Als je maar moed hebt en zo...

Lekkere track. Goede productiewaarde; aan de audioprint is goed te zien dat je er verstand van hebt (compressie, vrijwel geen piekjes etc.). Wellicht kun je nog wat meer gaan experimenteren met het stereo veld? Ik had het idee dat alles aardig door het midden kwam, maar dat kan ook aan mijn lamme speakers liggen. De baslijn is mega lekker. De leadvocalen leidden mij wel een beetje af, omdat ze...zeg maar...niet al te toonvast waren naar mijn idee. Wellicht een auto-tunetje eroverheen? De delay op de stem overigens is wel leuk.

Koortjes doen het altijd goed ('oooh / aaah'). Ik vondt mede daardoor (en de afwezigheid van de zangeres) het laatste deel het lekkerste. Had van mij veel langer mogen duren.

Als laatste mag het geheel van mij wat korter. 5 minuten is een lange rit. Ik ben sinds mijn laatste nummers ook wat korter gegaan en zie via Youtube nu dat er minder mensen gaan 'skippen'.

Ik houdt me overigens ook nooit aan de 'muziekregeltjes'. Gewoon lekker doen wat leuk klinkt.

Kort samengevat:

- Meesterlijk baslijntje!
- Super productiekwaliteit (perfect gemixt/gemasterd)
- Totale lengte wat korter
- áls je vocalen gebruikt, wel in-key ;)
- Ga zo door met het sfeertje en de FX!
- Blijven experimenteren met de koortjes; klinkt tof!

Aldus mijn mening :)

Dank voor je feedback. Eigenlijk heb ik weinig verstand van mixing hoor. Ik probeer gewoon te luisteren naar wat goed klinkt en wat beter kan. Mijn idee is dat beginnen met de juiste sounds en eq al een heel goede stap is naar een mooi resultaat. Stereobeeld is volgens mij wel ruim. Alles behalve de kick, snare en bass. is gepanned. Hats, koortjes, strings, arps.

Ik heb nog even nagedacht over je advies voor het inkorten van de track. Zoals het nu is, weet ik niet zo goed waar ik ruimte heb om hem korter te maken. Alleen als ik iets essentieels weghaal, zou het moeten kunnen denk ik. Maar dan is het verhaaltje niet helemaal compleet. Als je suggesties hebt, hoor ik het graag.

De vocalen had ik in versie 2 aangepast en wat strakker getrokken. Ik zal zo het openbare bestand even vervangen. ik denk nu inderdaad dat de track er wat beter van wordt, hoewel het wel een tikkie aan karakter verliest.

Anyway, geweldig bedankt voor je luistered oor en je adviezen :okdan:.

Dank voor je feedback. Eigenlijk heb ik weinig verstand van mixing hoor. Ik probeer gewoon te luisteren naar wat goed klinkt en wat beter kan. Mijn idee is dat beginnen met de juiste sounds en eq al een heel goede stap is naar een mooi resultaat.

je werkt toch met niet al te extreme softsynthklanken? dan is compressie vaak niet nodig. Vooral als je ook nog eens noot voor noot invoert inplaats van via een keyboard inspeelt vanwege minder springerige velocities.
misschien kies je ook onbewust of onbewust voor klanken die de karaktereigenschappen hebben van gecomprimeerd geluid.

Ik heb nog even nagedacht over je advies voor het inkorten van de track. Zoals het nu is, weet ik niet zo goed waar ik ruimte heb om hem korter te maken. Alleen als ik iets essentieels weghaal, zou het moeten kunnen denk ik. Maar dan is het verhaaltje niet helemaal compleet. Als je suggesties hebt, hoor ik het graag.

ik vind het einde wel een beetje onbevredigend omdat het bij 4:34 voor mijn gevoel te veel wordt van het goede. het nummer zou zelfs hier kunnen stoppen. ik wil wel maar ik kan niet meer

maar wat je zou kunnen proberen om het geheel korter te krijgen maar toch de vorm te behouden, is in alle onderdelen, secties te snijden. Dus dan verlies je de lang uitgesponnen opbouw maar krijg je er een gecomprimeerde tot the point versie voor terug. de single-versie naast de originele maxi single versie zeg maar

je werkt toch met niet al te extreme softsynthklanken? dan is compressie vaak niet nodig. Vooral als je ook nog eens noot voor noot invoert inplaats van via een keyboard inspeelt vanwege minder springerige velocities.
misschien kies je ook onbewust of onbewust voor klanken die de karaktereigenschappen hebben van gecomprimeerd geluid.

Klopt inderdaad. Niet te extreem, handmatig ingetekend en misschien onbewust een keuze.

ik vind het einde wel een beetje onbevredigend omdat het bij 4:34 voor mijn gevoel te veel wordt van het goede. het nummer zou zelfs hier kunnen stoppen. ik wil wel maar ik kan niet meer

Hier voel ik duidelijk compleet iets anders dan jij. Voor mij werkt het hele nummer naar deze 4 maten toe. Dit is waar het om gaat in de track.

maar wat je zou kunnen proberen om het geheel korter te krijgen maar toch de vorm te behouden, is in alle onderdelen, secties te snijden. Dus dan verlies je de lang uitgesponnen opbouw maar krijg je er een gecomprimeerde tot the point versie voor terug. de single-versie naast de originele maxi single versie zeg maar

Ik ga eens kijken of dat inderdaad iets toevoegt, het korter maken bedoel ik dan. Zeker een zinvol advies. Dank daarvoor :okdan:.

