwbare DT770 versie?
 
Ik zelf gebruik een KRK KNS 8400. Dit is een gesloten headphone. Voordeel daarvan is dat ik niemand stoor en ik geen last heb van omgevingsgeluid en het laag klikt goed, maar omdat het een gesloten headphone is heeft die een slecht stereo beeld en is hij ook een beetje vermoeiend om lange tijd mee te werken. Daarom gebruik ik ook een VRM box die dan virtuele monitors emuleert, waardoor het stereo beeld veel beter wordt.

Is dat handig met muziek maken of zet je het op dat moment uit als je muziek ga maken ?
Is het dan zo erg met deze koptelefoon ?
Voor z'n dure koptelefoon verwacht je namelijk wel een goed stereo beeld lijk me...
Ik wil namelijk deze hoofdtelefoon waarschijnlijk ook gaan aan schaffen.

Ik vindt het namelijk goed om weten wat de voor en nadelen voor iets koop maar dat is gewoon logisch lijk me....
 
Is dat handig met muziek maken of zet je het op dat moment uit als je muziek ga maken ?
Is het dan zo erg met deze koptelefoon ?
Voor z'n dure koptelefoon verwacht je namelijk wel een goed stereo beeld lijk me...
Ik wil namelijk deze hoofdtelefoon waarschijnlijk ook gaan aan schaffen.

Ik vindt het namelijk goed om weten wat de voor en nadelen voor iets koop maar dat is gewoon logisch lijk me....

Misschien ter verduidelijking over het stereobeeld:

Dat heeft in dit geval niets te maken met de kwaliteit van de koptelefoon (hoewel er ook genoeg koptelefoons zijn met een weinig gedetailleerd klankbeeld dat toch wel ten koste gaat van het stereobeeld).

Bij een koptelefoon is het stereobeeld absoluut (of bijna absoluut). Met je linkeroor hoor je (bijna) alleen het linker kanaal, met het rechteroor het rechterkanaal. Dat geeft een "onnatuurlijk" "overdreven" stereobeeld. Dit is eigen aan het gebruik van een koptelefoon. Ongeacht merk, type of kwaliteit. Open types compenseren dit "nadeel" een beetje. Gesloten of goed geïsoleerde koptelefoons (In Ear Monitors bijvoorbeeld) scheiden de kanalen zomaar voor 100%.

Bij luidsprekers/monitors ligt dat anders. Je hoort met beide oren beide geluidsbronnen. Maar met links meer links dan rechts en met rechts meer rechts dan links. Het stereobeeld is dus minder "breed". Alleen links en alleen rechts bestaat niet omdat je de beide speakers altijd met beide oren hoort.

Om dit "nadeel" te compenseren bestaan er speaker/ruimte simulaties. Gebaseerd op het op enigerlei wijze "mixen" van het linker- en rechterkanaal. Zodat je met beide oren altijd een bepaalde verhouding van beide kanalen hoort. In plaats van de "normale" strict gescheiden kanalen.

Een "nadeel" voor het gebruik bvan een koptelefoon dus.

En krachtig "voordeel" van koptelefoongebruik is dat het geluid direct in je oor terechtkomt. En je niet afhankelijk bent van de akoestiek van de ruimte en de hoeken en afstanden tot je speakers/monitors.

In de wereld van de speaker/monitorweergave reist het geluid vanuit de linker- en rechterspeaker verder door de ruimte en bereikt dan pas je oren. Klinkt niet meteen als "nadeel". Maar....

Dat was de eenvoudige beschrijving. In werkelijkheid reist het geluid alle kanten op. En rr treden allerlei verstorende fenomenen op. Interferentie, absorptie, reflectie, faseverschuivingen, resonantie......

De geluidsgolven botsten tegen elkaar en reflecteren tegen allerlei objecten en oppervlakken (tegen jou, de tafel, wanden, plafond etc). De geluidsgolven en hun reflecties interfereren met elkaar, wat vervorming van de golfvormen en daarmee van de klank ten gevolg heeft. Dan kunnen ze nog geabsorbeerd worden door bijvoorbeeld zachte oppervlakken (tapijt, gordijnen). Ook als de afstand en de hoek ten opzichte van de geluidsbron verandert heeft dit gevolgen voor de klank. Alle frequenties in de geluidsgolven hebben een eigen golflengte. Ze kunnen elkaar versterken of deels uitfaseren. Beweeg maar eens wat met je hoofd heen en weer en naar voren en naar achteren als je voor een near field monitor zit.

Ik pretendeer niet dat dit allemaal volledig is. En ook niet dat speakers een slecht idee zijn. Ook niet dat een koptelefoon beter is. Maar als je rekening weet te houden met de "nadelen" van een koptelefoon wordt het allemaal wel een stuk eenvoudiger (en goedkoper).

Kortom: als je echt kritisch bent en je wilt speakers/monitors gebruiken dan gaat het om veel meer dan het neerzetten van een paar goede speakers. De hele ruimte en je werkpositie moet ook passend gemaakt worden.

Anders: leer leven met de nadelen van een koptelefoon. En zorg dan inderdaad voor een goede. En gebruik er meerdere omdat elke koptelefoon zijn eigen "geluid" geeft. En ook omdat niet al je (potentiele) luisteraars beschikken over een kwalitatief hoogwaardige (studio/monitor) koptelefoon. Veel vaker Earbuds of zo.

P.S.
Terecht werd al vermeld dat een koptelefoon heel gemakkelijk heel veel (veel te veel) geluidsdruk kan produceren. Dat leidt tot onvermijdelijk tot Tinnitus (permanente piep of ruis), beperkte gevoeligheid voor bepaalde frequenties en uiteindelijk doofheid. Mijn oren brengen mij veel luisterplezier. Ik zou erg ongelukkig worden als ze het niet meer (goed) doen. Dus ik ben voorzichtig met geluidsdruk op mijn koptelefoon.
 
Back
Top