Met:
'ik vind het einde wel een beetje onbevredigend omdat het bij 4:34 voor mijn gevoel te veel wordt van het goede. het nummer zou zelfs hier kunnen stoppen. ik wil wel maar ik kan niet meer'

bedoel ik niet dat het laatste gedeelte er wat mijn oren betreft weg gelaten kon worden. ik bedoel meer: het is op een gegeven moment voor mij gevoelsmatig te lang waardoor er geen plek meer is voor het laatste gedeelte om het nog fris aan te horen. en ik denk wel als het ingekort wordt zodat de laatste finale 100% bij me binnenkomt. ergens moet je dan weglaten en ik denk dat je bepaalde uitgesmeerde opbouwende stukken dan moet inkorten.

Ik heb me redelijk bewust niet gehouden aan de regeltjes voor een goede opbouw. Had ik geen zin in.

Kijk één keer naar 'Vrije Geluiden' op Zondagmorgen (NPO1) en je wéét dat er geen regels bestaan, als je iemand vijf minuten lang 5 getallen hoort opnoemen,

Brzzvll is overigens wél een aanrader met 'spoken word'. Geen coupletje/refreintje, maar een continue verhaal over muziek met allerlei effectjes eromheen. Raar maar wel mooi en hypnotiserend:

http://www.youtube.com/watch?v=WjHE4jyo4_w#t=1m53s

Zo zie je maar dat het helemaal niet zo strak omlijst hoeft te zijn.

Excuus voor de late reactie. Ik pik regelmatig een stukje mee van Vrije Geluiden. Prettig zondagochtend dingetje :). Ik ben het niet perse met je eens dat er geen regels bestaan. Binnen bepaalde genres zijn er wel degelijk verwachtingen van een luisteraar. Een 3/4 housebeat moet ik bijvoorbeeld nog meemaken. Of hard core zonder kick. Om maar iets te noemen.

Dat gezegd hebbende ben ik het helemaal met je eens dat er geen beperkingen zijn als het gaat om muziek maken in het algemeen. Hoewel ik me bij sommige performances wel duidelijk afvraag waar de grens ligt tussen muziek en het voortbrengen van geluid. Je eerste filmpje is daarvan het perfecte voorbeeld :).

Je tweede voorbeeld spreekt inderdaad veel meer tot de verbeelding. Prachtig dit. Voor de snelle clicker, hier even een embedded versie.

Vanaf 1:53:

Mja, 6/8e is toch wezenlijk anders dan 3/4 (zonder overigens weer ddie discussie op gang te willen brengen hoor. Er is genoeg over gedebateerd volgens mij :)). Desalniettemin, ik had ook geen 6/8 verwacht in house. Het is een leerzame dag op deze manier, waarvoor mijn dank.

Mja, 6/8e is toch wezenlijk anders dan 3/4 (zonder overigens weer ddie discussie op gang te willen brengen hoor. Er is genoeg over gedebateerd volgens mij :)). Desalniettemin, ik had ook geen 6/8 verwacht in house. Het is een leerzame dag op deze manier, waarvoor mijn dank.

6/8 ste kan (303 riedel op 6 maten in een 8 maats structuur) :halleluja

geachte Dr van lansberg,
dan moet ik toch een stukje van mij erbij halen omdat ik als grap het dilemma van 3/4 en 6/8 in moderne dansmuziek bewust heb verwerkt. een house nummer met blues vermengt en blues is meestal 6/8 feel.
er mag gelachen en gedanst worden. of kende je hem al?

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=185588

en sowieso is heel veel, zo niet alle, orignele Afrikaanse dansmuziek in triolen feel.... 6/8 of 12/8.
zo gek is het niet omdat je er gewoon weer domweg die 4 on the floor kik onder kan zetten. dus niks aan de hand.

Sjonguh.. daar hangt me toch een lekker basje in :okdan: Hmmm...... Bob jonghuh.. lekkere track dit.. :)

Lekker die arpjes gemixed met sferische die geluidjes weer.
'k Weet niet of ik wat edits heb gemist gezien het feit dat ie al een maand terug gepost is :o: maar eh.. vocal vind ik wel lekker zo.. zit een geinig soort delay/verb op die het lekker breed maakt :)
Mix, en vooral stereobeeld is erg lekker.. :okdan:

Sjonguh.. daar hangt me toch een lekker basje in :okdan: Hmmm...... Bob jonghuh.. lekkere track dit.. :)

Lekker die arpjes gemixed met sferische die geluidjes weer.
'k Weet niet of ik wat edits heb gemist gezien het feit dat ie al een maand terug gepost is :o: maar eh.. vocal vind ik wel lekker zo.. zit een geinig soort delay/verb op die het lekker breed maakt :)
Mix, en vooral stereobeeld is erg lekker.. :okdan:

Dank Patrick! :halleluja

Je hebt inderdaad een vocal edit gemist. Ik heb na het lezen van een aantal comments toch maar wat correcties op de pitch uitgevoerd ;).

Back